I dag ble en forsinket 50-års jubileumsutgivelse av Deep Purple sitt legendariske livealbum utgitt. Jeg har prøvesmakt på Steven Wilson sin remiks, femti-to år etter mitt første møte med originalen
En gang i løpet av 1973 – (hvem fører dagbok på slikt?) – var det en 17-åring i første gym som lånte et dobbelt livealbum av en klassekamerat, i samme slengen som han også lånte par album av et annet band i noenlunde samme musikalske skuff. De to sistnevnte LPene het Demons And Wizzardz og Salisbury, og jeg skal ikke fornærme deg med å fortelle hva bandet het.
Men nå handler det selvfølgelig om Deep Purple sitt signaturalbum Made In Japan, som i likhet med mange andre historiske rockealbum etter hvert har fått en remix av remixmasteren Steven Wilson. Forrige gang hr. Wilson havnet under mitt tastatur var i forbindelse med YES – CLOSE TO THE EDGE – SUPER DELUXE EDITION. Steven Wilson`s 2025 album mixes.
Made In Japan - 1972
Originalalbumet Made In Japan var altså en dobbelt LP som ble utgitt i desember 1972, og var det første livealbumet fra Deep Purple. Det ble innspilt i bandet sine konserter i Tokyo og Osaka, i en Machine Head-turne. Bandet godtok ikke opprinnelig at det skulle gjøres opptak for plateutgivelser, men gikk etter hvert med på opptak for utgivelser begrenset til utgivelse i Japan, noe de endret oppfatningen om etter hvert.
Les mer om PLATESMAKINGEN Made In Japan 50 i Audiophile.no