Plassering av høyde/tak-høyttalere for 7.1.4 oppsett

S

Syncrolux

Gjest
Hei
Utgangspunktet mitt er som følger:
Jeg har et 7.1 oppsett, og en receiver med mulighet for 11.1. Altså kan jeg plassere fire høyttalere i høyden. Receiveren (Marantz SR7012) tilbyr flere mulige plasseringer at de fire høydehøyttalerne, blant annet Front/Rear Height, Front/Middle/Rear Top (i taket), og kombinasjoner av disse.

Det jeg har gjort nå - av praktiske årsker - er å ta i bruk to Top Middle som henger på hver side i taket på linje med lytteposisjon, og to Rear Heigth som henger i taket over surround back høyttalerne.


Spørsmålet er - finnes det noen fasit på hva som fungerer best?
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Hei
Utgangspunktet mitt er som følger:
Jeg har et 7.1 oppsett, og en receiver med mulighet for 11.1. Altså kan jeg plassere fire høyttalere i høyden. Receiveren (Marantz SR7012) tilbyr flere mulige plasseringer at de fire høydehøyttalerne, blant annet Front/Rear Height, Front/Middle/Rear Top (i taket), og kombinasjoner av disse.

Det jeg har gjort nå - av praktiske årsker - er å ta i bruk to Top Middle som henger på hver side i taket på linje med lytteposisjon, og to Rear Heigth som henger i taket over surround back høyttalerne.


Spørsmålet er - finnes det noen fasit på hva som fungerer best?
Jeg vil vel tro at en plassering at top front ca midt mellom lytteposisjon og frontrekka , og rear high ca midt mellom lytteposisjon og surr-back vil være ganske optimalt :)
Men det er jo ikke alltid like lett å få til en optimal plassering i alle rom. Men så lenge man får tidsjustert høyttalerne i receiveren , så blir det vel dette i stor grad kompansert for.
Det står jo en del her da : https://www.dolby.com/us/en/guide/speaker-setup-guides/7.1.4-overhead-speaker-setup-guide.html
 
S

Syncrolux

Gjest
God ide dette. Det jeg da kunne prøve er å flytte Top Middle lenger fram. Skissen under viser Dolby sin anbefaling, som jeg faktisk følger ganske bra, bortsett fra at de forreste takhøyttalerne da bør flyttes noe lenger frem. Jeg har tegnet inn røde firkanter der jeg har takhøyttalerne per nå.

kino2.png
 

Vedlegg

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
God ide dette. Det jeg da kunne prøve er å flytte Top Middle lenger fram. Skissen under viser Dolby sin anbefaling, som jeg faktisk følger ganske bra, bortsett fra at de forreste takhøyttalerne da bør flyttes noe lenger frem. Jeg har tegnet inn røde firkanter der jeg har takhøyttalerne per nå.

Vis vedlegget 558571
Ja jeg ville nok gjort det hvis jeg hadde hatt muligheten ja..

Der du har de "røde markeringene" er slik jeg har mine , men jeg har bare 2 i taket , og da tror jeg det blir mest riktig - synes hvertfall det funker bra :)
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.985
Antall liker
20.116
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
images (1).png


ForumRunner_20150725_191800.png


Synes de bildene her viser godt ideell plassering.

Jeg har selv hatt storebror til 7012 og har prøvd ut mange plasseringer av høyde høyttalere. Jeg fikk best resultat med top back og top front. Altså i taket. Mellom hodet og front og hode og surround back.

Fungerte bra med front high og back high også,
 
S

Syncrolux

Gjest
Top Rear får jeg dessverre ikke til, men jeg kan få til Top Front. Tenker jeg prøver dette sammen med Rear Height.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Dette er den enkle versjonen av dokumentet. Jeg har fått tak i den komplette utgaven som går ned på formel-nivå og bakgrunnen for kalkulasjoner :)
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
God ide dette. Det jeg da kunne prøve er å flytte Top Middle lenger fram. Skissen under viser Dolby sin anbefaling, som jeg faktisk følger ganske bra, bortsett fra at de forreste takhøyttalerne da bør flyttes noe lenger frem. Jeg har tegnet inn røde firkanter der jeg har takhøyttalerne per nå.

Vis vedlegget 558571
Jeg har dem noe midt i mellom det som er anvist her, men vinklet mot MLP
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
God ide dette. Det jeg da kunne prøve er å flytte Top Middle lenger fram. Skissen under viser Dolby sin anbefaling, som jeg faktisk følger ganske bra, bortsett fra at de forreste takhøyttalerne da bør flyttes noe lenger frem. Jeg har tegnet inn røde firkanter der jeg har takhøyttalerne per nå.

Vis vedlegget 558571
Jeg har dem noe midt i mellom det som er anvist her, men vinklet mot MLP
Takhøyttalere skal vinkles mot MLP (Main listening position). Men som skissert av Syncrolux; sett top middle til 80 grader er nok optimalt (også anbefalt fra Trinnov). Høyttalere med god nok spredning til at man kan la dem peke rett ned eksisterer ikke (så derfor er det en ekstremt dårlig anbefaling fra dolby å si at de skal peke rett ned).

Edit:
Har selv 9 takhøyttalere og har brukt masse tid på å lese meg frem til hvor man optimalt bør plassere dem. Naturligvis er livet noe enklere når man har surround prosessor fra merker som Trinnov som er langt mer fleksible. Ekstremt mange titler gis ut med støtte for kun 2 eller 4 takhøyttalere (dette har bedre seg veldig i det siste). Så nå er det mer normalt å støtte alle (12+).
 
Sist redigert:
S

Syncrolux

Gjest
Da har jeg vært oppunder taket og flyttet to av høyttalerne, vinklet de mot sofaen, og kjørt gjennom en ny kalibrering med Audessay. Joda, det gir et mer totalt omsluttende lydbilde sammelignet med hvordan jeg hadde det før. Mer sømløst bidrag fra surroundkanalene generelt sett vil jeg vel si.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Så bra da [emoji2]

Litt på siden her nå , men bruker du Audyssey også til musikk ? Hvordan liker du det i såfall ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.985
Antall liker
20.116
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Så bra da [emoji2]

Litt på siden her nå , men bruker du Audyssey også til musikk ? Hvordan liker du det i såfall ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Audessey flat pleier ikke å vere så ille, om man har fått en god kalibrering. Jeg pleide alikevel å sette audessy i bypass L+R (marantz 8012) ved musikklytting. Hva gjør du da Torolan?
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Da har jeg vært oppunder taket og flyttet to av høyttalerne, vinklet de mot sofaen, og kjørt gjennom en ny kalibrering med Audessay. Joda, det gir et mer totalt omsluttende lydbilde sammelignet med hvordan jeg hadde det før. Mer sømløst bidrag fra surroundkanalene generelt sett vil jeg vel si.
Flott!
Hvilken høyde har du på surr. kanalene? Og er de også vinklet mot MLP
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Så bra da [emoji2]

Litt på siden her nå , men bruker du Audyssey også til musikk ? Hvordan liker du det i såfall ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Audessey flat pleier ikke å vere så ille, om man har fått en god kalibrering. Jeg pleide alikevel å sette audessy i bypass L+R (marantz 8012) ved musikklytting. Hva gjør du da Torolan?
Jeg pleier å bruke flat når jeg bruker den ja. På noe blir det bedre , mens på andre låter igjen kan det bli litt luftigere/renere og noe bedre smekk i pure direct. Men ofte så synes jeg det blir et ryddigere og større lydbilde med RK aktivert . Så jeg sliter litt med å bestemme meg[emoji2]

Og ja , det er viktig at man er heldig med kalibreingen , og nå blir det jo snart på’n igjen for min del [emoji2]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Så bra da [emoji2]

Litt på siden her nå , men bruker du Audyssey også til musikk ? Hvordan liker du det i såfall ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Audessey flat pleier ikke å vere så ille, om man har fått en god kalibrering. Jeg pleide alikevel å sette audessy i bypass L+R (marantz 8012) ved musikklytting. Hva gjør du da Torolan?
Jeg pleier å bruke flat når jeg bruker den ja. På noe blir det bedre , mens på andre låter igjen kan det bli litt luftigere/renere og noe bedre smekk i pure direct. Men ofte så synes jeg det blir et ryddigere og større lydbilde med RK aktivert . Så jeg sliter litt med å bestemme meg[emoji2]

Og ja , det er viktig at man er heldig med kalibreingen , og nå blir det jo snart på’n igjen for min del [emoji2]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Om man klarer få det til å låte bedre med pure direct enn audyssey, så er min påstand at noe er gjort galt under kalibreringsprosessen. Audyssey er vanskelig å få bra (må ofte gjøres x antall ganger for å treffe). Men flat er også min preferanse på Audyssey (en god stund siden jeg solgte Marantz AV8802a).
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Så bra da [emoji2]

Litt på siden her nå , men bruker du Audyssey også til musikk ? Hvordan liker du det i såfall ?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Audessey flat pleier ikke å vere så ille, om man har fått en god kalibrering. Jeg pleide alikevel å sette audessy i bypass L+R (marantz 8012) ved musikklytting. Hva gjør du da Torolan?
Jeg pleier å bruke flat når jeg bruker den ja. På noe blir det bedre , mens på andre låter igjen kan det bli litt luftigere/renere og noe bedre smekk i pure direct. Men ofte så synes jeg det blir et ryddigere og større lydbilde med RK aktivert . Så jeg sliter litt med å bestemme meg[emoji2]

Og ja , det er viktig at man er heldig med kalibreingen , og nå blir det jo snart på’n igjen for min del [emoji2]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Om man klarer få det til å låte bedre med pure direct enn audyssey, så er min påstand at noe er gjort galt under kalibreringsprosessen. Audyssey er vanskelig å få bra (må ofte gjøres x antall ganger for å treffe). Men flat er også min preferanse på Audyssey (en god stund siden jeg solgte Marantz AV8802a).
Vel , en ganske sterkt påstand det . Jeg er ikke totalt uenig , men litt mindre bastant. Som med så mye annet , så kommer det an på så mangt .
Man må ofte ofre noe for å vinne noe annet , og det vil variere litt alt etter hva man hører på vil jeg si :)
 
S

Syncrolux

Gjest
Da har jeg vært oppunder taket og flyttet to av høyttalerne, vinklet de mot sofaen, og kjørt gjennom en ny kalibrering med Audessay. Joda, det gir et mer totalt omsluttende lydbilde sammelignet med hvordan jeg hadde det før. Mer sømløst bidrag fra surroundkanalene generelt sett vil jeg vel si.
Flott!
Hvilken høyde har du på surr. kanalene? Og er de også vinklet mot MLP
De er i ørehøyde og vinklet inn mot lytteposisjon ja.
 
S

Syncrolux

Gjest
Ang Audessay så er det noe jeg er helt nødt til å bruke, da jeg har høyttalere uten delefilter og/eller et filter som gjør EQ. Jeg prefererer helt klart flat kurve i Audessay, men etter kalibrering legger jeg inn en tilt på 10 dB mellom 100 og 20 Hz i subwoofersystemet.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Ja tilt må man ha [emoji2]
Og den har jo blitt ganske fleksibel den nye appen til Audyssey nå etterhvert , så det var et stort fremskritt !


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
S

Syncrolux

Gjest
En annen ting jeg har oppdaget med Audessay er at den er helt på jordet med valg av delefrekvenser hvis man setter høyttalerne til "small", og dermed sender bassen fra hver kanal til LFE. Her må man gå inn manuelt og sette nye frekvenser basert på lytting.

Tilt av bassen gjør jeg i en ekstern EQ som er koblet inn foran subwooferne - en Behringer DCX2496. Jeg har også rattet inn en EQ her som flater ut bassen slik at det blir mindre korrigering i Audessay.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Er målet her hjemmekino eller musikk? Hvis målet er musikk, ville jeg satset på et auro 3D-oppsett, som har en veldig klar manual for hvordan høyttalerne bør settes opp. Det fantastiske med auro 3D er at det finnes egne opptaksteknikker som benytter en samling opptaksmikrofoner som er plassert på akkurat samme måte, altså slik de anbefaler at høyttalerne settes opp. Det man får høre blir dermed virkelig high-fidelity - i stor grad en kopi av opptaksrommet, der hver høyttaler samsvarer med en enkelt mikrofon.

Var på en demo av immersive audio hos genelec, og det ene auro 3d-opptaket fra Nidarosdomen de spilte der er den beste reproduksjonen av akustisk musikk jeg har hørt hele mitt liv... jeg ble overbevist om at jeg på sikt må skaffe meg et auro 3d-oppsett selv, i hvert fall.
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.506
Antall liker
14.208
Sted
Langesund
Det må vel være film det er snakk om. 10 db tilt fra 20til 100 Hz er veldig mye på musikk. Min siste instilling på musikk er en to db shelf fra 120 til 60 Hz deretter er det tilnærmet flatt nedover til 5 hz. Aldri hatt så mye klangfarger og snapp i bassen, og dypbassen synes og være til stede med en helt ny nerve og klarhet.
Passer vel dårlig for de som er ute etter å riste løs ting.
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Det må vel være film det er snakk om. 10 db tilt fra 20til 100 Hz er veldig mye på musikk. Min siste instilling på musikk er en to db shelf fra 120 til 60 Hz deretter er det tilnærmet flatt nedover til 5 hz. Aldri hatt så mye klangfarger og snapp i bassen, og dypbassen synes og være til stede med en helt ny nerve og klarhet.
Passer vel dårlig for de som er ute etter å riste løs ting.
Vet ikke om du er helt representativ [emoji2] Men 25 m2 med membranareale så får du vel med deg de fleste detaljer i bassen uten å legge på noe ekstra i dypet[emoji12] Men er ellers enig i at mange legger på unødvendig mye ja...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
En annen ting jeg har oppdaget med Audessay er at den er helt på jordet med valg av delefrekvenser hvis man setter høyttalerne til "small", og dermed sender bassen fra hver kanal til LFE. Her må man gå inn manuelt og sette nye frekvenser basert på lytting.

Tilt av bassen gjør jeg i en ekstern EQ som er koblet inn foran subwooferne - en Behringer DCX2496. Jeg har også rattet inn en EQ her som flater ut bassen slik at det blir mindre korrigering i Audessay.
Ja den bommet en del på x-over . Den settes som regel alt for lavt , eller tom som large på ganske små ht etter min erfaring.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Vel , en ganske sterkt påstand det . Jeg er ikke totalt uenig , men litt mindre bastant. Som med så mye annet , så kommer det an på så mangt .
Man må ofte ofre noe for å vinne noe annet , og det vil variere litt alt etter hva man hører på vil jeg si :)
Jeg er kjent for å ha klare meninger.... >:D
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.766
Antall liker
1.621
Sted
Sjælland. Danmark.
Hei
Utgangspunktet mitt er som følger:
Jeg har et 7.1 oppsett, og en receiver med mulighet for 11.1. Altså kan jeg plassere fire høyttalere i høyden. Receiveren (Marantz SR7012) tilbyr flere mulige plasseringer at de fire høydehøyttalerne, blant annet Front/Rear Height, Front/Middle/Rear Top (i taket), og kombinasjoner av disse.

Det jeg har gjort nå - av praktiske årsker - er å ta i bruk to Top Middle som henger på hver side i taket på linje med lytteposisjon, og to Rear Heigth som henger i taket over surround back høyttalerne.


Spørsmålet er - finnes det noen fasit på hva som fungerer best?
Anthony Grimani, der har arbejdet for Dolby Atmos siger, at loftshøjtalere bør placeres midt imellem Fronterne og centerhøjtaleren. Dolby havde et studie, hvor lyden ikke kunne fungere indtil de flyttede loftshøjtalerne. Altså, Top speakers at 1/2 point between C and L/R. Han undrer sig over at Dolby Atmos ikke har rettet det endnu.
Han siger også sidespeakers ved 100 grader og ikke 110. For at mindske afstanden til Fronterne. Og wide højttalerene.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.142
Antall liker
2.079
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Anthony Grimani, der har arbejdet for Dolby Atmos siger, at loftshøjtalere bør placeres midt imellem Fronterne og centerhøjtaleren. Dolby havde et studie, hvor lyden ikke kunne fungere indtil de flyttede loftshøjtalerne. Altså, Top speakers at 1/2 point between C and L/R. Han undrer sig over at Dolby Atmos ikke har rettet det endnu.
Han siger også sidespeakers ved 100 grader og ikke 110. For at mindske afstanden til Fronterne. Og wide højttalerene.
Jeg ville heller fulgt anbefalingene fra Trinnov sin guide. Selv Dolby måtte innrømme at denne var bedre enn deres egen (noe motvillig riktignok).
 

komfort

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.11.2010
Innlegg
1.580
Antall liker
490
Anthony Grimani, der har arbejdet for Dolby Atmos siger, at loftshøjtalere bør placeres midt imellem Fronterne og centerhøjtaleren. Dolby havde et studie, hvor lyden ikke kunne fungere indtil de flyttede loftshøjtalerne. Altså, Top speakers at 1/2 point between C and L/R. Han undrer sig over at Dolby Atmos ikke har rettet det endnu.
Han siger også sidespeakers ved 100 grader og ikke 110. For at mindske afstanden til Fronterne. Og wide højttalerene.
Jeg hadde veldig flaks med denne! Dolby sin guide lot seg ikke gjennomføre i mitt tak så tak høyttalerne måtte ha kortere avstand 😊 så ble det rett allikevel 😊
 
Sist redigert:
Topp Bunn