Pickup til SL-1200

Ragge_Ronny

Medlem
Ble medlem
08.09.2010
Antall liker
0
Hei.

Eg har kjøpt meg ein SL-1200 og treng pickup til den. Eg har ikkje step-up, så det må bli ein MM eller high-output MC.
Dei eg har komme fram til er Audio Technica AT440Mla eller Denon DL110, på bakgrunn av pris og ytelse. Denon sitt pluss er jo at eg kan få tak iden rimelig enkelt, i forhold til AT som vil bli bestilt fra det store utland. Er det nokon som har prøvd begge? Eller evt. andre gode forslag?

Slenger også ved eit spørsmål om korleis ein kontrollerer armlager, da posten har vært litt stygg med spilleren.

Ronny

oldmusic

Medlem
Ble medlem
20.01.2008
Antall liker
0
Bruker Denon DL-110 og -160 på min Technics 1210 og er godt fornøyd med dem.
Har veldig mye å si at de blir montert og justert korrekt og da bør armen være
helt i orden.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
909
Technics EPC 270 er standardelementet som fulgte med Technics-spillere. Det er et undervurdert element som få har tatt seriøst, pga at det er standard. Jeg foretrekker dette langt foran Denon DL-160. Betydelig mere autoritet og realisme i EPC.

Eivind E

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.10.2007
Antall liker
3
Ortofon OM20 eller OM30. Funker bra på Technics!

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
353
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
I tilleg til de pick-upene som allerede er nevnt vil normalt en Grado i Prestige-serien gi gode resultat. Et lite obs angående brum, men hos meg fungerer en Red greit som pick-up nå jeg har fest i huset.

Armlagerene kontrolleres ved å vri/trekke forsiktig i armen. Er det slakk, kan disse strammes ved å skru til både den vertikale skruen og de to horisontale skruene i armbasen. Vær veldig forsiktig så du ikke strammer til for mye. Eventuelt ny arm skaffer du enkelt fra KAB. lenke: http://www.kabusa.com/frameset.htm?/ Kevin hos KAB har en veldig grei policy når han handler med Norge, er selv svært fornøyd

larsggu

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.07.2007
Antall liker
21
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Kan også anbefale Goldring 2000-serien (jo dyrere, jo bedre nålslipning) og Shure M97xE.

Sistnevnte kan oppgraderes med Jico SAS-nål til en totalpris mellom 1500 og 2000 ved kjøp fra utlandet. Noe særlig bedre frekvensrespons og sporingsevne tror jeg knapt du kan finne til den prisen. Både Grado'n og Shure'n er relativt høykompilante (myke) så lette headshell er et must for å holde resonansfrekvensen i nærheten av det optimale. Technics' orginale (7.5 gram) er det letteste du kan finne uten å måtte betale en halv formue.

Kjøper du stort sett ny vinyl er ikke nåleslipningen så vesentlig, men ved hovedsaklig avspilling av (godt) brukt vinyl vil alt annet enn .3x.7 mil elliptisk slipning (den aller mest utbredte dimensjonen) gi en stor gevinst i lydkvaliteten rett og slett fordi du da sporer på en annen høyde i sporet hvos platen er mindre slitt.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.661
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Må innrømme at min personlege smak går i retning av ein Denon 103 til SL 1200, men då med ein passande riaa. Det er likevel ein del eksotiske/eldre pickupar som funkar godt i denne armen. Ein spennande (som du sikkert ikkje finn) er FR 201. Då får du eit imponerande lydbilde. Ein annan (som du heller ikkje finn) er Accuphase AC 1 eller 2. Fantastisk lydattgjeving, som kan måle seg med svært vaksne saker.
Går du for billege løysingar, altså ein riaa som berre tek høge signal, er Denon 110 eit svært rimeleg alternativ, som greier mykje Denon-lyd, men som er vesentleg meir grovkorna enn 103. Eller så må du over på MM. Grado har nokre brukbare, men dei er relativt dyre. Dei rimelegaste funkar greitt, men ikkje så mykje meir enn det - billeg-Grado var løysinga anno 1980-tynne lommebøker, men dei litt dyrare er såpass mykje betre i dag.
Ein antikk suksesspickup til svært mange armar, også den som høyrer til SL 1200, er Grace F9.
EPC 270 er ein heilt grei pickup, men ikkje etter min personlege smak.

Ragge_Ronny

Medlem
Ble medlem
08.09.2010
Antall liker
0
Takk for svar. Som eg trudde vil nok pickupvalget bli litt vanskelig, men eg får tenke litt på kva eg skal gjera. Men for all del kom gjerne med fleire gode forslag. Angående Ortofon har ikkje dei litt høg compliance til technics armen?

Armlagera virker å være heilt iorden, det er også jevn og fin bevegelse. Hadde sikkert blitt litt problem å skaffe ny arm da dette er ein LTD. Men skulle gjerne hatt eit nytt støvdeksel da posten tok livet av det.

Vedlegg

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
353
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Ortofon i OM-serien går fint. Har hatt en OM 20 i armen og det var en helt OK match, selv om det på papiret ikke skal gå helt bra. Ortofon pickupene i OM-serien er ikke spesielt kresne i så måte.

Ragge_Ronny

Medlem
Ble medlem
08.09.2010
Antall liker
0
Audiophile-Arve skrev:
Må innrømme at min personlege smak går i retning av ein Denon 103 til SL 1200, men då med ein passande riaa. Det er likevel ein del eksotiske/eldre pickupar som funkar godt i denne armen. Ein spennande (som du sikkert ikkje finn) er FR 201. Då får du eit imponerande lydbilde. Ein annan (som du heller ikkje finn) er Accuphase AC 1 eller 2. Fantastisk lydattgjeving, som kan måle seg med svært vaksne saker.
Går du for billege løysingar, altså ein riaa som berre tek høge signal, er Denon 110 eit svært rimeleg alternativ, som greier mykje Denon-lyd, men som er vesentleg meir grovkorna enn 103. Eller så må du over på MM. Grado har nokre brukbare, men dei er relativt dyre. Dei rimelegaste funkar greitt, men ikkje så mykje meir enn det - billeg-Grado var løysinga anno 1980-tynne lommebøker, men dei litt dyrare er såpass mykje betre i dag.
Ein antikk suksesspickup til svært mange armar, også den som høyrer til SL 1200, er Grace F9.
EPC 270 er ein heilt grei pickup, men ikkje etter min personlege smak.

Korleis er det å kjøpe gamle pickupar og da spesielt MC som du ikkje får lause stiftar til? Er det omfattande å få service på dei og er det i det heile mulig?
Kva prisklasse snakkar me om når det kjem til RIAA dersom eg hadde fått tak i ein FR eller Accuphase, ikkje at det blir aktuelt no, men kanskje ein anna gang.
I første omgang blir det lagt maks 1500 i prosjektet og eg må kunna bruka phono inngangen på forsterkaren (MM).

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
:'( synd å se en slik spiller i den tilstanden...
Om den ikke var pakket i orginal-kartong, har nok sender halve skylden for tilstanden...

Hva slags musikk type spiller du, og hva skal du koble den til?

Arne K

Ragge_Ronny

Medlem
Ble medlem
08.09.2010
Antall liker
0
Det blir spelt masse rart. Mykje gammal rock som deep purple og black sabbath, men og rolegare ting som pink floyd, dire straits og gasolin. Det blir spelt lite klassisk, hip hip og RnB.

For øyeblikket vil lyden gå gjennom Onkyo tx-nr807 og B&W DM603.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Ortofon er en "bankers", men så kjedelig og lite musikalsk at Purple blir rene vuggevisa.

En AT440Mla er frisk og "CD"-liknende. Trenger et lite tweak for å utnyttes max.

Jeg ville foreslå SHURE V15, MkIII eller IV, men siden de er utgått for lenge siden, har samle-prisen steget...
En Shure V15 Vxxx (siste utgave er neste alternativ), eller den litt rimeligere Shure 97XE.
Da har du pickup god nok inntil budsjettet rekker over 4-5k -MC utgaver

Arne K

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.661
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Cobra2 skrev:
Ortofon er en "bankers", men så kjedelig og lite musikalsk at Purple blir rene vuggevisa.

En AT440Mla er frisk og "CD"-liknende. Trenger et lite tweak for å utnyttes max.

Jeg ville foreslå SHURE V15, MkIII eller IV, men siden de er utgått for lenge siden, har samle-prisen steget...
En Shure V15 Vxxx (siste utgave er neste alternativ), eller den litt rimeligere Shure 97XE.
Da har du pickup god nok inntil budsjettet rekker over 4-5k -MC utgaver

Arne K
Ein Shure på ein SL 1200?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
S(h)ure! 8)
Ett lett headshell er alt som skal til... - og det spiller bra!

Arne K

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Merket ikke noe problem, skulle Shure'n spore dårligere enn "ideal", er det fremdeles 25+% bedre enn de fleste andre!

Arne K

Ragge_Ronny

Medlem
Ble medlem
08.09.2010
Antall liker
0
Ein shure pickup er jo eit prisgunstig alternativ og enkelt å få tak i. Finn ikkje så mange pickupar i lavare prisklasse i Noreg.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
En del kombinasjoner (som fungerer) er ofte rene ulykkes-tilfeller, med fullstendig mangel på forståelse av data...
Eller, "man tager hva man haver"...
En av "massive" spilleres store fordeler, er at en kan "slingre" mye mer med tonearmens resonans-frekvenser, enn på
spillere med fjærende oppheng.

De billigste Shure ville jeg ikke sett på engang...det finnes sikkert hundrevis av (Shure) modeller & variasjoner.

Arne K

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Jeg vill prøvd Technics orginale først, den som ble levert med platespilleren som orginal.

Technics 270C

Stifter er ikke vanskelig å få fatt i.

I Norge er de forholdsvis dyre, jeg har en kontakt i England som skaffer diverse stifter til 1/3 av Norske priser.

Ett par stifter til 270C

Dette er en pickup som jeg har tatt vare på, er ikke i bruk, men har flere nye stifter til den i tilfelle senere bruk.

Har prøvd denne på en JVC spiller ( har også hørt disse på Technics platespillere ), og de er ganske greie til orginal pickuper å være.

Har hørt rimeligere Ortofon på Technics 1200/1210 og det låt flatt og tamt.

Synd dette med platespiller.

Hvis ikke selger har demontert lokket og pakket dette godt inn seperat, så er også selger å bedreie for skadene.

"Chassis", platetallerken og lokk må pakkes seperat inn.
Skal være en eller eller flere låsskruer under spiller også for å låse tallerkenen/systemet fast på de fleste spillere.

Tonearm bør fikseres med strikk eller tape/streng mot tonearmstøtten under frakt.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
SL-1200/1210 ble aldri levert m/pickup.
Men andre "SL"er ble...og overnevnte er grei.

Arne K

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Ett sett med mini-skutrekkere er også ett must.

Selges også mini Umbrako nøkler.

Orginale 1gr vekter laget av Panasonic / Technics

Kan også ved behov bruke Bly som vekt på Headshell, av type som brukes til modellfly bygging for balansering av vinger.
Dette er tynne blystriper med tape på den ene siden.
Kan kappes til ønsket vekt.

Diverse skruer til Pickup / headshell er også greit å ha, som regel er tykkelsen den samme, lengde kan variere mye.

Disse er kjøpt på Ebay og funker greit.

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Antall liker
310
Cobra2

Kanskje derfor jeg hørte en 1200/1210 med Ortofon 540

Denne låt flatt og tamt som sagt i mine ører.

Forøvrig ville jeg valgt en god MM pickup foran en halvgod MC pickup.
( Og sikkert spart noen kroner i tillegg ).

Ragge_Ronny

Medlem
Ble medlem
08.09.2010
Antall liker
0
Her er ein ny "idè". Eg har ein gammal Denon PMA-915r med MC inngang, den har og rec out, som kan sende videre til recieveren min? Kva seier dei lærde om eit oppsett som dette med ein denon dl-103 pickup? Litt over kanten?? Det blir meget midlertidig, kun til eg kan få tak i ein fornuftig RIAA

T

TELLUS

Gjest
Jeg bruker en Ortofon Concorde Pro S40 med stort hell. Denne pick-up'en har SME-fatning og er laget spesielt med tanke på bruk i Technics sin S-arm.

Pick-up'en kan enkelt skaffes fra Kabusa, og de har også reserve-stifter (STY40). Se følgende link for flere detaljer:
http://www.kabusa.com/frameset.htm?/

Ragge_Ronny

Medlem
Ble medlem
08.09.2010
Antall liker
0
Da var denon DL-103 montert og eg synest lyden var bra. Eg tenkte å bruka loddet som skal ligga mellom headshell og pickup, men oppdaga at det var magnetisk, det hang seg fast i pickupen. So det er ikkje montert, har nokon ei formeining om det har nokon betydning for signalet å ha det montert? Synest armen peikar litt nedover mot pickup, so eit mellomlegg hadde vore kjekt å prøvd.

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
353
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Med en DL-103 i armen må du skru armbasen helt ned på 0 eller like over. Løsne armlåsen, en liten blank spake på baksiden av armbasen og skru basen helt ned. Husk på å låse etterpå.

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
353
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Flere løsninger som kan brukes her. Ekstra platematter er den enkleste for å heve tallerkenen. Det er mange dyre matter å få kjøpt. SoundHifi i UK http://www.soundhifi.com/sl1200/index.htm har mange gode forslag, men det koster.

Selv benytter jeg meg av to løsninger til å legge oppå standardmatten. Den billigste og for meg beste, har vært en kjapp tur til Ikea og innhandling av et tallerkenunderlag kalt Pannå http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/70132455 Billig så det holder. Klippes til og lag et passende hull. Gir fin demping av uønskede ressonanser, men har gir likevel en frisk lyd.

Har også eksperimentert med tallerkenunderlag i kork fra samme firma. En annen løsning kan være, som gir noe bedre demping, og for meg en litt "død" lyd, er å kjøpe en bagasjeromsmatte fra Clas Ohlson. Prisen er ca 150 kroner. Resten av matten kan brukes til det den er bestemt for. Tilsvarende kvalitet som hifiprodukt har jeg sett priset til flere hundre kroner

Ragge_Ronny

Medlem
Ble medlem
08.09.2010
Antall liker
0
Den IKEA saken var jo grei, billig og. Men ingen formeining om innvirking av magnetisk materiale over pickup?

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
353
Sted
Nesodden
Torget vurderinger
2
Nei, dessverre, men det høres jo ikke ut til å være noen god kombinasjon. Messing eller kobber eller muligens aluminium kan være et forslag. problemet er å få skåret ut en passende bit. Har ingen forslag selv.

aircanada

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.07.2012
Antall liker
360
Sted
Ørsta
Torget vurderinger
3
Her må en nybegynnar få be om råd. Kjøpte min SL1200 for ørten år sidan med en Ortofon Nightclub som har blitt nytta til dags dato(og denne blir tydeligvis slakta her på forumet).
Har gått til innkjøp av en Denon DL103r samt Sumiko HS12 headshell, og idag fekk eg endeleg alt levert av posten.

Når eg no monterar Denon pu`en, so "bunnar" heile botnen av pu`en på plata når den blir lagt på, dette til tross for at eg har justert armbasen til 0.
Uansett kva vekt eg stiller på arma får eg det same resultatet.
Det kan nemnast at på SL1200`en har eg ei gummimatte som er ca 1 cm tjukk.

Unødvendig å seie kanskje, men får ikkje god lyd uansett kor eg vrir og vender på det.

Input mottas med STOR takk!

aircanada

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.07.2012
Antall liker
360
Sted
Ørsta
Torget vurderinger
3
You got me there....sjekka den nærmare og den er ca 5-6 mm. Merka RGS0010 på undersida.

Topp Bunn