Diverse Planlagt Kort Levetid: Fransk dokumentar om stadig dårligere forbrukerelektronikk

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.585
Sted
Sølvbyen
Forbrukerinspektørene viste i går denne dokumentarfilmen som tar for seg hvordan f.eks. flatskjermer får kortere og kortere levetid, og hvorvidt det er en planlagt strategi fra produsentene å lage ting som går istykker etter svært kort tid. Særlig Samsung er overrepresentert på statistikken her på grunn av at de bruker kondensatorer som går i stykker som følge av overoppheting og dårlig kvalitet. For bare noen kroner ekstra kunne de lagt tv-er med bedre komponenter og mye lengre levetid, men det er tydeligvis ikke interessant.

De tar også en titt på Apple, og deres metoder for å få oss til å kjøpe dingser og telefoner på nytt hver gang noe går i stykker, og belyser blant annet hvordan de lager produkter med batterier som ikke lar seg bytte når de er oppbrukt.

En interessant dokumentar, anbefaler å se den. Undertegnede kommer iallfall ikke til å kjøpe hverken Samsung eller Apple etter å ha sett den.

NRK TV - Forbrukerinspekt�rene - 08.01.2014

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
622
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Så den jeg også. Man bør sjekke muligheter for å få ting reparert. Hadde planer om å kjøpe Samsung tv, ikke nå lenger.... Etter mye kritikk av ødelagte kondensater, ordnet de problemet og de flyttet dem lenger unna varme komponenter, men de erstattet dem med andre kondensatorer som ikke er å få tak i. Er det uredelighet satt i system? De holder riktignok lenger, men når de går etter en stund, er det umulig å reparere.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
11.292
Sted
Holmestrand
Jeg er enig i mye av kritikken i programmet.
Særlig graverende er det at disse selskapene nekter å uttale seg og knebler alle ansatte.

Bytte batteri på en iPhone gjør jeg på noen få minuter. Min iPhone er 3 og et halvt år. Batteriet begynte å vise svakhet i romjula. Det samsvarer med de andre iPhonene i familien.
Men ingen trenger å tvile på at produktene i dag er innrettet for et begrenset liv, men dette er ikke spesielt for elektronikk eller Samsung/Apple.

På Cuba kjører de 50 år gamle amerikanere, vi "må" bytte ut biler som er 3 år. Skal vi reparere må det byttes store og kostbare enheter, f eks en dynamo som i dag koster mange tusen kr. I gamle dager byttet man børster eller lager som kostet noen få kr.

Vi lever i et forbrukersamfunn, leverandørene dytter og vi trekker.
Det kommer en ny modell som kan alt vi trenger og litt til, mottagelsen er at "dette var skuffende". Med andre ord så er det akutt behov for noe mye bedre. Når kundene beter seg slik så benytter selvsagt leverandørene seg av dette umettelige markedet.
Liker vi det? Noen gjør tydeligvis det.
Selv skulle jeg gjerne hatt noe som Nokia 6310 igjen.
:)

G

Gjestemedlem

Gjest
Har ikke sett dokumentaren det henvises til, men jeg finner det litt underlig at elektronikk lages for å gå fort i stykker også. Forståelig at man sparer der man kan i produksjonen, det er en litt annen ting. Men hvis jeg hadde kjøpt et nytt flott fargefjernsyn fra f.eks. Samsung og det hadde gått i stykker etter kort tid ville jeg sannsynligvis aldri mer kjøpt noe tilsvarende fra samme leverandør. ..og jeg tror ikke helt på en hemmelig konspirasjon alle produsentene i mellom heller.

På forbrukerelektronikk kjøper man forbruksvarer, fjernsyn og telefoner bytter man etter noen sesonger uansett og det spiller ingen rolle om de iker er bygget for å vare i 30 år, mens på f.eks. hvitevarer er det vel verdt å betale for kvalitet som varer. ...tenker nå jeg.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.585
Sted
Sølvbyen
Jeg tror litt av problemet er at mange av oss forbrukere rett og slett ikke er så veldig opptatt av kvalitet, så lenge det er billig, har litt bling faktor, og er det siste nye på markedet. Personlig syns jeg noe som er skikkelig bygd og gir høy ytelse, samt varer lenge, er høyst tilfredstillende, og betaler gjerne litt ekstra for det innenfor de økonomiske rammene jeg har. Men da forventer jeg til gjengjeld at det jeg kjøper er velkonstruert, og ikke fullt av drittkomponenter som går i stykker etter to år.

Ingen tvil om at det er mange sleipe produsenter som spekulerer i å bruke billige komponenter som holder akkurat til garantitiden er utløpt. Så godt som ingen tilbyr utstyr som lar seg oppgradere i takt med at software blir bedre eller at nye formater kommer på markedet heller, det er meningen at ting skal bli avlegs så de må byttes ut. Kan jo nevne DAB radio også her i Norge, hvor de planlegger å stenge FM nettet om bare tre år. Har forresten en Nokia N82, og kommer ikke til å bytte den ut før jeg ikke får tak i nye batterier til den lenger. :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.624
Torget vurderinger
24
Vi kan til dels skylde oss selv litt - ingen ting skal jo koste noe, og vi køer opp foran "Store Satan" når reklameblekka ramler ut av postkassa med krigstyper som "BILLIGST" og "PRISGARANTI" osv. osv. Det jævlige er at en snart ikke lenger har muligheten til å velge bort skrotet, selv om en betaler det det måtte koste for å få kvalitet. Har sett det på en rekke forskjellige ting - det er bare ikke MULIG å få kjøpt noe annet enn drit. Det synes jeg er det verste med utviklingen. Vi gjør Norge billigere...

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Er dette The Light Bulb Conspiracy? Den er ikke fransk kanskje.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.726
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Nå har jo en del av prisutviklingen med stordriftfordeler, produksjon i lavkostland og rasjonalisert produksjon å gjøre, men når faktum er at et radiokabinett på 50-tallet kunne koste opp mot et par månedslønner, mens en nå må jobbe 2-3 dager for å ha råd til en stor flatskjerm, så ligger også en del av årsaken i marginalisert materialkvalitet. Dvs - det skal være godt nok, men en bruker ikke noe på noe som er bedre enn det.

Hvis en ser på priser, så kostet en 28" farge-tv på slutten av 70-tallet 6-7000. I dag så er lønningene mange ganger høyere, mens en tv er (kronemessig) 1/3 av det den kostet da.

Om jeg kjøper meg en 42" tv til 3000 kr, så blir jeg sur om den ryker med en gang, men jeg blir steike overraska om den varer i 20 år...

Johan-Kr

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.624
Torget vurderinger
24
Nå har jo en del av prisutviklingen med stordriftfordeler, produksjon i lavkostland og rasjonalisert produksjon å gjøre, men når faktum er at et radiokabinett på 50-tallet kunne koste opp mot et par månedslønner, mens en nå må jobbe 2-3 dager for å ha råd til en stor flatskjerm, så ligger også en del av årsaken i marginalisert materialkvalitet. Dvs - det skal være godt nok, men en bruker ikke noe på noe som er bedre enn det.

Hvis en ser på priser, så kostet en 28" farge-tv på slutten av 70-tallet 6-7000. I dag så er lønningene mange ganger høyere, mens en tv er (kronemessig) 1/3 av det den kostet da.

Om jeg kjøper meg en 42" tv til 3000 kr, så blir jeg sur om den ryker med en gang, men jeg blir steike overraska om den varer i 20 år...

Johan-Kr
Det er helt riktig. Og en TV er vel faktisk mulig fortsatt å kunne velge kvalitetsnivå på, til en viss grad, vil jeg tro. Men hele konseptet med kort levetid fordi man MÅ absolutt ha noe nytt og "bedre" hele tiden er til å spy av. Det er kun det faktum at vi her til lands er relativt gode til å resirkulere som demper smerten litt..

Evelen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.07.2009
Antall liker
69
Sted
Vest-Agder/Søgne
Torget vurderinger
2
Har sett The Light Bulb Conspiracy, og den var veldig intressang. Nå er heldigvis LED-Pærene kommet og problemet er nok over.

Vedrørende trådens dokumentar, jeg skal se den nå, men ikke sett den enda.
Jeg vil kanskje tro en endring av reklamasjonsretten for enkelte produkter fra 5 til 10 år hadde vært fornuftig.
Dette på produkter som burde vare vesentlig lenger en 5 år, f.eks: TV, Forsterker, DAC.

M

mfufu

Gjest
Selv skulle jeg gjerne hatt noe som Nokia 6310 igjen.
Du får sikkert tak i de ennå.
Snakker om Nokia ja, hadde en 6110 rundt 2000 tallet som var nær sagt ummulig og knekke, en beskrivelse av den jeg hørte: "denne telefonen kunne jeg kastet ut fra danmarksfergen, og den hadde hoppet tilbake...". Den ble ikke byttet fordi den gikk i stykker (av seg selv), og angrer på at ikke jeg tok vare på den for den hadde nesten sjel, hadde jeg hatt den i dag skulle den blitt plassert i ett monter, til beundring og påminnelse om ett av unntakene som bekrefter regelen.

Utover det er jeg usikker på hva en skal tro, men enten er det en del av en "big evil plan", eller så er det mer passivitet fra produsentene da de ser fordelen av dårlig design eller komponenter. La oss håpe de ikke begynner og tenke likt i flybransjen eller andre bransjer med stor høyde eller høy fart :)

D

Desillusjonert

Gjest
Nå sies det vel også i programmet at de siste generasjoner TV fra Samsung er bedre og at de kommer til å tape på dette om det fortsetter.

Store selskaper er bare ute etter en ting, å tjene penger. De driter i nasjonale lover og regler og ihverfall de moralske lovene. Sånn har det alltid vært og sånn kommer det til å fortsette å være! Helt til forbrukerene innser at de har makt og at de heller bør satse på kvalitet istedet for kvantitet. Men i dag er det viktigere å ha noe, bare for å ha det, enn å ha noe som faktisk er bra!

Men måten de store selskapene trenerer de som spør og graver, den er påtaglig mistenklig!

Så den jeg også. Man bør sjekke muligheter for å få ting reparert. Hadde planer om å kjøpe Samsung tv, ikke nå lenger.... Etter mye kritikk av ødelagte kondensater, ordnet de problemet og de flyttet dem lenger unna varme komponenter, men de erstattet dem med andre kondensatorer som ikke er å få tak i. Er det uredelighet satt i system? De holder riktignok lenger, men når de går etter en stund, er det umulig å reparere.

RoyVidar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2012
Antall liker
54
Sted
Sandefjord
Nå sies det vel også i programmet at de siste generasjoner TV fra Samsung er bedre og at de kommer til å tape på dette om det fortsetter.
Noe av det som ble sagt, var at Samsung hadde gått over til å kondensatorer som ikke finnes på markedet, og dermed gjør det mildest talt vanskelig å reparere TV-ene, men også plassert de noe lengre unna varmekilder.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.731
Jeg hadde en Mitsubishi for noen år siden. Iløpet av de 11 årene jeg hadde den så måtte jeg bytte overføringsmekanismen fra pussemotor til pussere 2 ganger. Årsak: en liten nylonforing ble slitt og da måtte hele sulamitten til en pris av kr. 1500.- byttes. Foringen ble ikke solgt separat og var unik for bilmodellen.
Vil forøvrig anbefale å titte litt på nettstedet som ble presentert i programmet. iFixit: The free repair manual

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.741
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er vel ganske samansett, svaret på dette. Hugs at ein TV kostar vesentleg mindre i dag enn kva som var prisen tidlegare. Kjøper du ein TV til "indeksregulert" pris, vil det nok vere andre kvalitetar på mange område, enn ein slik du får på tilbod hos Lefdal for tida.

Eg har nettopp fått reparert min ARC SP 10 for 1800 kr. Reknar med at han skal halde nokre år til, sjølv om han har vore i heimen sidan 1986...

Prisen på denne var 1/3 av ein ny, men nøkternt utrusta Caravelle eg hadde kjøpt året før (85). Om du kjøper ein forforsterkar til ca 180 000 kr i dag, har du sikkert forforsterkar i 30 år, du også.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.310
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Er rimelig sikker på at Samsung har Norge tilpassede kondensatorer på sine TV'r da vi har 5 års reklamasjon.

Har alltid hatet Apple og det ble vel ikke bedre av å se hvo Jæv.... arrogant det går an i oppføre seg. Skal i alle fall ALDERI ha et Apple produkt etter dette, selv om det ikke var noen overraskelse.

pstraums

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2007
Antall liker
119
Sted
Flateby
Torget vurderinger
1
Hvis man har 40-50% markedsandel, hvem har mest reparasjoner? Lett for andre å påstå at de har ikke problemer når de ligger på 2-6% markedsandel .. Kjenner ikke markedet i frankrike, men antar at Samsung nok er alt for markedsledende der også. De sier at Samsung er billige tv-er og som ryker ofte. her til lands selger de vel også bra i det øvre segmentet, og jeg tror ikke kvaliteten er noe dårligere enn for andre.. (har hatt mange samsung flatskjermer siste 10 år)

Hilsen Philips 60pfl8708 eier. (måtte prøve ambilight) :)

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.371
Torget vurderinger
1
På Cuba kjører de 50 år gamle amerikanere, vi "må" bytte ut biler som er 3 år. Skal vi reparere må det byttes store og kostbare enheter, f eks en dynamo som i dag koster mange tusen kr. I gamle dager byttet man børster eller lager som kostet noen få kr.
Glem nå ikke at hovedgrunnen til at ting ikke repareres lengre men bare skiftes ut er høye timelønninger som gjør reparasjon ulønnsomt.

C

cruiser

Gjest
Glem nå ikke at hovedgrunnen til at ting ikke repareres lengre men bare skiftes ut er høye timelønninger som gjør reparasjon ulønnsomt.
Å bytte en kondensator bør jo være mulig selv med vårt lønnsnivå, å bytte ut hele kortet pleier å koste 3-4 lapper

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg så programmet med iPhoner og ble ganske småsjokkert ja.
Jeg har ennå til gode og kjøpe meg en ny egen mobil i mitt liv ikke brukt heller.
Hadde jo sterke planer om en iPhone sommeren 2010 da jeg sluttet i jobben og dermed måtte levere den Nokia´n jeg hadde gjennom jobben.
Så var det vel den sommeren en ny modell på vei og jeg ønsket å vente.........i mellomtiden fikk jeg en eldre Nokia av broder og det er den jeg bruker den dag i dag..........helt enkelt en mobil å ringe med og som jeg aldri slår av og likevel trenger den ikke lading oftere en en gang ca. i uka (bør vel legge til at den heller ikke blir mye brukt da har jo fasttelefon)
Flatskjerm...........ja nå er den plasmaen 7-8 år gammel og like god uten eneste lyte på de åra, kan det være derfor de slutter med plasma nå, også Panasonic (jeg har Pioneer).
iMacene mine går heller ikke i stykker bare funker og funker, bruker ikke den nest siste nå da, men den er helt i orden teknisk sett.
Det gjelder å ha et litt nøkternt syn på hva en strengt tatt trenger eller ikke imo.
Problemet som noen er inne på er at en føler en får mye for penga, det blir ofte litt for dyrt å reparere (på verksted) og neste produkt har mer "godteri".......som en kanskje egentlig ikke trenger og som programmet viste...........taktikken er å selge nye produkter med det nye "godteriet" som lett kunne bli gjort tilgjengelig på "forrige" modell.

Mvh.KW som egentllig ikke trenger smarttelefon, med dårlig(ere) batterikapasitet og nok greier å la være videre:)

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Antall liker
3.118
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Intressant tema , og heller ikke så rart når det for alvor er kina som er ledende " på forbruker elektronikk med pris og kvalitet . I pris konkuransen så må jo noe ofres , dette går som oftest utover kvaliteten .I tillegg til at flere og flere utenlandske selskaper flagger hele produksjonen til kina , og eller dele /komponent produksjon der , dette er bare starten .

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.741
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Å bytte en kondensator bør jo være mulig selv med vårt lønnsnivå, å bytte ut hele kortet pleier å koste 3-4 lapper
Mi 20 år gamle Miele vaskemaskin gjekk på bosset, då servicemannen ikkje greidde å finne ein kondis til nokre få kroner. Eg måtte i staden skifte eit printkort til 2400.... At eg ikkje tok det elektronikkurset då eg var ung!

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Antall liker
5.015
Torget vurderinger
2
Et moment som ikke ble belyst.

Og hvor mange kjerringer er i stand til å ta ut av TVn det rette kortet som er defekt som programmet åpnet med.....

http://www.schneider-electric.dk/do...malafbrydere/4/overharmoniske-svingninger.pdf

4.5.4 Reduction in the service life of equipment(Data obtained from the Canadian Electrical Association).
When distortion of the supply voltage is in the 10 % range, equipment service life is
significantly reduced. Depending on the type of device, the reduction in service life
may be estimated at:
b 32.5 % for single-phase machines
b 18 % for three-phase machines
b 5 % for transformers.
To maintain the service life observed with a normal supply voltage, devices must be
oversized.

4.5.6 A few examples
For the installations in the examples below, the significant economic consequences
made necessary the use of harmonic filters.
b computer centre of an insurance company:
in this computer centre, nuisance tripping of a circuit breaker caused a loss estimated
at 100 000 euros per hour of down time
b pharmaceutical laboratory:
harmonics provoked the failure of an engine generator set and interruption of a very
lengthy test phase on a new product. The estimated loss amounted to 17 million
euros
b metallurgy factory:
induction furnaces provoked overloads causing irreversible damage to three
transformers ranging from 1500 to 2500 kVA in one year, and production losses
estimated at 20 000 euros per hour
b garden-furniture factory:
failure of variable-speed drives provoked production losses estimated at 10 000
euros per hour.

Harmonic distortion - how to combat an increasing problem | Engineer Live

http://www.danfoss.com/NR/rdonlyres...527/0/Harmonics_Mitigation_DKDDPB41A102_L.pdf

This ideal situation is no longer found in any power grid.
Because of the constantly increasing use of non-linear loads, deviations become increasingly serious.

Excessive distortion causes premature ageing of electronic equipment. This will, over time, increase the system cost. It will also lower the efficiency and stress - or even destroy - idle compensating systems and overheat components such as the supply transformers and cables.

Finn M

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.09.2008
Antall liker
1.219
Torget vurderinger
6
På campingplassen som jeg driver har vi de siste ti årene holdt på å oppgradere hyttene.
I den forbindelse skiftet vi ut de 25 år gamle minikjøkkene (vask,kjøleskap og kokeplater i en enhet) da et par kokeplater begynte å ryke. Vi var lei av at dette skjedde midt i sommersesongen og byttet derfor til nye fra Bauknecht for å slippe mer trøbbel. Til sammen kjøpte vi 9 stk.
Jommen sa jeg smør! Allerede etter et halvt år gikk den første kokeplata. Etter et år gikk nr to. Etter tre år har halvparten fått samme feilen!
Jeg ville selvsagt få det reparert på garanti, men fikk da beskjed om at siden dette var bedriftskjøp var garantien bare tre (3) måneder!!

Klok av skade valgte vi en annen løsning når vi oppgradere de større hyttene, her valgte vi separat koketopp og stekeovn. Men også her har vi måttet bytte ut 50 prosent før det har gått 3 år! Alle feil er identiske: står plata på fullt for lenge fører overoppheting til at en kortslutning oppstår.

Dette er for dårlig, det er egentlig utrolig at forbrukerne godtar slikt. Jeg prøvde i begge tilfelle å få forhandler til å kontakte importør da dette måtte skyldes produksjonsfeil. Men jeg kom ingen vei.

I gamle dager var ting annerledes. Min oldefar kjøpte fryser i 1953. Den fungerte til lenge etter hans død og var i bruk helt frem til 2005. Min foreldre har fortsatt deres oppvaskmaskin fra 1983, mens vi har skiftet vaskemaskin og tørketrommel fire ganger siden vi bygde hus i 1997.....

For noen dager siden var jeg på søppelfyllinga og såg berget av hvitevarer og TV'er.... Ganske sjokkerende, man blir nesten kvalm!

Tenk om vi kunne få valget når vi kjøpte TV: hvis du betaler Kr 500 ekstra vil du få en TV som varer dobbelt så lenge.
Jeg vet ihvertfall at jeg mer enn gjerne betaler litt ekstra for kvalitet.
Det er også en av grunnene til at jeg har kjøpt forsterker som produsent hevder er nærmest evigvarende....

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg har inntrykk av at generelt så vet ikke folk flest hvilke rettigheter de har.
I blant får jeg f.eks. høre at noen har en defekt 2-3-4 år gammel laptop/PC/mobil/TV osv. og at de må kjøpe ny. Det virker som om mange ikke vet om reklamasjonsretten eller kvier seg for å bruke den.
Trist for miljøet men selvsagt strålende for de som produserer skiten.

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
16.585
Sted
Sølvbyen
Jeg har inntrykk av at generelt så vet ikke folk flest hvilke rettigheter de har.
I blant får jeg f.eks. høre at noen har en defekt 2-3-4 år gammel laptop/PC/mobil/TV osv. og at de må kjøpe ny. Det virker som om mange ikke vet om reklamasjonsretten eller kvier seg for å bruke den.
Apropos. Det er jo så vidt jeg har forstått mange butikker som har begynt å selge "forsikring" på produktene de selger, men kundene er vel allerede godt dekket av kjøpsloven i de aller fleste tilfeller?

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.726
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Allerede etter et halvt år gikk den første kokeplata. Etter et år gikk nr to. Etter tre år har halvparten fått samme feilen!
Jeg ville selvsagt få det reparert på garanti, men fikk da beskjed om at siden dette var bedriftskjøp var garantien bare tre (3) måneder!!
Du må ikke kreve å få det dekket på garanti. Du må reklamere på varen.

Selv om det er bedriftskjøp, så har en to års reklamasjonsfrist, jfr. kjøpslovens §32. Lovdata - Lov om kjøp [kjøpsloven].

Forbrukerkjøp er dekket igjennom lov om forbrukerkjøp. Der får en ytterligere rettigheter enn i kjøpsloven.

Johan-Kr

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Apropos. Det er jo så vidt jeg har forstått mange butikker som har begynt å selge "forsikring" på produktene de selger, men kundene er vel allerede godt dekket av kjøpsloven i de aller fleste tilfeller?
De kaller det tabbe, evt. idiot -forsikring. Jeg gikk fem på en gang på HiFi Klubben, i tilfelle pus kvesser klørne på basselementene. Innboforsikring dekker vel mye (alt?) en slik 'tabbeforsikring' dekker men med en høy(ere) egenandel.

T

tce-teams

Gjest
Jeg har bare samsung tver , både plasma og led. Eine plasma tven fra samsung har jeg hadt i 10 år , og det er ingen tegn til at den skal ta natten enda , til og med fargene på den har ikke blitt blassete ein gang. Gjelder dette 2014 modeller eller års modell generelt , for jeg har plasma tv fra samsung som er bare et år gammelt.
Pappa fortalte meg om denne saken i dag , og er det slik at samsung har bare ein leve tid på 2-3 år og bruker dårlig produkter. Ja da skifter jeg over til sony når det kommer til led og panasonic sin siste topp modell innen plasma. Og jeg som har vert ein samsung fan lenge , men etter praten med pappa så blir ikke det kjøpt samsung tv fra meg lengere.

Class

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2009
Antall liker
517
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
7
Jeg skyr Samsung som pesten etter å ha gått noen runder med verkstedet deres, InfoCare.

T

tce-teams

Gjest
Ja men er det billig sorten av samsung dette som har kort levetid , for di tvene jeg har kjøpt er ikke av den billigste sorten.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.731
Veldig mange bruker et havari på et 1-2 år gammelt produkt som påskudd for å fornye. Storforbrukerene av elektronikk, altså yngre mennesker, er mer opptatt av å ha de nyeste modellene enn de er av forbrukerrettigheter.

Topp Bunn