Platepratemaker'n

friedman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2008
Innlegg
230
Antall liker
10
Platepratemakeren er en tråd for sånne som meg som ønsker oss noen innspill til kommende anskaffelser innen sjangeren klassisk musikk og opera. Håper den blir tatt godt imot, og at den etterhvert kan gjøre rettferdiggjøre sin opprettelse.

Har noen for eksempel en preferert innspilling av Hector Berlioz sin Symphonie fantastique og hans Requiem (Grande Messe des morts)? På forhånd tusen takk :D


Mvh. friedman
 

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
716
Antall liker
19
Platepratemakeren

Du får pløye deg gjennom de to øverste trådene her. Der er det masse å ta tak i :)

Mvh
Geir
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.296
Antall liker
11.111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Platepratemakeren

Symfonie Fantastique. Jeg liker denne:

I tillegg har jeg gamle Münch og Boston Symphony på Living Stereo og den er festlig å høre på, men jeg foretrekker faktisk Mehta.
Berlioz kan være ganske vrang, musikken har lett for å 'butte imot' uansett hva man gjør med den syns jeg. Andre har sikkert bedre ord på det, det kan høres rart ut men jeg liker mye av Berlioz veldig godt og kjøper meg videre opp.
Requiem mangler jeg, har lest et sted at Beecham hadde en suveren gammel live-innspilling.
Kanskje jeg må sjekke ut Previn igjen, han gjorde vel flere gode Grand Messe des Mortes i London?
Ellers er Colin Davis litt av en Berlioz-spesialist, som mange anbefaler, disse har jeg noen av og de låter fint men jeg savner litt gnist og galskap av og til.
 

Vedlegg

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Innlegg
456
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Platepratemakeren

Kan også anbefale følgende:



Har den på vinyl, og den er virkelig fantastique. :)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Platepratemakeren

larsggu sin anbefaling kan jeg henge meg på.

Selv er jeg litt kjedelig i min anbefalig av denne typen orkestermusikk.... ;) :
Hector Berlioz: Symphonie Fantastique, op. 14 - Chicago Symphony Orchestra - Sir Georg Solti

 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.863
Antall liker
21.866
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Platepratemakeren

Havnet på Soltikjøret, emotikon?
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.296
Antall liker
11.111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Platepratemakeren

Berlioz sine overturer er flotte, festlige og grandiose på samme tid.
De to siste anbefalte platene ser jeg inneholder to av de fineste: Les Francs Juges og Le Corsair

Jeg henger på et åpent spørsmål i farten: hvem kan vise meg en virkelig fin Liszt Ungarsk Rapsodi nr.2?
Pianoversjon, selvfølgelig. Jeg har ikke funnet den rette ennå. Må vi tilbake til gamlekara Horowitz og Rubinstein?
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.728
Antall liker
3.895
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Platepratemakeren

Jeg regner Szidon som nær perfekt (YMMV):


Bernt K
 

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Platepratemakeren

Valentino skrev:
Havnet på Soltikjøret, emotikon?
Huff ja- nok en gang.....
Og enda har jeg bare en brøkdel av det jeg vil ha.
Men greit å ha noe å strekke seg etter i årene som kommer.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.759
Antall liker
9.403
Sted
Trondheim
Platepratemakeren

Liszt? Det må bli Cziffra! Uovertruffen i Liszt.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.296
Antall liker
11.111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Platepratemakeren

otare skrev:
Liszt? Det må bli Cziffra! Uovertruffen i Liszt.
Cziffra eller Szidon? Jeg kjenner ingen av dem, så jeg bestilte begge.
Jeg har Hamelin fra før, han får det jo til, men jeg syns han roter det til med sin 'kreative' rubato.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.728
Antall liker
3.895
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Platepratemakeren

Jøgga skrev:
otare skrev:
Liszt? Det må bli Cziffra! Uovertruffen i Liszt.
Cziffra eller Szidon? Jeg kjenner ingen av dem, så jeg bestilte begge.
Jeg har Hamelin fra før, han får det jo til, men jeg syns han roter det til med sin 'kreative' rubato.
Det får vi vel lese om noen dager.. Gleder meg til dommen. (Og nei, jeg er slett ikke sikker på at Szidon faller best i smak.)

B
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.560
Antall liker
9.730
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Platepratemakeren

Mehta i Symphonie Fantastique har jeg gitt - på LP.

Ellers må jeg innrømme at Berlioz hører jeg lite på, både fordi jeg generelt ikke er veldig fascinert av musikk fra den romantiske perioden, og fordi store orkesterverker generelt ikke gir meg så mye, liker mindre ensembler og den menneskelige stemme best. Og selv om det er mye sang i Berlioz, blir formatet for stort - og det er vel også noe med at etter et liv med konsertgåing opplever jeg gapet mellom live og hjemme som veldig stort i disse formatene, de mindre formater er mye bedre egnet for hjemmelytting.

Men det jeg egentlig skulle si, var at det ene Berliozverket jeg lytter en del på, og som jeg opplever som nødvendig, er hans syklus av orkestersanger Sommernetter - Les Nuits d'ete. Janet Baker - eller Gardiners gamle Eratoinnspilling med Lyonoperaen er gromme greier.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.863
Antall liker
21.866
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Platepratemakeren

Og denne (eneste jeg har, høhø):



Finnes i HM50-boksen også.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.863
Antall liker
21.866
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Platepratemakeren

Denne skal jeg ha:



Mozart: Piano Concerto in E flat K271
Haydn: Variations in F minor Hob XVII:6
Mozart: Piano Sonata in F major K533/494
Beethoven: Piano Sonata in E flat Op.27 No.1
Schubert: Piano Sonata in B flat D960
Beethoven: Bagatelle Op.33 No.4 (encore)
Schubert: Impromptu No.3 D899 (encore)
Bach: Chorale Prelude ‘Nun komm’ der Heiden Heiland’ from BWV 651-668 (encore)

Alfred Brendel, piano
Wiener Philharmoniker
Sir Charles Mackerras, conductor

Hos MDT f.eks.
 

friedman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2008
Innlegg
230
Antall liker
10
Platepratemakeren

Den har jeg ikke sett på markedet tidligere, Valentino. Har etterhvert opplevd at Brendel har blitt en favoritt i det erkeklassiske repertoaret, så denne skal jeg saktens snuse litt på jeg også. Forøvrig er understående boks hjembragt rykende fersk fra Ivar Skei's. Utrolig kvalitet for krona disse boksene fra Harmonia Mundi; finnes knapt bedre kjøp i musikkverden vil jeg kategorisk påstå.
 

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.296
Antall liker
11.111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Platepratemakeren

friedman skrev:
Den har jeg ikke sett på markedet tidligere, Valentino. Har etterhvert opplevd at Brendel har blitt en favoritt i det erkeklassiske repertoaret, så denne skal jeg saktens snuse litt på jeg også. Forøvrig er understående boks hjembragt rykende fersk fra Ivar Skei's. Utrolig kvalitet for krona disse boksene fra Harmonia Mundi; finnes knapt bedre kjøp i musikkverden vil jeg påstå.
Liv hos Skei er god, jeg tipset om Sacred Music ganske tidlig og den ble bestilt inn umiddelbart. De er generelt glade for å få høre tips og ønsker fra kunder.
Veldig enig i din vurdering av denne boksen, skattkiste igjen fra HM.
 

friedman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2008
Innlegg
230
Antall liker
10
Platepratemakeren

Flott misjoneringsarbeid, Jøgga. Lurte et øyeblikk på om de brukte dette forumet aktivt, for de hadde både tatt inn denne og den store nye til DG :D Tenkte kanskje at de hadde den inne så jeg plukket den opp etter en reise gjennom byen. Prisen ble vel omtrent som amazon-pris + mva + porto, så da er det hyggelig å kunne støtte opp om en så fin butikk som Ivar Skei.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.296
Antall liker
11.111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Platepratemakeren

berxter skrev:
Jøgga skrev:
otare skrev:
Liszt? Det må bli Cziffra! Uovertruffen i Liszt.
Cziffra eller Szidon? Jeg kjenner ingen av dem, så jeg bestilte begge.
Jeg har Hamelin fra før, han får det jo til, men jeg syns han roter det til med sin 'kreative' rubato.
Det får vi vel lese om noen dager.. Gleder meg til dommen. (Og nei, jeg er slett ikke sikker på at Szidon faller best i smak.)
B
Cziffra eller Szidon i Liszts Ungarske Rapsodier?

Szidon ble spilt først og ble umiddelbart godkjent. Rytmisk spiller han sånn at det går rett inn hos meg, og brilliant så det holder.
Så kom Cziffra, som jeg aldri har hørt før, og her er det gammeldags storhet og guddommelig stråleglans over spillet. Innspillingen er fra 70-tallet og sies å ligge et hakk under hans første fra 20 år tidligere, og da tenker jeg at der har jeg virkelig noe å jakte på. Dette er lysende flott pianospill, følsomt og lyrisk og vilt og dramatisk. Det er nesten bare i Liszt at jeg syns det egner seg å flerre til på denne måten på piano, og av og til kan man undres over hva flyglene tåler. Cziffra sin Rakoczy-marsj for eksempel er formidalbel.

Takk for fine råd, flotte innspillinger begge disse to. Forskjellen på Szidon og Cziffra er at Szidon er bare et menneske.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.728
Antall liker
3.895
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Mottatt; da skal jeg jammen anskaffe Cziffra! Takk!

Bernt K
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.759
Antall liker
9.403
Sted
Trondheim
amazon.fr har Cziffras komplette inspillinger på EMI (40 CDer) til den nette sum av ca. 60€.
Bestilt og sendt fra Frankrike. Kommer antagelig på onsdag. Skal bli stas.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.296
Antall liker
11.111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.759
Antall liker
9.403
Sted
Trondheim
Og nå er det kommet en boks med 56 CDer med Aldi Ciccolinis innspillinger på EMI. Amazon.fr selger denne for 73€ (- mva). Her kobles og pakkes det fra EMIs side for å få penger inn i kassa.
 

friedman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2008
Innlegg
230
Antall liker
10
Lurer av og til på om plateselskapene skjærer av grenen de sitter på med alle disse fantastisk omfangsrike og lavt prisede boksene...

Men jeg tar imot, takker og bukker ;D Strategien får de ta seg av.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.296
Antall liker
11.111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Jeg takker og bukker også, og blar videre bl.a. gjennom Brilliant-katalogen.
Er det noen som har hørt boksene med komplette korverker av Brahms og Mendelssohn,
med Chamber Choir of Europe/Nicol Matt?


Begge komponistene skrev nydelig for kor, det vet jeg, men er disse innspillingene blant de gode?

ED: Og hva med denne ?

164 sanger av Brahms, sunget av Fischer-Dieskau.
Denne kan jo ikke være annet enn god.

I boks. Brilliant handler jeg hos Bøyum :)
 

friedman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2008
Innlegg
230
Antall liker
10
Spørsmål og svar får komme litt urytmisk i denne tråden om det skal bli noe flyt her; skal se at noen kanskje sveiper innom gamle temaer en vakker dag. Vi har da et evighetsperspektiv på det vi holder på med :D

Selv har jeg kommet over to pussige sammentreff. Det er snart jul (kun én gang i året!) og på samme tid har jeg kommet over denne boksen:




Kjære julenisse... Har lest så mye bra om denne syklusen, og hørt noen sekvenser. Kanskje andre her til og med har hørt litt mer?
 

Vedlegg

friedman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2008
Innlegg
230
Antall liker
10
Ble det handlet Liszt / Ciffra, Jøgga?

Forøvrig noen som har anbefalinger i retning Debussy? På det området er det rimelig tynt her i huset.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.296
Antall liker
11.111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Liszt/Cziffra CD-boksen ankom raskt, og ble hjertelig mottatt. Liszt er en komponist jeg ofte har problemer med, mange pianister når ikke gjennom til meg i Liszt, og orkestermusikken får jeg ikke helt tak på.
Men Cziffra var en strålende virtuos av den gode gamle sorten, og har det som skal til for å få Liszt til å fenge.
Denne kan anbefales til folk som liker Liszt og/eller er interessert i piano. Her går det unna så det gnistrer, for noen kan det bli for mye, men jeg elsker det.
Opptakene spenner over tre tiår, men det slutter man å bry seg om når man skrur opp, ørene åpnes og Cziffra får lov til å spinne fritt rundt i rommet. Lyden er på den slanke siden, som vanlig på eldre pianoopptak, men det er i det øvre registeret det virkelig briljeres her, så det gjør ingenting. Fenomenalt!

Debussy: har jeg vært heldig med i min samling. De platene jeg har syns jeg er veldig gode alle sammen.
Det gjelder f.eks. orkestermusikk med Previn, strykekvartetten med Quator Ebene (fjorårets Gramophone plate), kammermusikk med Chamber Music Society of Lincoln Center, og pianomusikk med Michelangeli (DG111-boksen).
Brilliant-boksen med Debussy komplett orkestermusikk kan også anbefales.
Takknemlig materie på plate, Claude Debussy.
 

friedman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2008
Innlegg
230
Antall liker
10
Takk så mye for betraktningene, jeg skal gjøre meg opp en mening og bestille litt av dette etterhvert. Og da kommer anbefalingene dine godt med. Ikke til å stikke under en stol at pianomusikk er litt ekstra inspirerende nå som piano har kommet i hus ;)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.863
Antall liker
21.866
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Den Koopman-boksen frister. Jeg har diverse fra de andre usual suspects, men ikke en eneste Koopman-innspilling. Kosta quanta?
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
Billigste jeg har funnet den til er omtrent €350 på tysk Amazon.
 

friedman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2008
Innlegg
230
Antall liker
10
£121,99 for hele boksen fratrukket MVA måtte forsøkes. Er midt i kjernen av mitt interessefelt dette.

Så får vi se om ordren står seg; boksen er ikke på lager og prisen er så lav at det fort kan være en feil. Tiden vil vise, og den vil også lege alle sår om det ikke vil seg.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.296
Antall liker
11.111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Friedman sin introduksjon til tråden legger opp til at den kan brukes til å spørre om råd, og det passer meg godt.

Jeg mangler gode innspillinger av Beethovens fiolinsonater. Noen få er med i Oistrakh-boksene, Kreutzer med Repin, ellers har jeg bare med Verhey/Moerdijk fra den billige Brilliant-Beethoven-boksen. Søk her på forumet etter Beethoven fiolinsonater ga skuffende lite uttelling, derfor spør jeg.

Her er noen interessante jeg har merket meg, til rimelig pris, etter å ha bladd litt hos amazon og mdt:


Grumiaux/Haskil, komplett, mono Perlmann/Ashkenazy



Stern/Istomin, komplett. 3CD Oistrakh/Oborin, komplett. 4CD

Flere av disse hadde vel passet i et møblert hjem.
Noen anbefalinger?

Mvh
Jørgen
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.759
Antall liker
9.403
Sted
Trondheim
Grumiaux/Haskil finnes vel på Brilliant (det er vel den samme - de har vel ikke spilt inn disse verkene 2 ganger?) til omtrent 8£, så den kan man jo forsøke. Ellers mener jeg at Suk/Panenka på Supraphon regnes som svært god.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.560
Antall liker
9.730
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
otare skrev:
Grumiaux/Haskil finnes vel på Brilliant (det er vel den samme - de har vel ikke spilt inn disse verkene 2 ganger?) til omtrent 8£, så den kan man jo forsøke. Ellers mener jeg at Suk/Panenka på Supraphon regnes som svært god.
Det er de to innspillingene jeg har. Suk versjonen er jeg svært begeistret for.
 

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Innlegg
14.296
Antall liker
11.111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
otare skrev:
Grumiaux/Haskil finnes vel på Brilliant (det er vel den samme - de har vel ikke spilt inn disse verkene 2 ganger?) til omtrent 8£, så den kan man jo forsøke. Ellers mener jeg at Suk/Panenka på Supraphon regnes som svært god.
Decca-utgaven Grumiaux/Haskil selges for 7,98 GBP på amazon.co.uk, jeg har bestiller denne pluss Perlman/Ashkenazy. Grei pakke til langt under avgiftsgrensa.
Josef Suk-versjonen er ikke grei å få tak i på CD, fant en svindyr Japan-utgave, ellers ville den være høyt på ønskelista.
Takker så mye for hjelp og råd!
 

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Innlegg
5.627
Antall liker
1.320
Om man som meg synes at denne

er utenomjordelig flott og vakker.
Og at denne

er hinsides all beskrivelse i sin skjønnet.
Hva skal man da gå til anskaffelse av ?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.560
Antall liker
9.730
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
På Førstnevnte:



Mer Monteverdi kirkemusikk; Selva Morale e Spirituale. Den komplette på Harmonia Mundi ser ut til å være ute av katalogen; men den ovenstående på Glossa gjør sikkert også susen.

Ellers anbefaler jeg Schutz:





Davidssalmene på Harmonia Mundi ser tilsvarende ut til å være ute av katalogen, men det kan ikke utelukkes at du finner de på et amazon-søk.
 
Topp Bunn