Mat, drikke og røyk Pizza og Pizzaovn + stein/stål/deig/utstyr

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Ordentlig Italiensk Pizza er noe av det beste som finnes og passer til alle årstider.

    Har praktisert Pizza kunsten i mange år og har utviklet seg som en tradisjon på fredag/lørdagskvelden etter ungene har lagt seg, de får selvfølgelig de også men før på kvelden da det er meget viktig med alenetid med Kona og med en god flaske vin er det fort det strekker seg ut i de sene timer sammen. Ovnen står på og vi konsumerer både 2 og 3 pizzaer ila kvelden.. 😇 Dette er min Tapas, og utrolig livsbehagende.

    Er egentlig ikke en som følger trender men har skjønt at dette er noe som eskalerer om dagen og interessant med erfaringer og kanskje denne tråden kan utveksle noen gode ideer?

    Har holdt meg til vanlig ovn og Pizzastein noe som har fungert greit da ovnen min går til 300c og mye betinges av deigen men kunne muligens tenkt å prøve meg på en dedikert ovn nå som markedet har begynt å bli bra og tilgjengelig på dette. Er dog litt usikker på hvilken og tankene går mot Ooni sine som får mye skryt. Er det noen som har erfaring? Er veldig redd for å ødelegge enkelheten ved å måtte gå ut (vinterstid), samtidig så frister det veldig med 4-500c for å få den ekte Napolitanske følelsen.

    Av deig er jeg flink til å sette deig dagen før med etterheving i kjøleskap over natten og varierer litt både med mel og gjær. Morsomt å eksperimentere da det ikke finnes fasit.
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Jeg brukte i mange år en gassgrill som jeg fikk opp i over 300 grader under lokket. Litt forsteiking av deigen på en side, så fyll og steke ferdig. Ble ganske så bra. Så kjøpte jeg den først Ooni (da de het Uuni) med pellets. Mye bedre, og lett å få opp til 500 grader. Dog litt mye knot med etterfylling av pellets, så i år kjøpte jeg Ooni koda som går på gass og er dønn stabil. Nydelig pizza på ca 1 minutt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Jeg har vedfyrt pizzaovn på terrassen like utenfor kjøkkenet. I praksis blir den kun brukt når det ikke er vinter men den funker fjell. Jeg har en Jamie Oliver Dome 60 (det er en italienskprodusert sak Jamie Oliver har klistret navnet sitt på). Kjøpte den på Krukkegården litt utenfor Oslo. Jeg tror disse har blitt ganske dyre med årene, jeg betalte 10k ca for min for en 5-6 år siden men tror prisen har steget men en betydelig del k siden da.

    På deigfronten så bruker jeg, om jeg husker å planleggge lenge nok i forveien, stort sett autolyse + langheving kjøling med surdeig, eventuelt bittelitt vanlig gjær i tillegg. Bruker stort sett en miks av hvetemel og semolina, litt olivenolje og sukker i deigen.

    Lager både rød og hvit saus. Hvit saus er veldig kjapt, bare å blande creme fraiche, litt olivenolje, et knust fedd hvitløk, salt og pepper og evt noe friske urter.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.231
    Antall liker
    6.333
    Må virkelig slå et slag for Roccbox her. Ganske lik den siste fra Ooni, men er litt mer påkostet med temperatur-måler integrert.
    Gassfyrt, men kan også fyres med småved. Det er såpass lettvint med gass at jeg ikke har testet ved. Så en test der da hadde kjørt gass vs. ved, og ikke fant noen smaksforskjeller på sluttproduktet.
    Importerte min direkte fra leverandøren i England. Bruker den hele året, også til bakeverk som Roti og Naan.

    Steker pizza på ca 60 sekunder. Man må være nøye med deigen. Hurtighevede deiger som lages og heves ferdig samme døgnet som pizza stekes blir ikke spesielt bra. Tipo 00, 1 gram gjær, lite vann og helst 2 døgn hevetid i batch før etterheving som emner i 3-4 timer gir meg best resultater.

    ED2BF4E5-0429-4310-AE89-CFDEAD22D83A.jpeg
    Pizza med gule tomater, nesten ferdig!
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Må virkelig slå et slag for Roccbox her. Ganske lik den siste fra Ooni, men er litt mer påkostet med temperatur-måler integrert.
    Gassfyrt, men kan også fyres med småved. Det er såpass lettvint med gass at jeg ikke har testet ved. Så en test der da hadde kjørt gass vs. ved, og ikke fant noen smaksforskjeller på sluttproduktet.
    Importerte min direkte fra leverandøren i England. Bruker den hele året, også til bakeverk som Roti og Naan.

    Steker pizza på ca 60 sekunder. Man må være nøye med deigen. Hurtighevede deiger som lages og heves ferdig samme døgnet som pizza stekes blir ikke spesielt bra. Tipo 00, 1 gram gjær, lite vann og helst 2 døgn hevetid i batch før etterheving som emner i 3-4 timer gir meg best resultater.
    Kommer jo til å dø av sult før man er klar for mat da:=)
    Planlegging heter muligens dette.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Jeg har benyttet Weber Mastertouch (kulegrill) i flere år sammen med pizzasteiner fra flere leverandører og det fungerer veldig bra. Fyrer man med kvalitetskull så er det ingen problemer å få opp temperaturen til Napolistandard. Passer man på trekk og er nøye med å skyve kullet ut til siden for å unngå at steinen blir for varm så kan man ganske enkelt lage flere titalls pizzaer. Min rekord er 37 stk på en kveld.

    -BB-
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Gass- og pelletsmodeller er nok betydelig enklere i hverdagen enn en vedfyrt sak. Fra jeg tenner opp ovnen til jeg begynner stekingen tar det fort en times tid. Til gjengjeld holder ovenen på restvarmen veldig, veldig lenge så men litt planlegging kan man stenovnsbake mye artig på restvarmen. Selv gjør jeg omtrent aldri det, men det er i alle fall en mulighet man har. Men det krever enda mer planlegging for å ha deigene klare.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.231
    Antall liker
    6.333
    Tja, lager deigen på 5-10 minutter på Onsdag kveld, og har første pizza i ovnen på omtrent like lang forberedelse på Fredag kveld.

    BTW, ordenlig pizza blir ikke stekt på 300 grader, og har ikke olje eller sukker i deigen!
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Følger, har kun vanlig ovn + pizzastein pr dd men har ambisjoner om dedikert ovn på sikt - enten bærbar (Ooni / Roccbox e.l.) eller en tradisjonell stasjonær vedfyrt pizzaovn :)

    Av deig så bruker jeg kun 4 ingredienser, 720g mel (Tipo0 fordi det er enkelt å få tak i), 460g vann, 20g salt og 2g tørrgjær for 4 porsjonspizza. Men - jeg langtidshever konsekvent pizzaballene 3-6dager på kjøl :)
    Setter deigen som regel på søndager (8 porsjoner) som jeg da bruker utover uken som kuvertbrød etc, med pizza som "finale" fredag eller lørdag :)

    Liker det enkelt og klassisk, tomatsaus, mozzarella og tynn spekeskinke. Etter steking litt grønt, parmesan og en god olje... På pizzastein/300grader (grill på full guffe, stein litt under midtrillen) så bruker jeg ca 4-5min pr pizza.

    pizza.jpg
    brød.jpg
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Og jeg som trodde pizza at kjapp mat.
    Mye av det som er godt tar lang tid om man skal gjøre det ordentlig. Det er ikke så veldig arbeidsintensivt med en langhevet pizzadeig akkurat, men det tar sin tid. Som det meste av bakverk strengt tatt bør.

    Baking har først og fremst en hemmelig ingrediens: Tid.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    BTW, ordenlig pizza blir ikke stekt på 300 grader, og har ikke olje eller sukker i deigen!
    Eksakt hva er det med olje og/eller sukker som gjør at det slutter å være "ordentlig pizza" mens pizza uten ost (som du lager) er "ordentlig pizza" ?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Min tomatsaus krever 6 timer i ovnen. Jeg lager litervis og fryser den ned slik at den er klar for bruk. Veien til en god pizza er minst like interessant som å spise den.

    -BB-
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Gass- og pelletsmodeller er nok betydelig enklere i hverdagen enn en vedfyrt sak. Fra jeg tenner opp ovnen til jeg begynner stekingen tar det fort en times tid. Til gjengjeld holder ovenen på restvarmen veldig, veldig lenge så men litt planlegging kan man stenovnsbake mye artig på restvarmen. Selv gjør jeg omtrent aldri det, men det er i alle fall en mulighet man har. Men det krever enda mer planlegging for å ha deigene klare.
    Men der jo litt dette som er kosen: fyre opp, drikke litt vin/øl mens man venter, forberedelse av toppings og nyte resten av kvelden i dragsuget..
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.231
    Antall liker
    6.333
    Eksakt hva er det med olje og/eller sukker som gjør at det slutter å være "ordentlig pizza" mens pizza uten ost (som du lager) er "ordentlig pizza" ?
    Det var en henvisning til at napolitansk pizza blir stekt på såpass høy varme at olje og sukker brenner seg og gir en kjip smak på pizzaen. Har selv testet, og det er kun langtidshevet deig uten disse to ingrediensene som egner seg i en så varm ovn. I konvensjonell ovn (lavere temp) og med kortere hevetid kan sukker og olje brukes med hell. Jeg har brukt ganske mye tid på å finne oppskrifter og å forstå pizzadeig for å komme i mål, og nettopp dette går igjen i de fleste kildene. "Ordentlig pizza" = et så langt forsøk på å lage napolitansk pizza som mulig.
    Forøvrig var de første pizzaene uten ost, og man finner mange napolitanske varianter uten. Videre pleier jeg å bruke en vegansk mozzarella som passer veldig fint og har en mild og rund smak.
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Må virkelig slå et slag for Roccbox her. Ganske lik den siste fra Ooni, men er litt mer påkostet med temperatur-måler integrert.
    Gassfyrt, men kan også fyres med småved. Det er såpass lettvint med gass at jeg ikke har testet ved. Så en test der da hadde kjørt gass vs. ved, og ikke fant noen smaksforskjeller på sluttproduktet.
    Importerte min direkte fra leverandøren i England. Bruker den hele året, også til bakeverk som Roti og Naan.

    Steker pizza på ca 60 sekunder. Man må være nøye med deigen. Hurtighevede deiger som lages og heves ferdig samme døgnet som pizza stekes blir ikke spesielt bra. Tipo 00, 1 gram gjær, lite vann og helst 2 døgn hevetid i batch før etterheving som emner i 3-4 timer gir meg best resultater.

    Vis vedlegget 656629
    Pizza med gule tomater, nesten ferdig!
    Har sett på Roccbox men er vel ingen iportører i Norge for øyeblikket. Men denne trenger vel et varmebestandig underlag? Sjekker samtidig ut Alfa One som ser ut som en solid løsning som kan stå ute hele året..
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Noen som har erfaring med Kamado?
    Kulegrill med keramisk innside for magasinering av varme.

    Komplett har den minste til litt over 2000kr men den er nok noe liten for pizza eller full familiemiddag (maks 28cm stekediameter)

    Denne er litt større og noe mer kr:

    Eller rett og slett DIY... ;)
     
    Sist redigert:

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.231
    Antall liker
    6.333
    Har sett på Roccbox men er vel ingen iportører i Norge for øyeblikket. Men denne trenger vel et varmebestandig underlag? Sjekker samtidig ut Alfa One som ser ut som en solid løsning som kan stå ute hele året..
    Bestilte min fra fabrikanten i England. Topp service - min hadde transportskade og de erstattet den med det samme.
    Den er godt isolert under og står på høye ben, mener den kan stå på et bord av tre uten problemer. Min står på et trillebord med stålplate slik at den er lett å manøvrere på terrassen. Gassflasken har plass på platen under, så begge deler blir med.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Noen som har erfaring med Kamado? Kulegrill med keramisk innside for magasinering av varme
    Jeg har en del erfaring med Kamado ettersom jeg har eid en i str M noen år. Dem fungerer helt utmerket men skal jeg være ærlig så er det ikke mye en Kamado gjør noe særlig bedre en hva en kulegrill fra Weber gjør. Pizzaen blir ikke bedre på en Kamado.

    -BB-
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Takk for info BB :)
    Jeg skal forøvrig teste en større bålpanne m/lokk, diameter er vel omtrent 80-90cm utover grilling av pølser/marshmellows for å se om det kan være kurant quick-fix mtp pizzasteking :) Den er i praksis som en kulegrill bare større/flatere.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Takk for info BB :)
    Jeg skal forøvrig teste en større bålpanne m/lokk, diameter er vel omtrent 80-90cm utover grilling av pølser/marshmellows for å se om det kan være kurant quick-fix mtp pizzasteking :) Den er i praksis som en kulegrill bare større/flatere.
    Bålpanne fungerer også så lenge man klarer å holde varmen oppe og har en god stein. På bålpanne så velger jeg å skyve det varme kullet ut til sidene men også å beholde noe under steinen for å holde den varm nok. Utfordringen med bålpanne er for dårlig trekk siden dem vanligvis trekker fra et lite senterhull og at dem ikke har noe lokk som holder varmen inne.

    -BB-
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Bålpannen jeg har hjemme er med tett lokk i det minste, men godset er tynt selvfølgelig. Solid overvarme er et must mtp pizzasteking. Jeg tenkte det samme, god varme og kull ut mot sidene / stein i senter og under lokk. Men bør nok modifisere mtp lufttilgang som du er inne på.

    Jeg har tidligere tenkt tanken å røyke kjøtt (pulled) med bålpannen men ikke fått fingeren ut ;)
    Pizza er en naturlig utvidelse så må nok sette meg en deig i kveld :)
     

    mohrup

    Medlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    45
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    3
    Her må jeg bare anbefale Morsø Forno ovn. Kan bruke både ved og kull. Har også stein til Weber, men jeg syntes smaken med et lille bål i ovnen blir bedre.

     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Her må jeg bare anbefale Morsø Forno ovn. Kan bruke både ved og kull. Har også stein til Weber, men jeg syntes smaken med et lille bål i ovnen blir bedre.

    Denne hadde Kona falt pladask for... Liker at de poengterer at den kan brukes som terrassevarmer og utepeis i tillegg.
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    1.370
    Hvis du er ute etter elektrisk ovn som kan gi opp mot 500 grader så får Effeuno 134H med biscotto stein veldig mye skryt. Er norsk leverandør på denne også. En kompis av meg kjøpte storebror 150 og han er strålende fornøyd.

    Jeg skal handle denne ved anledning. Er vist utsolgt men leveringklar i løpet av september.

     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Hvis du er ute etter elektrisk ovn som kan gi opp mot 500 grader så får Effeuno 134H med biscotto stein veldig mye skryt. Er norsk leverandør på denne også. En kompis av meg kjøpte storebror 150 og han er strålende fornøyd.

    Jeg skal handle denne ved anledning. Er vist utsolgt men leveringklar i løpet av september.

    Tja, denne blir mer produksjonsovn. Tipper Kona hadde fått den rimelig kjapt ut av hus hvis jeg kjøpte en sånn og plasserte på kjøkkenet..
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Sage/Breville får mye skryt rundt om i verden av folk som kan dette. Men den koster sine penger, slipper dog og gå ut i regnvær eller snø...



    https://bakerenogkokken.no/griller/hage-utemiljo/sage-spz820-the-smart-oven-pizzaiolo-pizzaovn/


    Jeg har Sage Barista maskin så den hadde stått pent på disken ved siden av den. Mistenker uansett at Kona ikke vil ha mer på benken. Men den begrenser seg til 400c, og skal man først bruke 10k på Pizzaovn så kanskje en med flere muligheter til prisen (brødbakst o.l)
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Som seg hør og bør viste jeg kona bilde av Morsø Forno ovnen og som jeg mistenkte hadde hun lagt merke til den før (rent designmessig, uten tanke på at det er en ovn) og da trolig veien å gå, utrolig attraktiv løsning på terrassen. Ser at med stort bord og tilbehør bikker denne løsningen 20k og da nytt bad står på ønskeliste denne høsten får dette bli neste års prosjekt, ev selge unna noe HiFi?? :eek: 😅 Frem mot det blir løsningen å få tak i noe brukt med gjenvinningsverdi, og inntil det igjen vurderer jeg å oppgradere umiddelbart fra min velbrukte Pizzastein (knekt i 3 deler) til Pizzastål. Ser Jernia i nabobygda har tilgjengelig SMED pizzastål (Norsk produkt laget i Kristiansand) og hadde vert greit logistikkmessig da jeg kunne ervervet meg denne før helgen, denne platen er kun 3mm tykk mot pizzastål fra Bakerovner.no som er 6mm tykk. Vil jo tro at 6mm vil holde mer på varmen og varmesenkning når pizzaen legges på eller er stålet så effektivt at det ikke vil ha noe å si?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Denne er kanskje ikke helt etter boken, men har man en ovn med pyrolysefunksjon så kan man lage en god pizzaovn av dette. Man må tukle med dørlåsen dog slik at døren kan åpnes under prosessen. Med en god sten i ovnen og gitt tid til at denne blir varm nok har man en glødende varm ovn til pizzasteking. Pyrolyse er egentlig ment til rengjøring av oven... men kan brukes til andre ting også om man er kreativ.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Heston-trikset er å ta en støpejernspanne og sette på full pupp på plate. Deretter snus den opp ned, pizzaen legges på og stekes under grillelementet på full guffe med døra på gløtt.
     

    Haugenial

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.10.2008
    Innlegg
    691
    Antall liker
    204
    Torget vurderinger
    4
    Denne er kanskje ikke helt etter boken, men har man en ovn med pyrolysefunksjon så kan man lage en god pizzaovn av dette. Man må tukle med dørlåsen dog slik at døren kan åpnes under prosessen. Med en god sten i ovnen og gitt tid til at denne blir varm nok har man en glødende varm ovn til pizzasteking. Pyrolyse er egentlig ment til rengjøring av oven... men kan brukes til andre ting også om man er kreativ.
    Hadde det ikke vert for at garantien ryker til.. :rolleyes:
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Hva er poenget med dette maset om å lage napoletansk pizza i Norge når det ikke er mulig å få tak i dagfersk bøffelmozzarella her?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Hva er poenget med dette maset om å lage napoletansk pizza i Norge når det ikke er mulig å få tak i dagfersk bøffelmozzarella her?
    Litt snobbete i dag kanskje?

    Det er som kjent ikke mulig å lage velsmakende pizza uten dagsfersk bøffalomozzarella. Eller bake et godt brød ute å bruke duggferskt, økologisk mel, nyte et eple uten at man vet navnet på bonden som har dyrket det eller ander tåpelige hickups folk kan finne på å ha.

    En kompis av meg studerte i Canada. Italienerene på studentboligen nektet plent å spise annen pasta enn den de fikk tilsendt fra hjemlandet. Men de kunne godt finne på å spise den sammen med fiskepinner av absolutt kjipeste sort med dølleste tilbehør det var mulig å oppdrive.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.684
    Antall liker
    2.286
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Litt snobbete i dag kanskje?

    Det er som kjent ikke mulig å lage velsmakende pizza uten dagsfersk bøffalomozzarella. Eller bake et godt brød ute å bruke duggferskt, økologisk mel, nyte et eple uten at man vet navnet på bonden som har dyrket det eller ander tåpelige hickups folk kan finne på å ha.

    En kompis av meg studerte i Canada. Italienerene på studentboligen nektet plent å spise annen pasta enn den de fikk tilsendt fra hjemlandet. Men de kunne godt finne på å spise den sammen med fiskepinner av absolutt kjipeste sort med dølleste tilbehør det var mulig å oppdrive.
    Nå vrir du på det jeg sa. Det går utmerket godt å lage en velsmakende pizza uten fersk bøffelmozzarella, men å kalle den for napoletansk.....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.022
    Nå vrir du på det jeg sa. Det går utmerket godt å lage en velsmakende pizza uten fersk bøffelmozzarella, men å kalle den for napoletansk.....
    Og du mener jeg vrir på noe?

    Hvor mange dager gammel kan mozzarellaen være før pizzaen slutter å være napoletansk? Om et pizzeria i Napoli bruker en mozzarella som har ligget et par-tre dager, hva skal de da kalle den? Kan man i det hele lage en napoletask pizza uten å være i Napoli? Er det lov å steke i en gassfyrt pizzaovn? Hva om man fyrer med norsk osp istedenfor en eller annen tresort hugget i Italia?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn