PIEGA's venner :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Cuckoo61

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.08.2005
    Innlegg
    91
    Antall liker
    101
    Torget vurderinger
    31
    Om du ikke liker en veldig fyldig lyd/klangbalanse vil jeg advare deg mot å bruke rørforsterker med Piega 3.2.
    Da kan du fort - som jeg - få en sånn "litt for mye marsipan og ribbefett-følelse" (om det lar seg forstå ;))
    Piega er meget god på tempo, dynamikk, detaljer og oppløsning.
    Men brukt sammen med f. eks. McIntosh og rørforsterker kan det fort bli for mye.
    Selv om Piega er kjapp og stram (også i bassen) er dem også noe på den fyldige siden mht klangbalanse.
    Som tidligere eier av 1.2, 3.2, 5.2 og 501 vil jeg påstå at jeg har et bra grunnlag for å uttale meg.
    Men her kommer selvsagt også personlige preferanser inn i bildet. Eller smak og behag for å si det på en annen måte.

    VHV - vennlig hilsen Vidar :)
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Ok, tusen takk. Jeg har også en transistorforsterker jeg kanskje kunne bruke.
    Er 9k en ok pris for 3.2?
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    426
    Antall liker
    1.011
    Torget vurderinger
    7
    Om du ikke liker en veldig fyldig lyd/klangbalanse vil jeg advare deg mot å bruke rørforsterker med Piega 3.2.
    Da kan du fort - som jeg - få en sånn "litt for mye marsipan og ribbefett-følelse" (om det lar seg forstå ;))
    Piega er meget god på tempo, dynamikk, detaljer og oppløsning.
    Men brukt sammen med f. eks. McIntosh og rørforsterker kan det fort bli for mye.
    Selv om Piega er kjapp og stram (også i bassen) er dem også noe på den fyldige siden mht klangbalanse.
    Som tidligere eier av 1.2, 3.2, 5.2 og 501 vil jeg påstå at jeg har et bra grunnlag for å uttale meg.
    Men her kommer selvsagt også personlige preferanser inn i bildet. Eller smak og behag for å si det på en annen måte.

    VHV - vennlig hilsen Vidar :)
    Ja, det kan fort bli krem og fløte som kommer ut av 5.2 med en varm rørforsterker. Var nesten litt mye av det gode med KT88 i LM216iA, men med LM508iA ble det noe helt annet.

    Kan nok være en idé å teste ut forsterker først uansett. Likevel vil jeg si at det ikke nødvendigvis er veldig mørk klangbalanse i Piega (5.2 er mørkere enn 501), men heller det at diskanten ikke er spiss. For har aldri savnet oppløsning og luft, men enig i at noen rør på 5.2 (og sikkert 3.2) kan låte varmt.
     

    Cuckoo61

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.08.2005
    Innlegg
    91
    Antall liker
    101
    Torget vurderinger
    31
    Hegel og Primare funker meget bra med Piega høyttalere (har prøvd selv)
    Da får du et stramt, kjapt og meget dynamisk lydbilde.
    Da blir bassen også stram helt ned i bunnen av bassområdet. Noe som glipper en del med rørforsterker. Et aldri så lite "grøt og pudding-problem"med rørforsterkere, altså.
    Dog får man ikke en "varm og romantisk" lyd for dem som må ha det. (med Hegel og Primare)
    Her er det mer snakk om nærvær og realisme. En mer "korrekt" og virkelighetsnær lyd mer etter min smak m.a.o.

    Mvh Vidar W. ;)
     
    Sist redigert:

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Takk for godt svar.
    Trenger god tilbakemelding fra de som har eid disse over litt tid.
    Lassr
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    235
    Antall liker
    350
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Takk for godt svar.
    Trenger god tilbakemelding fra de som har eid disse over litt tid.
    Lassr
    Jeg har hatt flere Piega...Premium 50.2, Coax 90.2 og nå Coax 711. Min erfaring er at Piega responderer veldig bra på hva slags forsterker du driver de med. Bånd diskantene eller Coax elementene gir uansett el luftig åpen lyd. Jeg har hatt både klasse AB, klasse D og nå hybrid som helt klart er det beste jeg har hatt til nå. Da får du både en topp med varme, luft og glød samtidig med dynamikk i bunn😄. Etter å ha hatt Piega i hus er det vanskelig å gå tilbake til høytaler med dome diskanter..da forsvinner magien🤗
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.505
    Antall liker
    15.352
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Duet spilte på Coax 611 på Oslo HiFi Show i dag og fikk vist frem noe av potensiale til den nye Coax serien. I forhold til 511 så har nok 611 enda mer fundament og oppleves som at de går dypere. Rommet var nok litt lite og det oppstod litt rumling i bassen når det ble dratt på litt. Skal absolutt oppsøke Duet for en nærmere inspeksjon av disse og ikke minst storebroren 811 som også stod utstilt.

    D6523546-0EB8-4415-B2E1-F637AA453634.jpeg
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Synes Duet fikk dette til meget bra, faktisk det eneste rommet der det ble spilt litt rock, og ikke nødvendigvis audiofile innspillinger. C611 var en av få høyttalere på messen, i alle fall i de små rommene, der det ikke var tendenser til hardhet oppover overhodet. Synes det var usedvanlig tørr og fin lyd til å være på et hotellrom. Det var riktig nok brukt litt EQ her for å temme en utfordring rundt 80Hz, samt å jevne ut responsen h/v i rommet. C811 er nok et helt annet beist, den har nesten dobbelt så stort kabinettvolum som C611. Martin sa han vurderte å prøve den i morgen, men sa han var redd den ble for stor for det lille rommet de hadde til demo.
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    235
    Antall liker
    350
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Synes Duet fikk dette til meget bra, faktisk det eneste rommet der det ble spilt litt rock, og ikke nødvendigvis audiofile innspillinger. C611 var en av få høyttalere på messen, i alle fall i de små rommene, der det ikke var tendenser til hardhet oppover overhodet. Synes det var usedvanlig tørr og fin lyd til å være på et hotellrom. Det var riktig nok brukt litt EQ her for å temme en utfordring rundt 80Hz, samt å jevne ut responsen h/v i rommet. C811 er nok et helt annet beist, den har nesten dobbelt så stort kabinettvolum som C611. Martin sa han vurderte å prøve den i morgen, men sa han var redd den ble for stor for det lille rommet de hadde til demo.
    Jeg var også innom Duet og Martin 2 ganger i løpet av messa. Første gangen var det altfor mange til at jeg fikk satt meg ned å lytte. 2 gangen var det mye bedre og jeg fikk satt meg ned i sweet spot og fikk spilt noen låter fra spillelisten min. Dette var en av de bedre rommene og befriende at det ikke bare ble spilt audiofile låter.611 imponerte med at en såpass smal høyttaler med relativt lite kassevolum kan spille så godt nedover i registeret.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.505
    Antall liker
    15.352
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Noen som vet hva som er nytt / forandret her?
    Står ikke noen info på nettsidene deres, men de har i hvertfall fått en bredere base/fot å stå på;) Videre så tipper jeg at Coax elementet har fått en oppgradering i likhet med Coax serien.
     

    MoAa

    Medlem
    Ble medlem
    15.06.2023
    Innlegg
    46
    Antall liker
    24
    Sted
    Bergen
    Duet spilte på Coax 611 på Oslo HiFi Show i dag og fikk vist frem noe av potensiale til den nye Coax serien. I forhold til 511 så har nok 611 enda mer fundament og oppleves som at de går dypere. Rommet var nok litt lite og det oppstod litt rumling i bassen når det ble dratt på litt. Skal absolutt oppsøke Duet for en nærmere inspeksjon av disse og ikke minst storebroren 811 som også stod utstilt.
    Er det andre som opplever rumling i bassen på Piega Coax 611 ? Jeg har i dag Piega Coax 30.2 og er i utgangspunktet superfornøyd. Jeg har et rom på 15 m2. Jeg har uansett lagt inn en bestilling på Piega Coax 611. o_O Jeg hørte høytalerene i det små rommet nede på Duet i Bergen, men synest også at bassen var litt rumlete, men høyalerene stod helt inntil veggen, og jeg vet at det fremhever bassen mye, på min Coax 30.2 også. Jeg hørte dem så i det store rommet oppe, men dog på at annet oppsett, og med base og Gaia føtter. Det hørtes helt perfekt ut. Jeg fikk kribling i magen, og hadde vanskelig for å gå fra lytte prøven. Jeg har forsåvitt en Auralic Altair G2.1 med EQ, men jeg vil jo helst ikke bruke den,EQen, og det er jo vinyl også.

    Er det noen som har noen erfaringer, eventuelt sammenligninger mellom de to høyttalerene, eller kan komme med innspill på Coax 611 i mindre rom ?
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    235
    Antall liker
    350
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Er det andre som opplever rumling i bassen på Piega Coax 611 ? Jeg har i dag Piega Coax 30.2 og er i utgangspunktet superfornøyd. Jeg har et rom på 15 m2. Jeg har uansett lagt inn en bestilling på Piega Coax 611. o_O Jeg hørte høytalerene i det små rommet nede på Duet i Bergen, men synest også at bassen var litt rumlete, men høyalerene stod helt inntil veggen, og jeg vet at det fremhever bassen mye, på min Coax 30.2 også. Jeg hørte dem så i det store rommet oppe, men dog på at annet oppsett, og med base og Gaia føtter. Det hørtes helt perfekt ut. Jeg fikk kribling i magen, og hadde vanskelig for å gå fra lytte prøven. Jeg har forsåvitt en Auralic Altair G2.1 med EQ, men jeg vil jo helst ikke bruke den,EQen, og det er jo vinyl også.

    Er det noen som har noen erfaringer, eventuelt sammenligninger mellom de to høyttalerene, eller kan komme med innspill på Coax 611 i mindre rom ?
    Jeg hørte C611 på Oslo Hifi show og i et lite hotellrom neppe mere enn12-15 m2. Synes bassen låt stramt og fint, egentlig overrasket at de spilte såpass dypt ned. De var flyttet godt ut i rommet, 1,5 meter fra frontvegg. De trenger nok litt luft og plassering av lytteposisjon er også viktig for å få bassen til å sitte. Bare å glede seg ..knallbra høytalere😄😄
     

    MoAa

    Medlem
    Ble medlem
    15.06.2023
    Innlegg
    46
    Antall liker
    24
    Sted
    Bergen
    Jeg hørte C611 på Oslo Hifi show og i et lite hotellrom neppe mere enn12-15 m2. Synes bassen låt stramt og fint, egentlig overrasket at de spilte såpass dypt ned. De var flyttet godt ut i rommet, 1,5 meter fra frontvegg. De trenger nok litt luft og plassering av lytteposisjon er også viktig for å få bassen til å sitte. Bare å glede seg ..knallbra høytalere😄😄
    Jeg gleder meg, men det har vært litt frem og tilbake med meg. Mest i forhold til pengene. Jeg blir betalende i sikkert 8 mnder på dem. Da jeg skulle bytte fant jeg ut at jeg skulle leke litt med plasseringen av mine Coax 30.2 . Jeg flyttet dem ut fra veggen og nærmere hverandre. Nå er de 110cm fra bakvegg og 90 cm fra sidevegg. De står 150 cm fra hverandre og er 250-300 cm fra lytteposisjon. Jeg skal forsøke samme setting på 611ene. Det ble i utgangspunktet en bedre stilling nå også. Coax elementet kom bedre frem, bass følelsen forsvant litt. Høres som alltid perfekt oppløst. Jeg har troen på de nye høyttalerne, men jeg er spent. :sick:. For mer volum tror jeg 30.2 skulle stått nærmere veggen, men jeg forsøkte jo å finne 611 sweetspot sånn at jeg ikke skulle bli lurt når jeg får de nye høyttalerne. Det blir spennende å høre om også Coax elementet er forbedret, men de høres jo perfekt ut i dag. Jeg tålte bare vinyl på dem før, er veldig var på lyd, men etter at jeg byttet til Altair dac så spilles det nesten bare digitalt. På vinyl guffer jeg gjerne litt mer på uansett, men jeg er spent på 611. Nå hører jeg ivertfall et sammenlignings grunnlag i forhold til plassering. Jeg tror jeg hører litt vinyl, vettu.

    Kim på Duet sa at om det hadde vært 511 så hadde han vært litt mer på vent i forhold til å bytte 30.2, men på 611. Gogogo. Så jeg maxet Mastercard med 100 000. :poop: Jeg ventet jo bare på en unnskyldning, om enda mer da han sa at prisen kommer til å øke. Det blir 6000 i renter om jeg tar forbrukslån for å refinansiere. Håper Supernait 3 takler jobben. Jeg kommer med en oppdatering etter jeg har testet 611ene.:coffee:
     
    Sist redigert:

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    235
    Antall liker
    350
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gleder meg, men det har vært litt frem og tilbake med meg. Mest i forhold til pengene. Jeg blir betalende i sikkert 8 mnder på dem. Da jeg skulle bytte fant jeg ut at jeg skulle leke litt med plasseringen av mine Coax 30.2 . Jeg flyttet dem ut fra veggen og nærmere hverandre. Nå er de 110cm fra bakvegg og 90 cm fra sidevegg. De står 150 cm fra hverandre og er 250-300 cm fra lytteposisjon. Jeg skal forsøke samme setting på 611ene. Det ble i utgangspunktet en bedre stilling nå også. Coax elementet kom bedre frem, bass følelsen forsvant litt. Høres som alltid perfekt oppløst. Jeg har troen på de nye høyttalerne, men jeg er spent. :sick:. For mer volum tror jeg 30.2 skulle stått nærmere veggen, men jeg forsøkte jo å finne 611 sweetspot sånn at jeg ikke skulle bli lurt når jeg får de nye høyttalerne. Det blir spennende å høre om også Coax elementet er forbedret, men de høres jo perfekt ut i dag. Jeg tålte bare vinyl på dem før, er veldig var på lyd, men etter at jeg byttet til Altair dac så spilles det nesten bare digitalt. På vinyl guffer jeg gjerne litt mer på uansett, men jeg er spent på 611. Nå hører jeg ivertfall et sammenlignings grunnlag i forhold til plassering. Jeg tror jeg hører litt vinyl, vettu.

    Kim på Duet sa at om det hadde vært 511 så hadde han vært litt mer på vent i forhold til å bytte 30.2, men på 611. Gogogo. Så jeg maxet Mastercard med 100 000. :poop: Jeg ventet jo bare på en unnskyldning, om enda mer da han sa at prisen kommer til å øke. Det blir 6000 i renter om jeg tar forbrukslån for å refinansiere. Håper Supernait 3 takler jobben. Jeg kommer med en oppdatering etter jeg har testet 611ene.:coffee:
    Jeg har Coax711 i et rom på ca 25 m2. Har jobbet mye med justering av høytalere og sitteposisjon for å få maks ut av høyttalerne. Her er det mye å hente og verdt å bruke tid på. Jeg har ca 1,2 meter fra front til vegg, 2,45 mellom coax elementene og 2,95 til lytteposisjon. Målt fra øre til coax element. Mye Toe slik at elementene peker rett mot deg. Har også difusser i tak og vegg for å dempe refleksjoner.
     
    Sist redigert:

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.263
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg gleder meg, men det har vært litt frem og tilbake med meg. Mest i forhold til pengene. Jeg blir betalende i sikkert 8 mnder på dem. Da jeg skulle bytte fant jeg ut at jeg skulle leke litt med plasseringen av mine Coax 30.2 . Jeg flyttet dem ut fra veggen og nærmere hverandre. Nå er de 110cm fra bakvegg og 90 cm fra sidevegg. De står 150 cm fra hverandre og er 250-300 cm fra lytteposisjon. Jeg skal forsøke samme setting på 611ene. Det ble i utgangspunktet en bedre stilling nå også. Coax elementet kom bedre frem, bass følelsen forsvant litt. Høres som alltid perfekt oppløst. Jeg har troen på de nye høyttalerne, men jeg er spent. :sick:. For mer volum tror jeg 30.2 skulle stått nærmere veggen, men jeg forsøkte jo å finne 611 sweetspot sånn at jeg ikke skulle bli lurt når jeg får de nye høyttalerne. Det blir spennende å høre om også Coax elementet er forbedret, men de høres jo perfekt ut i dag. Jeg tålte bare vinyl på dem før, er veldig var på lyd, men etter at jeg byttet til Altair dac så spilles det nesten bare digitalt. På vinyl guffer jeg gjerne litt mer på uansett, men jeg er spent på 611. Nå hører jeg ivertfall et sammenlignings grunnlag i forhold til plassering. Jeg tror jeg hører litt vinyl, vettu.

    Kim på Duet sa at om det hadde vært 511 så hadde han vært litt mer på vent i forhold til å bytte 30.2, men på 611. Gogogo. Så jeg maxet Mastercard med 100 000. :poop: Jeg ventet jo bare på en unnskyldning, om enda mer da han sa at prisen kommer til å øke. Det blir 6000 i renter om jeg tar forbrukslån for å refinansiere. Håper Supernait 3 takler jobben. Jeg kommer med en oppdatering etter jeg har testet
    Jeg gleder meg, men det har vært litt frem og tilbake med meg. Mest i forhold til pengene. Jeg blir betalende i sikkert 8 mnder på dem. Da jeg skulle bytte fant jeg ut at jeg skulle leke litt med plasseringen av mine Coax 30.2 . Jeg flyttet dem ut fra veggen og nærmere hverandre. Nå er de 110cm fra bakvegg og 90 cm fra sidevegg. De står 150 cm fra hverandre og er 250-300 cm fra lytteposisjon. Jeg skal forsøke samme setting på 611ene. Det ble i utgangspunktet en bedre stilling nå også. Coax elementet kom bedre frem, bass følelsen forsvant litt. Høres som alltid perfekt oppløst. Jeg har troen på de nye høyttalerne, men jeg er spent. :sick:. For mer volum tror jeg 30.2 skulle stått nærmere veggen, men jeg forsøkte jo å finne 611 sweetspot sånn at jeg ikke skulle bli lurt når jeg får de nye høyttalerne. Det blir spennende å høre om også Coax elementet er forbedret, men de høres jo perfekt ut i dag. Jeg tålte bare vinyl på dem før, er veldig var på lyd, men etter at jeg byttet til Altair dac så spilles det nesten bare digitalt. På vinyl guffer jeg gjerne litt mer på uansett, men jeg er spent på 611. Nå hører jeg ivertfall et sammenlignings grunnlag i forhold til plassering. Jeg tror jeg hører litt vinyl, vettu.

    Kim på Duet sa at om det hadde vært 511 så hadde han vært litt mer på vent i forhold til å bytte 30.2, men på 611. Gogogo. Så jeg maxet Mastercard med 100 000. :poop: Jeg ventet jo bare på en unnskyldning, om enda mer da han sa at prisen kommer til å øke. Det blir 6000 i renter om jeg tar forbrukslån for å refinansiere. Håper Supernait 3 takler jobben. Jeg kommer med en oppdatering etter jeg har testet 611ene.:coffee:
    Grattis, det blir sikkert bra. Hva gjøre du da med Coax 30.2?
     

    MoAa

    Medlem
    Ble medlem
    15.06.2023
    Innlegg
    46
    Antall liker
    24
    Sted
    Bergen
    Grattis, det blir sikkert bra. Hva gjøre du da med Coax 30.2?
    Jeg fikk innbytte på Coax 30.2 slik at jeg fikk 611 til en litt rimeligere pris. Høyttalerne er å få kjøpt hos Duet Bergen om de ikke allerede har solgt dem. Jeg har ikke fått høyttalerne enda, og Coax 30.2 står fortsatt hjemme hos meg, men de regnet med å få de nye høyatterne i dag eller tirsdag.

    De er å anbefale. Jeg har aldri vært så fornøyd med en høyttaler. Jeg kjøpte dem ny på Duet i 2019.
    De er suveren på vinyl. Tilogmed broren min som har Coax 711 og McIntosh MA352 var imponert etter å ha hørt Van Halen med 5150.
    De har en egen spunk, og det blir så naturlig lyd av dem at en glemmer helt å surfe på telefon og nettbrett. En faller bare tilro i stolen, så jeg anbefaler en god stol også. De er jo super på digital også, veldig oppløst og detaljert, men de krever en god DAC. Nå når jeg spiller på Auralic Altair G2.1 så blir jeg også fanget av musikken på gode innspillinger. Jeg hører på det meste, men det er fortsatt noe jeg ikke klarer, men det er jo smaken også. Jeg spiller Qobuz og anbefaler denne. Det var stor forskjell fra Tidal på HIRES, men det er ingenting iveien for å spille vanlig kvalitet også, men forskjellen er stor. De er aldri kjedelig ivertfall.

    Derfor sitter jeg også litt med en stein i magen når jeg har valgt å bytte dem ut, men jeg tror bytte skal gå smertefritt.
     
    Sist redigert:

    MoAa

    Medlem
    Ble medlem
    15.06.2023
    Innlegg
    46
    Antall liker
    24
    Sted
    Bergen
    Jippi høyttalere er i hus. Det var ikke direkte lett å få dem i hus, men akkuratt overkommelig. Måtte to til. 30.2 husker jeg jeg klarte aleine da de skulle inn, men heller ikke det helt lett.Skjønner ikke hvordan noen klarer de større.

    Første tanke var at dette var jo nesten som da jeg gikk fra premium 3.2 til coax 30.2. Det var sinnsykt gøyt å sette på noe `moderne` med Missy Elliot og Lady Gaga. Høttalerne står 117 x 90 x 150 x 250-300. Samme som jeg satte 30.2 for å kunne sammenligne. Det var en god plassering. Det var skikkelig trøkk på overnevnte.

    Broren min kom i dag og klagde litt på oppløsningen. Det er jo alltid viktig å klage litt ,men han sa mye bra også. Det var jo forsterkeren som var problemet. Naim Supernait 3 med Hicap (Han pratet bare om potensialet :devilish:). Han flyttet stolen min mitt på gulvet og sa at jeg fikk pent sitte der. Etterpå satte jeg stolen tilbake på plass. Likte greit å sitte nær bakveggen jeg, og jeg kan jo ikke bli nær synt heller.o_O

    Etterpå litt kritikk så hørte jeg videre. Coax elementet hadde litt mørkere lyd enn 30.2. Det manglet litt av spunken jeg hadde på vreng gitaren før. Men det var gøy å høre på. Både stemmer og piano kom bedre frem, gitaren låg litt dypere. Men de er ikke innspilt enda.

    Nå forsøker jeg å komme meg gjennom katalogen til Black Sabbath. Jeg har komt til Eternal Idol og synest de har åpnet seg litt opp på gitaren. Bra med lytteglede etter et dobbeltskift med musikk. Jeg har aldri likt ny Sabbath, men dette var jo digg.
    , men dehumenizer får jeg litt lyst å ta av. Den var litt støyatt. Lyttevolumet ligger normalt rundt 75 dB i følge måler på ipad. Max litt høyere. Sabbath nivået gjennom hele katalogen.

    Jeg kan ellers nevne at en ting som skuffet meg var Chromecasten min. Tv2 nyhetskanalen hadde en bakgrunnsstøy jeg ikke har oppfattet før. Det er nå såklart sending. MTV var heller ikke helt der. Begge på Rikstv app.Da vi sammenlignet tv app youtube og chromcast youtube var et hav fra hverandre.Det er mulig jeg forsøker en apple tv før julenissen nærmer seg. :sneaky:(y)
     
    Sist redigert:

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.505
    Antall liker
    15.352
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Gratulerer med 611, @MoAa 🤩 De trenger nok litt innspilling før alt er på plass!
     

    BingoBonzo

    Medlem
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    10
    Antall liker
    4
    Sitter hjemme med en monoblokk som har sendt massive mengder med dårlig strøm og et stykk TC70X som har motatt dette, to ødelagte basselementer og død coax/tweeter.

    Riggen begynner å bli litt gammel, så jeg vurdere å skifte ut fremfor å reparere.

    Hva går jeg til?

    Ser at @MoAa sine Coax 30.2 ligger ute. Vil de være en god erstatning til mine TC70x?

    Andre Piega? Har et begrenset budsjett og ser etter brukt?

    Andre merker? B&W 804 D4?
     

    MoAa

    Medlem
    Ble medlem
    15.06.2023
    Innlegg
    46
    Antall liker
    24
    Sted
    Bergen
    Sitter hjemme med en monoblokk som har sendt massive mengder med dårlig strøm og et stykk TC70X som har motatt dette, to ødelagte basselementer og død coax/tweeter.

    Riggen begynner å bli litt gammel, så jeg vurdere å skifte ut fremfor å reparere.

    Hva går jeg til?

    Ser at @MoAa sine Coax 30.2 ligger ute. Vil de være en god erstatning til mine TC70x?

    Andre Piega? Har et begrenset budsjett og ser etter brukt?

    Andre merker? B&W 804 D4?
    ojj. Beklager de inntrufne.

    Jeg regner med at du kan høre Coax 30.2 på Duet Bergen. Jeg var veldig fornøyd med dem, men har aldri hørt de du har, eller Coax 70.2 . Det er vel de tilsvarende, tror jeg uten å ha sjekket. Bass elementene på Coax 30.2 er bare 15 cm, så du vil nok tape litt der. Jeg merket endel mer fylde da jeg gikk til Coax 611, som jo har to 16 cm og tre passive 16 cm, men det er jo en helt annen pris. Nå med de nye har jeg forsåvidt gått til krig på Loudness krigen da denne var mer fremtredende på de nye. Eller jeg ble oppmerksom på den ivertfall. Jeg hørte noen B & W på Hifiklubben. Det var stativ høyttallere. Rundt samme pris som 804 D4. Husker ikke hva de het Jeg likte ikke diskanten i forhold til Coax 30.2. Den var mye spissere. Den dominerte veldig, men var klar som et egg og da. Eller et glass rettere sagt. Dette var på strømming.
     

    BingoBonzo

    Medlem
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    10
    Antall liker
    4
    Takk for svar @MoAa!

    To kjappe oppfølgingsspørsmål:
    1. Siden jeg er vant med større basser, noen tips/erfaringer med sub til Coax 30.2?
    2. Noen anbefalinger av forsterker til disse høyttalerne?
     

    MoAa

    Medlem
    Ble medlem
    15.06.2023
    Innlegg
    46
    Antall liker
    24
    Sted
    Bergen
    Takk for svar @MoAa!

    To kjappe oppfølgingsspørsmål:
    1. Siden jeg er vant med større basser, noen tips/erfaringer med sub til Coax 30.2?
    2. Noen anbefalinger av forsterker til disse høyttalerne?
    1. Jeg har ingen erfaring med sub.
    2. Jeg brukte en Naim XS2 ( 70 W 8 ohm)og seinere en Naim Supernait 3 (80 W 8 ohm)til disse høytallerene. Jeg synest det funket. De krever litt effekt vistnok selv om de er liten. Vet ikke om mer effekt hadde hatt noe poeng. Jeg hadde et bare ganger volum på klokken 12, men det var på vinyl. Strømming pleide jeg å lytte på klokken 8, på 9 er var forholdsvis høyt. Jeg synest Naim xs2 for budsjett ikke er en dårlig match. Jeg kjøpte en utstilligsmodell for 12 tusen i 2015-2016. Jeg solgte den vel for 7500,- i fjor på finn. Det var faktisk en fra Hellas som kjøpte den. Jeg sendte hele greiene til Hellas. Haha .Dette er analoge forsterkere. En Xs3 og supernait 3 har RIAA også, men ikke dac. Men Naim har blitt litt dyrere de siste årene. Det ligger noen Naim ute på finn, men flere av dem er bare pre. Du kan jo sjekke i utlandet også om du tørr. Men jeg tror høyttallerene er enkel å match til forsterkere. Jeg hadde før Piega premium 3.2 . Disse solgte jeg til foreldrene mine. De bruker dem på en gammel souround forsterker til nypris ca. 5000,- (for 20 år siden). Lyden er bra. De bruker dem mest på tv.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    Hei! Jeg har Piega coax 70.2, og er veldig fornøyd. Det er de beste høyttalerne jeg har hatt.

    Modellen begynner å trekke på årene. Jeg kjøpte dem brukt til en veldig hyggelig pris, og føler at jeg har fått veldig mye for pengene. Jeg ser at arvtakeren koster ca 150.000! Er de moderne modellene veldig mye bedre enn de gamle? Er det noen som har sammenlignet?
     

    Martin1974

    Fersking
    Ble medlem
    23.09.2016
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    0
    Har jobbet mye med plassering av mine Piega i det siste og spørsmål er om jeg noensinne kommer i mål🤣mine Coax 711 kommer stadig lenger ut på gulvet og siden jeg bor alene uten wife så har jeg fritt spillerom🤗synes faktisk det låter bedre og bedre desto lenger jeg trekker de frem fra vegg, høytalerne forsvinner helt og man skaper plass bak ht slik lydbildet trekkes bakover...her jeg sitter nå låter det helt fantastisk... Slik det er satt opp nå er det 1,3 meter fra frontbaffel til vegg, 2.1m mellom ht og 2,4m til sweetspot.... Hadde bare lyst til å dele min erfaring med plassering... Vis vedlegget 837129
    Om du har tid en dag,prøv å vinkle så trekant er cirka 1 meter foran sitteposisjon,dette gjorde underverker hos meg😄
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.099
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Fikk inngående demo av C611 og C811 hos Duet Audio i Bergen i går, og for å si det kort; dette er ekstremt gode høyttalere. C811 ble demonstrert med McIntosh 3500 rør-monoblokker, C48 pre og en Auralic-streamer. C611 med Naim 300-serien.
    For min del og min smak var dette utklassing i favør av Naim. Mye strammere lyd, mye mer smekk, dynamikk og moro. Ganske utrolig hvordan de ganske så slanke C611 spiller.
    Kunne fint levd med begge høyttalerne, det dreier seg mest om hvor stor plass man har. Begge fikser faktisk alle musikktyper, selv et par halvdårlige metallinnspillinger låt helt godkjent. Med Naim-settet fikk man den nødvendige punchet. Jeg kunne selv velge demo-musikk og vi var gjennom et stort spenn fra Mastodon til Bremnes. Duet plukket også et par låter.
    Duet Bergen virket å være en meget bra butikk med stort utvalg og bra kompetanse. Det aller meste fra Piega er tilgjengelig for demo, inkludert både MLS og MLS2. De har også toppmodeller fra Dynaudio, Focal, Kef og Magico.
    Veldig hyggelig og oppegående personale også.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn