Plassering av HT'er og subber

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Aha, da forstår jeg! Veldig bra jobba med subbene med andre ord :)
    Leste ikke innlegget ditt godt nok....

    Hvordan ser 50Hz'en ut uten smoothing i frekvenskurven? Er det lite utslag på frekvenskurven, kan det hende det ikke har altfor stor betydning.
    Ehh, dette er uten smoothing :)
    "Kulen" er ganske kort, men ut fra waterfall'en - så ser det ut som om den bruker lang tid på å "ringe ut", så jeg tror nok det er noe med stående bølger eller noe slikt.
    Må nesten forsøke å leke meg litt med fasen for å se om det funker - men det blir ikke i kveld. Skal nyte oppsettet som det er, også skal jeg komme meg i seng til rimelig tid ;-)

    Har du noen avrulling på subben bak, slik at den ikke blir med og hjelper også i de øvre frekvenser? Er ganske stor forskjell på gain fra 50Hz og nedover også.
    Hmmm..... Litt ukjent problemstilling dette her, med full kontroll fra 50Hz og
    nedover.
    Nei, ikke ved bruk av LFE inngangen. Men når jeg bruker receiveren så vil den rulle av, og der kan jeg også justere inn hvor høyt/lavt den skal rulle av. Da vil receiveren vel rulle av subbene fra 80 hz og oppover på LFE kanalen. Er ikke sikker på hvor tidlig den begynner å rulle av når jeg stiller den inn på 80 hz (kan velge fra 80hz og opp til 250hz). Da vil den også krysse HT'ene som ikke er satt som stor med subbene.
    Men tenkte jeg først og fremst skulle fokusere på subbene nå, så må jeg se på totalen mellom dem og frontene når jeg har dem under kontroll.
    Det jeg tenkte på er om du har satt noe delefilter på selve subben bak når du har tatt disse målingene?
    Det virker jo som den hjelper veldig til opp til 50Hz og så slutter den å hjelpe til, samt at volumet faller ganske mye. Noen subber har voldsomt slakke delefiltre og selv om man deler på 80Hz, vil noen subber rulle av langt nedover. Dette kan selvfølgelig være romrelatert også.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Det kan også benyttes, men porøse bassfeller vil også rydde opp I resten av bassen oppover.
    Noe sier meg at han ikke har plass til verken 2 "klesskap" eller store bassfeller :)
    Men hva er best? Dempe den frekvensen man har problem med eller også dempe frekvenser man ikke har problemer med?
    Jeg vet ikke svaret, men det er mulig jeg stikker innom deg en dag :)

    V4 er heller ikke i klesskapstørrelse og ser bra ut:
    Std mått: ( mm )
    Längd 1120
    Bredd 438
    Djup 438
    Kjenner godt til Svanå, da jeg har hatt 4 stk. V6 selv og jobbet en del med de.
    Som du ser, så er det ganske mye rot oppover også, så jeg vil anbefale en mer bredbåndet felle her.
    Med så god kontroll nedover, kan dette blir veldig bra og tiltakene som må til nå er fra og med 50Hz og oppover.
    Så bra at du har testet 4 stk. V6, har selv opplevd hva Svanå kan gjøre i vanskelige rom! Nå trengs det vel mer enn 4 sykk V6 for å rydde opp i hele rommet og siden han har utfordringer over 50 Hz passer vel V4 bedre. Uansett fins det DIY-produkter som gjør samme jobben. Det man må huske på hvis man velger å drepe dynamikken bredbåndet med Glava, så trengs det mye mere mebranareal for å flytte luft og enda mere effekt.
    Mitt tips er å få inn flere subber og flytte på sofaen.
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Ikke farlig med litt demping etter min mening, spesielt ikke i hjørnene!
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Ikke farlig med litt demping etter min mening, spesielt ikke i hjørnene!
    Nå har vel ikke alle samme basstårn som deg heller. Si at en vanlig mann demper bassen bredbåndet med 6 db, da trenger han fire ganger så mange subber og fire ganger så mye effekt fra forsterkerene.. Noe å tenke på før man ukritisk anbefaler det ene kontra det andre, eller tar jeg feil?
     

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Kjører demoer med 1 10-tommer i samme rom, og har ikke fått noen klager på det :)
    Demping I hjørnene gjøres for kontroll av romnoder og fører ikke til at man mister mange db.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jo noe demping er ikke farlig, men dette er vel litt smak og behag etter hva jeg har forstått.
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gjorde et lite forsøk på demping. Plasserte 2x10cm rockfon industrial i ene hjørnet og 1x10cm i andre hjørnet (plater a 120x60cm).
    Det visstes ikke engang på målingene
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Kom over denne lenken http://vbn.aau.dk/files/62729248/LF_sound_field_control.pdf Her var det kanskje ett og annet tips?
    Dette er et konsept som i hovedsak går ut på å eliminere bakveggen ved lave frekvenser slik at en får en plan bølgefront som forplanter seg fra frontvegg og bakover i rommet, uten refleksjoner.

    Hvis en plasserer subwoofere over hele frontveggen og hele bakveggen, der de på bakveggen spiller forsinket i motfase, kan en få til slik at det meste av stående bølger og refleksjoner nede i bassområdet forsvinner.
    Ulempen er at det kreves mange subwoofere, uten at det blir samme max output som ved mer normal konfigurasjon.
    En alternativ løsning er å dempe bakveggen, det vil virke på samme måte.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel ikke direkte lett å dempe hele bakveggen slik at det blir effektivt langt ned i frekvens? Fire suber er kanskje en grei pris å betale for husfreden?:)
     

    Kvålsvoll

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    1.601
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Ålesund, Norge
    Det krever ganske omfattende bygging å dempe slik at det monner, det må jo dempes helt i bunn, og da hjelper det lite med et par akustikkplater.
    Hvis en kan nøye seg med å ofre et par subwoofere, og dette faktisk blir bra nok, så er jo det absolutt enklere og ikke minst, reversibelt, om man skulle ombestemme seg senere.

    Kostnadsmessig kan det vel også være minst like gunstig.
    Trenger litt mindre kapasitet på bakveggen, det gjør det lettere.
    Kommer også an på hva slags krav man har til kapasitet.
    I mange rom vil en ofte komme ganske bra ut med 4x plassert og konfigurert på vanlig vis også, og det blir mere output ved de laveste frekvensene.
     

    TL

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.08.2002
    Innlegg
    89
    Antall liker
    10
    Siden Vidarje brakte opp bass array temaet, tenkte jeg at jeg kunne skrive litt om min erfaring med dette konseptet for sub.

    Jeg er for øyeblikket i gang med å bygge single bass array og absorberende bakvegg. Benytter 8 stk. 12" subber i lukket kasse på frontvegg og har dekket tilnærmet hele bakveggen med 30cm paroc med 10cm luft til veggen.
    Subbene er plassert etter følgende formler

    (*1)
    Formel for plassering på frontvegg i X og Y retning er
    pX = (2 * n + 1) * Veggbredde / (2 * antall sub X)
    pY = (2 * n + 1) * Vegghøyde / (2 * antall sub Y)

    n=0,1,2,3.....

    Ved en 2x2 matrise vil da plassering bli 1/4 og 3/4 av veggbredden og vegghøyden

    (*2)
    Formel for cut-off frekvens for planbølgen er:
    fc = lydhastighet / (2 * distance between drivers)

    front.jpg


    Resultatet er så langt meget tilfredstillende.
    Målt frekvensrespons er identisk i hele bredden og høyden i rommet noe som gjør den siste finpussen med EQ forholdsvis enkel.
    Rommet mitt er 5,6m langt så jeg klarer ikke å fjerne de to første lengdenodene (31.5Hz og 63Hz), men de blir betydelig redusert av den absorberende bakveggen.

    Måling uten absorberende bakvegg
    1 sete uten absorbent.jpg


    Måling med absorberende bakvegg
    bakvegg center.jpg


    Måling med absorberende bakvegg og litt EQ. 2 bånd PEQ med 3-4db demping og 1 bånd med 3db økning.
    med eq 16smoothing.jpg
     
    Sist redigert:

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Drar fram denne tråden fra glemselen.
    Har ikke blitt til at jeg har gjort noe mer med dempingen i rommet siden sist - men har tenkt litt mere.
    Kommer fram til at jeg tror jeg kan sette inn trekant bassfeller, ett i hvert av hjørnene foran i kinoen. Tror det vil se best ut om hver bassfelle går fra gulv til tak, altså rundt 240 høye. Om jeg dekker dem med sort stoff er det ikke sikkert at det blir så halvgærnt...

    I forhold til å dempe for mye - som det var nevnt tidligere her i tråden - så er jeg lite bekymret for det. Med de 3 sub'ene jeg har så har jeg mer enn nok kraft å ta av enn så lenge.

    Ettersom disse skal tilpasses rommet tenker jeg at jeg bygger dem selv. Er det noen som vet om forklaring eller beskrivelser for hvordan slike kan bygges?

    Jeg er altså ute etter trekant bassfeller som kan settes i hjørnene foran i kinoen og som skal gå fra gulv til tak. De har som hovedoppgave å dempe frekvenser rundt 50hz.

    Jeg trenger å vite litt om hvordan de bygges, hvilket materiale de skal bygges av og fylles med samt hvordan jeg beregner hvor store de må være for å være effektive ved 45Hz.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Sitter med tlf nå. Men det ligger noen kalkulatorer på underforumet som kan brukes til å regne ut tykkelsen. Ned til 45hz da snakker vi om seriøst dype feller. Høyden har du inne siden de skal fra gulv til tak men husk på bredden også.
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Fant tråden med kalkulatorer, egentlig ikke så vanskelig ettersom den var klistret da :rolleyes:
    Etter å ha fulgt den litt kom jeg fram til denne siden som virker lovende:
    mh-audio.nl - Acoustic

    En Helmholz resonator ser jo ut til å være det jeg trenger.

    Men jeg tenker meg at bassfellene skal utformes som vist på bildet, altså slik at det ser ut som om hjørnet er skrått, ikke som om det står en diger firkantet boks i hjørnet. Det får jeg nok ikke lov til hos fruen.
    Men kalkulatorene ser ut til å være fast bestemt på at det skal være firkantede bassfeller.
    Noen som vet hvordan jeg kan få til å beregne en trekantet bassfelle?
     

    Vedlegg

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Sjekk litt i trådene til 8x12_tom og steinost som har laget slike hjørnebassfeller.
    Får du lagd de med 120cm bredde på skrå og fylt opp med vanlig porøs Glava er du langt på vei.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Trekanter, slik du tegner de, er et halve kvadrater.
    Om du regner om slik at grunnarealet blir det samme på dine trekanter som på kalkulatorens firkanter, bør du være et stykke på vei. Helt korrekt blir det jo ikke, men det vil hjelpe.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hvis ønsket ditt er å kun dempe en stående bølge på 45 hz, vil jeg tro at Helmholz resonator er mest effektivt. Store hjørnebassfeller med Glava, har ikke sin store fordel ved å kunne dempe enkeltfrekvenser like effektivt.
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvis ønsket ditt er å kun dempe en stående bølge på 45 hz, vil jeg tro at Helmholz resonator er mest effektivt. Store hjørnebassfeller med Glava, har ikke sin store fordel ved å kunne dempe enkeltfrekvenser like effektivt.
    Kan en Helmholz resonator bygges som en trekant? De jeg har sett tegninger av er firkanter.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hvis ønsket ditt er å kun dempe en stående bølge på 45 hz, vil jeg tro at Helmholz resonator er mest effektivt. Store hjørnebassfeller med Glava, har ikke sin store fordel ved å kunne dempe enkeltfrekvenser like effektivt.
    Kan en Helmholz resonator bygges som en trekant? De jeg har sett tegninger av er firkanter.
    Ja, en trekant kan være en halv firkant. D.v.s. at du dobler volumet!


    En Helmholz resonator fungerer som en bassrefleks. Man justerer frekvensen man vil ta med innvendig volum, port størrelse og evt. lengde på porten. Slik jeg har forstått det, må man justerer Helmholz resonator etter målinger. Se her for inspirasjon:

    Basabsorbenter
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei, forslag.

    Hva med å lage trekantfeller med porøs materiale og eksprimentere med perforerte plater foran? Perforerte plater fungerer som helmholtz resonator, men er ikke så følsomme for plassering som en vanlig helmholtz resonator der plassering av hullet kan være helt avgjørende for effekten.
    Ulik perforering kan gi ulik virkningsgrad om den skal dempe bredbåndet eller smalbåndet. Skal du være veldig avansert kan du tilpasse massen på platen så den fungerer som en membranfelle i tillegg.

    Bare porøse feller er forresten 100% effektive ved dybde fra hjørnet på 1/4 bølgelengde, men har god effekt til 1/8 bølgelengde.

    Så kan du høre og måle forskjellen før og etter du setter plater foran og kan evt ta platene ned igjen. Slike hjørnefeller demper mest i øverste frekvensområde og mindre og mindre nedover slik at den hørbart effekten stort sett går ut på dempingen av lyse frekvenser.
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tips - mange gode innspill her.

    Etter hva jeg forstår så er en mulighet å lage en boks ala det vist på bildet.
    Etter beregningene så burde en slik som er 230 høy gi meg en resonansefrekvens på 37hz med en båndbredde på 14 hz som jeg tror er ganske bra det jeg er ute etterpå.
    Kassa skal vel i så fall fylles med noe?

    AtleT hadde et forslag om å bruke perforert plate istedenfor. Er en del jobb å lage en slik, også vil jeg tro den er vanskelig å justere.

    Om vi hadde tatt tegningen min videre. Kunne jeg for eks. hatt 3 åpninger av 5 cm istedenfor 1 a 15 cm?
    Jeg tenker at man kunne laget noe slik at man kunne regulere bredden på åpningen. Med flere åpninger vil det være større reguleringsmuligheter.

    Lurer også på å lage den lavere enn takhøyde og istedenfor brukt plassen som er til overs ovenfor (eller nedenfor) til å fylle opp med porøst materiale slik at jeg får litt av begge deler. Om felles kunne ha stått begge veier kunne jeg også ha endrer litt hvordan den fungerer ved å bytte på å ha Helmohtz resonansen øverst med tanket eller nede ved gulvet.
     

    Vedlegg

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Har du målt deg til hvor i rommet det er mest trykk ved problemfrekvensen?

    Det er ikke sikkert fellene vil gjøre så mye hvis du ikke plasserer de der trykket er størst.
    Jeg måtte plassere mine Svanå V6 langs bakvegg for å få bukt med et problem rundt 37Hz.
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.646
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Har du målt deg til hvor i rommet det er mest trykk ved problemfrekvensen?

    Det er ikke sikkert fellene vil gjøre så mye hvis du ikke plasserer de der trykket er størst.
    Jeg måtte plassere mine Svanå V6 langs bakvegg for å få bukt med et problem rundt 37Hz.
    Jeg må give EHED ret i det med at finde trykproblemet. Det hjælper ikke meget, at dæmpe et problem, der ikke er der hvor man dæmper.
    Jeg har gode erfaringer med Svanå Miljö Teknik og på hjemmesiden dertil, kan du finde frekvenser, der ligger klar til at bruge. Så har du en pukkel ved 40 Hz, afspiller du en 40 Hz tone og finder et sted i rummet, hvor den er særlig slem. Her kan så sættes Svanå Varitune V-6, der så justeres, så 40 Hz tonen bliver lavere.
     

    TEK

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    912
    Antall liker
    108
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, det vil ikke fungere.
    Kan ikke plassere dette hvor som helst i rommet. Forutsetningen her er at dette må plasseres i hjørnene foran.

    Men jeg ser poenget deres.
    EHED - var det slik at din ikke hadde noe effekt når den stod på feil sted, eller hadde den bare mindre effekt?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn