Pickup til under 2000 kr. Hva ville du valgt?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    MarkusH

    Gjest
    Hvordan vil AT95SH være på en SME3009II arm? Helt ok? Jeg synes Ortofon 2M Red/Blue blir for kjedelig og analytisk i lyden, ønsker mer varme.
    Du kan prøve deg på en Audio Technica AT33ev eller Goldring 1022,1042. Event Ortofon Quintet bronze.
    Ikke akkurat under 2000 kroner, men .... sitter en Grado på den nå, aner ikke hvilken, funker ikke den trur jeg Audio Technicaen blir neste prøvelse. ;) Ortofon gidder jeg ikke satse mer på.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    AT33-pickupane er betre enn AT95, ingen tvil om det. Men du må ha MC-inngang på riaatrinnet, altså eit meir påkosta riaatrinn. Går du for ein av dei dyrare med microline eller Shibata, må armen vere tilsvarande god. (sjølv brukar eg ein AT33SA som referanse, og ein arm til over 30 000, og det let etter forventningane.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    AT33-pickupane er betre enn AT95, ingen tvil om det. Men du må ha MC-inngang på riaatrinnet, altså eit meir påkosta riaatrinn. Går du for ein av dei dyrare med microline eller Shibata, må armen vere tilsvarande god. (sjølv brukar eg ein AT33SA som referanse, og ein arm til over 30 000, og det let etter forventningane.
    Bruker RIAA-trinnet i Classe Audio 4, virker nå til å være brukbart det, har bryter for MM/MC, har kun brukt MM til nå. ;)
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Kva slags pickuparm har du?
    Sitter en SME3009II Improved på spilleren.
    Det er vel lettvektsutgåva? Du bør val ha eit relativt tungt headshell. Men lagera er gode, så det burde fungere med Shibata/Micro.
    Ja, jeg kom jo fra Carbon-armen på Pro Ject Carbon Esprit, kan bruke de samme pickupene på SME3009II Improved, nokså like på vekt har jeg skjønt. Har en Shure M75 MG Type 2, men ønsker noe varmere enn den også, har ikke hørt Gradoen enda, men funker ikke den vil nok en Audio Technica være noe jeg kunne tenke meg å satse på.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Stereo+ kommer med en test av tre av pickupene i den nye VM95-serien til Audio Technica i neste nummer. Om jeg har forstått det rett. Det inkluderer VM95 E, VM 95 ML og VM 95 SH.

    Vis vedlegget 535278

    Hvis du har tålmodighet nok til å vente på den testen, så får du i hvert fall en del svar der.

    Roy
    Sitter med fingeren på avtrekkeren på AT-VM95SH.
     

    begd

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.01.2018
    Innlegg
    64
    Antall liker
    29
    Sted
    Trondheim

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Mens vi er i kjøpemodus her så kan disse rundetidene være verdt å merke seg:

    VM95 Series - Styli compatibility

    Every cartridge diamond stylus becomes worn after a period of play.

    Around 500 hours for a conical stylus, 300 hours for an Elliptical stylus, 1000 hours for a Microlinear stylus, and 800 hours for a Shibata stylus.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Mens vi er i kjøpemodus her så kan disse rundetidene være verdt å merke seg:

    VM95 Series - Styli compatibility

    Every cartridge diamond stylus becomes worn after a period of play.

    Around 500 hours for a conical stylus, 300 hours for an Elliptical stylus, 1000 hours for a Microlinear stylus, and 800 hours for a Shibata stylus.
    Erstatningsnålene er ikke i avskrekkende prisklasser, og jeg ville vel neppe dødd av å overstige anbefalingene litt.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Sant nok det Bjørn.H. Stusset spesielt på den korte estimerte levetiden på den elliptiske varianten. 300 timer. Godt den spiller svært bra ut av boksen og ikke trenger 50 timer innspilling. ;D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Sant nok det Bjørn.H. Stusset spesielt på den korte estimerte levetiden på den elliptiske varianten. 300 timer. Godt den spiller svært bra ut av boksen og ikke trenger 50 timer innspilling. ;D
    Synes 300 timer høres lite ut, men antar at skal gå helt fint opp mot 400 timer. og kanskje mer. Blir litt sånn "best før" eller graden av slitasje vil variere med "mileage". Dette er produsentens garanti, men samtidig også kunne tjene litt penger reservedeler. Men nåla slites nok kjappere enn de andre profiler, men jeg ville som sagt ikke ta det for gitt at nåla slites så raskt, gitt at spilleren er i vater, pickupen har rett trykk på nåla (tracking force) riktig anti-skating justering, sporingsvinkel (tracking angle) er korrekt innstilt og ikke minst vridningsvinkelen (azimuth) på pickup/nåla.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    95SH ble sendt fra Oslo sentrum torsdag forrige uke adressert til meg i Oslo. I kveld fikk jeg melding om at den kunne hentes på bensinstasjonen oppi gata her. Den har vært en tur i Alta med PostNord-ekspressen. Regner med at de lempet av din Bjørn.H på tur nedover? ;D
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    95SH ble sendt fra Oslo sentrum torsdag forrige uke adressert til meg i Oslo. I kveld fikk jeg melding om at den kunne hentes på bensinstasjonen oppi gata her. Den har vært en tur i Alta med PostNord-ekspressen. Regner med at de lempet av din Bjørn.H på tur nedover? ;D
    PsotNord er noen ganger litt merkelige. Jeg har noen forsendelser fra Platekompaniet jeg ikke helt skjønner gangen i her. Men jeg har kjøpt en variant med headshell og den skal ikke dukke opp her før fellesferien ser det ut til.
     
    Sist redigert:

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Mens vi er i kjøpemodus her så kan disse rundetidene være verdt å merke seg:

    VM95 Series - Styli compatibility

    Every cartridge diamond stylus becomes worn after a period of play.


    Around 500 hours for a conical stylus, 300 hours for an Elliptical stylus, 1000 hours for a Microlinear stylus, and 800 hours for a Shibata stylus.
    Vil tro at platene blir fortere slitt og bør byttes ut mye oftere, men det er kanskje de færreste som spiller en plate i feks 500timer :) Særlig i ett strekk.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.810
    Antall liker
    566
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    95SH ble sendt fra Oslo sentrum torsdag forrige uke adressert til meg i Oslo. I kveld fikk jeg melding om at den kunne hentes på bensinstasjonen oppi gata her. Den har vært en tur i Alta med PostNord-ekspressen. Regner med at de lempet av din Bjørn.H på tur nedover? ;D
    Selv det private næringsliv kan gjøre tabber.....
     

    begd

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.01.2018
    Innlegg
    64
    Antall liker
    29
    Sted
    Trondheim
    Da er pickupen montert, noe som for øvrig var mindre krevende enn først antatt. Tror jeg var heldig da alt var rett og innstilt ved første forsøk (nybegynnerflaks?).
    Når det kommer til lyden har denne mer fundament i bunn, samt at den er mer oppløst enn min forrige at12xe. Det blir litt flåsete sagt, men det er førsteinntrykket. Alt av instrument er dyttet litt tilbake i lydbildet for å si det enda mer flåsete ;)

    Nå skal det nytes musikk igjen. Tusen takk til alle dere som kom med råd!
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Monterte og justerte inn en AT-VM95EN (elliptical nude) på en gammel Systemdek II (kakeboksen) med Rega RB300 arm i dag. Jeg eide den spilleren på 90-tallet, faktisk! :)

    Har latt meg forstå at EN-varianten er det minst gode kjøpet i denne serien, men for kr. 990,- ferdig levert, synes jeg den spiller fornuftig nok, selv som helt fersk. Skulle gjerne lastet opp noen bilder, men kompatibiliteten mellom Moto G5 mobil og MacBook Air er ikke all verden, for å si det forsiktig.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Mac er ren onskap..! :cool:

    Du har kanskje en sync opp mot skyen G5'en er koblet til?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Mac er ren onskap..! :cool:

    Du har kanskje en sync opp mot skyen G5'en er koblet til?
    Joda, visst har jeg. Men jeg tror du er inne på noe, for heller ikke de bildene var luftboka interessert i å ta vare på. Men nå, på jobb, med en forenklet nettmail og en normal Windows-maskin, er det tut og kjør, vet du... :)

    AT-VM95EN a.jpg
    AT-VM95EN b.jpg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.864
    Antall liker
    38.661
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Fin snurre, hadde også en slik en på slutten av 80 tallet :)
    God påske

    mvh
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Veldig fin spiller. Men den gir meg assosiasjoner til et eller annet kjøkkenredskap man ville solgt på 1960-tallet.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Mac er ren onskap..! :cool:

    Du har kanskje en sync opp mot skyen G5'en er koblet til?
    Joda, visst har jeg. Men jeg tror du er inne på noe, for heller ikke de bildene var luftboka interessert i å ta vare på. Men nå, på jobb, med en forenklet nettmail og en normal Windows-maskin, er det tut og kjør, vet du... :)

    Vis vedlegget 537677 Vis vedlegget 537678
    Er det en ekte ultralett platestammer med fjær fra Systemdek mitt øye skuer ?

    Mvh
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Har latt meg forstå at EN-varianten er det minst gode kjøpet i denne serien,

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Det finnest også koniske stiftar til desse pickupane. Eg trur dei er verre enn EN.
    Det er korrekt, Arve, men det jeg mente var at omtaler der ute på verdensveven, peker vel i retning av at oppgraderingen fra de to billigste modellene, ikke var vært utlegget opp til EN. På den annen side ble den aktuelle pu'n solgt med rabatt, så jeg tror det er helt innafor. Og den spiller rett så fint.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Er det en ekte ultralett platestammer med fjær fra Systemdek mitt øye skuer ?

    Mvh
    Jovisst er det! :)

    Moro å få sin gamle platespiller innom på besøk noen små dager, sist den var her i huset hadde vi vel ikke rundet Y2K, en gang. Nå har den ny reim, ny justering, ny pickup og er tilbake hos en gammal kompis som skal begynne å bruke den igjen, i lag med sin velbrukte Sugden forsterker. Er så flott atte!

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Får en til å mimre litt, var det 195kr en AT-95E kostet på hifiklubben midt på 90-tallet? Kjøpte en for å sende med da jeg solgte en TD-321 med Helius Scorpio III. Tror det var 2000 som var rett pris den gangen. Til en venn vel og merke. Betalte 1690 for spilleren ny på klubben og 1350 (40% på 2250, kom på det i ettertid) for armen på tilbud hos OHC. Begge deler kjøpt ca 89-90 så gang det med ca 2 for dagens kroneverdi.
     
    Sist redigert:

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Hører rykter om at AT-95 i utgangspunktet danner grunnlaget for Clearaudio Virtuoso. Jeg har sett flere videoer der man tilpasser AT-95 til huset til Virtuoso. Er det noen her som vet hvilken AT-95 stift Clearaudio benyttet?
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Har latt meg forstå at EN-varianten er det minst gode kjøpet i denne serien,

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Det finnest også koniske stiftar til desse pickupane. Eg trur dei er verre enn EN.
    Det ser ut som du forveksler E og EN, Arve. EN som Håkon skriver om er en modell som ligger prismessig mellom E og ML, to av de stiftene du testet. Mens det er C som har konisk stift.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn