Plastcover (PVC) skader vinyl?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • danelectro

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Innlegg
    1.317
    Antall liker
    1.301
    Jeg har oppdaget et annet lignende problem på noen lper. Der har det satt seg et slags mønster i vinylen fra plastinnerposen. Dette ser jeg bare på plater med en spesiell type innerposer, men ikke på alle platene som har denne typen innerpose. På bildet vises mønstret best på "utløpsrillene" så jeg har klipt bort resten, men man ser det over hele plata. Dette er heldigvis ikke hørtbart. Noen andre som har sett noe slikt på sine plater?
    clash.jpg
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en LP fra 1980 som har slik "misting" på side 1 (matt overflate, meget hørbar sus ved avspilling), mens side 2 er helt uberørt av dette. Plata hadde plast innercover og pvc yttercover. Nå kjenner jeg ikke lagring- og brukshistorikken til plata da den var med i en bruktsamling jeg kjøpte, men kan om ikke annet bekrefte at "misting" også kan skje med LP.
     

    danelectro

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Innlegg
    1.317
    Antall liker
    1.301
    Kom over denne på Vinylengine:

    "Maybe I can shed some light on this. I am by no means an expert on polymers but I work closely with some polymer gurus.

    uPVC or unplasticized PVC is somewhat rigid. Examples would be solvent weld pipes and fittings like you would find in a swimming pool. Records as well. bend or smash it and it will crack and/or shatter. Any flexible PVC has had plasticizers added to it which will leach out over time, UV or chemical exposure will accelerate the process. If you live in a hot climate no doubt you've experienced windscreen fogging on your cars interior, this is the plasticizers leaching. Cracked dashboards on older cars is a sure sign no plasticizer is left, and the crashpad can no longer accommodate thermal stress. It's worth noting that some if not all plasticizers are carcinogenic and pose other health risks. These are potent esters that can easily pass thru paper/polyethylene and destroy records, I have a few of these myself. Do you notice the PVC sleeve on damaged records is a little less supple than on the undamaged records? Many polymer consumer products now state "BPA free" or "phthlalate free".

    FWIW polypropylene is the safest and most inert of common polymers. That is what corrosive acids are stored and transported in."
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Dette høres ut som en plausibel forklaring, selv når den blir konfrontert med min enorme kompetanse på området (3KJ for omtrent 27 år siden). :)

    Vi har vel alle sett hvordan PVC-yttere blir sprø etterhvert. Dette tror jeg på, og forholder meg til. PP it is. Og i tillegg får platene stå mest mulig på skyggeveggen i stua, så temperaturstabilt som mulig av hensyn til eventuelle egne 'plasticizers'/mykgjørende tilsetninger.
     
    Sist redigert av en moderator:

    danelectro

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Innlegg
    1.317
    Antall liker
    1.301
    Når man leser andres erfaringer er det mye som tyder på at en kombinasjon av varme og PVC kan være særdeles uheldig. I en tråd kunne det virke som ganske mange i Australia slet med dette, mens det kunne synes mindre vanlig i mindre varme strøk som Skandinavia og Storbritannia
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.311
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Konklusjonen er altså at det beste er å bruke gamle, gulnede PVC-cover som er stive/sprø som kjeks - da de har "åndet" fra seg:cool:.

    Innlegget det vises til fra vinylengine virker plausibel nok den, men hvorfor dette kun rammer noen plater og ikke alle, er jo ikke godt å si. Utfra ressonementet burde egentlig alle plater som har blitt oppbevart i slike gjennom årtider (til PVC var tydelig eldet) hatt tilsvarende skader, all den tid det dreier seg om en reaksjon.
     

    danelectro

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Innlegg
    1.317
    Antall liker
    1.301
    En annen forumbruker har gått veldig systematisk til verks og funnet at enkelte labler er mer utsatt for dette enn andre (har dessverre ikke link). Det er også grunn til å tro at noen varianter av PVC-coverne er værre enn andre.
     
    Sist redigert:

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    3.975
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    15
    Jeg har brukt PVC-covere siden 70-tallet og har ikke hatt noen problemer med det. Kan ikke se at vinylen har tatt skade av det, ei heller coveret.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Forsåvidt greit nok med den erfaringen. Men at en, eller noen, eller de aller fleste, eller nesten alle, styrer klar av skader på vinylen? Det er ikke godt nok for meg. Jeg vil ha 100% trygghet, selv om det skulle koste meg noen tusenlapper.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.177
    Antall liker
    34.609
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hva slags cover skal en da kjøpe?
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Hva slags cover skal en da kjøpe?
    Jeg har valgt å bytte fra PVC til Polyetylene 400 gauge på hele samlingen. Jeg brukte først PVC (orange peel, kjøpt på gruppekjøpet her på sentralen) fordi disse var så klare og gjennomsiktige og coverne tok seg så bra ut på "display" hylla. Disse var også høvelig stive og fungerte greit i klassisk bruk med åpning inn i platehylla.
    Men jeg hadde også kjøpt noen poly 400 covere i samme gruppekjøpet, for å teste, og i løpet av et års tid viste det seg at jeg totalt sett likte disse klart best.
    Jeg bruker nå poly yttercover med åpning OPP, og har innercover med LP i - ved siden av platecover, i yttercoveret. (Zomby Woofs måte :))

    Fordeler med Poly 400 gauge vs PVC (fra mitt ståsted):
    - Bedre plass i poly yttercoverne (blir ikke trangt), får også greit putta i nye gatefolds med bred rygg i poly coverne.
    - Polyetylen er glatt og fester seg ikke til sideplatene, slik at du enkelt drar ut plata fra hylla uten at de 2-3 nærmeste platene på hver side følger med.
    - Statisk elektrisitet er ikke tema med poly, jeg opplevde at PVC coverne kunne bli tildels meget ladet med statisk el.
    - Poly lukter ikke, det gjør PVC. Jeg hadde platene mine "nakne" i hylla et halvt års tid, fra kvelden jeg fjernet alt av PVC til jeg fikk somla meg til å få på nye poly covere. Platecoverne lukta da fortsatt klart og umiskjennelig PVC fra PVC yttercoverne.
    - Polyetylen er "inert" og forårsaker ikke fogging/misting. (Jeg oppdaget etterhvert slik fog/mist på flere av platene mine, er ikke 100% sikker på om dette skyldes mine nyinnkjøpte PVC covere, men har mistanke - ihvertfall for et par av dem. Tok ikke sjansen videre - bytta til poly)
    - Jeg liker følelsen fra å ta på poly coverne bedre enn PVC. Liten detalj, men har betydning for min del :rolleyes:
    - Polyetylene yttercovere er billige

    Bakdel med polyetylen er at de ikke er så gjennonsiktige som jeg ønsker.
    Det beste yttercover alternativet for min del er polypropylene (helt transparente, med alle fordelene til polyetylene), men disse er da svindyre (Sleevecity).
    Aller helst skulle jeg droppa yttercovere helt, men det blir nok ikke aktuelt.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.032
    Antall liker
    7.854
    Torget vurderinger
    12
    Merkelig hvis PVC ikke skal tåle PVC. Ellers fint innlegg fra ROS' erfaringer. Selv går det kun i PVC-cover her. Har aldri hatt problemer med det siden de første LP-platene ble kjøpt på 70-tallet. Husker LP4 kostet 62kr den gangen.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.915
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har oppdaget et annet lignende problem på noen lper. Der har det satt seg et slags mønster i vinylen fra plastinnerposen. Dette ser jeg bare på plater med en spesiell type innerposer, men ikke på alle platene som har denne typen innerpose. På bildet vises mønstret best på "utløpsrillene" så jeg har klipt bort resten, men man ser det over hele plata. Dette er heldigvis ikke hørtbart. Noen andre som har sett noe slikt på sine plater?
    Vis vedlegget 368475
    Dette ser jeg mye av på plater jeg kjøper brukt. Det går delvis av i vask (bruker ultralyd), kosmetisk får jeg det ofte vekk/redusert med ekstra jobbing med kluter og manuelt i SpinClean.
    Jeg er ikke helt enig i at det ikke høres, jeg mener det øker rillestøyen, men det varierer.
    Av en eller annen grunn har jeg aldri sett det på mine gamle plater, de jeg har eid siden 70- og 80-tallet. Det indikerer at det kan være påvirket av andre ting enn bare plasten. Lagringsforhold, temperatur, fuktighet, og kanskje vaskemidler.
     

    ROS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Innlegg
    260
    Antall liker
    368
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror også at lagringsforhold som temperatur og fuktighet har mye å si for dette. Vinylkvaliteten spiller nok også inn.
    Her er et interssant eksempel, dette er en reutgivelse av Dyp Lillas Maskinhode som jeg kjøpte helt ny tidligere i år. Denne fikk kun en knapp måned i PVC cover før jeg tok av alle PVC coverne mine, så jeg tror ikke den er påvirket av dette coveret (alt for kort tid, men sjekket heller ikke dette når plata var helt ny). Men vinylen er tydelig påvirket av et eller annet. Hva kan det ha vært? Lagringsforhold hos produsent eller distributør? Dårlig vinylkvalitet?
    Det er vanskelig å ta bilde av, men vinylen er gråere i overflaten i runout og et stykke utover mot ytterkant (også lett synlig mellom de to innerste sporene), samt at den ser nærmest krakellert ut i overflaten i runout. Dette er veldig hørbart i form av sus (minner om båndsus), i varierende styrke.
    Usynlig i vanlig dagslys, men veldig synlig under f.eks halogen leselampe:

    IMG_2473.jpg
    IMG_2476.jpg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.177
    Antall liker
    34.609
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hva med polypropylene cover, er det sikkert?
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.422
    Antall liker
    14.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Har oppdaget noe positivt rart;) Har hatt en håndfull skadet vinyl med skjolder/matt overflate. Jeg har ikke hatt hjerte til å kaste de og gjorde heller det omvendte og vasket de og puttet de i MoFi innercover. Jeg satte de tilbake i platesamlingen, men de står ikke så trangt som tidligere. Etter et drøyt halvt år så har de blitt blankere og et par av de er faktisk friskemeldt! Noen som har erfart dette? Kan matte og skjoldete skiver reparere seg selv?
     

    Norwegianwoodpecker

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2007
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    2.031
    Sted
    Nordland
    Sitter og skal bestille plastcover, og skulle bare google om det fantes plastcover som passer utgivelser med tre lp`er, som feks. Iron Maiden Senjutsu. Noen som vet? @danelectro @HoJ ? Men så slumpet jeg inn på dette temaet igjen.. DESVERRE. Så hva er ståa i 2021?

    Jeg kan ikke akkurat si at jeg har merket noe til dette problemet med platene jeg kjøpte på 80-tallet. Jeg har brukt de med sveisekant (PVC?) på nye plater og de uten sveisekant (polyetylen?) på plater jeg har kjøpt brukt, og verdsetter litt lavere i samlingen. Legger ved et bilde av en av de aller første platene jeg kjøpte, mener det var i 1987, Helloween Walls of Jericho. Bortsett fra litt støv ser den ennå ny ut, lagret i plastkover med sveisekant. Innercover har jeg aldri byttet..🥳
    9984C57F-81BA-4011-9973-E72AC43AC07E.jpeg


    Iron_Maiden_Nights_Of_The_Dead____-_LTD__iron_maiden_mexico_vinyl_-297008236.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn