pigg eller piggfritt ?

hva skal du skoe bilen med i år?

• Totalt antall stemmer
    16

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.751
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
det sies at de nye piggfrie dekkene er like gode som piggdekk (selv har jeg ikke merket noen stor forskjell når jeg byttet fra piggfritt til pigg ifjor)

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.375
Piggdekk eller piggfritt? Det kommer helt an på hvor du bor.

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.824
Sted
Hus
Har kjørt på piggfritt i mange år, og er førnøyd med det. Kjører for det meste på Østlandet, og et par ganger på fjellet i løpet av vinteren. Aldri stått fast. Kjører piggfritt også pga at jeg er allergisk mot å betale mere bilavgifter, og den piggdekkavgiften som er i Oslo, er reint ran :mad:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.624
Torget vurderinger
24
Etter å ha banka pick-up'en i betongveggen på kjørebrua til lageret så gidder jeg ikke ett år til uten pigger. 25.000 i skader så langt. Nå åker piggene på.

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
382
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
piggfritt i snart 20 år. noen få dager i året med underkjølt is men ellers så kjøres det på asfalt eller ren snø. (østlandet).
Kommer aldri til å ha pigger..

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.957
Sted
Phobos
Var nylig en stor samarbeidstest av vinterdekk hvor de skandinaviske landendes største motorblader var involvert.

Av 10 poeng totalscore lå de beste piggdekkene på mellom 8-8.5 og de beste piggfrie mellom 7-7.5 hvis jeg ikke husker feil.

Uansett så har jeg kjørt piggfritt i flere år, men de siste par årene har det vært uvant mange dager med skikkelig isdekke her på Lillehammer (hvor hele byen er en eneste stor bakke i tillegg). For to år siden anskaffet jeg nye dekk og da gikk jeg for pigg. Snakk om ny vinterhverdag!
Må man kjøre i bakker hver dag er det rett og slett ingen konkurranse. I tillegg har jeg alltid denne ugne følelsen i svinger på isføre med piggfritt. Man kjenner bilen glipper noen mm uten at det er snakk om å miste kontrollen eller å sladde. Piggdekk gir en helt annen følelse av feste når føret er slik.

Hadde jeg bodd nærmere Oslo hadde jeg nok valgt å kjøre piggfritt til tross for noe mindre fremkommelighet og følelsen av mindre grep på dårlig føre.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.366
Torget vurderinger
1
slowmotion skrev:
Jeg bor i Nord-Norge (kyst) og bilen min har gått 388 000km og har aldri hatt piggdekk. Har aldri stått fast og kjører fortere enn gjennomsnittet også på holkeføre. Ingen grunn til å høre på piggstøyen...

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
4.375
Voff skrev:
slowmotion skrev:
Jeg bor i Nord-Norge (kyst) og bilen min har gått 388 000km og har aldri hatt piggdekk. Har aldri stått fast og kjører fortere enn gjennomsnittet også på holkeføre. Ingen grunn til å høre på piggstøyen...
Jeg bor på østlandet og har kjørt piggfritt siden 1998 uten problemer.
Men hadde jeg bodd oppi et dalføre eller noe hadde jeg helt sikkert kjørt med piggdekk.

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Antall liker
2.119
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Taxi'en som skulle hente naboen ved siden av meg, kom seg ikke opp bakken. Dette var en av de mange dagene vi har is på veien med påfølgende mildvær og rennende vann oppå isen.

For morro skyld hoppet jeg inn i min egen bil av samme merke som taxi'en ( merc ). Bakken gikk som en lek. Ingen premie til de som tipper hvem som brukte pigg. 8)

Hvor en bor i landet spiller nok inn ved valg av riktige dekk for den enkelte.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.103
Torget vurderinger
1
Voff skrev:
slowmotion skrev:
Tja. Det kommer jo an på hvor du bor, hvor mye bakker det er og så videre. I Tromsø er det mest vettig med pigg.

Elektron

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.07.2007
Antall liker
120
Sted
Bergen
Hei alle!

Jeg bor i Bergen og bruker bil mest i lavlandet, selv om det blir et par turer til fjells i løpet av vintersesongen. Nå har jeg kjørt piggfritt siden 1992 og synes det fungerer bra til tross for snørike vintre de siste to årene. Det er imidlertid viktig å kjenne sine begrensninger og avpasse farten.

mvh Elektron

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
bil ala avensis piggfritt
tyngre bil, suv hiace osv = pigg eller minimum seip.

Min erfaring

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.633
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Bor i en landsdel med mest vått og tørt - lite is og snø. Vel de 4 dagene det er bedre med pigg får så være. Resten er det bedre piggfritt. Valget er enkelt.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.721
Torget vurderinger
0
Har prøvd begge deler og bruker nå pigg.

Grunnen? Piggfrie dekk går fra å være "brukbare" eller "greie å bruke" til å være "skremme hjerteinnfarkt på gammel mann" eller "helt ræva dårlige" i løpet av veldig få mil. Påminner om alkaliske batterier som "virker, virker, virker, virker litt dårlig, virker IKKE", mens piggdekk er mere som "vanlige"batterier som "virker, virker, virker litt mindre, virker litt mindre, virker ennå litt mindre, virker ennå litt mindre, virker litt dårlig bytte snart, virker litt dårligere, bytte ganske snart, virker men bytter nå!

Har du ikke en dekkbutikk med din dimensjon på lager når de piggfrie gir seg er de tre dagene du venter på å få nye dekk en pine!

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.751
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
litt blandet her- bor på østlandet og den eneste strekkningen jeg tenker at pigg er en god ide er den første 1/4 del av veien til jobb. da må jeg fra rund 500 moh til 135 moh.... resten spiller det egentlig ikke noe rolle hva jeg har på bilen...

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
9.366
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Har prøvd begge deler og bruker nå pigg.

Grunnen? Piggfrie dekk går fra å være "brukbare" eller "greie å bruke" til å være "skremme hjerteinnfarkt på gammel mann" eller "helt ræva dårlige" i løpet av veldig få mil.
Totalt feil! Piggfrie dekk er like gode som nye så lenge mønsteret er bra. Piggdekk er stikk motsatt: etter èn måneds bruk særlig på bar asfalt er de betydelig redusert. Dette er min største innvending mot piggdekk; det at de er ubrukelige på svært kort tid.
Rekorden på "firmabilen" (som bruker piggdekk) er èn måneds levetid på fordekkene; da måtte de skiftes.

Siste AMS hdde test av pigg vs. piggfritt. Nokian Hakkapelitta pigg og piggfritt hadde nøyaktig samme bremselengde på våt is. Nokian er ikke engang det beste piggfrie på is. Forskjellen ellers var marginal. Merk; dette er nye piggdekk som har svært lite å gjøre med hva som står på gjennomsittsbilen. Se på dekkverkstedene på standarden på piggdekkene som som byttes ut og du vil se at gjennomsnittsbilisten kjører på elendige dekk som er langt dårligere en ethvert piggfritt dekk med lovlig mønster.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.629
Torget vurderinger
12
Har aldri hatt pigg. Har aldri savnet det. Kjører alltid med margin. Har alltid hatt biler som har gode vinteregenskaper av natur. Kjører stort sett på saltede østlandsveier og normalt vinterføre hva nå det er. Jeg har selvfølgelig kjørt biler med pigg, men opplever de ofte som for harde og med dårlig grep. Jeg mistenker pigg for å miste egenskapene fort. Kommer nok til å fortsette med piggfritt.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.633
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Godt poeng med de aller fleste dekk tester. De er når de er nye. Ikke når dekkene har rullet en sesong og 2. Egenskapene er veldig forskjellige da.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.721
Torget vurderinger
0
Voff skrev:
Totalt feil! Piggfrie dekk er like gode som nye så lenge mønsteret er bra.
Derom tør meningene være sterkt delte. Hadde piggfrie som fulgte med en bil jeg kjøpte. De hadde vel gått en og en halv sesong i Oslo da jeg tok over. Kjørte hjem på sommerdekk og tidlig neste vintersesong skulle jeg nedover til Trøndelag. Da jeg startet hjemme var det helt greit men nede i Sverige ble det bare værre å verre. Heldigvis ble det tørre veier lengere sør men på nordtur måtte jeg bytte dekk i Umeå ca 120 mil hjemmefra, selv om jeg hadde kliss nye dekke liggende hjemme. Da turde jeg ikke mer ! Det var ikke grep i det hele tatt, og mønsteret var vel ca 8 mm, dvs tilstrekkelig.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Nei takk til svevestøv i lungene.

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Har kjørt piggfritt i Trheim i 12 år nå. Vil ikke ha noe annet heller.
Kjører en del turer over Dovre og mot Sunnmøre samt på fjellene der nede, ingen problemer enda.
Jeg kommer ofte frem der de med piggdekk står og spinner.
Klart at på den blankeste isen/polert snø, kan det være greit med pigg. men det hele avhenger av hvordan en kjører til enhver tid.
Her i Trheim kjøres det ca 90% på bar asfalt- våt eller tørr. (Og noe slaps/salt :p :'()

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.633
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Lurer på om det er noen sammenheng mellom en persons alder og valg av pigg/piggfritt..?

Mitt inntrykk generelt her på Vestlandet er at "eldre" sjåfører tviholder på piggene mens den yngre garde velger piggfritt.

Ambings

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
5
Spiralis skrev:
Voff skrev:
Totalt feil! Piggfrie dekk er like gode som nye så lenge mønsteret er bra.
Derom tør meningene være sterkt delte. Hadde piggfrie som fulgte med en bil jeg kjøpte. De hadde vel gått en og en halv sesong i Oslo da jeg tok over. Kjørte hjem på sommerdekk og tidlig neste vintersesong skulle jeg nedover til Trøndelag. Da jeg startet hjemme var det helt greit men nede i Sverige ble det bare værre å verre. Heldigvis ble det tørre veier lengere sør men på nordtur måtte jeg bytte dekk i Umeå ca 120 mil hjemmefra, selv om jeg hadde kliss nye dekke liggende hjemme. Da turde jeg ikke mer ! Det var ikke grep i det hele tatt, og mønsteret var vel ca 8 mm, dvs tilstrekkelig.
Man skal aldri benekte andres opplevelser, men Motor (NAFs medlemsblad) påpeker nå hardnakket at piggdekk holder seg dårligere enn piggfrie dekk over tid. De har testet.

Piggdekk er likevel de beste dekkene i nær sagt alle tester når de er nye, selv på asfalt uten is og snø er piggdekk best i flere disipliner. Men leser du tabeller i siste utgave av Motor (eller naf.no), ser du at det er ekstremt lite skille mellom pigg og piggfritt i alt minus bremsing på glatt is. I år var det imidlertid mindre differanse her enn tidligere, det nye Michelin-dekket hadde bremsestrekning på 56 meter, og slo halvparten av piggdekene i testen. Beste dekk var Continental med pigg som hadde 49 meter.

Selv har jeg kjørt piggfritt i mange år, men med visshet om at pigg har vært best. Jeg har valgt piggfritt fordi jeg da slipper endel støy, og kan bytte tidligere om høsten og senere om våren. Nå kjører jeg nærmere 20.000 kilometer på vinterføre, over store deler av Østlandet (i hovedsak). Men hadde jeg bodd på Lillehammer som en nevnte her tidligere, hadde jeg nok likevel vurdert de beste piggdekkene, selv om de piggfrie aldri har vært nærmere. Men da hadde jeg nok byttet hvert år, ikke annethvert år som nå.

Men din (slartibartfast) nedstigning på rundt 400 meter, ville jeg enten gått for det piggfrie fra Michelin, som er best på is, eller rett og slett valgt Continental piggdekket (sannsynligvis det siste). Hvor mye av turen du klarer deg uten pigger er uinteressant, det hjelper lite hvis du kjører ut før du kommer til de enkle delene av veien.

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Antall liker
1.142
bambadoo skrev:
Lurer på om det er noen sammenheng mellom en persons alder og valg av pigg/piggfritt..?

Mitt inntrykk generelt her på Vestlandet er at "eldre" sjåfører tviholder på piggene mens den yngre garde velger piggfritt.
Jeg vil betegne meg som en "eldre sjåfør" aldersmessig (64), men har ingen problemer med å forholde meg til piggfrie dekk.
Dette tiltross for at jeg nok av omverdenen antakelig blir oppfattet som en "aktiv" billist. 8)
Har aldri savnet piggene etter at jeg for 8-10 år siden valgte piggfrie vinterdekk, og har fortsatt tilgode å bli berget / eller havne i situasjoner hvor piggdekk hadde vært å foretrekke.
Kanskje fordi jeg ikke er "aktiv" nok? ;D
Uansett har nok dette sammenheng med forhjulstrekk, og de fordelene dette medfører på vinterføre.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.721
Torget vurderinger
0
Tror nok at både kjørestil, bil, og bosted ( klima ) spiller inn her når det gjelder valg av pigg/piggfritt.

Kjørte hele den siste vintersesongen jeg hadde Range Roveren på veien med "sommerdekk", veidekk i og for seg men noe mer grovmønstrede enn vanlige personbildekk og merket "M+S". Det var faktisk ikke piggfrie vinterdekk, "M+S" sto nok mest for "mud" og lite for "snow". Men problemer ?? Ikke i det hele tatt. 4X4 tok seg av framkommelighet og aktiv bruk av hodet gjorde at jeg aldri hadde problemer med å stoppe! Måtte bare ikke glemme at man hadde et par tonn uten pigg når man kjørte inn mot kryss og slikt.

radiated

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
1
Sted
Kristiansund
Synes det må nevnes at man må ta med i beregningen om bilen din har ESP (antiskrenssystem) eller ikke når man velger dekk.
Man er mer utsatt for å få sleng med piggfrie dekk uten ESP.
Har bilen din ESP, og ikke veier over to tonn kan du velge piggfritt med god samvittighet.
Gamle biler uten ESP (og uten ABS) bør velge pigg.
Jeg har alltid kjørt piggfritt på min Audi A2. Aldri problemer med fremkommelighet.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
På Landcruiseren prøvde jeg piggfritt. Det var simpelthen forferdelig skummelt på oppbremsing når det var skikkelig glatt. Ble noe helt annet med pigg. Det er vel enighet ( i det minste i fagpresse) om at store, tunge suv'er med høyt tyngdepunkt bør ha pigg.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
742
Torget vurderinger
1
Spørsmålet er ikke om best eller nest best. Det svaret er avgitt.

Spørsmålet er om man kan klare seg med nest best.

Mange kan det, på mange steder i landet, de fleste dager.

Men så er det unntakene da, og det er da de farlige situasjonene kan oppstå.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Dekkprodusentene har mye å lære av katter, som bare tar ut kjørne når det trengs.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Tror nok at både kjørestil, bil, og bosted ( klima ) spiller inn her når det gjelder valg av pigg/piggfritt.

Kjørte hele den siste vintersesongen jeg hadde Range Roveren på veien med "sommerdekk", veidekk i og for seg men noe mer grovmønstrede enn vanlige personbildekk og merket "M+S". Det var faktisk ikke piggfrie vinterdekk, "M+S" sto nok mest for "mud" og lite for "snow". Men problemer ?? Ikke i det hele tatt. 4X4 tok seg av framkommelighet og aktiv bruk av hodet gjorde at jeg aldri hadde problemer med å stoppe! Måtte bare ikke glemme at man hadde et par tonn uten pigg når man kjørte inn mot kryss og slikt.
Lett å starte, langtfra like lett å stoppe. Samme erfaring jeg fikk det året jeg kjørte Tahoe. Og sikkert beslektet til problemet sluket refererte til.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.731
baluba skrev:
Spiralis skrev:

Lett å starte, langtfra like lett å stoppe. Samme erfaring jeg fikk det året jeg kjørte Tahoe. Og sikkert beslektet til problemet sluket refererte til.
Har nok mer med bil og fører å gjøre enn dekkvalg. Store 4WD biler har en tendens til å bestemme selv hvor de vil.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
742
Torget vurderinger
1
Det er klart: de trekker på dobbelt så mange hjul, men de bremser ikke på flere hjul enn vanlige biler. Til stor forundring for sjåførene!

Karla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
5
Jag bor i Stockholm. Det är kanske bara 5 dagar om året då piggdäck är ett måste.
Mtp borde jag ha piggfritt. (och skulle gärna ha det)

Men sista 500 meterna hem så är det en riktigt brant backe som dessutom
har en tvär högerböj mitt i. Denna sträcka plogas inte alltid direkt.

Slutsats: Hade jag inte piggdäck så skulle jag inte ta mig upp för backen.... ::)

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Barbaresco skrev:
Det er klart: de trekker på dobbelt så mange hjul, men de bremser ikke på flere hjul enn vanlige biler. Til stor forundring for sjåførene!
Litt for vanskelig fysikk for noen. Utrolig nok, faktisk. Trodde ikke det var mulig å ha så liten forståelse for fysikk, og samtidig tjene nok penger til å kjøpe og kjøre V8. De mest fjerne filologene velger jo ikke slike kjøretøy likevel, så man kan jo ikke skylde på å være en distré litteraturprofessor heller. ;)

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.721
Torget vurderinger
0
Barbaresco skrev:
Ikke 100% riktig. Har du diff lås/brems på begge akslinger og fordelingskassa så hjelper faktisk dette noe ( NB, kun "noe" !! ) hva gjelder bremsing.

Det som nok er en hyppigere årsak til at de bemidlede med slike biler ikke skjønner at det kan være "litt vanskelig" å stoppe på glatta er vel like gjerne det faktum at slike "cirkus to tonn SUV med V8 motor" er en "lille smule" tyngere enn den forrige bilen de hadde! Å stoppe en bil når det er glatt har visse lihetstrekk med å legge til kai med en båt. Er det din lille daycruiser på 21 fot blir det noe annet enn når det er en stor supertanker. Er det såpeglatt er propsjonene mellom en Golf og en 2tonn+ SUV omtrent som mellom den lille jolla og supertankeren, i allefall så lenge sjåføren av SUVen har større lommebok enn kjørferdighet. ;) Men de fleste bruker da å lære etter en to tre kollisjoner! ;D

N

nb

Gjest
Viktigste er å ha firehjulstrekk. Særlig om man bor midt i Oslo sentrum og må lukeparkere på trange plasser over brøytekanter og ligende.

Er man ikke hypp på å måke ut bilen er det stor SUV ala Toyota Landcruiser og lignende som gjelder. Da er det bare å måke på.

Alt etter behov. Kjører piggfritt (Østlandet) i en kjip stasjonsvogn med 4WD, aldri hatt problemer.

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Antall liker
7.725
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Ser titt og ofte føre som dette, og er avhengig av å kjøre - dvs at det ikke er noe alternativ å la bilen stå.

Da er det tre ting som gjelder: Piggdekk, 4WD og ha med seg hodet...

Johan-Kr

Vedlegg

C

Cyber

Gjest
Jeg så til min forskrekkelse at sommerdekkene som står på er utslitt og at piggene på vinterdekkene ikke var langt unna å gå "even" med gummien, 8 nye dekk???

Kjører pigg selv altså og velger det igjen, men 4-trekk er selvsagt enda bedre. Ble stående en gang i fjor opp en meget bratt bakke og da suste en SUV med 4WD forbi...

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.103
Torget vurderinger
1
Sånne kjøreforhold kan det være svært ofte her i Tromsø. I tillegg har vi mye bakker vi som her. Og en kommune som ikke er like flink til å strø sand alltid. En kamerat i en av de mest trafikkerte bakkene her i byen sier han vet at klokka nærmer seg åtte når det smeller og at stresset er høyt når det er glattholka.

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
60
Voff skrev:
Rekorden på "firmabilen" (som bruker piggdekk) er èn måneds levetid på fordekkene; da måtte de skiftes.
Det vitner vel bare om én ting, at vedkommende som har sittet bak rattet er en fullstendig ubrukelig sjåfør..! ::)

Topp Bunn