Platesmaking 1-23. Mest norsk, og litt Sparks

PS-0123XSXXL (1 of 1)-2.jpg

Det har gått trekvart år siden forrige platesmaking, og det er nesten en skam. For musikk er egentlig det temaet jeg liker aller best å skrive om – det har bare vært alt for mange andre tema og gjøremål som har treng platesmaking i bakgrunnen. Men nå er jeg tilbake i sadelen, og det er 2-3 titler som også burde fått plass, men som dessverre må vente til neste kapittel i platesmakingen.

Per Mathisen – Sounds of 3 Edition 3. Ikke akkurat Vikingrock…
Det ser ut til å være enkelte ting her i verden man kan stille kalenderen etter. Og en av dem er når Per Mathisen kommer med en ny utgave av sin Sounds of 3. For fire år etter forrige utgave «Edition 2» kommer det en Edition 3. Og dette mønsteret kjenner vi igjen også fra forrige gang, noe jeg skrev om i min platesmaking i 2019. Og da snakker vi ikke om en ny utgivelse fra trioen, men en helt ny trio, som forrige gang. For mens Edition 1 besto av Frode Alnes og Giraldo Piloto i tillegg til Per Mathisen selv, hadde han med seg Ulf Wakenius og Gary Husband på Edition 2.

På Sounds of 3 Edition 3 har Per Mathisen fått med seg Nguyen Le på gitar og Audun Kleive på trommer. Ingen hvem som helst, og de har begge en formidabel diskografi bak seg.

Rent musikalsk er dette selvfølgelig trygt innenfor jazz-sjangeren, men likevel i den banehalvdelen som lener seg litt forsiktig mot både funk og rock. Det er ikke et ukjent terreng å finne Per Mathisen i, og det er også et terreng han behersker usedvanlig godt.

Temaet på denne instrumentalutgivelsen er havet, og signalet vikingene fikk fra naturen som hjelpemiddel de gir. Hver låt har sitt tema, og åpningssporet kalt Bird`s unrest handler om at fuglene blir urolige og varsler om dårlig vær.

Et av mine favorittspor er det lyriske Navigating Stars, med Per Mathisen sitt Jaco-inspirerte basspill. Men det desiderte høydepunktet er likevel avslutningslåten Free At Last, en låt som også kanskje kan defineres som den mest søkende på albumet. Men i mine ører også den aller vakreste.

Også lyden er veldig bra på denne utgivelsen, som vi ellers er vant til fra Losen Records. En verdig kandidat til tittelen Ukens Plate.

Les hele platesmakingen med alle 5 platene hos Audiophile.no

PS-0123XSXXL (1 of 1).jpg

Kommentarer

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
1.297
Link til alle artikler
491
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
HARMAN kjøper Sound United, med B&W, Denon og Marantz

HARMAN kjøper Sound United, med B&W, Denon og Marantz

• 5
HARMAN har i går lagt ut en melding om at de kjøper Sound United fra Masimo Corporation for 350 Mill. USD. I pressemeldingen er det positivt bekreftet at overdragelsen inkluderer merkene Bowers &...
Fortsett
Audiophile.no
Qobuz Connect er født. Og gjett hvor...

Qobuz Connect er født. Og gjett hvor...

• 14
I går dukket det opp meldinger om at Qobuz Connect var født. I første omgang var det iOS-apper som var tilgodesett, men med løfte om snarlig oppdatering også for Android. Den oppdateringen kom i...
Fortsett
Audiophile.no
Kan du SJÅ lyd? - Stig Arne si dagbok mars 2025

Kan du SJÅ lyd? - Stig Arne si dagbok mars 2025

• 6
Ikkje for å klaga, men det har vore mykje skriving i det siste. Platemelding, Oslo-messa, februardagboka, Vossa Jazz to reportasjar, og brått er det tid for dagbok att. Og inn i mellom vert ein...
Fortsett
Audiophile.no
Px7 S3 – ny generasjon fra B&W

Px7 S3 – ny generasjon fra B&W

• 0
I dag har Bowers & Wilkins lansert en ny generasjon for de trådløse hodetelefonene Px7. Og hva er vel mer selvfølgelig enn å kalle enn tredje generasjon for Px7 S3? Vi var invitert til en...
Fortsett
Audiophile.no
Atalante 7 Evo – nytt flaggskip fra Revival Audio

Atalante 7 Evo – nytt flaggskip fra Revival Audio

• 9
Den franske produsenten Revival Audio har lansert en ny flaggskipmodell i forsiktig HighEnd prisklasse. Atalante 7 Evo overtar plassen øverst på pallen etter Atalante 5. På Hortenmessa i 2023 var...
Fortsett
Audiophile.no
REVOX B77 Mk III Alice Cooper Limited Edition

REVOX B77 Mk III Alice Cooper Limited Edition

• 30
For et halvår siden lanserte REVOX tredje generasjon av sin legendariske spolebåndopptaker B77. Og for en drøy uke siden kom en Limited Edition, signert av selveste Alice Cooper. Før vi bykser av...
Fortsett
Topp Bunn