Pickup til SL-1200

L

Lars.N

Gjest
Her må en nybegynnar få be om råd. Kjøpte min SL1200 for ørten år sidan med en Ortofon Nightclub som har blitt nytta til dags dato(og denne blir tydeligvis slakta her på forumet).
Har gått til innkjøp av en Denon DL103r samt Sumiko HS12 headshell, og idag fekk eg endeleg alt levert av posten.

Når eg no monterar Denon pu`en, so "bunnar" heile botnen av pu`en på plata når den blir lagt på, dette til tross for at eg har justert armbasen til 0.
Uansett kva vekt eg stiller på arma får eg det same resultatet.
Det kan nemnast at på SL1200`en har eg ei gummimatte som er ca 1 cm tjukk.

Unødvendig å seie kanskje, men får ikkje god lyd uansett kor eg vrir og vender på det.

Input mottas med STOR takk!
Hva er det du stiller vekt med siden nål går i kne ? først skal du stille lodd slik at arm svever litt over lp plate med shell å nål montert , sett så skala på 0 (ikke rør loddet)
still så inn ønsket vekt på nål med loddet ( ikke rør skala skiva )

Sett anti skating på 0 når du gjør dette .

Mvh

L

Lars.N

Gjest
Bra det ordner seg Sumiko shell har vekt på weight: 11.396g , orginal kanskje rundt 7-8 g

nåltrykk.PNG

Mvh

Lars

BunnSolid

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2009
Antall liker
251
Sted
Gata
Torget vurderinger
5
@aircanada: RGS0010 er den orginale matta,til SL1200mk2.

Edit:til SL1200mk2

Sist redigert:

aircanada

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.07.2012
Antall liker
383
Sted
Ørsta
Torget vurderinger
3
Riaa-trinnet er Musical Fidelity M1 ViNL: 47k ohm, 400pF, som vel er standardinnstilling.

Same innstilling blei brukt på Ortofon Nightclub, men ser i manualen at output på Denon 103r er 0,25mV...mulig riaa-trinnet må justerast til 1600r som blir anbefalt som utgangspunkt.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Sett den til MC, MC-R: her kan du prøve verdi fra ca. 100 ohm til 1k
NB! husk du må flytte inngang til MC (fra MM)

aircanada

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.07.2012
Antall liker
383
Sted
Ørsta
Torget vurderinger
3
Riaa-trinn innstilt på MC (har aldri brukt MM). Prøvd med alle innstillingar frå 10-47k ohm uten suksess.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
OM du hadde lyd med Ortofonen...er ledningen fra arm sannsynligvis koblet på MM-inngangen (og da spiller det lite rolle hva MC-innstilling du gjør).
Du må bytte om inngang på riaa!

aircanada

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.07.2012
Antall liker
383
Sted
Ørsta
Torget vurderinger
3
And...there was sound! Takk for all hjelp!! (Cobra: du kan sjå vekk frå PM)

aircanada

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.07.2012
Antall liker
383
Sted
Ørsta
Torget vurderinger
3
Men etter å ha sett på første plata (Fleetwood Mac, MFSL frå 1975) er eg litt overraska over at lydnivået er vesentlig lavare enn kva det var tidligare.

Kva kan være årsaka til dette?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Forklaringen ligger i spesifikasjoner:
MM: 3mV inn gir 300mV ut
MC: 0,5mV inn gir 300mV ut
Disse verdiene vil altså gi samme nivå. Du har:
Ortofon; 5mV?
Denon; 0,25mV
Altså Ortofon vil gi over 300mV, mens Denon vil gi halvparten i denne riaa...
Alternativet vil være å bruke en "Pre-Pre"/ MC-step-up(trafo) separat, inn i MM-inngangen

aircanada

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.07.2012
Antall liker
383
Sted
Ørsta
Torget vurderinger
3
Vanskelig å bedømme om lyden har forbedra seg nevneverdig som følge av bytte av pu når volumet er vesentlig redusert.

Må innrømme at det er litt skuffande å høyre at eg må putte meir pengar i SL1200`en for å få god lyd.Var frista av å investere i en ny platespelar tidligare,
og kan ikkje seie at tanken e meir framand no.

Positiv input mottas med takk!

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Vel...DL-103 er ikke optimal i SL-1210... Om det MÅ være MC, vil f.ex Ortofon Rondo-(blå/bronse) passe bedre, med ca. dobbelt så høy utgangspenning

aircanada

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.07.2012
Antall liker
383
Sted
Ørsta
Torget vurderinger
3

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Antall liker
33.808
Sted
Oslo/Grebbestad
Torget vurderinger
1
Jeg bruker en Goldring 2500(mm) i min 1200 den er ett annet bra valg, litt fyldig, god og rund i lyden samt bra trøkk, har også en AT-440 den blir litt mer neutral i lyden og ikke samme bass fundament! men funker fint den også. Kjør utan riaa rett inn i min gamla Luxman 510

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ser at Audiophile-Arve anbefaler 103 i denne tråden, btw.

Stemmer det at SL-1200 har en arm med effektiv masse på 12g?

Uansett kan du bruke denne til å finne ut om en pickup passer godt i armen eller ikke:

Cartridge Resonance Evaluator

Du må vite ettergivenhet (compliance) og masse på pickupen. Obs: Denon og andre japanske merker oppgir muligene ettergivenheten på en litt annen måte enn det som skal inn i den tabellen. (?)

For å gjøre ting ennå litt mer kompliserte oppgir pickup-produsentene ikke altid compliansen målt ved samme
frekvens. Dessverre oppgir man heller ikke alltid ved hvilken frekvens compliansen er målt ved. I Europa og USA
er det vanlig å oppgi compliansen ved 10 Hz, mens japanske produsenter (bl.a. Audio Technica og Denon) ofte
oppgir complansen ved 100 Hz. Da det er compliansen ved 10 Hz vi trenger for utregning av resonansfrekvensen
kan compliansen ved 100 Hz multipliseres med en faktor rundt 2 for å finne den omtrentlige compliansen for bruk
i formelen.

Sist redigert:

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Effektiv masse er nok nærmere 10g med orginal-headshell. Kan påvirkes med et tyngre headshell...

UanZ, du vil få mer gøy for pengene i MM-verdenen

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.661
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg har alltid fått 103, 103D og 103S til å fungere svært godt i dei aller fleste technicarmar eg har prøvd dei på. Einaste unntaket er EPA 500. 103R har eg berre prøvd i JMW 9Sig-armen min, og det funka ikkje noko særleg.

Somme brukar dempeordning på 103 i Technis SL 1200, men eg fekk flott sporing utan dette, 70 µ eller så..

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Effektiv masse er nok nærmere 10g med orginal-headshell. Kan påvirkes med et tyngre headshell...

UanZ, du vil få mer gøy for pengene i MM-verdenen
Bommer uansett ikke så veldig med en PU på 7-8 gram og compliance på pluss/minus 16-17 um/mN, da. Vinylengine sier 12g effektiv armmasse for en mk2, i alle fall.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.161
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Men det hjelper desverre lite på utgangs-nivået ...

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er så... Forhåpentligvis kan det holde å bare skru volumet litt mer opp, og så funker det igjen. ;)

aircanada

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.07.2012
Antall liker
383
Sted
Ørsta
Torget vurderinger
3
Nuvel, syns det er litt urimelig å måtte køyre Hegel H300 på tilnærma full guffe for å få adekvat volum gjennom mine VA Mozart.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Joda. Ser den. Du har ikke noen mulighet til å justere gain på riaa-trinnet ditt heller?

aircanada

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.07.2012
Antall liker
383
Sted
Ørsta
Torget vurderinger
3
Nei det er det ikkje. Snurrar akkurat no plate på FULL spiker på H300 og det er greit "snakkevolum"..buhu

L

Lars.N

Gjest
Holder du hus i østfold skal du pokker meg få et par Ortofon T5 av meg gratis .

Mvh

aircanada

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.07.2012
Antall liker
383
Sted
Ørsta
Torget vurderinger
3
Det var ekstremt hyggelig av deg, men bur (dessverre for meg på fleire måtar:rolleyes:) i Ørsta, nær Ålesund.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.291
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Ja, skaff en enkel, brukt stepup-trafo og koble patespilleren ti mm-inngangen. Behøver ikke koste mye.

Sist redigert:

aircanada

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.07.2012
Antall liker
383
Sted
Ørsta
Torget vurderinger
3
Hey! mobba du? ;)

Tatt nokre enkle søk etter step-up, men veks tydeligvis ikkje på tre...dei to som er til sals på forumet kostar hhv 3k og 5,5k. Får en dugandes MM-pickup til den prisen!

Sist redigert:
L

Lars.N

Gjest
Hey! mobba du? ;)

Tatt nokre enkle søk etter step-up, men veks tydeligvis ikkje på tre...dei to som er til sals på forumet kostar hhv 3k og 5,5k. Får en dugandes MM-pickup til den prisen!
En god step koster , det samme gjør ei knall bra spiker som regel ( mobba ? seff )hehe

aircanada

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.07.2012
Antall liker
383
Sted
Ørsta
Torget vurderinger
3
Tog`an! Ikkje til å stikke under ein stol at eg som sunnmøring er programforplikta til å forsøke å bevare den sunnmørske gjerrigknark-mentaliteten!!!!

Får vel berre smøre meg med ein solid porsjon tolmod (ukjent fenomen egentlig).

aircanada

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.07.2012
Antall liker
383
Sted
Ørsta
Torget vurderinger
3
Ved nærmare ettertanke øydela eg vel det imaget når eg "outa" meg på dette forumet ;)

aircanada

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.07.2012
Antall liker
383
Sted
Ørsta
Torget vurderinger
3
Den der er slem altso! Hadde nokon kjørt en practical joke a`la den på meg...då hadde vedkomande låge tynt an! Då måtte eg ha tatt et `step-up`og dratt den lenger.

Tek gjerne imot anbefalingar på mc step-up, helst av typen som folk har prøvd (med suksess).

Fann ingen T5 til salgs nokon stad...kan du anbefale den til min konfigurasjon?

L

Lars.N

Gjest
Er vel ikke noe oppskrift på hva som funker til ditt behov , du må nesten gå den lange veien selv med å prøve å feile .

Bruker selv en Technics epc p 205MK3 på en SL 1210MKII å er fornøyd med det , har også en Thorens 124MKII jeg har kjørt en Dynavector XX2MKII på med flott resultat men nå solgt spikeren da den ble brukt for lite så det er mange veier å gå , liker CD spiller like bra kanskje bedre ( mindre styr bare putte inn plata så kjør )

Eneste jeg synes skinner igjenom den lille erfaring jeg har med Vinyl er direktedrift som utmerker seg ved god timing som jeg ikke noen gang har fått til på beltedrift med flytende oppheng eller fast .

Mvh

Lars

Topp Bunn