Plassering av komponenter mellom høyttalerne - egentlig så lurt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    parafinoksen

    Gjest
    Det er jo vanligst at folk plasserer «alteret» mellom høyttalerne, både av estetiske og praktiske grunner. Jeg mener å ha lest at området mellom høyttalerne er et område med svært høy «energi» (SPL?). Hvis det er tilfelle, hvor gunstig er det da å plassere komponentene, og særlig rørforsterkere og platespillere, i det området?

    Noen tanker om dette? (Oppriktig spørsmål.)
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.875
    Antall liker
    1.897
    Sted
    Sortland
    Avhenger av hvor dedikert man er;
    Bør vel ha et eget lite hus i hagen med ideelle mål med kun høyttaler og en lyttestol.
    Utstyret får stå i et eget rom i hovedhuset, elektrisk og mekanisk isolert fra resten av huset, på egen kurs.
    Jordspydet selvsagt så langt borte som mulig.
    Kabler i to dedikerte nedgravde rør (ett for hver kanal).

    Litt slitsomt å snu LP'en eller skifte cd - men det blir egentlig bagateller!
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    En stor tv midit i mellom er vel det værste tror Jeg, En benk med bokser er ikke så ille tror jeg, men har av praktiske årsaker alltid hatt anlegget på Høyres side i usymmetrisk rom, ikke så bra med usymmetrisk heller
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    rørkompnenter frontvegg er merbutsatt for mikrofoni
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Anar ingenting om energi og denslags, men eg har fleire gonger lagt merke til at høge rack så vel som spesielt tjukk-TVar påverka lyden, og då spesielt perspektiv/romoppleving. Dette gjeld spesielt høgtalarar som har utradisjonelle spreiingsmønster. Eg har i hovudsak brukt elektrostatar og no rundstrålarar, og der merkast dette godt.
    No har eg innretta meg slik at eg har eit lavt hifibord, eit godt stykke lågare enn elementa (bortsett frå bassen som fyrer mot golvet, då), og ein TV med svingarm som kan leggast flatt mot veggen, og svingast fram når det skal sjåast TV. Dette fungerer veldig bra for meg. https://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/85109-audiophile-stova.html
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.394
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Det er jo vanligst at folk plasserer «alteret» mellom høyttalerne, både av estetiske og praktiske grunner. Jeg mener å ha lest at området mellom høyttalerne er et område med svært høy «energi» (SPL?). Hvis det er tilfelle, hvor gunstig er det da å plassere komponentene, og særlig rørforsterkere og platespillere, i det området?

    Noen tanker om dette? (Oppriktig spørsmål.)
    Lurt og lurt :)
    Det er jo ikke alle som har noe valg men må plassere det sånn. Jeg mener det låter bedre med det fritt i mellom høyttalerene. Har eget rom så jeg kan gjøre hva jeg vill uten innblanding i fra kona:)

    O
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Det er jo vanligst at folk plasserer «alteret» mellom høyttalerne, både av estetiske og praktiske grunner. Jeg mener å ha lest at området mellom høyttalerne er et område med svært høy «energi» (SPL?). Hvis det er tilfelle, hvor gunstig er det da å plassere komponentene, og særlig rørforsterkere og platespillere, i det området?

    Noen tanker om dette? (Oppriktig spørsmål.)
    Litt seriøst her nå... jeg har masse utstyr mellom høyttalerne - pluss en 75" TV på veggen også. Aldri hatt bedre lyd enn nå. Ble spådd en fryktelig degenerering av kvaliteten da jeg proklamerte planene om storskjerm på veggen mellom ht.

    MEN - dette kan selvsagt variere fra sted til sted og ikke minst rom/anlegg og da spes. høyttalere. Ingen ekspert på området men det har vel mest med spredningsmønsteret på høyttalerne å gjøre - jeg har horn som sådan.

    Kan godt være at lyden forbedres ved å fjerne alt mellom ht - men med femveis aktivt system så er ikke det akkurat noe jeg drømmer om ref. kabling etc.

    I serien "audiofile spørsmål verdt å miste nattesøvnen for" er ikke komponentplassering mellom ht med for min del. Man skal tross alt leve oppi alt dette også og ett sted må tingene plasseres.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.695
    Antall liker
    37.932
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Det er jo vanligst at folk plasserer «alteret» mellom høyttalerne, både av estetiske og praktiske grunner. Jeg mener å ha lest at området mellom høyttalerne er et område med svært høy «energi» (SPL?). Hvis det er tilfelle, hvor gunstig er det da å plassere komponentene, og særlig rørforsterkere og platespillere, i det området?

    Noen tanker om dette? (Oppriktig spørsmål.)
    Litt seriøst her nå... jeg har masse utstyr mellom høyttalerne - pluss en 75" TV på veggen også. Aldri hatt bedre lyd enn nå. Ble spådd en fryktelig degenerering av kvaliteten da jeg proklamerte planene om storskjerm på veggen mellom ht.

    MEN - dette kan selvsagt variere fra sted til sted og ikke minst rom/anlegg og da spes. høyttalere. Ingen ekspert på området men det har vel mest med spredningsmønsteret på høyttalerne å gjøre - jeg har horn som sådan.

    Kan godt være at lyden forbedres ved å fjerne alt mellom ht - men med femveis aktivt system så er ikke det akkurat noe jeg drømmer om ref. kabling etc.

    I serien "audiofile spørsmål verdt å miste nattesøvnen for" er ikke komponentplassering mellom ht med for min del. Man skal tross alt leve oppi alt dette også og ett sted må tingene plasseres.
    Helt enig Sluket :) ha en fortsatt fin dag

    mvh
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.867
    Antall liker
    645
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    En stor tv midit i mellom er vel det værste tror Jeg, En benk med bokser er ikke så ille tror jeg, men har av praktiske årsaker alltid hatt anlegget på Høyres side i usymmetrisk rom, ikke så bra med usymmetrisk heller
    Har stor tv. på vegg, merker ikke at den ødelegger noe.
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Om høyttalerne står lengre ut på golvet enn det som er imellom, så er ikke dette ett "stort" problem.
    Og om benken stereoen står på er en del lavere enn mellomtone/diskant, så er det vel også greit.
    Har ikke de mulighetene her. Så kunne nok ha låti bedre . Men er allikevel totalt sett fornøyd med de kompromisser jeg har.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.207
    Antall liker
    4.552
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Når produsenten av høyttalerene var og installerte høyttalerene, var hans klare anbefaling og ikke ha noe i mellom høyttalerene. Det ville ha innvirkning på lydbilde og separasjon av instrumenter. Spesielt på klassisk musikk ville dette merkes. Godt jeg ikke spiller mye av det :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Om høyttalerne står lengre ut på golvet enn det som er imellom, så er ikke dette ett "stort" problem.
    Og om benken stereoen står på er en del lavere enn mellomtone/diskant, så er det vel også greit.
    Har ikke de mulighetene her. Så kunne nok ha låti bedre . Men er allikevel totalt sett fornøyd med de kompromisser jeg har.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    Slik er det her. HT fronter er over en meter fra veggen og forsterkerne bygger ikke mer opp enn 70 cm. ca. - mid/high er i ørehøyde rundt 90 cm. ++

    Min personlige mening er at det er viktigere med symmetrien.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Om høyttalerne står lengre ut på golvet enn det som er imellom, så er ikke dette ett "stort" problem.
    Og om benken stereoen står på er en del lavere enn mellomtone/diskant, så er det vel også greit.
    Har ikke de mulighetene her. Så kunne nok ha låti bedre . Men er allikevel totalt sett fornøyd med de kompromisser jeg har.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    Slik er det her. HT fronter er over en meter fra veggen og forsterkerne bygger ikke mer opp enn 70 cm. ca. - mid/high er i ørehøyde rundt 90 cm. ++

    Min personlige mening er at det er viktigere med symmetrien.
    Det at du opererer med horn og slobs har nok veldig mye å si ift påvirkning av leamikk som er plassert mellom høyttalerne - det er jo fint lite spredning ut til 90 grader.

    Du får si det som det er - de gamleste bukkene har de største horna ;D

    Johan-Kr
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Dette er helt avhengig av spredningsmønster til høyttalerne og rommet dimensjon/utforming.
    Men med de aller fleste kommersielle høyttalerne, så er det uheldig med et høyt rack mellom høyttaler og selv plassert et stykke bak.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.417
    Antall liker
    14.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Om høyttalerne står lengre ut på golvet enn det som er imellom, så er ikke dette ett "stort" problem.
    Og om benken stereoen står på er en del lavere enn mellomtone/diskant, så er det vel også greit.

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    Check V
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Du kan få sagt det Sluket.
    Dessverre er det er det en del sannheter i det.
    Men er det meste på plass tror jeg ikke det har så stor betydning. satte jo inn en 65"
    Kan ikke si jeg merket så stor forskjell.
    Har da en etterklang og frekvensgang som er rimelig riktig i mine øyne.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.624
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Å plassere saker og ting mellom høyttalerne er bare positivt fordi det bryter opp refleksjoner! Høyttalerne bør dog stå lenger fremme i rommet enn racket.

    Men man bør unngå å ha utstyr for nære vegger, enten det er sidevegger, frontvegg eller bakvegg. Rett og slett fordi du da plasserer utstyret i rommets trykksoner, noe figuren i innlegg #20 illustrerer godt.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.081
    Antall liker
    2.503
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Så godt som alle komponenter kan ta opp feedback " spesiellt med høyest gain feks har man LP og spesiellt MC pickups og ampene ofte over 70 dB. Så lenge ikke alle fabrikanter bruker Linn metoden med cnc maskinerte kabinetter og gummi av dempede print og komponenter ,så er det å tenke på .
    Uten om grammofonen har jeg opplevd feed back på både tape recordere under opptak ) rør amp og CD,,, ja cd riktignok ikke feed back men vibrasjon som gir problem med avspilling som hakking og stopp
    Jeg har selv brukt senter oppsett og heller avkoblet med glass plater metallplater,granitt murstein heller , allt kan brukes .Hvis man i tillegg lager avkoblinger "dvs demper den nye "resonansen med gummi eller treplater og feks kork hjelper det enda mer .
    En annen ting er at jo større flatene er , jo letterer fanger disse opp mekaniske / resonanser , så ofte rør/ firkant tre eller stål stativer med hyller fanger mindre av dette ,Selv har jeg slitt med grammofonen om den står center eller side betyr ikke noe kos meg , men det er jo bare Vanilla ice : juice to get loose boy " som frem provoserer anelse low freq feed back:) kl 3 eller mer . 100 kg sandfyllt stand hadde nok fixa det og .Men når allt dette er sagt så er carvers innovative VTA 180 laget slik at du kan velge mellom low feedback eller høy å få en tilsiktet feedback sammen med rørenes microfoni effekt , så ja noen synes det lyder kult med litt feed back :) litt vintage sound" om du vil
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Å plassere saker og ting mellom høyttalerne er bare positivt fordi det bryter opp refleksjoner! Høyttalerne bør dog stå lenger fremme i rommet enn racket.

    Men man bør unngå å ha utstyr for nære vegger, enten det er sidevegger, frontvegg eller bakvegg. Rett og slett fordi du da plasserer utstyret i rommets trykksoner, noe figuren i innlegg #20 illustrerer godt.
    Det idelle måtte kanskje være å plassere litt planter mellom høyttalerne.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Akustiske remedier tar også noe plass og når man har en del av disse og et veldig lite rom, så er det heller ikke flust av muligheter for forskjellig plassering.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.767
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Det er jo vanligst at folk plasserer «alteret» mellom høyttalerne, både av estetiske og praktiske grunner. Jeg mener å ha lest at området mellom høyttalerne er et område med svært høy «energi» (SPL?). Hvis det er tilfelle, hvor gunstig er det da å plassere komponentene, og særlig rørforsterkere og platespillere, i det området?

    Noen tanker om dette? (Oppriktig spørsmål.)
    Der skal ikke være noget i mellem højttalerne. Det du placerer der, forringer lyden. Basta.

    Man skal ikke placere apparater, hvor der er en trykzone, hvis man vil have det ypperste. Man skal ikke placere anlægget imellem højttalerne, i et hjørne eller på bagvæggen.

    Jeg har haft mit anlæg stående i mellem højttalerne, og her gjorde jeg forsøg med deres placering. Mit stereorack bestod af 2 køkkenbordsplade i stavlimet bøgetræ. Så havde jeg overskud af havefliser 21 cm x 14 x 5,5, og de blev brugt til ben. Bedste lyd var lavt placeret. Ikke på gulvet, men lavt placeret. Mange placering blev afprøvet. Indtil jeg tog springet, og flyttede anlægget væk, med den bedste lyd til følge.

    Det virker lidt skørt, at bruge gode fødder under apparaterne, for at tage vibrationerne, og så sætte apparaterne et sted, hvor de netop kan opfange vibrationer fra luften af? :confused: :confused:
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Det er jo vanligst at folk plasserer «alteret» mellom høyttalerne, både av estetiske og praktiske grunner. Jeg mener å ha lest at området mellom høyttalerne er et område med svært høy «energi» (SPL?). Hvis det er tilfelle, hvor gunstig er det da å plassere komponentene, og særlig rørforsterkere og platespillere, i det området?

    Noen tanker om dette? (Oppriktig spørsmål.)
    Der skal ikke være noget i mellem højttalerne. Det du placerer der, forringer lyden. Basta.

    Man skal ikke placere apparater, hvor der er en trykzone, hvis man vil have det ypperste.

    Jeg har haft mit anlæg stående i mellem højttalerne, og her gjorde jeg forsøg med deres placering. Mit stereorack bestod af 2 køkkenbordsplade i stavlimet bøgetræ. Så havde jeg overskud af havefliser 21 cm x 14 x 5,5, og de blev brugt til ben. Bedste lyd var lavt placeret. Ikke på gulvet, men lavt placeret. Mange placering blev afprøvet. Indtil jeg tog springet, og flyttede anlægget væk, med den bedste lyd til følge.

    Det virker lidt skørt, at bruge gode fødder under apparaterne, for at tage vibrationerne, og så sætte apparaterne et sted, hvor de netop kan opfange vibrationer fra luften af? :confused: :confused:
    :)
    Når det kommer til lyd manipulerer hjernen så meget med os.... Basta :) :)
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.624
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Å plassere saker og ting mellom høyttalerne er bare positivt fordi det bryter opp refleksjoner! Høyttalerne bør dog stå lenger fremme i rommet enn racket.

    Men man bør unngå å ha utstyr for nære vegger, enten det er sidevegger, frontvegg eller bakvegg. Rett og slett fordi du da plasserer utstyret i rommets trykksoner, noe figuren i innlegg #20 illustrerer godt.
    Det idelle måtte kanskje være å plassere litt planter mellom høyttalerne.
    Ja, planter er fine til å bryte opp refleksjoner i øvre frekvenser, spesielt om anlegget står i en stue og egnede diffusorer er uaktuelt :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn