PIEGA's venner :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Som helt fersk med Piega høyttalere så er jeg litt frelst, og overrasket over at Piega mangler en vennetråd !

    Jeg har kjøpt en av de SMÅ , med bånd diskant. Piega TP 5 S, en knøtt liten gulv modell med STOR lyd. Lyden er dog størst oppover i registeret, med 2 stk 4" mellom/basser kan man ikke forvente alt for mye ;D
    Selv om de overrasker nedover, så foretrekker jeg sub for fylde i bunn.

    Jeg har hatt de kunn noen timer nå, så mere inntrykk og bilder kommer senere.

    Fyr løs med erfaringer fra Piega's høyttalere og elektronikk matching.

    :eek: slik ble jeg sittende ved første prøvelytt, enormt stort lydbilde fra en mini gulv høyttaler :)
     

    M1

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.02.2009
    Innlegg
    627
    Antall liker
    340
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer.
    De ser jo helt fantastiske ut, gleder meg til å lytte til de ;D
    Mvh
    M1
     

    Medeski

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    497
    Antall liker
    77
    Lekre høyttalere det der. Luktet så vidt på dem jeg også, men bestemte meg for å avvente til høsten. Har hørt på storebroren hos BigDipper og ble imponert. Hvordan er bunnen på dem? Klarer du deg uten sub, eller blir det for tynt da?

    Hørte på storebroren (TP 5) hos Big Dipper og ble svært imponert over størrelsen og detaljene i lydbildet.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    HH skrev:
    Lekre høyttalere det der. Luktet så vidt på dem jeg også, men bestemte meg for å avvente til høsten. Har hørt på storebroren hos BigDipper og ble imponert. Hvordan er bunnen på dem? Klarer du deg uten sub, eller blir det for tynt da?

    Hørte på storebroren (TP 5) hos Big Dipper og ble svært imponert over størrelsen og detaljene i lydbildet.
    De bare fortsetter å imponere på stort luftig og detaljert lydbilde, jeg klarer meg ikke uten subber. Men det skal sies at jeg har en litt merkelig stue, tidligere høyttalere som har spilt med bra fylde i bunn til en kompis har spilt litt tynnt her. Så det kan hende at det er bra nokk i bunn i andre stuer en min ;) Men det finnes vel lover om hvor mye bass man får ut av 2 x 4 tommere :eek:

    Må si jeg frister å høre en Piega med den store band diskanten , TC 30 X for eksempel.
     

    Medeski

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    497
    Antall liker
    77
    Leikis. skrev:
    HH skrev:
    Lekre høyttalere det der. Luktet så vidt på dem jeg også, men bestemte meg for å avvente til høsten. Har hørt på storebroren hos BigDipper og ble imponert. Hvordan er bunnen på dem? Klarer du deg uten sub, eller blir det for tynt da?

    Hørte på storebroren (TP 5) hos Big Dipper og ble svært imponert over størrelsen og detaljene i lydbildet.
    De bare fortsetter å imponere på stort luftig og detaljert lydbilde, jeg klarer meg ikke uten subber. Men det skal sies at jeg har en litt merkelig stue, tidligere høyttalere som har spilt med bra fylde i bunn til en kompis har spilt litt tynnt her. Så det kan hende at det er bra nokk i bunn i andre stuer en min ;) Men det finnes vel lover om hvor mye bass man får ut av 2 x 4 tommere :eek:

    Må si jeg frister å høre en Piega med den store band diskanten , TC 30 X for eksempel.
    Mye vil ha mer. Sånn er det alltid ;)
     

    SirHifi

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    56
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    1
    Leikis. skrev:
    Som helt fersk med Piega høyttalere så er jeg litt frelst, og overrasket over at Piega mangler en vennetråd !
    Jøss, det ble jeg og!! Sikker på at jeg har sett en her, mulig det var et annet sted ::)

    Om ikke før var det ihvertfall på tide å få en nå, selv om jeg ikke har piega, enda 8)

    Blir interessant å følge tråden videre, samt å lese om hvordan du synes høytalerene "vokser" :)
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Gratulere med nye Piega !

    Hyggelig at du trives med lyden. Tror med den elektronikken du har at høyttaleren vil "vokse" på deg. Med kasse i alu, så sliter ikke høyttaleren med kasselyd og den blir mer effektiv. Det er et materiale som kanskje er det beste utgangspunkt for å bygge høyttalere i. I følge forhandler så er det på mine ht målt 0% tap, mens et vanlig tall er 20%. Således kan man få større effekt ut av mindre elementer, og også mindre farging av lyden.

    Kan absolutt anbefale deg å prøve en variant med det koaksiale båndelementet (diskant/mellomtone). Vil da advare mot svimmelhet.... ;D Husker det etter å ha prøvd mine. Det var en stjernehimmel med mylder av detaljer oppover. Det var ingen enkel sak å komme seg nedpå jorda etter en slik seanse. Dette koaksiale elementet er en perle som Piega er alene om å ha.

    Har forresten testet med Plinius, og det er som du har oppdaget en meget god match med Piega.

    Du får komme med rapporter, og hygge deg med lyden.
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Dårlig med Piega venner her....

    Noen flere som kan dele sine erfaringer....?
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.460
    Antall liker
    2.119
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    EiK skrev:
    Dårlig med Piega venner her....

    Noen flere som kan dele sine erfaringer....?
    Jeg er ivertfall venn enda, lite tid for spilling men noe har det blitt. Og de forsetter bare å imponere, at så småe kan spille så høyt imponerer. I helga ble det dratt på skikkelig i lystig lag ::) de henger med som bare f...
    Bilder og mere kommer når jeg får surra meg til å knipsa litt
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hei, jeg har et lass med Piega;
    Kombinert anlegg til musikk og film. Fronter er TC70x, center tc40cx, 4xTP5s bak og 2x Psub1Mkii subber. Jeg har levt med høyttalerne i 1 1/2 år. Jeg er meeeget fornøyd med hele settet. Føler ikke noe ønske om oppgradering for å si det slik! Frontene og senter har piegas koaksiale bånd/mellomtone element - verdt å lytte til for de som er på jakt etter ht i dette prissjiktet. Jeg får ennå nye opplevelser hvor jeg tenker "dette er bare himmelsk"! Min erfaring er at mange høyttalere jeg har hørt gjennom årene er imponerende til å begynne med men har en del lydmessige særegenheter som farger lyden. Jeg opplever mine piegaer som kliss nøytrale, men den effekten at stemningen som ligger i musikken kommer fram slik den var tenkt fra produsentens side. I lengden passer det meg best!

    Forsterkersettet jeg bruker til stereo er McIntosh c220 / Electrocompaniet AW250R.
     

    Fivel

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    50
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Jeg får vel melde meg på denne tråden jeg også. Jeg venter nå på et sett Piega TC70X som er på vei fra Oslo. Jeg har hørt litt på disse tidligere, samt en del på Piega C3Ltd og må si jeg gleder meg til å få disse inn i min egen stue:)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Fivel skrev:
    Jeg får vel melde meg på denne tråden jeg også. Jeg venter nå på et sett Piega TC70X som er på vei fra Oslo. Jeg har hørt litt på disse tidligere, samt en del på Piega C3Ltd og må si jeg gleder meg til å få disse inn i min egen stue:)
    Gratulerer så mye! Tipper du vil trives med disse!

    For øvrig har jeg akkurat bestilt et par med nye McIntosh MC501 monoblokker for å drive mine egne TC70X. ;D
     

    gmortens

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    87
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    Melder meg på her med nyinnkjøpte Piega TC 10 X

    ;D ;D ;D ;D ;D ;D


    vh
    Geir
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    gmortens skrev:
    Melder meg på her med nyinnkjøpte Piega TC 10 X

    ;D ;D ;D ;D ;D ;D


    vh
    Geir
    Gratulerer så mye med disse! Fantastiske stativhøyytalere rett og slett. For øvrig så er nok dette en av de litt treige vennetrådene - jeg tolker det slik at etter at man har fått Piega i hus så blir det mer musikk og mindre internett...

    Kanskje litt motsatt av Klipsch tråden på avforum... (vil onde tunger si!)
     

    gmortens

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    87
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    Hehe, ja, den nevnte tråden er jo mer aktiv enn en overivrig VG reporter utskremt til Kongo...

    Men de Klipschfolka skal ha for mye gøy lyd! Vurderte seriøst Palladium 17b (ble dessverre for detaljert/klinisk/masete diskant), og i den forbindelse fikk jeg høre Klipsch-horna: en minneverdig opplevelse!

    Tilbake til Piega: Etter en kveld med lytting kan jeg rapportere om en fantastisk høyttaler. Hadde to bekymringer ved oppsett til min elektronikk i min stue: 1. at bånddiskanten skulle være for detaljert. 2. at det skulle være for lite bass. Heldigvis er det bass i massevis (selvsagt ikke ekstrem dypbass, men i stua på 25 kvm er det perfekt), og diskant/mellomtone er rett og slett herlig! Vanskelig å beskrive lyd, men musikalske er de iallefall! Så etter noen hundre timers innspilling har jeg blitt lovet mer dynamikk, hvilket alltid er velkomment (eller hur Klipsch-freaks:)?



    vh
    Geir

    Kalle Klovn skrev:
    Gratulerer så mye med disse! Fantastiske stativhøyytalere rett og slett. For øvrig så er nok dette en av de litt treige vennetrådene - jeg tolker det slik at etter at man har fått Piega i hus så blir det mer musikk og mindre internett...

    Kanskje litt motsatt av Klipsch tråden på avforum... (vil onde tunger si!)
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Gratulere så mye med flotte høyttalere !

    Disse vil du få mye glede av. Piegas koaksiale båndelementer er helt unike med en ekstrem oppløsning. Etterhvert som de spiller seg inn, så vil du merke en stjernehimmel med detaljer oppover.
    Basselementet trenger en del strøm, men det regner jeg med at din Krell klarer å levere.
     

    gmortens

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    87
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    EiK skrev:
    Gratulere så mye med flotte høyttalere !

    Disse vil du få mye glede av. Piegas koaksiale båndelementer er helt unike med en ekstrem oppløsning. Etterhvert som de spiller seg inn, så vil du merke en stjernehimmel med detaljer oppover.
    Basselementet trenger en del strøm, men det regner jeg med at din Krell klarer å levere.
    Takk:)

    Med den lille lyttingen jeg rukket til nå tilsier at Krellen leverer nok til bassen. Det var også min erfaring på mine forrige høyttalere, AP Tempo VI, der spilte bassen mer livlig og kontollert enn jeg har hørt i denne høyttaleren før, så enn så lenge er Krellen en god match.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Du får fortelle litt hvordan det går etterhvert som du blir kjent med TC10x. For egen del så fikk jeg virkelig øynene opp for gode vokal prestasjoner etter at jeg fikk TC70x i hus. Realismen i god stemmegjengivelse har gjort at jeg nå setter pris på et langt bredere spekter av musikk en det jeg gjorde tidligere.
     

    gmortens

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    87
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    Kalle Klovn skrev:
    Du får fortelle litt hvordan det går etterhvert som du blir kjent med TC10x. For egen del så fikk jeg virkelig øynene opp for gode vokal prestasjoner etter at jeg fikk TC70x i hus. Realismen i god stemmegjengivelse har gjort at jeg nå setter pris på et langt bredere spekter av musikk en det jeg gjorde tidligere.
    Enig, vokal og akustiske instrumenter er fantastiske! Eksempelvis så kommer skarptromma på denne: http://www.youtube.com/watch?v=YSY5_dYDR2g&feature=related så å si inn i stua! En enorm realisme i lyden, hører at tromma er trukket med skinn... Kan forresten anbefale Learn Yourself plata fra http://www.myspace.com/thebeautifulgirls El-gitar, f.eks Hallgrim Brattberg på Kari Bremnes´LY er også strålende!

    Om det er riktig at høyttalerne blir bedre med innspilling kommer dette til å bli ekstremt vellyket:)!
     

    rolfma

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.03.2006
    Innlegg
    92
    Antall liker
    0
    Hei
    Jeg melder meg på med et par tp5.
    Etter noen lange dager må jeg melde å ha funnet mange nye lyder, litt kor, second lead guitar og nye publikumslyder i platesamlingen. Jeg regner med å spandere høst/vinter i gostolen, vi snakkes. 8)
     

    gmortens

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    87
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    Grattis med flotte høyttalere fra en spennende produsent!

    For hobbyens skyld lytter jeg på mye annet (dyrere, rimeligere, større, mindre, ulike merker, oppsett), og hver gang jeg kommer hjem ogjen får jeg en "oppsann, shit hvor bra lyd opplevelse":) Så er selv meget fornøyd med Piega.

    Så kos deg med lyden!


    vh
    Geir

    rolfma skrev:
    Hei
    Jeg melder meg på med et par tp5.
    Etter noen lange dager må jeg melde å ha funnet mange nye lyder, litt kor, second lead guitar og nye publikumslyder i platesamlingen. Jeg regner med å spandere høst/vinter i gostolen, vi snakkes. 8)
     

    Guybrush

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    6
    Hei!

    Er det noen her som har erfaringer med Piega Premium 50 og kan dele disse?

    Mvh
    Guybrush
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Guybrush skrev:
    Hei!

    Er det noen her som har erfaringer med Piega Premium 50 og kan dele disse?

    Mvh
    Guybrush
    Jeg kjenner godt coax70/coax30/premium5s og har hørt litt på Premium 50. Jeg valgte selv coax 70 over premium 50 basert på en overlegen mellomtonegjengivelse. premium 50 er en jevt bra ht med fin bass og luftig diskant. Coax30 er bedre på stemmer, enkel jazz osv, men mangler noe av trøkket som premium 50 kan gi.

    Hvilke tanker har du om musikk, rom, forsterker mm?
     

    Guybrush

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    6
    Hei,

    Har mulighet for en god pris på disse så lurer derfor litt på de :)
    Når det gjelder annet utstyr så vil jeg bruke det som står i signaturen min i første omgang.
    Piega'ene vil erstatte mine Focus 140.
    Rommet er 3,6 x 5,3 meter.
    Musikk er jazz, rock/metall, elektronisk, pop, vokal, hip-hop, country, blues og mere.
    Planen er selvfølgelig å få hørt på Premium 50'ene også.

    Mvh
    Guybrush
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hmm, ser ingen grunn til at det ikke skulle funke bra. Jeg ville prøvd å sette opp anlegget på langveggen, helt symmetrisk. Lytteposisjon bare ca 40 cm ut fra bakvegg og høyttalerne litt smalere enn en likesidet trekant. Da kan du trekke dem litt ut i rommet og få veldig god avstand til sideveggene. Selvsagt gitt at dette lar seg gjøre i ditt rom...
     

    Guybrush

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    6
    Ja, er slikt jeg har det i dag bortsett fra at det ikke er helt sentrert midt på langveggen men står litt til høyre. Har lurt på å ommøblere litt for å få det symetrisk. Kanskje noe å gjøre mørke vinterkvelder :) Skal ihvertfall få lytta til Piega'ene så får jeg ta det derifra.
    Takk for hjelpen!

    Mvh
    Guybrush
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Bare hyggelig! Hvis du får mulighet til det så ville jeg lyttet til Kef's rykende ferske R900. Den har fått strålende kritikk i tyskland.
     

    Guybrush

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.08.2010
    Innlegg
    134
    Antall liker
    41
    Torget vurderinger
    6
    Vet du hvor i Oslo man kan få en demo?
    KEF er en av de merkene jeg har på "skulle ha hørt" lista :)

    Mvh
    Guybrush
     

    haden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.09.2004
    Innlegg
    170
    Antall liker
    1
    Piega TP3 er herved innmeldt , en liten designperle som spiller stooort :)

    mv
    rg
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Guybrush skrev:
    Vet du hvor i Oslo man kan få en demo?
    KEF er en av de merkene jeg har på "skulle ha hørt" lista :)

    Mvh
    Guybrush
    Nei, men sjekk i Kef tråden!
     

    gmortens

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    87
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    SÅNN! Ferdig.

    Endelig i mål med drømmen, en nesten 20 år lang drøm:)

    Burmester/Piega/Nordost-kombinasjonen gir meg akkurat den lyden jeg har leita etter: detaljer/presisjon, samt naturlighet (fra diskant til bass og masse uanstrengt liv). At høyttalerne har et stue/konevennlig design er også viktig.

    Har aldri spilt så mye musikk som etter at denne høyttaleren kom i hus, spesielt etter at jeg bytta forsterker fra Krell KAV 400 til Burmester 051 - for noen hifi produkter sentraleuropeerne lager!

    Forresten takk til alle som har hjulpet meg underveis, har møtt mange hyggelige, kunnskapsrike og engasjerte likesinnede ifm nykjøp, bruktkjøp og testing. Morro med en nerdete hobby:)

    Lenge leve god musikk!


    vh
    Geir
    (en fornøyd og glad gutt)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Fin glad-melding Geir!

    Hos meg ble musikk interessen revitalisert og jeg fikk en fundamentalt endret glede over musikken når jeg fikk coax70 i hus ( de het da tc70x)! det hele startet med en test i lyd og bilde hvor Lasse Svendsen (tror det var han) på svulstig vis beskrev tc70x som en høyttaler man bør oppleve før man dør. Det værste var at han hadde rett!
     

    gmortens

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    87
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    Kalle Klovn skrev:
    Fin glad-melding Geir!

    Takk:)


    Hos meg ble musikk interessen revitalisert og jeg fikk en fundamentalt endret glede over musikken når jeg fikk coax70 i hus ( de het da tc70x)! det hele startet med en test i lyd og bilde hvor Lasse Svendsen (tror det var han) på svulstig vis beskrev tc70x som en høyttaler man bør oppleve før man dør. Det værste var at han hadde rett!
    Ja, neste oppgradering skjer i neste hus, og gjerne i retning av Coax 70, men i dagens stue er det vanskelig å gjøre mer ut av anlegget. Også er det sykt bra, så nå skal det nytes musikk:)
     

    Jazzmann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Innlegg
    96
    Antall liker
    209
    Torget vurderinger
    3
    Kan vel melde meg på vennelisten, jeg også.
    Har hatt Coax 70.2 i hus en uke nå og det lover godt.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.607
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    grattis Jazzman! da jeg fikk TC70x (nå Coax 70) i hus for 4 år siden så revolusjonerte det min musikkinteresse. helt fantastiske musikkformidlere. kabinettene på nye 70.2 ser enda mer elegante ut. for øvrig så ble bassen bedre hos meg i løpet av de første seks månedene, så du har mer å glede deg til.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn