Pickup til RB330 arm

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
418
Antall liker
162
Sted
Finnmark
Hei hifi venner!
Har en Michell gyro SE på vei med Rega RB330 tonearm. Ønsker å sette en MC pickup på denne, men var litt ute etter tips på pickup som passer bra til armen. Armen leveres med spacer.
RIAA er Electrocompaniet ECP2
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.582
Antall liker
3.665
Torget vurderinger
18
Hei hifi venner!
Har en Michell gyro SE på vei med Rega RB330 tonearm. Ønsker å sette en MC pickup på denne, men var litt ute etter tips på pickup som passer bra til armen. Armen leveres med spacer.
RIAA er Electrocompaniet ECP2
Jeg ville sjekket ut den nye Ortofon MC X serien, det virker som mye for pengene og bør passe fint i en RB330 arm.
 

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
34.076
Antall liker
34.007
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Anbefaler å investere i en Korf aluminapakning mellom pickupen og armen. Regahodeskall ringer. Pakningen dreper ringingen og armen låter fredeligere.
MC X er et godt forslag. Audio-Technica AT-OC9serien også. Regas egne MC-er kan jeg ikke si noe om.
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
12.453
Antall liker
12.664
Torget vurderinger
2
Siste evolusjon av Michell Gyro SE? Eller forrige generasjon ,brukt?
- ikke noe å si for PU valg altså
 

ponyman

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.02.2004
Innlegg
501
Antall liker
923
Sted
Litt her og litt der
Torget vurderinger
2
Og jeg har denne på VPI snurre. Hvordan den endrer lyden klarer jeg egentlig ikke å forklare. Men for meg ble totalbilde forbedret.

Tok et lite AI søk. Og i følge de så gjør nok AT OC-9 en god jobb. Eller Dynavector DV-20X2. Hana skal en vel heller ikke forakte i nevnte kombinasjon. Så det er nok å velge i.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.172
Antall liker
2.904
Sted
Kongsberg
Rega RB330 har litt lavere lagerkvalitet enn de dyrere RB-880/RB-3000/RB-Titanium og trives derfor
ikke så godt med stive MC-pickuper. Jeg ville hoppet over alle anbefalingene du har fått så langt og
gått for en (i praksis) mykere MC-pickup.

Dynavector DV-10x serien har alltid fungert godt i "lagersvake" armer. På papiret er disse like stive
som røkla (12 micrometer per milliNewton) - men i praksis fungerer disse godt - sannsynligvis på
grunn av det lange aluminiums cantilevere. Jeg ville satt Dynavector DV-10XA-L øverst på listen
med Dynavector Aska Low Output på andreplass. På grunn av RIAAen du har, vil også high output
versjonene av disse pickupene fungere veldig godt - med en inngangsimpedans satt til 1-5 kOhm.

Andre alternativer kan være van den Hul DDT/MC-1/2/10/Frog, Denon MC-301/305 og Fidelity
Research MC-201 (Ikeda).
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
418
Antall liker
162
Sted
Finnmark
Siste evolusjon av Michell Gyro SE? Eller forrige generasjon ,brukt?
- ikke noe å si for PU valg altså
Potensielt siste produsert vil jeg tro. Den ble bestilt før den gikk ut av produksjon, men det ble en del forsinkelser så det gikk cirka ett halvt år før den faktisk kom til Oslo
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
418
Antall liker
162
Sted
Finnmark
Rega RB330 har litt lavere lagerkvalitet enn de dyrere RB-880/RB-3000/RB-Titanium og trives derfor
ikke så godt med stive MC-pickuper. Jeg ville hoppet over alle anbefalingene du har fått så langt og
gått for en (i praksis) mykere MC-pickup.

Dynavector DV-10x serien har alltid fungert godt i "lagersvake" armer. På papiret er disse like stive
som røkla (12 micrometer per milliNewton) - men i praksis fungerer disse godt - sannsynligvis på
grunn av det lange aluminiums cantilevere. Jeg ville satt Dynavector DV-10XA-L øverst på listen
med Dynavector Aska Low Output på andreplass. På grunn av RIAAen du har, vil også high output
versjonene av disse pickupene fungere veldig godt - med en inngangsimpedans satt til 1-5 kOhm.

Andre alternativer kan være van den Hul DDT/MC-1/2/10/Frog, Denon MC-301/305 og Fidelity
Research MC-201 (Ikeda).
Takk for input! Vil di da si at dynavector sin Low output er å foretrekke framfor High output til ECP2?
Ser du også nevner Denon MC-301 og 305. Mener å ha hørt at disse er ganske tunge og krever spesiell arm. Husker ikke helt. Begynner å bli noen år siden jeg var sist aktiv med hifi
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.172
Antall liker
2.904
Sted
Kongsberg
Vil di da si at dynavector sin Low output er å foretrekke framfor High output til ECP2?
Har du en RIAA med god MC-del som ECP2, vil det alltid lønne seg å gå for Low Output
versjonen, da denne har mindre bevegelig masse og dermed bedre dynamikk.

Dynavector 10X serien var lenge tilgjengelig kun i High Output versjon og har først nå
kommet i Low Output versjon i MC-10X5 Mk. II (utgått) og den nye MC-10XA-L og den
rimeligere ASKA Low Output. Jeg har ikke hørt noen av disse, men tror og håper at de
har mye til felles med Ultimo 20C som var en av de beste pickupene jeg noensinne har
hatt. Jeg fikk til og med erstattet nålen hos van den Hul etter at den gamle nålen gikk
føyka under en fuktig kveld...
Ser du også nevner Denon MC-301 og 305. Mener å ha hørt at disse er ganske tunge og krever
spesiell arm. Husker ikke helt. Begynner å bli noen år siden jeg var sist aktiv med hifi.
Nei, det er Denon DL-103 og DL-103R som er ekstremt stive og bør ha tung arm med supertighte lager.

Denon DL-301 og DL-305 er svært myke for å være MC-pickuper. Disse taes desverre ikke inn av HiFi-
Klubben og må bestilles direkte fra Japan. Disse er eventuelt i MK. høy versjon pr i dag...
 

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
34.076
Antall liker
34.007
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg har hatt en Denon DL-301II i en SME 3009 Series II Improved (varianten med fast armhode). Det gikk nesten, den trivdes bedre og låt riktig godt i en SME 309 som har omtrent samme masse som en Regaarm, men armhodet er bedre.
Er nok best å handle fra Japan fra Ebay.
1782565481781.png
 

Ampliwire

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.11.2012
Innlegg
418
Antall liker
162
Sted
Finnmark
Rega RB330 har litt lavere lagerkvalitet enn de dyrere RB-880/RB-3000/RB-Titanium og trives derfor
ikke så godt med stive MC-pickuper.
Jeg har ikke gått til innkjøp av armen enda, så RB880 kan være aktuell. Er det betydelig forskjell på de? - Annet enn prisen?
Vil du fortsatt anbefale Dynavector DV-10XA-L som første valg?
 

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Innlegg
12.453
Antall liker
12.664
Torget vurderinger
2
Hvis man liker og har interesse an å bytte pickup er er avtagbart hode en fordel. Det er et sant helvete å bytte pickup på min arm med fast headshell , med MC i tillegg og med skruer er det ikke noe man gjør i en fei, man manner seg opp i måneder…tar på seg kortarmet skjorte , null alkohol og 14 dager med sølibat først

Med løst headshell og MM er det gjort på 3 minutter, MC tar 2-3 ganger så lang tid. Med fast headshell 10x det siste. Det er så jævlig at jeg tok av armen første gang jeg monterte MC på min SME V. Gjenger i pickup hus er nesten et must med fast headshell , det gjør alt mye lettere

Fast headshell har noen strukturelle fordeler, mindre resonanser, men er usikker på om det er hørbart.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: KJ

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.172
Antall liker
2.904
Sted
Kongsberg
Jeg har ikke gått til innkjøp av armen enda, så RB880 kan være aktuell. Er det betydelig forskjell på de? - Annet enn prisen?
Vil du fortsatt anbefale Dynavector DV-10XA-L som første valg?
Går du for en RB-880 vil du stå langt friere når det gjelder valg av stive pickuper. Med en slik arm ville jeg vel heller vurdert
en Dynavector DV-20XAL som jeg vet er bra og som gir veldig mye for pengene. Men her er mulighetene mange. Jeg brukte
en gang en Rega Planar 3 med den originale RB-300 armen (med lagerkvalitet på høyde med RB-880) sammen med en
Koetzu Rosewood Signature med fantastisk resultat. Pickupen kostet 20 ganger platespiller/arm kombinasjonen!

Alternative armer til RB-880 kan være Michell TechnoArm 2 eller en Origin Live Silver - der du får med jordledning...
 
Sist redigert:

Irrgjenger

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.01.2026
Innlegg
410
Antall liker
738
Sted
Oslo
Kanskje litt ved siden av, kanskje relevant. Jeg vet ikke. Men hvordan står det til med Rega og armene deres om dagen? Jeg tenker spesifikasjoner, seleksjon og toleranser?

Jeg har ikke hatt Rega siden P25 og RB600 som jeg solgte videre for 16-17 år siden. Har så vidt tatt i litt rega siden, men ikke egentlig vært i posisjon til å evaluere ytelse på fornuftig vis.

Mener det i sin tid ble gjort litt seleksjon av både armrør og lager den gangen. At RB300 fikk de beste lagrene og RB250 fikk det som ble igjen. Antar RB600 og RB900 etter hvert ble en naturlig forlengelse av seleksjonsrekka, og at en RB300 fra før RB600 kom på markedet fort kan være like god som en RB600. Mange sverget den gangen til RB250 på grunn av at den ikke har fjær til regulering av VTF, og det var en periode stort utvalg i ettermarkeds motvektslodd og 'endestubber' (det startet veld med Origin Live?).

Men så kom alle de nye og jeg mista litt tråden i det. Eneste jeg har merka meg er at ved overgangen til trepunktsmontering først så veldig solid ut, og så ble det kjipere og kjipere med plastikk der det en gang var stål og så videre. Jeg synes de gamle armene til Rega rett og slett ser bedre laga ut enn de nye, om jeg skal være litt brutal i min ærlighet.

Noen som har fulgt dette i full bredde de siste tiårene?
 
Topp Bunn