det sies at de nye piggfrie dekkene er like gode som piggdekk (selv har jeg ikke merket noen stor forskjell når jeg byttet fra piggfritt til pigg ifjor)
Jeg bor i Nord-Norge (kyst) og bilen min har gått 388 000km og har aldri hatt piggdekk. Har aldri stått fast og kjører fortere enn gjennomsnittet også på holkeføre. Ingen grunn til å høre på piggstøyen...slowmotion skrev:Piggdekk eller piggfritt? Det kommer helt an på hvor du bor.
Jeg bor på østlandet og har kjørt piggfritt siden 1998 uten problemer.Voff skrev:Jeg bor i Nord-Norge (kyst) og bilen min har gått 388 000km og har aldri hatt piggdekk. Har aldri stått fast og kjører fortere enn gjennomsnittet også på holkeføre. Ingen grunn til å høre på piggstøyen...slowmotion skrev:Piggdekk eller piggfritt? Det kommer helt an på hvor du bor.
Tja. Det kommer jo an på hvor du bor, hvor mye bakker det er og så videre. I Tromsø er det mest vettig med pigg.Voff skrev:Jeg bor i Nord-Norge (kyst) og bilen min har gått 388 000km og har aldri hatt piggdekk. Har aldri stått fast og kjører fortere enn gjennomsnittet også på holkeføre. Ingen grunn til å høre på piggstøyen...slowmotion skrev:Piggdekk eller piggfritt? Det kommer helt an på hvor du bor.
Totalt feil! Piggfrie dekk er like gode som nye så lenge mønsteret er bra. Piggdekk er stikk motsatt: etter èn måneds bruk særlig på bar asfalt er de betydelig redusert. Dette er min største innvending mot piggdekk; det at de er ubrukelige på svært kort tid.Spiralis skrev:Har prøvd begge deler og bruker nå pigg.
Grunnen? Piggfrie dekk går fra å være "brukbare" eller "greie å bruke" til å være "skremme hjerteinnfarkt på gammel mann" eller "helt ræva dårlige" i løpet av veldig få mil.
Derom tør meningene være sterkt delte. Hadde piggfrie som fulgte med en bil jeg kjøpte. De hadde vel gått en og en halv sesong i Oslo da jeg tok over. Kjørte hjem på sommerdekk og tidlig neste vintersesong skulle jeg nedover til Trøndelag. Da jeg startet hjemme var det helt greit men nede i Sverige ble det bare værre å verre. Heldigvis ble det tørre veier lengere sør men på nordtur måtte jeg bytte dekk i Umeå ca 120 mil hjemmefra, selv om jeg hadde kliss nye dekke liggende hjemme. Da turde jeg ikke mer ! Det var ikke grep i det hele tatt, og mønsteret var vel ca 8 mm, dvs tilstrekkelig.Voff skrev:Totalt feil! Piggfrie dekk er like gode som nye så lenge mønsteret er bra.
Man skal aldri benekte andres opplevelser, men Motor (NAFs medlemsblad) påpeker nå hardnakket at piggdekk holder seg dårligere enn piggfrie dekk over tid. De har testet.Spiralis skrev:Derom tør meningene være sterkt delte. Hadde piggfrie som fulgte med en bil jeg kjøpte. De hadde vel gått en og en halv sesong i Oslo da jeg tok over. Kjørte hjem på sommerdekk og tidlig neste vintersesong skulle jeg nedover til Trøndelag. Da jeg startet hjemme var det helt greit men nede i Sverige ble det bare værre å verre. Heldigvis ble det tørre veier lengere sør men på nordtur måtte jeg bytte dekk i Umeå ca 120 mil hjemmefra, selv om jeg hadde kliss nye dekke liggende hjemme. Da turde jeg ikke mer ! Det var ikke grep i det hele tatt, og mønsteret var vel ca 8 mm, dvs tilstrekkelig.Voff skrev:Totalt feil! Piggfrie dekk er like gode som nye så lenge mønsteret er bra.
Jeg vil betegne meg som en "eldre sjåfør" aldersmessig (64), men har ingen problemer med å forholde meg til piggfrie dekk.bambadoo skrev:Lurer på om det er noen sammenheng mellom en persons alder og valg av pigg/piggfritt..?
Mitt inntrykk generelt her på Vestlandet er at "eldre" sjåfører tviholder på piggene mens den yngre garde velger piggfritt.
Lett å starte, langtfra like lett å stoppe. Samme erfaring jeg fikk det året jeg kjørte Tahoe. Og sikkert beslektet til problemet sluket refererte til.Spiralis skrev:Tror nok at både kjørestil, bil, og bosted ( klima ) spiller inn her når det gjelder valg av pigg/piggfritt.
Kjørte hele den siste vintersesongen jeg hadde Range Roveren på veien med "sommerdekk", veidekk i og for seg men noe mer grovmønstrede enn vanlige personbildekk og merket "M+S". Det var faktisk ikke piggfrie vinterdekk, "M+S" sto nok mest for "mud" og lite for "snow". Men problemer ?? Ikke i det hele tatt. 4X4 tok seg av framkommelighet og aktiv bruk av hodet gjorde at jeg aldri hadde problemer med å stoppe! Måtte bare ikke glemme at man hadde et par tonn uten pigg når man kjørte inn mot kryss og slikt.
Har nok mer med bil og fører å gjøre enn dekkvalg. Store 4WD biler har en tendens til å bestemme selv hvor de vil.baluba skrev:Lett å starte, langtfra like lett å stoppe. Samme erfaring jeg fikk det året jeg kjørte Tahoe. Og sikkert beslektet til problemet sluket refererte til.Spiralis skrev:Tror nok at både kjørestil, bil, og bosted ( klima ) spiller inn her når det gjelder valg av pigg/piggfritt.
Kjørte hele den siste vintersesongen jeg hadde Range Roveren på veien med "sommerdekk", veidekk i og for seg men noe mer grovmønstrede enn vanlige personbildekk og merket "M+S". Det var faktisk ikke piggfrie vinterdekk, "M+S" sto nok mest for "mud" og lite for "snow". Men problemer ?? Ikke i det hele tatt. 4X4 tok seg av framkommelighet og aktiv bruk av hodet gjorde at jeg aldri hadde problemer med å stoppe! Måtte bare ikke glemme at man hadde et par tonn uten pigg når man kjørte inn mot kryss og slikt.
Litt for vanskelig fysikk for noen. Utrolig nok, faktisk. Trodde ikke det var mulig å ha så liten forståelse for fysikk, og samtidig tjene nok penger til å kjøpe og kjøre V8. De mest fjerne filologene velger jo ikke slike kjøretøy likevel, så man kan jo ikke skylde på å være en distré litteraturprofessor heller.Barbaresco skrev:Det er klart: de trekker på dobbelt så mange hjul, men de bremser ikke på flere hjul enn vanlige biler. Til stor forundring for sjåførene!
Ikke 100% riktig. Har du diff lås/brems på begge akslinger og fordelingskassa så hjelper faktisk dette noe ( NB, kun "noe" !! ) hva gjelder bremsing.Barbaresco skrev:Det er klart: de trekker på dobbelt så mange hjul, men de bremser ikke på flere hjul enn vanlige biler. Til stor forundring for sjåførene!
Det vitner vel bare om én ting, at vedkommende som har sittet bak rattet er en fullstendig ubrukelig sjåfør..! :Voff skrev:Rekorden på "firmabilen" (som bruker piggdekk) er èn måneds levetid på fordekkene; da måtte de skiftes.