Lyngen skrev:
Ja, det har jeg tenkt mye over også. Mange søvnløse netter har det blitt, men nå tror jeg det blir lettere med oppdagelsen av den fantastiske Williams i fotballdrakt. Takk Boden no 9.
For den som kjenner sin rockehistorie, så var coverart en viktig kunstnerisk del av plateutgivelsen. Jeg skriver "var" fordi det var en rivende utvikling herom fra midten av 60-tallet og opp til midten av 80-tallet. Etter dette har coverart blitt mindre viktig i og med at CD-formatet fysisk er mindre. Samt at MTV/videos har overtatt som artistens visuelle uttrykksformat. Med noen hederlige unntak selvsagt.
Med krig, fattigdom og rasjonering ikke sååå langt bak i tid, så var de store flotte glansede fargefotoene på platecoverne en sanselig opplevelse for ungdommen på 60-tallet. Parallelt med progresjonen og utviklingen av det kunstneriske utrykket i musikken,så fikk vi også surrealistiske og kunstneriske avanserte platecover opp på 70-tallet. Mange av disse regnes nå som kulturhistorie. Det er skrevet masse bøker om temaet, og rocketidsskriftene skriver jevnlig om saken. Så vidt jeg kan se av dine innlegg, så er flere av dine favorittartister kjente for avansert coverart.
Mange medlemmer her på sentralen er opptatt av denne epoken, ja de var endog med på det som skjedde og har kjære minner derfra. Vi koser oss derfor med coverart av ymse slag, både de vellykkede, og de mer lokale variantene som får frem smilet. Samt at vi har det gøy.
Sånn. Nå har du fått 2 hyggelige svar på dine 2 surmagede innlegg i denne tråden. Nå får du vise deg som en sporty og lærenem kar, og poste et cover med sport på!