Plater for lyddemping

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Vil ikke ha mulighet for å bygge rom-i-rom, og vil måtte nøye meg med å skru to lag med plater med lyddemping rett på veggen. Ønsker selvsagt best mulig effekt. Noen tips, råd og anbefal8nger?

Disse høres jo forlokkende ut. Noen med erfaringer?

https://www.finn.no/48955448
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Hvis du allikevel må skru de rett i veggen, er det vel bare en ting som gjelder; mest mulig masse. Da er nok fibergips det rasjonelle valget. Jeg har brukt det ( les:beskrevet) i prosjekter men aldri montert det selv. Det er visst ikke hva som helst av skruer som er selvgjengende i disse.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Takk 🙂
Har de bra effekt, eller er det snakk om utgifter og arbeid for lite tilbake?
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.199
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Er dette mot nabo eller for å få fred med kona ;=)
Lyd er ikke lett å stoppe.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har du muligheten til å avkoble platene ved feks sånne avkoblingsskinner eller nytt frittstående vegg uten direkte kontakt med gamle vegg, så vil du få meget god lyddempende effekt med fibergips. Luftbåren støy vil da reduseres med over 60-65 dB isolert sett.
Fibergips eller tunggips er anbefalt, tunggips er nok lettere å få fin finish på, men lettere å henge ting på fibergips.

Slike vegger vil dog gjøre lite med dypbassen og kan faktisk gjøre det enda verre. Masse fine grafer som viser konsekvensen av forskjellige fremgangsmåter med lydvegger;

 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Det beste er selvsagt å frigjøre lyddempende vegg fra neste struktur, altså rom i rom, slik coolio også sier over. Men 60-65dB høres mye ut. Tatt på husken: frittstående stenderverksvegg på 55 dB bygger 175mm
 
S

Syncrolux

Gjest
Hvis rommet har dører og vinduer så går vinninga opp i spinninga, som det heter...
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.374
Sted
Sørlandet
Jeg har meget god erfaring med Glava Ecophon Master B limt rett på underlaget. 40mm tykke. Jeg limte ett lag i taket i vår 65 kvm stue med store vindusflater, gipsvegger og eikegulv. Det ble nærmest ubehagelig stille før jeg fikk opp spilene:



master B.jpg
 
Sist redigert:

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Jeg har meget god erfaring med Glava Ecophon Master B limt rett på underlaget. 40mm tykke. Jeg limte ett lag i taket i vår 65 kvm stue med store vindusflater, gipsvegger og eikegulv. Det ble nærmest ubehagelig stille før jeg fikk opp spilene:



Vis vedlegget 738317
Ja, ok. Vi burde kanskje få inn med teskje hva det er trådstarter ønsker seg her. Ecophon-platene absorberer lyd og demper rommet man er i.
To lag fibergips skrudd rett i veggen vil redusere lydtrykket på andre siden av veggen. ( resultatet avhenger av veggen som står der allerede )
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det beste er selvsagt å frigjøre lyddempende vegg fra neste struktur, altså rom i rom, slik coolio også sier over. Men 60-65dB høres mye ut. Tatt på husken: frittstående stenderverksvegg på 55 dB bygger 175mm
Ja, det er vel på sin plass å nevne at det hele kommer veldig an på hvordan man har satt opp veggene. Jeg hoppet umiddelbart til antakelsen om at det allerede er en tung skillevegg fra før som skal avkobles med ny lydvegg.

Mer info om lydklasser finnes rundtom, men her er en fra Rockwool;
https://www.rockwool.com/no/produkter-og-konstruksjoner/isolering-av-skillevegger/tre-og-stal/

Har man en lettvegg med gips på hver side av stenderen er det fort gjort å lage seg en triple leaf ved ny avkoblet lydvegg, så viktig å gjøre dette riktig om resultatet skal bli bra. For ukomplisert og effektiv måte å øke lydisoleringen på en allerede eksisterende lettvegg tror jeg at man kommer veldig langt med å fjerne gipsen på lydrom-siden, spikre på noen avkoblingsskinner og deretter kline på to lag med fibergips/tunggips. Da minimerer man strukturstøy via stenderne når gipsen settes i bevegelse.


Vegg ble montert med en 12,5 mm Fermacell Fibergipsplate på hver side og isolasjon imellom. Resultatet for luftlyd i laboratorium ble målt til 53 dB med et forventet feltresultat på 50 dB.

I tillegg ble det montert vegg med to lag Fermacell Fibergips 12,5 mm på den ene siden og en 12,5 mm fibergipsplate på den andre siden med isolasjon imellom. Her viste luftlydsmålingene 58 dB.

 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.915
Antall liker
17.104
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Nais, mange gode og nyttige innspill her👍

Vi snakker om vegg mot nabo. LECA mellom oss, kledt med trepanel. Har kun mulighet til å bygge på maks 5-7 cm.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Nais, mange gode og nyttige innspill her👍

Vi snakker om vegg mot nabo. LECA mellom oss, kledt med trepanel. Har kun mulighet til å bygge på maks 5-7 cm.
En bekjent i blokkleilighet irriterte seg veldig over at naboens tv-lyd var godt hørbart gjennom betongveggen og gikk for løsning anbefalt av norgips;

Avkoblingsskinner skrudd inn i betongvegg, 5 cm isolasjon og to lag tunggips. De anbefalte selvsagt også flytende gulv og tak, men han gikk ikke så langt. Nå hører han ingenting fra naboens voldsomme tv-lyd og er strålende fornøyd.

Uten å ha noen fasit i hånd kan det tenkes at leca er et såpass åpent materiale at det kanskje lønner seg å forsegle veggen med et lag gips (istedenfor trepanel) limt rett på før eventuell avkoblingsskinner, isolasjon og dobbelt lag gips?
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.229
Antall liker
4.315
Torget vurderinger
0
Vil ikke ha mulighet for å bygge rom-i-rom, og vil måtte nøye meg med å skru to lag med plater med lyddemping rett på veggen. Ønsker selvsagt best mulig effekt. Noen tips, råd og anbefal8nger?

Disse høres jo forlokkende ut. Noen med erfaringer?

https://www.finn.no/48955448
Hvilket frekvensområde trenger du å dempe?
 

TrompeteN

Bransjeaktør
Ble medlem
27.07.2013
Innlegg
2.229
Antall liker
4.315
Torget vurderinger
0
Det er vanskelig å svare på, men la oss si så langt ned som overhodet mulig ut fra forutsetningene. Ja, bass er vanskelig.
Synes Coolio sin løsning i innlegg 14 virker som det beste du kan gjøre, men om det faktisk fungerer i bassen er jeg tvilende til.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.045
Antall liker
2.989
Torget vurderinger
2
Jeg ville ha fylt porene i lecaen best mulig med en pussløsning av et eller annet slag og så fulgt rådene til coolio. Legger du flytende gulv og fjæret himling har du laget et slags rom i rom.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.453
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Synes Coolio sin løsning i innlegg 14 virker som det beste du kan gjøre, men om det faktisk fungerer i bassen er jeg tvilende til.
Dessverre vil det fungere svært lite under ca 100 hz, kanskje til og med gjøre det dårligere ifølge noen av målingene jeg har linket til lenger opp.
I det minste vil det for naboen sin del oppleves som at bassen blir mer merkbart plagsom fordi alt annet plutselig ble dempet langt mer.

Man kan erstatte mitt forslag om avkoblingsskinner med standard stenderverk plassert med nøyaktig kalkulert avstand slik at lettveggen fungerer som membranfelle for de stående bølgene. @Armand gjorde det hos seg og viser målinger før/etter;

1598176252626.png





Ser ut til at hans tre-delte membranfelle-vegg dempet resonansfrekvensene med rundt 5-7 dB. Går man for en slik løsning vil man miste ca tilsvarende demping på høyere frekvenser jevnt over fordi mer vibrasjon vil forplante seg via stenderverk til lecavegg. Pick your poison 😁
 
Sist redigert:

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.063
Antall liker
3.738
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
for å skru ting rett på vegg er nok dette den mest effektive løsningen:
fyll det lille luftrommet som blir igjen med dempe/isolasjonsmateriale så godt du kan for maksimal effekt, og så klinker du på med fermacellplater utenpå.
bør funke bra.

Det finnes egne skruer til fermacell, men det lille jeg har arbeidet med det har det vist seg å ikke være nødvendig for å feste platene. vil vel heller være når du skal henge opp noe i selve fermacellen tenker jeg.
 
Topp Bunn