PIEGA's venner :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Ja, de der er veldig fine! Kjøpte du de fra nettsiden eller blir de solgt i noen norske butikker?
    Er det 5023 du har der?
    Ja det er 5023. De går akkurat like over oppgitt vektbegrensing, men stoler på at sveitseren legger inn litt sikkerhetsmargin😄 Kjøpte de hos Duet i Oslo da de hadde et par liggende som de hadde testet ut på en messe eller noe!
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Hvilket forsterkeri anbefales til Coax 711 ?
    Leser mellom linjene at de kanskje kan ha det godt av litt juice?
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Hvilket forsterkeri anbefales til Coax 711 ?
    Leser mellom linjene at de kanskje kan ha det godt av litt juice?
    Har hørt den siste Coax serien med Soulution, Gryphon, Boulder og Ayon. Låt meget bra på alle, men Soulution var rått🤩
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Hm- får nok begynne å spare litt da. 😉
    Det ser ut som om et par 711 sikter seg inn på vei til stua her om ikke så lenge.
    Må si at jeg er meget spent på hvordan de slår seg mot mine Klipsch P38f.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Jepp- få ha litt is i magen og prøve å ikke skru på for mange knapper samtidig for en gangs skyld. 😅
    Få høre først hvordan mine forsterkerne presterer med de 711 før jeg satser på noe annet. Kan ja hende at jeg liker det jeg hører. 😉
     
    Sist redigert:

    pp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Innlegg
    366
    Antall liker
    56
    Leting etter ny forsterker er kommet til en ende for min del. Regner med at mange er spent på hvilken jeg til slutt endte opp med.....
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Leting etter ny forsterker er kommet til en ende for min del. Regner med at mange er spent på hvilken jeg til slutt endte opp med.....
    Da venter vi i spenning🤗
     

    pp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Innlegg
    366
    Antall liker
    56
    Da venter vi i spenning🤗
    Måtte bare hype først. Med 2 likes og 1 kommentar så er vel tiden overmoden for å avsløre. Det ble ikke den energiske og stramme Hegel H190 eller basstunge, fyldige Electrocompaniet ECI 6 DX MKII. Sistnevnte kom veldig nært. Men den som trakk det lengste strået til slutt var Naim Uniti Nova! Likte lyden på den best, rett og slett. Veldig behagelig og musikalsk. Lyden er "lett, men med trykk", som dama sa. Synes det var en god beskrivelse, egentlig. HDMI ARC er ubrukelig med Samsung TV, men noe må man jo som kjent ofre.
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Ja jeg kommer tilbake med rapport så snart jeg får mulighet til å teste.
    Hadde egentlig ikke tenkt å legge penger i bedre kabler men fikk låne med hjem et par Tellurium Ultra Black II fra en forhandler. Hadde håpet på at det ikke var forskjell....men det var det gitt😎så da var vi der igjen...har egentlig ikke budsjett for 15 laken for kabler. Har ingen god forklaring på hvorfor det skal utgjøre forskjell så lenge det er kabler av noenlunde god kvalitet og nok tverrsnitt...går ikke ihop med min bakgrunn med utdannelse innenfor elektronikk🤔
     

    pp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Innlegg
    366
    Antall liker
    56
    Hadde egentlig ikke tenkt å legge penger i bedre kabler men fikk låne med hjem et par Tellurium Ultra Black II fra en forhandler. Hadde håpet på at det ikke var forskjell....men det var det gitt😎så da var vi der igjen...har egentlig ikke budsjett for 15 laken for kabler. Har ingen god forklaring på hvorfor det skal utgjøre forskjell så lenge det er kabler av noenlunde god kvalitet og nok tverrsnitt...går ikke ihop med min bakgrunn med utdannelse innenfor elektronikk🤔
    Forventningeffekt. En vanlig psykologisk effekt innen den dyrere del av kabelverdenen 😎
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    381
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Tellurium ultra black ii er en kjempegod kabel! Enig med eral. Om det skyldes forventninger eller annet vet jeg ikke, men jeg er ihvertfall strålende fornøyd med investeringen. 😀 ps. Jeg byttet fra wireworld eclipse som også er en god kabel.
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Tellurium ultra black ii er en kjempegod kabel! Enig med eral. Om det skyldes forventninger eller annet vet jeg ikke, men jeg er ihvertfall strålende fornøyd med investeringen. 😀 ps. Jeg byttet fra wireworld eclipse som også er en god kabel.
    Disse kablene er veldig bra men slettes ikke billige...men jeg endte opp med å beholde de etter mye testing frem og tilbake :) jeg lagde meg en spilleliste med 10 låter som jeg spilte hver dag samtidig som jeg byttet mellom de rimelige kablene jeg hadde fra før og Tellurium. Det beste hadde vært hvis jeg hadde kunne gjort en blindtest og fått noen til å bytte kabler uten at jeg viste hva jeg hørte på men det hadde jeg ikke mulighet til. Etter en uke med testing var det ikke tvil, det var en tydelig forskjell og forbedring lydmessig med de dyrere kablene. Om noe kan tilskrives psykologisk effekt (placebo) kan være, men hos meg og i mitt anlegg er det overraskende hørbar forskjell til det bedre. Forskjellen jeg hører er bedre kontroll og dypere bass og mer behagelig på vokaler og diskant.
    Piegaene er jo ekstremt åpne og luftig så kan være at jeg hører såpass stor forskjell på billig og dyre kabler.

    Uansett om jeg måtte bruke litt av feriebudsjettet er jeg veldig fornøyd med investeringen, disse kablene ga anlegget et løft lydmessig.

    Sitter igjen med en følelse at jeg har oppgradert en komponent i racket og...men det er jo bare kabler😄
     
    Sist redigert:

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    381
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Er det signalkablene? Jeg har xlr signalkabler. Har hatt lyst til å teste høyttalerkablene også, men de er jo veldig dyre. Dessuten trenger jeg 2x4 meter... 😀
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Er det signalkablene? Jeg har xlr signalkabler. Har hatt lyst til å teste høyttalerkablene også, men de er jo veldig dyre. Dessuten trenger jeg 2x4 meter... 😀
    Det er høyttaler kabler jeg testet.. og jeg trengte heldigvis kun 2x2 meter🤗
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Fantastisk! Glemmer ikke den "wow-følelsen" jeg fikk når jeg hørte 311 hos Duet første gang 👌
    Samme opplevelse her😄har vært innom på demo og hørt andre høytalere som koster 3-4 ganger mine...men det er noe eget med Coax elementene til Piega...ikke mange som matcher den åpne luftige toppen som bringer musikken nær deg😍
     

    pp

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.05.2003
    Innlegg
    366
    Antall liker
    56
    Samme opplevelse her😄har vært innom på demo og hørt andre høytalere som koster 3-4 ganger mine...men det er noe eget med Coax elementene til Piega...ikke mange som matcher den åpne luftige toppen som bringer musikken nær deg😍
    Mitt langsiktige mål er å oppgradere fra Classic 7.0 til Coax 711 om noen år. Det vil si, jeg bør vel egentlig først høre dem. På den andre siden gikk det jo veldig bra å kjøpe de jeg har uten å lytte og uten å egentlig kjenne til merket fra før. Noen sjanser må man ta her i livet.
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Mitt langsiktige mål er å oppgradere fra Classic 7.0 til Coax 711 om noen år. Det vil si, jeg bør vel egentlig først høre dem. På den andre siden gikk det jo veldig bra å kjøpe de jeg har uten å lytte og uten å egentlig kjenne til merket fra før. Noen sjanser må man ta her i livet.
    Ja jeg startet med Premium 50 og likte veldig godt dynamikken og den luftige bånd diskanten. Det du får ved å oppgradere til Coax og større bånd elementer er en magisk mellomtone i tillegg til diskanten..løfter alt et hakk videre🤗
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    381
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Lekre høyttalere! Hvordan fungerer bassen? Trengs det subwoofer?
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Da kom det en lillebror til Coax'ene i huset, velkommen til Piega TS-5 🤗spiller overraskende bra til å være så små slanke høytalere. Mangler selvsagt litt bass men imponerende lydbilde.👍

    20210613_234411.jpg
     
    Sist redigert:

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Da kom det en lillebror til Coax'ene i huset, velkommen til Piega TS-5 🤗spiller overraskende bra til å være så små slanke høytalere. Mangler selvsagt litt bass men imponerende lydbildet.👍 Vis vedlegget 729065
    20210614_100831.jpg


    Piega TS-5 som bakhøytalere i surround oppsett, ble en bra match med frontene🤗
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Det passet med en kjapp tur til Bergen og innom Duet i går for en liten lytt til 711.
    De var først koblet opp med et svær McIntosh rigg til 400k og jeg må si at det falt ikke i smak i det hele tatt her. Alt for bløt og «koselig» lyd.
    Det ble fort hentet frem en Soulution amp og der begynte det å ligne noe.
    Likte veldig den uanstrengte presteringen men savnet en smule mer av «direktheten» sammenlignet med det jeg har hjemme. Men jeg vil anta at rommet hadde mye å si her. Lyden var langt vekk, bak høyttalerne som sto lengre ut i rommet enn jeg er vant med.
    Nå må det også sies at Klipsch Palladium ligger nesten i den motsatte enden av skalaen. Her går det noe mere frempå.
    Også syntes jeg at pinpointen var ikke så tydelig, Men igjen, plasseringen har mye å si her også.
    Alt i alt en veldig artig opplevelse.
    Synd at brukthandelen en stund siden ikke ble noe av. Men jeg er en smule usikker om jeg hadde satset på disse til nypris.
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Det passet med en kjapp tur til Bergen og innom Duet i går for en liten lytt til 711.
    De var først koblet opp med et svær McIntosh rigg til 400k og jeg må si at det falt ikke i smak i det hele tatt her. Alt for bløt og «koselig» lyd.
    Det ble fort hentet frem en Soulution amp og der begynte det å ligne noe.
    Likte veldig den uanstrengte presteringen men savnet en smule mer av «direktheten» sammenlignet med det jeg har hjemme. Men jeg vil anta at rommet hadde mye å si her. Lyden var langt vekk, bak høyttalerne som sto lengre ut i rommet enn jeg er vant med.
    Nå må det også sies at Klipsch Palladium ligger nesten i den motsatte enden av skalaen. Her går det noe mere frempå.
    Også syntes jeg at pinpointen var ikke så tydelig, Men igjen, plasseringen har mye å si her også.
    Alt i alt en veldig artig opplevelse.
    Synd at brukthandelen en stund siden ikke ble noe av. Men jeg er en smule usikker om jeg hadde satset på disse til nypris.
    Etter min mening er muligheter for hjemlån og testing i egen stue eller lyttterom helt nødvendig. Rommet spiller en stor rolle og også matching med forsterker og egne komponenter. Når det gjelder lyd så har vi alle forskjellige preferanser og hvis du er vant med lyden av Klipsch og horn og veldig åpen og liveaktig lyd kan sikkert kombo Piega og McIntosch oppleves som tilbakelent og tregt. Mine Coax 90.2 i kombinasjon med PS Audio hybrid monoblokker låter aldeles ikke tregt eller mykt, her er det masse slam og dynamikk og glassklar topp. Lykke til med jakten videre🤗
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    381
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel ikke Piega som ga følelsen av slapp lyd vil jeg tro. Det finnes vel knapt kjappere høyttalere. Men jeg har hørt flere som synes Mcintosh er litt treig.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.415
    Antall liker
    14.389
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Lyden var langt vekk, bak høyttalerne som sto lengre ut i rommet enn jeg er vant med.
    Nå må det også sies at Klipsch Palladium ligger nesten i den motsatte enden av skalaen. Her går det noe mere frempå.
    I mitt oppsett med Coax 511 så sitter jeg helt fremme og ikke langt bak i salen. Dette var noe jeg var veldig spent på når jeg gikk fra Densen til Gryphon forsterker. Densen er kjent for å legge lydbilde langt frem og skaper en illusjon av nærhet som jeg liker og setter veldig pris på. Mange liker at lydbildet blir lagt lengre bak, men her er det smak og behag. Etter min erfaring så spiller Coax serien med veldig lite egenlyd og gjengir hva de blir foret med av signal. Uansett så ble overgangen til Gryphon null problem i forhold til lydbildet. De spiller ganske likt Densen der i mitt oppsett og nærværet til musikken er veldig godt ivaretatt😃
     
    Sist redigert:

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    3.705
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Joda, jeg tror ikke at den ikke heelt optimale opplevelsen skyldes Piegaene.
    Det ble noe helt annet med Soulution ampen koblet på.
    Hjemmelån burde egentlig være obligatorisk i denne prisklassen men vanskelig å hjennomføre når en bor 12 timer unna. ;)
    Mener bare at den «forbedringen» jeg forventet ble bare til en «sideskritt» der og da i førsteinntrykket. Utelukker ikke at hvis jeg hadde hatt litt mer tid med høyttalerne og gjerne i kjente omgivelser så hadde jeg muligens fått en aha opplevelse eller to. 😉
    Men der er litt mye $$$ hvis en ikke har mulighet for å teste hjemme.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    40.2
    Noe å hente på å skifte ut føttene/spike til f.eks SoundCare?

    Husker det hjalp godt på Usher Mini dancer 2 og på Focal Electra 1037 be..

    Gummi er ikke aktuelt, da jeg har liten unge i hus av og til. Så høyttalerne må stå stødig.

    SoundCare er spike, men gav meg heller ikke noe hørbar feil oppe i frekvens.
    Bare bedring.


    Jeg slit med frekvens ca 48hz som ligg kanskje så mye som 10db over resten.. Og det er rommet.
    Annleggvegg og sofavegg slit med dette. Midt i mellom ca på salongbord er det ikke noe.. Så romproblem. Godt hørbart.

    Men SoundCare hjalp godt på de 2 andre..så noen med erfaring på Piega?

    https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/lovemusikks-hule.51480/page-51#post-3328352
     
    Sist redigert:

    Cliffmeister

    Medlem
    Ble medlem
    03.08.2020
    Innlegg
    19
    Antall liker
    55
    Sted
    Trøndelag
    @Cliffmeister Er du fremdeles fornøyd med dine MLS2?
    Svinger det? :ROFLMAO:
    Fortsatt fornøyd, og like begeistret hver gang jeg ser/hører de☺
    Utrolig leken HT, her kan man lytte i timesvis og forlate rommet med et smil.
    Kan varmt anbefale MLS 2 om det er noen her som sitter på gjerdet.
    Detaljrikdom og dynamikk forent til en og samme kruttønne, gitt man har nok strøm🙌🏻
    35763B57-17E5-40E9-BAAC-2AA5A4A7BED3.jpeg
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Fortsatt fornøyd, og like begeistret hver gang jeg ser/hører de☺
    Utrolig leken HT, her kan man lytte i timesvis og forlate rommet med et smil.
    Kan varmt anbefale ML2 om det er noen her som sitter på gjerdet.
    Detaljrikdom og dynamikk forent til en og samme kruttønne, gitt man har nok strøm🙌🏻
    Jeg har jo lyst på dem i custom corsa rossa ... men prisen :censored:
    Jeg har ikke hørt noe på Duet som svinger mere enn disse, bedre enn den svære MLS (i alle fall her)
     

    Cliffmeister

    Medlem
    Ble medlem
    03.08.2020
    Innlegg
    19
    Antall liker
    55
    Sted
    Trøndelag
    Jeg har jo lyst på dem i custom corsa rossa ... men prisen :censored:
    Jeg har ikke hørt noe på Duet som svinger mere enn disse, bedre enn den svære MLS (i alle fall her)
    Ja de er stive i pris, men igjen en HT som presterer😅 Er nok sikkert mye lettere å håndtere enn storebror, MLS2 er jo forbausende enkel å ha med å gjøre😊
    Corsa rossa, ala ferrari rød lignende?
    Morro at du er i tenkeboksen isf, det kan fort bli en spennende affere😉
     
    Sist redigert:

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Ja de er stive i pris, men igjen en HT som presterer😅 Er nok sikkert mye lettere å håndtere enn storebror, MLS2 er jo forbausende enkel å ha med å gjøre😊
    Corsa rossa, ala ferrari rød lignende?
    Morro at du er i tenkeboksen isf, det kan fort bli en spennende affere😉
    Jeg har ikke råd nå .... dette er jo heller ikke et impulskjøp.... men jeg vet ikke om noen bedre høyttalere under 2 mill
    EDIT: Ja Corsa Rossa er en av de Ferrari røde fargene (det finnes mange)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn