PIEGA's venner :-)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    992
    Torget vurderinger
    7
    Jeg gjør det ikke til en "akustikk greie" men en "design greie" som også hjelper på akustikk
    Går finfint det her hjemme .... fruen i huset er blitt den viktigste inspirator på akustikkfronten :cool:
    Ja, kanskje jeg bør prøve den retningen. Er dessverre stor sannsynlighet for at jeg blir gjennomskuet 🤔
     

    supercharger2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2003
    Innlegg
    272
    Antall liker
    377
    Torget vurderinger
    1
    Jeg får bestille noen paneler og prøve meg frem litt. Jeg bor alene og har ingen WAF faktor å ta hensyn til :)
    Kunne tenke med å prøve litt demping i taket også men uten at stua blir seende ut som et lyd studio. Har diffusere på front vegg ved siden av TV i dag for ta vekk refleksjoner og disse fungerer bra, men rommet er i overkant livlig så litt absorbsjon/diffusjon på side vegg kan sikkert være en god ide. Det er lite å gjøre med vegg bak lytte posisjon som består av vinduer..

    Hvor bestilte du fra ?
    Det er jo ikke diffusjon rommet trenger men demping over alt. Vegger/gulv vinduer og tak. Det er jo begrenset hva du klarer men resultatet avhenger av tiltakene. Har selv samme problem og MÅ ta førsterefleksjon på sidevegger som pri. 1. 1 ste refleksjon tak pri 2.
     

    bruce2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.12.2007
    Innlegg
    382
    Antall liker
    199
    Torget vurderinger
    1
    En mix av diffusjon og absorbenter fungerer best synes jeg. Det er ikke vanskelig å bli kvitt flutter. Det er bare et spørsmål om mengde paneler som tillates. 😀
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    En mix av diffusjon og absorbenter fungerer best synes jeg. Det er ikke vanskelig å bli kvitt flutter. Det er bare et spørsmål om mengde paneler som tillates. 😀
    Uten WAF å ta hensyn til kan jeg putte inn så mange paneler jeg vil i stua :) , men jeg er litt opptatt av det estetiske slik at det skal se pent ut. Jeg komer til å bestille opp noen paneler som ser bra ut og prøve meg frem litt....
     

    magnus1992

    Medlem
    Ble medlem
    17.02.2016
    Innlegg
    8
    Antall liker
    16
    Jeg har ett spørsmål til dere som har Piega om dere kan hjelpe meg komme til en beslutning ang nye høyttalere.

    I dag har jeg 2 par Audio Physic høyttalere og er forsåvidt ganske fornøyd med disse. Det er snakk om Virgo 25 og Midex. Men, jeg skulle gjerne hatt litt mer trykk, attack eller hva enn man kan kalle den følelsen jeg mangler. Virgo 25 er bedre i bassen enn Midex, mens Midexen er veldig god til plassering av instrumenter så skulle gjerne hatt en mellomting.

    Jeg har lest litt opp på Coax 711 og synes den virker som en ganske solid oppgradering, men hva slags forskjell i lyd tror dere blir mest åpenbart? Er det dybden i bassen, lydbildets størrelse eller bare vokal?

    Spiller en del listepop, filmmusikk og de blir også mye brukt til TV, så talen i lyden er viktig.

    De skal kobles opp med:
    Bel Canto Black EX Dual Mono og Bel Canto Black EX DAC (foreløpig T+A DAC 8 DSD) + Isovolt og Aquarius V5 + en REL812 subwoofer. Alt av kabler, om det har noe å si, er Burmester (signal, strøm og høyttalerkabel).
     

    Vedlegg

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.474
    Antall liker
    15.032
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har ett spørsmål til dere som har Piega om dere kan hjelpe meg komme til en beslutning ang nye høyttalere.

    I dag har jeg 2 par Audio Physic høyttalere og er forsåvidt ganske fornøyd med disse. Det er snakk om Virgo 25 og Midex. Men, jeg skulle gjerne hatt litt mer trykk, attack eller hva enn man kan kalle den følelsen jeg mangler. Virgo 25 er bedre i bassen enn Midex, mens Midexen er veldig god til plassering av instrumenter så skulle gjerne hatt en mellomting.

    Jeg har lest litt opp på Coax 711 og synes den virker som en ganske solid oppgradering, men hva slags forskjell i lyd tror dere blir mest åpenbart? Er det dybden i bassen, lydbildets størrelse eller bare vokal?
    Jeg kan nok ikke hjelpe deg med å komme til en beslutning, men jeg kan skrive litt om hvordan jeg oppfatter Piega Coax. Har selv hatt tre par Audio Physic høyttalere, men det er noe år siden nå, men ingen av dine mod. Nærmeste er vel Virgo 3. AP høyttalere er veldig gode og jeg levde godt med de.

    Hva som skiller Piega Coax fra AP skal jeg ikke våge meg ut på nå, men Coax elementet har en kvalitet m.h.t oppløsning, åpenhet, luftighet og romlighet som er i ypperste klasse. Gir litt assosiasjoner til de kvalitetene en elektrostat har i diskant og mellomtone. En annen ting er at det skal mye til for at de spiller skarpt og hardt. Gir veldig stødig lydbilde med meget god plassering av vokal og instrumenter. De får frem alt hva signalkilden er god for!

    Coax 711 har potensiale til å spille med skikkelig trykk hvis den gis nok krefter og nok plass. Er nok den av Coax serien som krever mest av plassering og rommet etter det jeg har inntrykk av. Har hørt den ved noen anledninger i butikk, men aldri i et godt hjemmemiljø. Jeg hørte potensiale på butikkdemo, men langt fra godt nok til å kunne gi noen skikkelig inntrykk. Du bør/må få de testet ut hjemme før du evt. kjøper der er midt beste råd.

    Lykke til med jakten på nye høyttalere(y)
     
    Sist redigert:

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Piega Premium Center Large på plass i racket🤗da er siste brikken i oppsettet komplett med Piega både foran og bak. Fin og klar lyd i denne med båndiskant og god match med Coax frontene.
     

    Vedlegg

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Plassering av høyttalere opplever jeg som meget viktig for å få til et godt stereoperspektiv. Flytter høyttalere et godt stykke ut fra vegg dersom jeg skal bedrive «finlytting». Om høyttalere står slik som på siste bilde (hvileposisjon ca 30cm fra bakvegg), er det ikke mye å rope hurra for 😀
    Hva slags rack er du har? Ser bra ut!
     

    supercharger2

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2003
    Innlegg
    272
    Antall liker
    377
    Torget vurderinger
    1
    Piega Premium Center Large på plass i racket🤗da er siste brikken i oppsettet komplett med Piega både foran og bak. Fin og klar lyd i denne med båndiskant og god match med Coax frontene.
    Interessant å høre hva du synes hvis du bytter mellom senterhøyttaler og phantom instilling (hvor frontene tar jobben) Test litt og gi tilbakemelding om du orker.
     

    Nolfi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.07.2006
    Innlegg
    440
    Antall liker
    22
    Torget vurderinger
    4
    Hei.
    Har noen her erfaring med Naim og Piega, spesielt Uniti Nova og Piega Premium 50.2?
     

    BingoBonzo

    Medlem
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    10
    Antall liker
    4
    Ser nå at denne fabelaktige vennetråden finnes og melder meg selvfølgelig på :)

    Har hatt TC70X i 12år, er strålende fornøyd og egentlig så hadde hifi-kjøret dempet seg betraktelig, men så (henter denne en fra annen tråd):

    Har hatt fantastisk glede av mine sveitsiske venner de siste årene og kommer til å fortsette med det.

    Har hatt en liten pause i galskapen, men nå som mine trofaste klasse A Jungson JA-100 (med JA-2 rør preamp) trengte en service så meldte Hifi-greia seg nok en gang…

    Piegaene er jo ekstremt presise, raske og leverer nok bass for mitt behov.

    Er det forsterker-oppsett som jeg bør vurdere fremfor Jungson? Tips?

    Er svakt for EC, har hatt det før men aldri testet AW180/400 med Piega. Hva med MC 501? Parasound JC1, Naim?

    La galskapen leve, men hva synes dere andre som har hatt dele av et sånt setup?
    Jeg har hatt EC AW250R, MC501, MC1.2kw, MA6600, Midgard Oberon, Musical Fidelity og annet på Piega Coax høyttalere.
    Jeg likte klart best McIntosh alternativeme.
    Burmester eller T+A ,Densen eller Adyton. Det er Jeff Rowland til salgs på sentralen.
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hengt opp ett sett med EliAcoustic paneler på den ene veggen for å dempe første refleksjon. Ga et litt stødige og mer balanser lydbilde. Akustikkplatene skal både absorbere og diffusere etter hva Mala audio skriver på hjemmesiden deres.

    Vis vedlegget 779903
    Hadde lyst til å teste ut absorbenter og diffusere, og har hengt opp noen plater på sidevegg, og det ga merkbar effekt. Ble mer ro i lydbilde og på innspillinger som før kunne låte litt anstrengende føles det nå mer behagelig og jeg kan spille høyere. Mindre refleksjoner gir mer direkte lyd fra høyttalere og synes også at platene ser ok ut og innafor å ha i stua :)
     

    Vedlegg

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.474
    Antall liker
    15.032
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Hadde lyst til å teste ut absorbenter og diffusere, og har hengt opp noen plater på sidevegg, og det ga merkbar effekt. Ble mer ro i lydbilde og på innspillinger som før kunne låte litt anstrengende føles det nå mer behagelig og jeg kan spille høyere. Mindre refleksjoner gir mer direkte lyd fra høyttalere og synes også at platene ser ok ut og innafor å ha i stua :)
    Ble fint med de panelene(y) Gratulerer med base plattform, det kommer til å se bra ut og stå stødig! Tenkt noe på føtter?
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    992
    Torget vurderinger
    7
    Mange som skryter av Gaia, synes bare de er litt høye og ser litt klumpete ut...
    Ja, det har vært ankepunktet mitt også. Derfor står de enn så lenge på medfølgende føtter. De som @ou812rh har ser bedre ut imo.
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.474
    Antall liker
    15.032
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Sist redigert:

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    https://www.crtech.ch/sound

    Har du litt tyngre høyttalere så blir også disse ganske høye. Har mer lik finish og farge en det Gaia føttene har da!

    Vis vedlegget 790200
    Vis vedlegget 790201
    90.2 veier 46 så da må det bli 5035 fra crtech som også blir forholdsvis høye. Får se an, kabinettene til Piega er veldig døde så det er lite resonanser som forplanter seg ned i gulvet. Merker dere forskjell med dempeføtter kontra føttene som følger med som standard?
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.474
    Antall liker
    15.032
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    90.2 veier 46 så da må det bli 5035 fra crtech som også blir forholdsvis høye. Får se an, kabinettene til Piega er veldig døde så det er lite resonanser som forplanter seg ned i gulvet. Merker dere forskjell med dempeføtter kontra føttene som følger med som standard?
    Jeg har erfart både markant og mindre forskjeller på Premium 50 og Coax 511 når jeg skiftet til myk avkobling. Størst når jeg hadde Premium 50.

    Med crTech føttene på Coax så ble lyden enda mer frigjort fra ht og lydbildet ble større og stødigere. Diskant og mellomtone ble enda mer raffinert og luftig. Bassen som jeg trodde jeg skulle høre mest forskjell på ble mer organisk, men ikke kraftigere eller noe særlig fastere. Her ble oppgraderingen mer subtil i mine ører!

    Når jeg hadde Premium 50 så brukte jeg noen myke puter under ht og de ga mer tykk og strammere bass. Var nok derfor jeg forventet litt det samme med crTech. Det ble heller mer finesse en mer trøkk med crTech😊 Har nok endel med at Coax 511 kabinettet er mer dødt i utganspunktet!

    Edit: jeg hørte svært lite forskjell med original føttene og base plattform vs original føttene direkte under ht.

    205337A8-CC99-4BEB-A4AD-C8061AF4A7CF.jpeg
     
    Sist redigert:

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har erfart både markant og mindre forskjeller på Premium 50 og Coax 511 når jeg skiftet til myk avkobling. Størst når jeg hadde Premium 50.

    Med crTech føttene på Coax så ble lyden enda mer frigjort fra ht og lydbildet ble større og stødigere. Diskant og mellomtone ble enda mer raffinert og luftig. Bassen som jeg trodde jeg skulle høre mest forskjell på ble mer organisk, men ikke kraftigere eller noe særlig fastere. Her ble oppgraderingen mer subtil i mine ører!

    Når jeg hadde Premium 50 så brukte jeg noen myke puter under ht og de ga mer tykk og strammere bass. Var nok derfor jeg forventet litt det samme med crTech. Det ble heller mer finesse en mer trøkk med crTech😊 Har nok endel med at Coax 511 kabinettet er mer dødt i utganspunktet!

    Edit: jeg hørte svært lite forskjell med original føttene og base plattform vs original føttene direkte under ht.

    Vis vedlegget 790219
    Takk for svar, og sorte crTech er nok de som tar seg best ut på mine sorte Coax. Jeg har sendt en mail til Duet for å høre om de kan skaffe !
     

    Ken-Nor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.01.2020
    Innlegg
    1.084
    Antall liker
    4.512
    Sted
    Larkollen
    Torget vurderinger
    2
    Disse her kunne også vært interressant og prøvd under Piegaene. Magnetisk avkobling var en god oppgradering for platespilleren ihvertfall.
    23A2EF95-7998-4C0C-9E83-8B315A207407.jpeg

    1D45B164-A6DF-438D-BF95-C8C67BED997D.jpeg
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har erfart både markant og mindre forskjeller på Premium 50 og Coax 511 når jeg skiftet til myk avkobling. Størst når jeg hadde Premium 50.

    Med crTech føttene på Coax så ble lyden enda mer frigjort fra ht og lydbildet ble større og stødigere. Diskant og mellomtone ble enda mer raffinert og luftig. Bassen som jeg trodde jeg skulle høre mest forskjell på ble mer organisk, men ikke kraftigere eller noe særlig fastere. Her ble oppgraderingen mer subtil i mine ører!

    Når jeg hadde Premium 50 så brukte jeg noen myke puter under ht og de ga mer tykk og strammere bass. Var nok derfor jeg forventet litt det samme med crTech. Det ble heller mer finesse en mer trøkk med crTech😊 Har nok endel med at Coax 511 kabinettet er mer dødt i utganspunktet!

    Edit: jeg hørte svært lite forskjell med original føttene og base plattform vs original føttene direkte under ht.

    Vis vedlegget 790219
    Jeg sendte en mail til crTech i Sveits, de har ikke norsk distributør men kunne bestille direkte 8 stk 5035 føtter til den nette pris på 1432 CHF + VAT...tilsvarer 13 960 NOK🤣🤣...litt i stiveste laget,og de anbefalte egentlig en størrelse opp i føtter til 90.2. De koster 2030 CHF...så da blir det nok standard føtter en god stund....IsoAcoustics blir da billig i forhold😄😄
     

    ou812rh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2006
    Innlegg
    5.474
    Antall liker
    15.032
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    10
    Jeg sendte en mail til crTech i Sveits, de har ikke norsk distributør men kunne bestille direkte 8 stk 5035 føtter til den nette pris på 1432 CHF + VAT...tilsvarer 13 960 NOK🤣🤣...litt i stiveste laget,og de anbefalte egentlig en størrelse opp i føtter til 90.2. De koster 2030 CHF...så da blir det nok standard føtter en god stund....IsoAcoustics blir da billig i forhold😄😄
    Shit, det var dyre sko🤪😳 Hadde nok gått for Gaia føttene og jeg har en mistanke om at de faktisk er en bedre oppgradering også;)
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Shit, det var dyre sko🤪😳 Hadde nok gått for Gaia føttene og jeg har en mistanke om at de faktisk er en bedre oppgradering også;)
    Ja og bruke 15-20 tusen på føtter er galskap...ikke aktuelt :oops: Det blir jo 7 tusen for 8 Gaia II, mye penger å litt usikker på om jeg hører forskjell selv om mange påstår at det er merkbar forbedring...aluminiums kabinettene til Piega er jo helt døde så tenker det utgjør større forskjell på høyttalere med trekabinett.
     

    Jazzmann

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.02.2012
    Innlegg
    97
    Antall liker
    211
    Torget vurderinger
    3
    Ja og bruke 15-20 tusen på føtter er galskap...ikke aktuelt :oops: Det blir jo 7 tusen for 8 Gaia II, mye penger å litt usikker på om jeg hører forskjell selv om mange påstår at det er merkbar forbedring...aluminiums kabinettene til Piega er jo helt døde så tenker det utgjør større forskjell på høyttalere med trekabinett.
    Om du bor i leilighet med naboer vil du oppleve både mer artikulert bass og mer fornøyde naboer.
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Shit, det var dyre sko🤪😳 Hadde nok gått for Gaia føttene og jeg har en mistanke om at de faktisk er en bedre oppgradering også;)
    Har bestilt Gaia II nå, spennende å høre om det blir forskjell....shit...dyr hobby😂..da blir dette siste tweak og oppgradering på en stund...får sitte rolig i båten og bare kose meg musikk🤣🤣
     

    Jonas_H

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2015
    Innlegg
    424
    Antall liker
    992
    Torget vurderinger
    7
    Har bestilt Gaia II nå, spennende å høre om det blir forskjell....shit...dyr hobby😂..da blir dette siste tweak og oppgradering på en stund...får sitte rolig i båten og bare kose meg musikk🤣🤣
    Vurderer det samme selv, så blir spennende å høre hva resultatet blir. Det eneste med Gaia er at de bygger mye…
     

    Sober

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.07.2008
    Innlegg
    790
    Antall liker
    341
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    27
    Ja synd utseende ikke er bedre, syns de Gaia fotene blir for store
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Ja synd utseende ikke er bedre, syns de Gaia fotene blir for store
    Ja det er det jeg frykter....men sikkert greit å få solgt de videre hvis det ikke funker hos meg👍
     

    Ken-Nor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.01.2020
    Innlegg
    1.084
    Antall liker
    4.512
    Sted
    Larkollen
    Torget vurderinger
    2
    Ja det er det jeg frykter....men sikkert greit å få solgt de videre hvis det ikke funker hos meg👍
    Du venner deg nok til det. Jeg tenker ihvertfall ikke over det lenger. Dine HT er vel enda bredere enn mine også, så det vil nok se helt fint ut👌
     

    eral

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2014
    Innlegg
    234
    Antall liker
    349
    Sted
    Son
    Torget vurderinger
    1
    Du venner deg nok til det. Jeg tenker ihvertfall ikke over det lenger. Dine HT er vel enda bredere enn mine også, så det vil nok se helt fint ut👌
    Ja tenker det er snakk om tilvenning...skal legge ut bilder og dele inntrykk når jeg får de.
     

    Ken-Nor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.01.2020
    Innlegg
    1.084
    Antall liker
    4.512
    Sted
    Larkollen
    Torget vurderinger
    2
    Ja tenker det er snakk om tilvenning...skal legge ut bilder og dele inntrykk når jeg får de.
    Absolutt. Tenker ikke over det i det hele tatt her lenger. Helt "naturlig" nå.
    Blir spennende å lese hva du synes. Kan nok hende oppgraderingen de gir gjør det vanskelig å selge de igjen 😉
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn