PLATESMAKING: Deep Purple – Made in Japan 50 – Steven Wilson 2025 remix

PS-FS4.JPG

I dag ble en forsinket 50-års jubileumsutgivelse av Deep Purple sitt legendariske livealbum utgitt. Jeg har prøvesmakt på Steven Wilson sin remiks, femti-to år etter mitt første møte med originalen

En gang i løpet av 1973 – (hvem fører dagbok på slikt?) – var det en 17-åring i første gym som lånte et dobbelt livealbum av en klassekamerat, i samme slengen som han også lånte par album av et annet band i noenlunde samme musikalske skuff. De to sistnevnte LPene het Demons And Wizzardz og Salisbury, og jeg skal ikke fornærme deg med å fortelle hva bandet het.

Men nå handler det selvfølgelig om Deep Purple sitt signaturalbum Made In Japan, som i likhet med mange andre historiske rockealbum etter hvert har fått en remix av remixmasteren Steven Wilson. Forrige gang hr. Wilson havnet under mitt tastatur var i forbindelse med YES – CLOSE TO THE EDGE – SUPER DELUXE EDITION. Steven Wilson`s 2025 album mixes.

Made In Japan - 1972
Originalalbumet Made In Japan var altså en dobbelt LP som ble utgitt i desember 1972, og var det første livealbumet fra Deep Purple. Det ble innspilt i bandet sine konserter i Tokyo og Osaka, i en Machine Head-turne. Bandet godtok ikke opprinnelig at det skulle gjøres opptak for plateutgivelser, men gikk etter hvert med på opptak for utgivelser begrenset til utgivelse i Japan, noe de endret oppfatningen om etter hvert.

Les mer om PLATESMAKINGEN Made In Japan 50 i Audiophile.no

PS14-3.jpg

Kommentarer

gwh

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.04.2006
Antall liker
784
Sted
Oslo
Må jo innrømme at jeg føler meg fristet til å kjøpe en platespiller bare for denne utgivelsen🙂

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.373
Torget vurderinger
1
Jeg nevnte den store kontrasten til Dave Greenslade sin traktering av Hammond C3 på Colosseum Live, men ved ny gjennomhøring av den helsides avslutningslåten Space Truckin` nå nettopp hørte jeg et parti 6 minutt uti låten at Jon Lord sin spilling er som snytt ut av nesen på Dave Greenslade i den heftige oppbyggingen før Chris Farlowe kommer inn på Lost Angels i Colosseum Live. Man lærer stadig vekk noe.

Sist redigert av en moderator:

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.285
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Selvom jeg har flere MIJ utgaver på vinyl, så må jeg nok ha denne også.
Jeg synes ikke originalpressingen er så gal, men mangler litt bunn.
2014/2018 remaster (den hittil beste rem på vinyl - av de jeg har sammenliknet) der sistnevnte ble utgitt på purple farget vinyl (men samme master) har mer trøkk i bunnen, men ble samtidig litt for polert i toppen.
Håper Wilson har fått orden på begge deler.

Ble medlem
06.04.2019
Antall liker
13.674
Torget vurderinger
2
Beste jeg har hørt på vinyl er DCC (Steve Hoffman..) sin utgivelse slutten av 90, mangler ikke bunn der. Hadde vært kjekt og hørt denne men har så mange at jeg står sikkert over selv om den frister.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Antall liker
3.954
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Har ikke hørt den nye miksen på vinyl, men lyttet nettopp gjennom child in time på qobuz, og det virket meget lovende!

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
20.285
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Wilson remix'n er på vei inn etterhvert - og jeg er spent på lyden, selvom vi må leve videre med den store "feilen" på dette albumet.

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
1.353
Link til alle artikler
507
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
TDAI 2210 – ny modulær strømmeforsterker fra Lyngdorf

TDAI 2210 – ny modulær strømmeforsterker fra Lyngdorf

• 0
Lyngdorf har lettet på sløret til sin nyeste modulære strømmeforsterker TDAI 2210. Den befinner seg i Premiumsegmentet, og er beregnet å komme i hyllene i løpet av september. Integrerte...
Fortsett
Audiophile.no
Tiny Vinyl - den nye vinen i småformat?

Tiny Vinyl - den nye vinen i småformat?

• 14
Savner du følelsen av å sette på en 45-singel fra jukeboksen? Tiny Vinyl gir deg muligheten til å gjenoppleve småformatets sjarm – i en enda mindre utgave. Vi som hadde vår musikalske oppvåkning...
Fortsett
Audiophile.no
Clearaudio Compass – Ny innstegsmodell fra en tysk HighEnd-produsent

Clearaudio Compass – Ny innstegsmodell fra en tysk HighEnd-produsent

• 1
Clearaudio har i en årrekke vært en av de mest toneangivende aktørene innen vinylavspilling. Den tyske produsenten fra Erlangen levert presisjon og innovasjon i alle prisklasser. Nå lanserer de...
Fortsett
Audiophile.no
Vestlyd med to Technics-inspirerte platespillere

Vestlyd med to Technics-inspirerte platespillere

• 0
HiFi Klubben sin husprodusent Vestlyd har lansert to platespilleren. Likheten med Technics-klassikerne SL-1200/1210 er slående. For tre år siden gjorde Vestlyd furore på Hortenmessa, med to nye...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING – Roger Waters: This Is Not A Drill – Live From Prague.

PLATESMAKING – Roger Waters: This Is Not A Drill – Live From Prague.

• 17
Etter å ha utgitt en kontroversiell nytolking av tidenes beste prog-album i sitt 80-års jubileumsår har Roger Waters i dag utgitt et dobbelt livealbum. Det forundrer neppe noen at når en kommende...
Fortsett
Audiophile.no
PLATESMAKING – Iver Kleive og Knut Reiersrud i Nidarosdomen. Fornyet magi fra en magisk duo

PLATESMAKING – Iver Kleive og Knut Reiersrud i Nidarosdomen. Fornyet magi fra en magisk duo

• 31
Jeg tror jeg har nevnt det før, men når herrene Reiersrud og Kleive kommer sammen oppstår det en synergi som er vanvittig mye større en summen av enkelthetene. Nå har de kommet sammen etter et ca...
Fortsett
Topp Bunn