Qobuz Connect er født. Og gjett hvor...

QC1.jpg

I går dukket det opp meldinger om at Qobuz Connect var født. I første omgang var det iOS-apper som var tilgodesett, men med løfte om snarlig oppdatering også for Android.

Den oppdateringen kom i dag, og etter ankomst i heimen hvor min Android-mobil hadde tatt fridag i dag, var det naturlig å kaste seg over mobilen for å sjekke. Jeg hadde et svakt håp om at min Wiim Mini skulle vær tilgodesett, mens optimismen var begrenset for at Linn Akurate DS eller Bluesound Node 2 skulle være tilgodesett. Ingen av disse hadde foreløpig blitt tilgodesett, og selv etter en sjekk etter softwareoppdateringer var det ikke noen livstegn. Men gjett hva jeg fant…

Les hele nyhetsartikkelen om Qobuz Connect i Audiophile.no

Qc2.jpg

Kommentarer

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
566
Torget vurderinger
1
Enhetene du skriver om støtter ikke Qobuz Connect. Det er Qobuz som støtter Chromecast, inkludert Chromecast Audio. Som på sett og vis er det det samme i praksis, men muligens begrenset til 96khz.

Audiophile.no

Bransjemedlem
Ble medlem
02.06.2020
Antall liker
1.304
Torget vurderinger
0
Enhetene du skriver om støtter ikke Qobuz Connect. Det er Qobuz som støtter Chromecast, inkludert Chromecast Audio. Som på sett og vis er det det samme i praksis, men muligens begrenset til 96khz.
Der tror jeg du tar feil, hvis det er Heos-enhetene du sikter til. De er oppført som Qobuz Connect, og spiller like godt etter at jeg har stengt ned Qobuz-appen. Typisk Connect-oppførsel.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
566
Torget vurderinger
1
Der tror jeg du tar feil, hvis det er Heos-enhetene du sikter til. De er oppført som Qobuz Connect, og spiller like godt etter at jeg har stengt ned Qobuz-appen. Typisk Connect-oppførsel.
Mulig du har rett i det, men var merkelig at det ikke er treff på «Qobuz» på denne siden https://support-uk.denon.com/app/an...latest-heos-app-and-firmware-update-available

Btw Cc vil også fortsette å spille etter man lukker ned appen.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.312
Torget vurderinger
1
Mulig du har rett i det, men var merkelig at det ikke er treff på «Qobuz» på denne siden https://support-uk.denon.com/app/an...latest-heos-app-and-firmware-update-available

Sikkert bare litt på etterskudd med annonseringen.

Jeg er såpass overtroisk at når jeg starter opp en utgivelse med mobilen, og den fortsetter å spille etter at jeg har slått av den samme mobilen, da tror jeg ikke at det er mye Chromecast ute og går. Da er det streameren som har overtatt regien.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
566
Torget vurderinger
1
Sikkert bare litt på etterskudd med annonseringen.

Jeg er såpass overtroisk at når jeg starter opp en utgivelse med mobilen, og den fortsetter å spille etter at jeg har slått av den samme mobilen, da tror jeg ikke at det er mye Chromecast ute og går. Da er det streameren som har overtatt regien.
Cc har alltid fungert hovedsakelig connect-aktig og ikke som f.eks AirPlay 1. Du strømmer ikke lyd fra mobilen/appen med CC, men istedet fungerer appen som en fjernkontroll.

Ikke helt sikker på hva du sikter til på slutten da CC også er en streamer. Spotify og Tidal på CC fungerer helt likt som Spotify/Tidal connect gjør ellers.

• Liker
Reaksjoner: KMR

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Antall liker
11.007
Sted
Narvik
Torget vurderinger
12

Nå er vel ikke produsenter så voldsomt kjente for å være snart i avtrekkeren på sånt..

Men her står det litt mer..

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.312
Torget vurderinger
1
Cc har alltid fungert hovedsakelig connect-aktig og ikke som f.eks AirPlay 1. Du strømmer ikke lyd fra mobilen/appen med CC, men istedet fungerer appen som en fjernkontroll.

Ikke helt sikker på hva du sikter til på slutten da CC også er en streamer. Spotify og Tidal på CC fungerer helt likt som Spotify/Tidal connect gjør ellers.
Jeg var upresis i beskrivelsen. Det var ikke Chromecast jeg mente, men Google Cast, som er den overføringsprotokollen som benyttes. Chromecast er en streamer ja, mens Google Cast er en overføringsprotokoll.

Men ellers ser jeg at jeg tok feil. Også strømming via Google Cast fortsetter å spille selv etter at mobilen e.l. er slått av.

Det jeg derimot er sikker på, er at HEOS-kidene er oppført i Qobuz-appen som Qobuz Connect. Litt overraskende likevel at HEOS-appen foreløpig ikke ser ut til være oppdatert med Qobuz som mulig strømmetjeneste, så Connect er foreløpig eneste måte å spile Qobuz på, hvis du da ikke har Roon

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Antall liker
2.349
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Qobuz Connect fungerer veldig fint på Moon MiND2 Network Player også - kom en oppdatering for en stund siden uten noe info til streamer, men åpenbart var Qobuz Connect del av oppdateringen. Genialt å ha Spotify Connect, Tidal Connect og Qobuz Connect støtte (selv om jeg stortsett bruker Roon).

Stod info om Qobuz Connect på siste iOS oppdatering til Qobuz, så derfor jeg prøvde - følger åpenbart ikke helt med på hva som skjer lengre (er ikke oppdatert) :D

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
1.304
Link til alle artikler
495
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
Klimax Solo 500 – Ny nestkommanderende monoblokk fra Linn

Klimax Solo 500 – Ny nestkommanderende monoblokk fra Linn

• 2
I begynnelsen av 2024 lanserte Linn en ny flaggskipforsterker, og nå følger den skotske produsenten opp med en nestkommanderende forsterker. Klimax Solo 500 er navnet, og Linn-kjennere ser...
Fortsett
Audiophile.no
600-serie - Nye flaggskipforsterkere fra Mark Levinson

600-serie - Nye flaggskipforsterkere fra Mark Levinson

• 1
Den amerikanske HighEnd-produsenten Mark Levinson har avduket en nye HighEnd-serie. 600-serien overtar stafettpinnen øverst i hierarkiet etter 500-serien, som til nå har vært det ypperste fra...
Fortsett
Audiophile.no
CLARITY 4.2 – Ny uvanlig stativmodell fra RADIANT ACOUSTICS

CLARITY 4.2 – Ny uvanlig stativmodell fra RADIANT ACOUSTICS

• 8
I fjor lanserte Radiant Acoustics den oppsiktsvekkende stativhøyttaleren Clarity 6.2. Nå kommer en enda mer oppsiktsvekkende lillebror, med modellbenevnelsen Clarity 4.2. Det vil si – det er...
Fortsett
Audiophile.no
TEST: Marantz Model M1- Varulv i lammeklær

TEST: Marantz Model M1- Varulv i lammeklær

• 0
Marantz Model M1 ble lansert for et år siden sammen med storebror Model M4. Vi har hatt Model M1 på en grundig test sammen med stativhøyttalerne Polk R200. I slutten av mai lanserte Marantz den...
Fortsett
Audiophile.no
HARMAN kjøper Sound United, med B&W, Denon og Marantz

HARMAN kjøper Sound United, med B&W, Denon og Marantz

• 5
HARMAN har i går lagt ut en melding om at de kjøper Sound United fra Masimo Corporation for 350 Mill. USD. I pressemeldingen er det positivt bekreftet at overdragelsen inkluderer merkene Bowers &...
Fortsett
Audiophile.no
Kan du SJÅ lyd? - Stig Arne si dagbok mars 2025

Kan du SJÅ lyd? - Stig Arne si dagbok mars 2025

• 6
Ikkje for å klaga, men det har vore mykje skriving i det siste. Platemelding, Oslo-messa, februardagboka, Vossa Jazz to reportasjar, og brått er det tid for dagbok att. Og inn i mellom vert ein...
Fortsett
Topp Bunn