PIEGA's venner :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jazzmann skrev:
    Kan vel melde meg på vennelisten, jeg også.
    Har hatt Coax 70.2 i hus en uke nå og det lover godt.
    hvilken forsterker spiller du med?
     

    Jazzmann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Innlegg
    98
    Antall liker
    225
    Torget vurderinger
    3
    Holder på å finne den beste kombinasjonen.
    Denne helgen har jeg en Ayon Spirit på hjemlån.

    Det funker veldig bra.

     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ayon spirit er en bra forsterker. Vær imidlertid sikker på at du ikke går lei av "rør-romantikken" og arbeidet som medfølger før du slår til på denne.
     

    Jazzmann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Innlegg
    98
    Antall liker
    225
    Torget vurderinger
    3
    Takk for tipset.
    Jeg er kjent med rør fra før så jeg tror det skal gå fint.
     

    Amen

    Fersking
    Ble medlem
    15.02.2012
    Innlegg
    2
    Antall liker
    0
    jeg har selv et sett med TC50. Artig å se Ayon cd og forsterker på benken her :)
    HAr nå en CD spiller og skal teste en Ayon Rørforsterker.
    Dagens kombo er en MF500i som låter ganske så bra
     

    Della

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2010
    Innlegg
    168
    Antall liker
    68
    Sted
    Vigrestad, Sør på Jæren
    Heisan,

    Da har endelig tiden kommet for at jeg kan melde meg inn i det gode selskapet.
    Skal jobbe et år i oslo og trengte et anlegg der også :)

    Hele anleggskjøpingen begynte med at jeg bestilte et par Klipsch RF63, som jeg måtte avbestille pga seriøs plassmangel i leiligheten i oslo.
    Etter mye frem og tilbake endte jeg opp med et anlegg kjøpt 100% uhørt og usett...

    Kilde: Airport Express (har fra før)
    DAC: Abrahamsen (har fra før)
    Forsterker: Ayon Spark mkii
    Høyttalere: Piega Premium 5

    Det skal stå i en stue/kjøkken med begrenset plass så valget av høyttaler var veldig begrenset, men jeg tror jeg kommer til å bli fornøyd. Dersom noen høyttalere ikke spiller bra på Ayon har de ikke livets rett.. ;) .

    Etter planen skal jeg til oslo rett nedstrøms nyttår, får se om jeg kan legge ut noen bilder og tilbakemelding om lytterglede da.
     

    gmortens

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    87
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    Heisan,

    Da har endelig tiden kommet for at jeg kan melde meg inn i det gode selskapet.
    Skal jobbe et år i oslo og trengte et anlegg der også :)

    Hele anleggskjøpingen begynte med at jeg bestilte et par Klipsch RF63, som jeg måtte avbestille pga seriøs plassmangel i leiligheten i oslo.
    Etter mye frem og tilbake endte jeg opp med et anlegg kjøpt 100% uhørt og usett...

    Kilde: Airport Express (har fra før)
    DAC: Abrahamsen (har fra før)
    Forsterker: Ayon Spark mkii
    Høyttalere: Piega Premium 5

    Det skal stå i en stue/kjøkken med begrenset plass så valget av høyttaler var veldig begrenset, men jeg tror jeg kommer til å bli fornøyd. Dersom noen høyttalere ikke spiller bra på Ayon har de ikke livets rett.. ;) .

    Etter planen skal jeg til oslo rett nedstrøms nyttår, får se om jeg kan legge ut noen bilder og tilbakemelding om lytterglede da.

    Fått opp anlegget? Hører gjerne en tilbakemelding på et "enkelt" kvalitetsoppsett! Enkelt som i lite staffasje:)

    Hilsen fra Piega-fan!
     

    xnn3882

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2009
    Innlegg
    185
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    18
    Hei

    Er veldig nysgjerrig på Piega Premium 5.2. Leste testen i nyeste Lyd og bilde, og det så veldig bra ut. Noen som kan fortelle litt mer om denne høyttaleren, lyden og hvilke forsterkere den passer sammen med?
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.316
    Torget vurderinger
    49
    Melder meg inn med mine Coax30 .
    Er veldig imponert av denne lille høyttaleren med den store lyden :)
     

    Vedlegg

    xnn3882

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2009
    Innlegg
    185
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    18
    Nydelig! Hvordan vil du beskrive lyden? Hvilken forsterker bruker du på disse?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Grattis EIA - Coax 30 er meget bra høyttalere. Jeg elsker disse på vokal/ jazz og lignende. Hvis du synes de blir ustødige så går det an å bestille større "bunnplate". Jeg har det på mine, og synes det gir litt ekstra robusthet når smårollingene springer rundt dem.
     

    Cuckoo61

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.08.2005
    Innlegg
    91
    Antall liker
    101
    Torget vurderinger
    31
    Hei

    Er veldig nysgjerrig på Piega Premium 5.2. Leste testen i nyeste Lyd og bilde, og det så veldig bra ut. Noen som kan fortelle litt mer om denne høyttaleren, lyden og hvilke forsterkere den passer sammen med?
    [h=2]Salg av Piega Premium 5.2 - sort utgave[/h]
    Hei!

    Hvis av interesse kan meldes at jeg har et par ute til salgs nå her på Hifisentralen.

    VHV - vennlig hilsen Vidar ;-)

    Audiofil hilsen fra Bergen,
    Vidar Woldseth
    Bønesskogen 334
    5154 Bønes (Bergen)​
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.316
    Torget vurderinger
    49
    Nydelig! Hvordan vil du beskrive lyden? Hvilken forsterker bruker du på disse?
    Hørte dem på Resonans med Ayon integrert og Dac , fallt pladask for den ekstremt åpne og tredimensjonale lyden .
    De spiller som en meget god stativhøyttaler med veldig bra bass i tillegg .
    Bruker en Devialet på dem her hjemme , og det spiller helt fantastisk , og at de er stuevennlige er jo ren bonus :)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.316
    Torget vurderinger
    49
    Grattis EIA - Coax 30 er meget bra høyttalere. Jeg elsker disse på vokal/ jazz og lignende. Hvis du synes de blir ustødige så går det an å bestille større "bunnplate". Jeg har det på mine, og synes det gir litt ekstra robusthet når smårollingene springer rundt dem.
    Takk for det Kalle , sjønner ikke at disse har gått meg hus forbi .
    Robert på Resonans har jo nevnt dem mange ganger ,men de har liksom ikke appelert til meg ....før jeg hørte dem , da var jeg solgt :D
    Fantastiske musikkformidlere :)
     

    Della

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2010
    Innlegg
    168
    Antall liker
    68
    Sted
    Vigrestad, Sør på Jæren
    Heisan,

    Da har endelig tiden kommet for at jeg kan melde meg inn i det gode selskapet.
    Skal jobbe et år i oslo og trengte et anlegg der også :)

    Hele anleggskjøpingen begynte med at jeg bestilte et par Klipsch RF63, som jeg måtte avbestille pga seriøs plassmangel i leiligheten i oslo.
    Etter mye frem og tilbake endte jeg opp med et anlegg kjøpt 100% uhørt og usett...

    Kilde: Airport Express (har fra før)
    DAC: Abrahamsen (har fra før)
    Forsterker: Ayon Spark mkii
    Høyttalere: Piega Premium 5

    Det skal stå i en stue/kjøkken med begrenset plass så valget av høyttaler var veldig begrenset, men jeg tror jeg kommer til å bli fornøyd. Dersom noen høyttalere ikke spiller bra på Ayon har de ikke livets rett.. ;) .

    Etter planen skal jeg til oslo rett nedstrøms nyttår, får se om jeg kan legge ut noen bilder og tilbakemelding om lytterglede da.

    Fått opp anlegget? Hører gjerne en tilbakemelding på et "enkelt" kvalitetsoppsett! Enkelt som i lite staffasje:)

    Hilsen fra Piega-fan!

    Hei der,

    Ser jeg lover mer enn jeg klarer å holde her, stygg sak..
    Det har dessverre blitt litt lite kvalitetstid sammen med Piegaene pga av salg av leilighet, ny bolig, samt en jobb som også krever sitt..

    MEN, det inntrykket jeg sitter igjen med stemmer forsåvidt ganske bra med det Lyd og Bilde skrev om dem. Nå har jeg pga av VELDIG begrenset plass ikke flyttet noe rundt på dem, de står ca 10-15 cm fra bakvegg, samt den ene står litt inni det ene hjørnet (se bildene jeg har lagt ut i Ayon-tråden: http://www.hifisentralen.no/forumet...er/36828-ayons-entusiaster-5.html#post1589220 )

    Inntrykket mitt er at det er en veldig "hifi-høyttaler". Dette er omtrent så langt bort fra party-CW jeg har vært på noe oppsett. Det spiller utrolig oppløst og riktig, spesielt når jeg byttet ut Abrahamsen DAC'en med den fra Violectric.
    De dagene jeg har kunnet sette meg ned og nyte musikk har jeg blitt sittende veldig lenge. Jeg får et smilefjes når jeg spiller musikk.

    Tror ikke Piega har vondt av å bli parret med elektronikk på den litt varme siden. Min smak er nok litt over på den oppløste siden, så jeg tror det er flere som ville likt best å kjøre et litt "snillere" og/eller "varmere" oppsett sammen med Piegaene. Men når det er sagt brukte vel Lyd og Bilde-mannen Hegel?? Noe som torpederer alt jeg har sagt...da er de vel kanskje litt mer tilgivende enn jeg trodde, har bare testet de på Ayon Spirit mk II, og den har jeg aldri hørt på andre høyttalere..

    Det skal sies at undertegnede er en kanon-fan av Ayon, så hvor mye av skrytet som går til Piega og hvor mye som går til Ayon vet jeg ikke, har ikke hørt Piega på andre ting enn Ayon, og det er ihvertfall i mine ører en killer-kombo. Forsterkeren min har "bare" 20 rør-watt så jeg spiller ikke så naboblokken klager, men kjære kyrkjefolk så mektig lydbildet er!!

    Det de sier emd at høyttaleren blir bedre med større forsterker både forstår jeg og forstår ikke. Finnes det en høyttaler som IKKE blir bedre av skikkelig overdrevet god forsterker?? Nå kan det ha seg slik at Piega er mer belastet enn andre på det område, men har du en høyttaler til ca 35.000 kr så må du nesten belage deg på å bruke litt på en forsterker også. Om jeg ser en som bruker Piega 5,2 på en billig receiver blir jeg forbannet :mad: .

    Dersom noen føler for å høre hvordan det høres ut kan de bare ta kontakt så kan vi se om det passer med en lytterunde.
    Siden jeg bor midlertidig i Oslo må jeg krype til korset og innrømme at alt av musikk er Spotify...sorry.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det er noe som heter "never change a winning team", ikke sant?

    i kinoen så har jeg et 5.2 oppsett med tc70x (coax70), t40cx (coax centre), TP5s og 2stk PSub1mkii. Det fungerer helt strålende. På hytta har jeg TC30X (coax 30), de fungerer også strålende.

    Derfor har jeg nå også skaffet meg et sett Premium 5.2 i sort. Disse skal tjenestegjøre i TV stua. Jeg har akkurat rukket å spille et knippe sanger via Lyngdorf TDAI2200 med room perfect. Funket det? - you bet!

    Du får ha takk for handelen Vidar, det ser ut som de kom seg helskinnet nedover kysten. De ser strøkne ut i matt sort!
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Et elendig mobil- bilde. Uansett; det er meget vanskelig å ta bilde av disse som yter finishen full rettferdighet.
     

    Vedlegg

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.316
    Torget vurderinger
    49
    Du er virkelig Piega fan Kalle , noe jeg forstår godt .
    Så veldig fine ut i sort også !
     

    gmortens

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2009
    Innlegg
    87
    Antall liker
    112
    Torget vurderinger
    4
    Kult med litt liv i Piega tråden!

    Gjorde i dag en oppgradering til ca 5% av anleggets nypris. Ikke lommerusk, men det rimeligste komponentet nest etter strømkablene. Verdien av oppgraderingen er sånn ca 50% av anleggets verdi!

    Kjøpte en IsoTek Aquarius EVO3. Anlegget er blitt det jeg har ant var tilstede. Ikke til å kjenne igjen. Hele spekteret er bedre!

    Løsrivelse-plata går på repeat, jeg får simpelthen ikke nok!

    Anlegget er forøvrig beskrevet i signaturen.
     

    olaness

    Medlem
    Ble medlem
    29.05.2012
    Innlegg
    41
    Antall liker
    10
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Melder meg på med et sett Premium 3. Falt for lyd og design, men har nå etter ett år med P3'ene fått lyst på mer av det gode liv. Må vel si at Coax 70.2 er drømmen, men mangler $ til det. Mitt spørsmål til dere blir derfor; Coax 30 eller Premium 50.2? Skal sies at jeg har savnet litt bass i P3'ene. Merk også at jeg har Hegel sin H300 som vel ikke kjennetegnes som spesielt varm. Forstår at uansett vil det være et reelt steg opp fra det jeg har.


    Hegel H300, Piega Premium 3, Rega RP3, Mac Mini, Nordost Blue Heaven (USB og strøm), Van Den Hul D-352 (HT)
     

    Della

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2010
    Innlegg
    168
    Antall liker
    68
    Sted
    Vigrestad, Sør på Jæren
    Hei,

    Først av alt må jeg gjøre litt kyping, dvs: komme med en særdeles flau innrømmelse
    Jeg har ikke hatt Piega Premium 5,2 som jeg skrøtte av en stund her inne om, jeg hadde Premium 5.. Gud så flaut det var å kontakte han som skulle kjøpe dem av meg og forklare at det var visst ikke 5,2 alikevel, det var 5,0..

    Når det er sagt har jeg jo vært kanonfornøyd med lyden, og det var en god pakke-deal på en del produkter så jeg er sånn sett fremdeles kjempehappy med at jeg kjøpte dem :) .

    Har derimot gått til anskaffelse av Coax 70,2 nå, ja, denne gangen er jeg sikker :rolleyes: , og JA, det er de som har ligget på brukten her..
    Du verden, ble litt gromere lyd ja. I tillegg er de en del større, så jeg tror de kommer til å klare å fylle stuen min på 65m2 og takhøyde fra 2,4 til 3,24 meter med golyd. DET hadde nok ikke Premium 5'ene klart nei.

    En annen ting som overrasker meg, om ikke sjokerer; Helloweens gode gamle Future World høres jo makeløs ut på disse aluminiumsblokkene mine!! Jeg er vant med at "high end" får gamle metal-innspillinger til å låte helt ånnas, men nå var det jo helt konge :cool: !!


    Nå til spørsmålet i posten over:
    Jeg ville nok gått for 50,2 om jeg var ute etter mer bass. Som du sier er jo ikke Hegel kjent for å pøse på med bass utover det som SKAL være. Skal være så ærlig som å si at det ble en del fyldigere lydbilde med Coax 70 kontra Premium 5, men på min lille Oslo-hybel var Premium 5 mer enn godt nok, og om du har et rom på <20 m2 begynner jeg å bli litt mer i tvil hva jeg vil anbefale. Disaknten i Coax er IKKE noe å kimse av!! Den er fløyel, og Hegel kan fort bli litt skarp..

    Hør med Duet Audio (Oslo) om du kan ta med deg Hegel'en ned dit og høre på Coax 30/ Premium 50,2 om du har mulighet til det. Det er ikke stuen din, men ved å sammenligne med de forsterkene de har der nede kan du kanskje danne deg et bilde over hvordan klangen blir med Hegel på de ulike høyttalerne.
    En annen ting, Premium 50,2 er helt ny, du skal ikke se bort ifra at det kan stå noen Premium 50 der nede til redusert pris. Det kan fort være noen $ i forskjel i pris, og de $'ene kan du da bruke på (lyd) kilde, eller noe til fruen for å holde henne happy :p .
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.316
    Torget vurderinger
    49
    Della@ Grattis med flotte høyttalere , kan vi få noen bilder ?
    Her er et bilde av mine Coax 30.2 i sort :)
     

    Vedlegg

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har nå Premium 3, Premium 5.2, coax 30 og coax 70, og har hørt Premium 50 (ikke 50.2) ved flere anledninger. Valget mellom coax 30 og premium 50.2 er et valg mellom finesse og kraft. Personlig synes jeg at coax 30 er en serdeles vellykket høyttaler så lenge du kan unnvære litt trykk og dypbass. Premium (hele serien) mangler den finessen, men 50.2 har mer vekt i bunn. Valget er ditt!
     

    Della

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2010
    Innlegg
    168
    Antall liker
    68
    Sted
    Vigrestad, Sør på Jæren
    Jeg har nå Premium 3, Premium 5.2, coax 30 og coax 70, og har hørt Premium 50 (ikke 50.2) ved flere anledninger. Valget mellom coax 30 og premium 50.2 er et valg mellom finesse og kraft. Personlig synes jeg at coax 30 er en serdeles vellykket høyttaler så lenge du kan unnvære litt trykk og dypbass. Premium (hele serien) mangler den finessen, men 50.2 har mer vekt i bunn. Valget er ditt!
    Ska sei Kalle, imponerende, skulle bare hatt noe Ayon til å drive herligheten med så hade det nok blitt knall!! ;)

    Skal prøve å legge ut noen bilder etter helgen, er i oslo nå og reiser direkte videre til Helsinki fredags morgen, klokken 06:00 faktisk, til "Tuska - Open Air Metal Festival :cool: ". Kommer nok til å være for fysisk/psykisk nedbrutt til å nærme meg noe internett på noen dager, men utover uken håper jeg at jeg tørr å se folk i øynene igjen.

    Det eneste negative jeg kan komme på med Coax'ene mine er at de skulle vært i sort. Når jeg med tiden, ca 10-15 år vil jeg anta, får innredet huset jeg skal til å bygge, håper jeg å få oppgradert de til en modell og to høyere, og i sort :p .

    Er ikke så balram som Kalle i Piega utstyrsnivå, men har Premium 5 (til salgs..) og Coax 70,2 (IKKE til salgs) stående i oslo om noen vil høre på det.


    EDIT:
    Er det noen av dere som har hørt Piega spilt på elektronikk fra Neukomm?
    På grunn av store avstander fra forsterkeri til høyttalere passer det best med balanserte effekttrinn som kan plasseres ved høyttalerne. Kan da ha en balansert forforsterker plassert en lur plass og skjule laaange balanserte kabler i gulv og/eller vegger. Ellers må jeg ha høyttalerkabler på ca 10 meter, og det går ikke.. :( .
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.316
    Torget vurderinger
    49
    Jeg har nå Premium 3, Premium 5.2, coax 30 og coax 70, og har hørt Premium 50 (ikke 50.2) ved flere anledninger. Valget mellom coax 30 og premium 50.2 er et valg mellom finesse og kraft. Personlig synes jeg at coax 30 er en serdeles vellykket høyttaler så lenge du kan unnvære litt trykk og dypbass. Premium (hele serien) mangler den finessen, men 50.2 har mer vekt i bunn. Valget er ditt!
    Jeg byttet fra Coax 30 til Coax 30.2 , er litt usikker på om jeg kanskje likte c30 bedre .
    En serdeles vellykket høyttaler som du skriver .
    Hvordan er Coax 90.2 , noen som har hørt dem de har jo en litt annerledes mellomstore/diskant .
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har hørt coax 30 på neukomm - faktisk i sammenligning med Forsman vss5. Det var ikke noe i kombinasjonen Piega /Neukomm som jeg husker som negativt.
     

    olaness

    Medlem
    Ble medlem
    29.05.2012
    Innlegg
    41
    Antall liker
    10
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Takk for gode innspill. Å ta med Hegel'en ned til Duet kan være en god ide. Diskanten i Coax'en frister, det samme gjør de litt større bassene i P50.2. Gratulerer med C70.2'ene. Med skattesmell i år ble det ikke dem. Eventuelt får jeg spinke og spare videre. :)
     

    Della

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2010
    Innlegg
    168
    Antall liker
    68
    Sted
    Vigrestad, Sør på Jæren
    Hei,

    Det går litt seint, men håper jeg kan få litt goodwill siden det er ferie :cool:
    Her er litt dårlige Iphone-bilder av Coax 70,2-ene mine:

    Coax5.jpg

    Den "lille" klumpen på siden av TV'en er faktisk 35kg med rør, så de er litt størrelse på dem.. :)
    Må også nevnes at de er kjøpt for å ha i en stue som er 65m2 stor, IKKE den lille hybelen min her i oslo!! ;)

    Coax2.jpg



    Coax3.jpg


    Coax5.jpg


    Som en fotnote kan det nevnes at jeg har lagt ut premium 5 (ja ikke 5,2 allså :p) til salgs. De ble jo litt små i nye huset, og når det kom så bra tilbud på Coax'ene måtte jeg bare slå til.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Grattis Della, fin form på den nye Piega serien!
    hvordan funker 70.2 på Ayon'en din?
     

    Della

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2010
    Innlegg
    168
    Antall liker
    68
    Sted
    Vigrestad, Sør på Jæren
    Hei du,

    Det funker helt topp!
    Det må nok nevnes at jeg ikke har hørt Coax'ene på andre forsterkere enn Ayon'en min, de ble kjøpt usett og uhørt, som så mye annet dyr hifi jeg har kjøpt.. :rolleyes:.

    Ayon leverer punch og trøkk som ingen andre, det er helt utrolig så de kan engasjere, eneste problemet er dett med rør. Bias skal justeres, nye rør må etterhvert monteres etc, ikke noe for en kjemiker med 10 tommeltotter.. OBS, DANGER, SÆRDELES SUBJEKTIV MENING KOMMER:
    Men når det kommer til kvalitet og lydgjengivelse er det ingen som er i samme båt engang som Ayon. Alt annet er etterligning :p .

    Når det er sagt kommer jeg nok til å måtte bytte ut Ayon Spark'en når ejg kommer meg i hus. Tror det kan bli litt spinkelt med 20W... Da må jeg faktisk krype til korset og si at jeg nok kommer til å gå for slikt transistor-vas i stuen.. Det er bare så mye mer praktisk, og effektblokkene kommer nok til å måtte stå på omtrent 24/7, og det passer seg ikke for rør. Det var en av grunnene til at jeg lurte på hvordan Neukomm oppførte seg på Piega, hvorpå du kom med den legendariske uttalelsen: "var ikke noe ulyd i det" ;)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.276
    Antall liker
    3.316
    Torget vurderinger
    49
    Noen bilder av Piega C30 og c30.2 . Dårlig IPad kvalitet .
     

    Vedlegg

    Della

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.01.2010
    Innlegg
    168
    Antall liker
    68
    Sted
    Vigrestad, Sør på Jæren
    Piega i kino?

    Heisan,

    Som jeg sikker har nevnt tidligere så planlegger jeg, eller rettere sagt, holder på å bygge hus. I det huset skal jeg ha en kino, utvendige mål er 9x5 meter, og takhøyde er 3 meter. Det blir en ren kino og skal derfor dempes og spre lyden (hva blir fellesverbet for å spre lyd? :confused: ) veldig godt.
    I første omgang blir jeg nødt til å ha en vanlig 5,1 kino med lerret hengende på veggen og høyttalerne stående i standard posisjon, MEN, når jeg har fått ordnet litt cash igjen skal det investeres i bafflevegg, og høyttalerne må bak/inni den.

    Sånn, til sakens kjerne :p :
    Kan jeg supplere med en senter og et par surround-høyttalere og bruke enten Premium 5'ene, eller om jeg tilter helt mongo, Coax 70,2'ene som fronter BÅDE med vanlig lerret på vegg, OG i baffleveggen, tror dere :rolleyes:

    Siden jeg har såpass god lengde i kinoen kan jeg jo bruke bra med isolasjon bak frontene inni veggen, og ha litt avstand bak til isolasjonen også for å hinder lydbølgene i å komme i motfase og allslags "uhemska"..

    Forsterkeri: Primare SP 32 og Primare 30,7

    Hva sier Norgeseliten på Piega om dette?
    Bilder av herligheten kan finnes på AV-forumet, i tåden "Dellas Amfi" i brukernes utstyr om det skulle være av interesse.
     

    FV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    62
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    5
    Hei

    Fikk kloa i et par Piega TC70X for noen måneder siden og er veldig fornøyd med disse, ikke bare lyden er suveren, men kvalitetsfølelsen på en høyttaler i solid aluminium bør jo nevnes.

    Jeg har i dag en Antelope Audio Zodiac Gold som DAC/pre og en Sugden Masterclass SPA-4 effektforsterker som gjør en veldig god jobb sammen med disse. Problemet mitt er at lytterommet er dagligstuen, og dagligstuen har egen interiørarktitekt. Ikke er arkitekten meg, og ikke tar hun hensyn til min hobby. Når man bruker store deler av feriebudsjettet hvert år på HiFi velger man av og til å tape noen slag for at man skal vinne krigen, og i mitt tilfelle har vi nå fått en stereobenk i hus som nå skal huse min Sugden klasse A som igjen stråler nok varme på tomgang til å holde eneboligen på 143 kvm varm en vindfull høstdag.

    Lang historie kort; jeg ser meg nødt til å skifte elektronikk slik at jeg ikke står i fare for å brenne ned huset/ta knekken på den flotte elektronikken.

    Jeg har bare drevet med HiFi i tre-fire år, og har på denne tiden hatt Hegel H200 og en McIntosh-rigg med MCD500 og MC402. Det inntrykket jeg sitter igjen med er at MC er bra på det meste og gir en god kvalitetsfølelse, men den er ikke veldig bra på noe og jeg synes faktisk den kan bli litt kjedelig.

    Hegel gav meg den barnslige gleden av solid og stram bass, jeg har faktisk savnet dette i de oppsettene jeg har hatt i ettertid og er ikke redd for å innrømme det. Ulempen var den lyse klangen, men her tror jeg kanskje Piega kan tilgi Hegel og spille veldig bra.

    Noen som har prøvd Piega på Hegel og kan komme med noen innspill? Tenker hovedsakelig på en ren effekt, typisk H4SE, evt H20/30.
    Er såpass fornøyd med Antelope at jeg ønsker og beholde denne så godt det lar seg gjøre :)

    Mvh
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Jeg er stor Piega venn. Til tross for at jeg ikke har hatt dette merket i mitt eie.
    Men etter å ha hørt de i et kino oppsett tenkte jeg jøss i verden :)
    Men det skal sies dette var et oppsett til rundt 300 tusen da.
     

    FV

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.07.2010
    Innlegg
    62
    Antall liker
    11
    Torget vurderinger
    5
    Har man høyttalere til nærmere 100 000,- som noen av de større modellene til Piega ligger på og forsterkeri i samme prissjiktet minus senterhøyttaler og satelitter så er man kanskje ikke så langt unna den prisen du forespeiler, 666 :)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    FV, hos meg spiller Piega bra på mange forskjellige forsterkere. Jeg synes de har vært best på McIntosh, men det er nok en smakssak.
     

    Noya

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.11.2013
    Innlegg
    154
    Antall liker
    14
    Torget vurderinger
    2
    Da får jeg nesten melde meg inn i fan klubben her jeg også ;) Har nettopp reservert meg et par Piega Premium 50 til 24k, valgte og ikke ta de med meg hjem med engang siden jeg skal flytte 21.februar til et nytt hus. Mye morsommere med nye ting i nytt hus! Blir vanskelig og holde ut så lenge men jeg gleder meg masse!
    Nå må jeg bare bestemme meg for forsterker, vurderer sterkt en Anthem mrx 500 eller en Arcam receiver... Noen her som har prøvd de her?

    Vurderer og bruke klipsch RS-41 MK II som surround i et 7.1 oppsett, eller så hadde det også vært spennende med Swans også.
    Noen som har noen forslag til noen centere og sub som fungere godt til Piega?
     

    Skyfall

    Medlem
    Ble medlem
    05.06.2013
    Innlegg
    8
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    jeg har nettopp kjøpt Piega 30.2 m.m er det en bra combo med resten av det jeg har ?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn