Pickup-forslag til VPI Classic

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Innlegg
166
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Spekulerer sterkt på å gå til anskaffelse av en VPI Classic.

Det store spørsmålet er hvilken pickup man skal velge.

Gjør jeg det enkelt, begynner jeg med gjenbruk av min Shure V15VxMR,
men dette må vel være å "slummin' it"? Er usikker på hvor godt egnet denne er i VPI-armen? ???

Er VPI Classic ganske altspisende når det gjelder pickuper?


Har definert at pickupbudsjettet går fra ca. 5K - 15K, hvor 15 KNOK er absolutte smertegrense.

Noen pickuper jeg vurderer:

Benz Micro Glider
Benz Ebony
Dynavector XX-2 MkII
Lyra Delos
Lyra Argo "i"
Lyra Helikon

Er VPI Classic en såpass bra spiller at selv en Micro Glider "gjør skam" på spilleren?

Noen erfaringer eller andre forslag?

Kan man trekke noen konklusjoner ang. utgangsnivået til pickupene - dvs.
vil f.eks. alltid en "L" utgave av en Benz pickup låte mer detaljert enn en "H"?

Jeg noterte med interesse at VPI Classic var testet i Fidelity med en Benz
Ebony H, ikke en Ebony L.

Koster virkelig Ebony H "bare" rundt 15000 i Norge? Den amerikanske prisen
på $3500 indikerer da vanligvis langt høyere pris her på berget?
Lyra Skala koster $3555 over dammen, og 23995,- her i Norge.


Jeg bruker i dag 50 dB forsterkning på min Shure, og er godt fornøyd
med utgangsnivået på rundt 0,95 V.

For å unngå for høyt støygulv fra RIAAen, bør ikke den pickupen
jeg velger ha lavere utgangsnivå enn rundt 0,4 mV.

Dermed er vel "L" utgavene av Benz-pickupene ute av frågan, samt Dynavector
XX-2 MkII.

Benz Ebony H med sine 2,5 mV ville være glimrende - da det bare blir
1,6 dB lavere utgangsnivå med samme forsterkning som i dag.


Hva er egentlig viktigst - lavest mulig støy fra RIAA eller maksimalt
med detaljer som visstnok er typisk for lavmælte pickuper?

Erfaringer, forslag eller synspunkter?

Kjør debatt!
 

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
6.523
Antall liker
24.498
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Alle pickupene du har på listen er bra! Kommer litt an på hvordan du liker lydsignaturen. Benz som jeg er best kjent med låter meget musikalsk og kanskje litt på den varme siden av nøytralt. Når det gjelder H og L utgaver så har L utgaver litt bedre oppløsning sånn generelt. Jeg har en Ref. 3 som jeg er meget fornøyd med. Hør med Tor hos Lyric Hi-Fi, han kan sikkert gi deg et godt tilbud!

OU812
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.670
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Delos er en mørk pickup forhold til argo i :) Selv kjører jeg en skala i ca samme arm.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg ville helt klart lagt Ortofon Cadenza Bronze (12995,-) til lista, Black (17995,-) hvis du tåler smerte for kr. 3000,-

Ellers har du vel fanget det som er å få, sånn omtrent. Alle er nok kanonprodukter, så smak og behag blir den bestemmende faktoren.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.290
Antall liker
3.016
Sted
Kongsberg
Hei.

Selv om Classicen muligens er noe kjøligere i klangen enn spillerne i
Scoutfamilien, er det fortsatt en varmt klingene spiller med masse
nivå i nedre mellomtone og bass. Derfor er det viktig å velge en
litt slankt klingende pickup som matcher denne klangkarakteren.
I tillegg bør du velge en relativt stiv pickup da 10tommeren på
Classicen tross alt veier litt.
Det åpenbare valget er en MC-pickup med lavt utgangsnivå.
Men selv om du begrenser søket til denslags pickuper bør
du være selektiv da selv ikke denne typen pickuper er homogene
være seg klangkarakter eller compliance. Jeg ville gått for en av disse:

- Audio Technica AT OC-9 Mk. II
- Dynavector D-17 Mk. III
- Ortofon Cadenca Bronce
- Lyra Argo i (eller erstatningen ?)
- Benz Ebony
- Lyra Helikon (som jeg bruker selv - eller Scala)

Selv en AT OC-9 bør gjøre en kjempejobb på denne spilleren og er såpass
rimelig at en periferi-clamp og puck kan handles for mellomlegget opp til de
dyreste pickupene på listen.

En annen rimelig PU det kan være interessant å prøve i denne armen er
ærverdige Denon DL-103 (alt. 103R) men det kan tenkes at bassen her
blir litt for mye av det gode?

Du sier ikke noe om hvilken RIAA du bruker, men har denne ikke nok gain
bør du gå for et sett Xindak-trafoer for å få nok nivå. Husk å impedans-
matche inngangen på RIAAen for optimalt resultat.

mvh
Gunnar Brekke
 

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.542
Antall liker
5.853
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
jeg hadde en DV-XX2 MK2 sammen med Classicen og den spillte som en drøm!!!
stille som bare det og MUSIKK !!! :)

måtte bare selge spilleren fordi det kom en liten rampegutt på halvannen år på scenen og den matcher dårlig med en sånn dyr rigg :'( :'( :'( :'(

skal jeg noen gang bruke så mye penger på en spiller blir det den samme kominasjonen, helt sikkert
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.746
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Legger du på en AT33EV så trenger du ikke se deg tilbake på mange år, og så bruker man heller resten av pengene på vinyl. Den er hos meg like tilfredsstillende totalt sett som min egen DV XV-1S. Det sier ikke lite. En av vår tids største hifivarp imo.
 

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Innlegg
166
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Gunnar_Brekke skrev:
Hei.

Selv om Classicen muligens er noe kjøligere i klangen enn spillerne i
Scoutfamilien, er det fortsatt en varmt klingene spiller med masse
nivå i nedre mellomtone og bass. Derfor er det viktig å velge en
litt slankt klingende pickup som matcher denne klangkarakteren.
I tillegg bør du velge en relativt stiv pickup da 10tommeren på
Classicen tross alt veier litt.
Det åpenbare valget er en MC-pickup med lavt utgangsnivå.
Men selv om du begrenser søket til denslags pickuper bør
du være selektiv da selv ikke denne typen pickuper er homogene
være seg klangkarakter eller compliance. Jeg ville gått for en av disse:

- Audio Technica AT OC-9 Mk. II
- Dynavector D-17 Mk. III
- Ortofon Cadenca Bronce
- Lyra Argo i (eller erstatningen ?)
- Benz Ebony
- Lyra Helikon (som jeg bruker selv - eller Scala)

Selv en AT OC-9 bør gjøre en kjempejobb på denne spilleren og er såpass
rimelig at en periferi-clamp og puck kan handles for mellomlegget opp til de
dyreste pickupene på listen.

En annen rimelig PU det kan være interessant å prøve i denne armen er
ærverdige Denon DL-103 (alt. 103R) men det kan tenkes at bassen her
blir litt for mye av det gode?

Du sier ikke noe om hvilken RIAA du bruker, men har denne ikke nok gain
bør du gå for et sett Xindak-trafoer for å få nok nivå. Husk å impedans-
matche inngangen på RIAAen for optimalt resultat.

mvh
Gunnar Brekke
Jeg bruker en Dynamic Precision DPR 2.2 RIAA, som jo har et vell av ulike forsterkninger å velge mellom,
fra 50 til 78 dB avhengig av jumpersettinger.

Minimumsforsterkningen på 50 dB gir et støygulv på -101 dB, mens dette faller til -94 og -85 dB etterhvert som gain øker.

50/57 dB: -101, 58/64 dB: -94, 67/73 dB: -85 (ubalanser/balansert output).

Jeg vet hvor forstyrrende et bakteppe av støy kan være (flere av mine tidligere preamps var ganske "høylytte"), så derfor har jeg en viss dragning mot å ikke ha for lavt utgangsnivå fra pickup.

En Dynavector D-17 ligger vel på 0,17 mV, så bruker jeg en slik vil jeg selv med 73 dB forsterkning ligge nesten 2 dB lavere ut enn min Shure - i tillegg til at støygulvet er hevet med 16 dB. Jeg kan ikke fri meg for at
jeg vil legge merke til nesten 18 dB mer støy.

Hvis jeg tygger på tallene for Dynavector XX-2 MkII (0,28mV), får jeg følgende reduksjon i "støyklaring" i forhold til Shuren, når jeg inkluderer utnivå og heving av støygulvet:

64 dB: 13,7 dB mer støy.
67 dB: 19,6 dB mer støy.
73 dB: 13,7 dB mer støy.

Hva tror dere? Hvis man skal velge mellom:

1) Kongepickup via rett i RIAA med høy forsterkning og "mye" støy.
2) Kongepickup via trafoer og lav forsterkning/lite støy i RIAA.
3) Prinsepickup via RIAA og lav forsterkning/lite støy.

så er alternativ 2) det beste?

Det begynner å demre.... I'm going baaaaack.... baaaaack.... all the way back til Fidelity 40,
hvor du jo faktisk påpekte at Xindak trafoene er litt av noen greier.

Hm. Interessant.

Jeg går ut fra at det ikke er noen kvalitetsmessige forskjeller mellom utgavene for 20/26/30 dB forsterkning?
Har de i det hele tatt noe egenstøy?

Selv Benz Ebony TR med sine stusslige 0,1 mV ut vil med 50 + 30 dB forsterkning
gi 1 V ut - med støygulvet 101 dB nede.

Bare så synd at man ikke kan forsterke innholdet i lommeboka med 30 dB...

Jeg skal hive meg rundt med regnearket og finne ut hvilke trafovarianter som passer
til de enkelte pickupene.


Jeg har vel sett for meg at den pickupen jeg skal velge bør minst ligge på nivå med min Shure V15VxMR,
gjerne noe mer "langbeint". Shuren oppfatter jeg som en habil arbeidshest, men har lyst til å gå opp et hakk eller to.

Er Shuren i det hele tatt gangbar som vikar i en startfase, hvis jeg ikke klarer å rive meg løs fra valgets kvaler?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Nå kjenner jeg ikke DP-RIAA'en annet enn av rykte. Men jeg har vanskelig for å tro at den skal være grunn til å bekymre seg for støy. Uansett innstillinger tror jeg støy fra RIAA'en drukner fullstendig under all annen (mekanisk og elektronisk) støy. LP er ikke som CD her, for å si det sånn.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Siden du er opptatt av støy kan jeg nevne at min nyinnkjøpt Rega IOS MC RIAA trinn er tyst som grava på begge gain innstillinger 64db og 70db. Jeg klarer ikke å høre noe støy forskjell mellom den og f.eks cd-spiller når du skifter mellom kildene med øret inntil høyttaleren.

Knakende god RIAA, som sterkt anbefales til eiere av MC PUer.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.746
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Klart Shure-pu'en gangbar. Man får vel akte seg for å vektlegge pu'er så altfor mye med så gode platespillere. Slike platespillere får de fleste rimelige pu'er til å låte langt over forventning.
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
13.828
Antall liker
18.412
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Vidar P skrev:
Legger du på en AT33EV så trenger du ikke se deg tilbake på mange år, og så bruker man heller resten av pengene på vinyl. Den er hos meg like tilfredsstillende totalt sett som min egen DV XV-1S. Det sier ikke lite. En av vår tids største hifivarp imo.
Jeg ser VELDIG i retning denne som en utvidelse av vinyloppsettet utover høsten.
Likte OC9 så godt at jeg tror denne er spot on hva jeg kan ønske meg.
Sleng gjerne noen ord i vinylbloggen min dersom dette er dårlig match i RB700-armen min ;)

R
 

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Innlegg
166
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Nå kjenner jeg ikke DP-RIAA'en annet enn av rykte. Men jeg har vanskelig for å tro at den skal være grunn til å bekymre seg for støy. Uansett innstillinger tror jeg støy fra RIAA'en drukner fullstendig under all annen (mekanisk og elektronisk) støy. LP er ikke som CD her, for å si det sånn.
Neida - jeg antar sterkt at den vil være helt grei - mer et utslag av Nevrosa Vinylaris.

Jeg TROR dog at minste gain i RIAA + trafoer vil være en bedre løsning enn høyeste gain uten.

Eller skriver jeg over meg?
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Usikker her. Ingeniør Brekke har sikkert noe vettugt å komme med...

En trafo har vel ingen støy i seg selv, men vil vel samtidig plukke opp støy fra omgivelsene? Altså et valg mellom transistorsusing og brum indusert i trafo?

Sånn fra hofta, mener jeg.  ;)

Edit: Jeg har en NLE 17, som er ganske støysvak. På den annen side opplever jeg dramatiske forskjeller ved å flytte rundt på signalkablene mellom spiller (Scoutmaster) og RIAA. "Så korte som mulig, men ikke kortere". Og hold dem for all del unna alt som heter strømforsyningstrafoer og nettkabler. Supra LoRad 1,5 kvadrat fra dynabel.no til motoren er forresten et billig og effektivt knep. Kontakter fra Claser'n er mer enn godt nok, og med 1,5 kvadrat får du til å koble standardkontakter.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.746
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Riaaer av idag (og deres gain) er så gode at de lydmessige ulempene med trafoer i de fleste tilfeller er unødvendige imo.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.290
Antall liker
3.016
Sted
Kongsberg
Hei.

En DP RIAA skulle ikke ha noe problemer med støy,
selv med utgangsignal ned mot 0,2 mV. Selvfølgelig
kan det bli støy om du bruker ekstremt lettdrevne
(horn-) høyttalere, men det kan det bli med de aller
fleste RIAAer. Ved kjøp av en Classic har du
muligheten for å kjøpe deg en XLR junction box for å
kjøre balansert inn på DPen. ANBEFALES! Da får du i
tillegg fordelen av "commen mode surpression" i RIAAen.
Bruk allikevel gode balanserte kabler med skikkelig
skjerm. Silk (den tykkeste fra Svalander) med Nautric
XLR-plugger er midt i blinken og gjør en kjempejobb som
platespillerkabel.

Dynavector 17D3 har et utgangsignal på 0,3 mV
(betegnelse 17D kommer av at pickupen har et diamant
cantilever på 1,7 mm).

Selvfølgelig bør du prøve med Shuren din, men med en
complianse på 22 my (?) vil du få en resonansfrekvens
rundt 8 Hz. Du får muligen en noe slapp bassgjengivelse.
Prøv allikevel, for funker det så funker det...

Audio Technica AT33EV blir nok en ennå værre mismatch
(jeg snakker igjen kun fra et teoretisk ståsted). Med en
compliance på 40 my får du en ennå lavere resonansfrekvens.
Dette er en PU for lettere armer.

mvh
Gunnar Brekke
 

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Innlegg
166
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Gunnar_Brekke skrev:
...

Selvfølgelig bør du prøve med Shuren din, men med en
complianse på 22 my (?) vil du få en resonansfrekvens
rundt 8 Hz. Du får muligen en noe slapp bassgjengivelse.
Prøv allikevel, for funker det så funker det...

...

mvh
Gunnar Brekke
Ser at Shuren ligger på 25 i compliance - resonansen blir vel da enda lavere enn 8 Hz,
og havner helt utenfor det ideelle området på 8-12 Hz.

Hva ER egentlig effektiv masse til VPI Classic-armen? Vanskelig å finne svar på nettet - ser nevnt 12,3 og 11,6 gram - men det kan meget godt være for en ANNEN VPI-arm enn standard.

Jeg går ut fra at du anbefaler bruk av balansert kabling fra platespiller tll RIAA uavhengig av om strekket til preamp er balansert eller ei? Jeg kommer sannsynligvis til å gå for balansert hele veien for å få de kjærkomne ekstra dB forsterkning, og få brukt den ene (snufs) XLR-inngangen på min Adcom preamp.

Finnes Silk enda? Men kun hos Svalander? Interessant...

EDIT: Aha - Svalander selger kun råkabel. Er vel snakk om et restlager?

Jaja, mulig man burde finne fram loddebolten og nogle Neutrics.

(Folk kan si hva de vil om Furutech, etc. but I just LOVE den mekaniske kvaliteten til Neutric. Ingen "hylser som plutselig skrur seg av"...)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.746
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Gunnar_Brekke skrev:
Audio Technica AT33EV blir nok en ennå værre mismatch
(jeg snakker igjen kun fra et teoretisk ståsted). Med en
compliance på 40 my får du en ennå lavere resonansfrekvens.
Dette er en PU for lettere armer.

mvh
Gunnar Brekke
AT33EV har en statisk compliance på 40 men en dynamisk på 10. Dette er bare ett knepp høyere enn AT OC9/II som har 9.

Den nyeste generasjonen (AT OC9/III) har faktisk 18. Nå oppgir AT riktignok ved 100hz så ved 10hz vil compliance være noe høyere, men allikevel er det knapt forskjell på dynamisk compliance på OC9/II og AT33EV.

Her fra manualen til AT33EV;



Nevner det siden du hadde OC9/II med på listen over pu'er du ville ha gått for, mens du frykter at AT33EV er en mismatch. For eksempelets skyld har jo DV 17/III (som også var på lista di) en høyere dynamisk compliance enn AT33EV, med sine 15 (riktignok sannsynligvis ved 10 hz, så ikke nødvendigvis sammenliknbar).

Sånn litt OT så er Vinyl Engine sin database veldig fin, nokså innholdsrik og lett søkbar på modeller;

http://www.vinylengine.com/cartridge_database.php
 

Vedlegg

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Innlegg
166
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
AT33EV har en statisk compliance på 40 men en dynamisk på 10. Dette er bare ett knepp høyere enn AT OC9/II som har 9.

Den nyeste generasjonen (AT OC9/III) har faktisk 18. Nå oppgir AT riktignok ved 100hz så ved 10hz vil compliance være noe høyere, men allikevel er det knapt forskjell på dynamisk compliance på OC9/II og AT33EV.

Her fra manualen til AT33EV;



Nevner det siden du hadde OC9/II med på listen over pu'er du ville ha gått for, mens du frykter at AT33EV er en mismatch. For eksempelets skyld har jo DV 17/III (som også var på lista di) en høyere dynamisk compliance enn AT33EV, med sine 15 (riktignok sannsynligvis ved 10 hz, så ikke nødvendigvis sammenliknbar).

Sånn litt OT så er Vinyl Engine sin database veldig fin, nokså innholdsrik og lett søkbar på modeller;

http://www.vinylengine.com/cartridge_database.php
Hm. Interesting. Hvem forhandler Audio Technica her på berget?
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.341
Antall liker
7.162
Jeg har begrenset erfaring med armer og PU's, men min Lyra Argo I spiller virkelig fint på min Classic. Kan anbefales!
 

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Innlegg
166
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Valvester skrev:
Hva ER egentlig effektiv masse til VPI Classic-armen?
Fant omsider ut dette på Audioasylum:

Armtube i aluminium: 10,9 gram.
Armtube i rustfritt stål: 12,3 gram.

(http://www.AudioAsylum.com/audio/vinyl/messages/91/910515.html)

Jeg går ut fra at det er aluminiums-utgaven som leveres standard med spilleren?

Plugget inn noen tall, forutsatt bruk av armtube i aluminium:

(http://www.theanalogdept.com/cartridge___arm_matching.htm)

Når det gjelder Audio Technica/Lyra gjetter jeg på en compliance ved
10 Hz på det dobbelte av tallene for 100 Hz / halvparten av statisk compliance
ved 100 Hz.

Shure V15VxMR: Compliance på 25 => 7,5 Hz -> For lavt.
Audio Technica AT-33EV: Compliance 20 => 8,31 Hz -> OK
Audio Technica AT-OC9 ML II: Compliance 18 => 8,51 Hz -> OK
Dynavector XX-2 MkII: Compliance 10 => 11,42 Hz -> OK
Dynavector Karat 17D3: Compliance 15 => 7,94 Hz -> På grensen
Benz Ebony: Compliance 14 => 9,04 Hz -> OK
Benz Glider S M/H: Compliance 14 => 9,96 Hz -> OK
Benz Glider S L: Compliance 15 => 9,62 Hz -> OK
Lyra Helikon: Compliance 24 => 7,37 Hz -> For lavt.
Lyra Argo (i): Compliance 24 => 7,67 Hz -> For lavt
Lyra Delos: Compliance 24 => 7,51 Hz -> For lavt.
Lyra Skala: Compliance 24 => 7,19 Hz -> For lavt.
Ortofon Cadenca Bronce: Compliance 12 => 9,76 Hz ->OK


Si meg - er det bare unntaksvis at pickuper går nevneverdig over 20-25 KHz?
Vet at D17 er rangert til 100 KHz, og at Lyra-pickupene er spesifisert opp
til 50 KHz, men ellers er det "kjedelige" 20-20 KHz som gjelder. Gjør ingenting
i det hele tatt om pickuper går LITT forbi 20 KHz.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Valvester skrev:
Hm. Interesting. Hvem forhandler Audio Technica her på berget?
Ingen, så vidt jeg vet. Vi har ingen av de aktuelle AT'ene hos BD, kun AT95E (what a joke that would be..).

Norsk importør tar dem heller ikke inn. Markedet er ikke stort nok til at vi kan konkurrere med utenlandske nettbutikker (prøv å selge 100st. ATOC 9 fra 'pølsebua' vår).

Trist men leit. Dette er produkter vi veldig gjerne skulle tilbudt kundene våre.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.766
Antall liker
5.573
Torget vurderinger
1
Valvester skrev:
Ikke heng deg for mye opp i «for lav» resonansfrekvens for arm/PU i området omkring 6-7-8 Hz. En nedre grense omkring 8 Hz er først og fremst myntet på platespillere med flytende oppheng som gjerne har en resonansfrekvens på det flytende opphenget omkring 3-6 Hz. Uten flytende oppheng så er ikke dette så mye å bry seg om. Da er neste skanse resonans knyttet til rotasjonen og eksentriske og bulkede plater, dvs 0,55Hz for 33 1/3 rpm og 0,75 Hz for 45 rpm.

EDIT: Praktisk talt alle PUer med litt skarpere nålesliping enn «rund» vil kunne gjengi frekvenser over 20 KHz (i varierende grad, bl.a. også avhengig av PUens spolekonstruksjon og belastningsimpedans/resistans). Spec på frekvensrespons over 50 KHz er dog litt tullete, da det er svært få plater med noen informasjon i dette frekvensområdet, og den informasjonen som evt er der slites veldig fort ut (bl.a. avhengig av slipingen av PU og evt sporingsfeil), og i den grad det er et «matnyttig» nivå på denne informasjonen så vil det være svært få (om noen) PUer som klarer å henge med i svingene (det er stor sannsynlighet for at denne informasjonen evt vil framprovosere skurring og forvregning på mange PUer). Selv maks nivå ved 20 KHz på de innerste platerillene er en stor utfordring både mht kutting av platene og med hensyn til avspilling.

mvh
KJ
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
At ingen av Lyra PU'ene skulle passe i VPI armen fremstår som bortimot utrolig. Du bør sjekke dataene en gang til, ellers bør du kanskje prøve å pm'e noen av de som bruker Lyra/VPI komboer med stort hell. Selv har jeg ikke så mye å bidra med i forhold til fungerende komboer, men kan opplyse om at Lyras PU'er er kjent for å være veldig lette å få til i de fleste armer. Det er mange her inne som er tilhengere av AT pu's. Selv tilhører jeg ikke jubelkoret mht. ATOC9. Rett skal være rett, jeg har ikke hørt pu'en på vinylrigger av VPI Classics format. De ganger jeg har hørt den, har den ikke falt i smak. Jeg har funnet den noe grå og med klare mangler i begge ender av frekvens spekteret. Jeg er heller ingen stor Ortofon fan. Har eid MC 30 supreme/super og MC 15 supreme/super mkII. Og Ortofon er ikke på lista ved neste korsvei. Dette har nok mye med preferanser og gjøre for all del, men synes at du kanskje burde få vite at det ikke alle som er like begeistret for disse pu'ene. Jeg betviler ikke at andre har andre erfaringer med både AT og Ortofon, og er veldig klar over at de har gode anmeldelser over lang tid. Spesielt ATOC9 har jo vært en budsjett hit i tiår nå.
Pickuper er som med alle andre hifi komponenter avhengig av matching og preferanser. Det som får en til å rope halleluja og få ståpels, frembringer kanskje bare et forståelsesfullt skuldertrekk hos en annen. Mitt beste råd er å komme deg ut å høre litt greier hos andre. Oppsøk Lyric og få demo med aktuelle kandidater. Så kan du gjøre deg opp dine egne meninger om hva du søker.
Lykke til på jakten, og jeg tror du gjør en stor feil med å avskrive Lyra på bakgrunn av regnestykket ditt. Satser på at mer teknisk kyndige, evt. brukere av VPI armer og Lyra pu's kommer på banen her.
 

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.589
Antall liker
598
Torget vurderinger
2
Har blitt AT33EV-fan æ og,et meget godt kjøp :) Ligger på de fleste nettbutikker til ca 500dollar(veil 899) Kjøpte min hos Needledoctor,veldig grei å handle hos. Her en test http://www.soundstage.com/equipment/audiotechnica_at33ev.htm Testen sammenligner den i forhold til Lyra Argo i til 1500dollar. Og gjør sæ iikkje bort da heller ;) Men: ser dem kjøre AT på kun 100 ohm :eek: Og da har dem ikkje hørt livet denne kan varte opp med,denne MÅ lastes lettere.Bruke selv 405 ohm "sett" via stepup,da blei det fart på sakene.Har valgene 83,170,278,405,650 og 1300ohm via trafo.Kan iallefall si at de 2 tyngste får den til å høres treg ut :p Og e enig med VidarP her,denne vil funke i de fleste armer,ihverfall denne du har.Bruker min AT i RB600,funker som bare det :D Tvile sterkt på at AT33EV blir noen skuffelse for å si det pent ;D

mvh Filip
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
En liten ting: Hvis jeg ikke husker feil har hele Kadenza-serien compliance på 16. Det samme har min Jubilee, som i alle fall funker nydelig på 9 Signature.

En til: Ortofon av i dag er nok andre dyr enn MC 20/30 (super/supreme). Jeg hadde MC 20 supreme for sikkert 20 år siden. Hele anlegget har vært byttet (flere ganger) siden den gang, så jeg skal ikke komme med noe detaljerte påstander. Det har jeg ikke belegg for.
 

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Innlegg
166
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
Ikke heng deg for mye opp i «for lav» resonansfrekvens for arm/PU i området omkring 6-7-8 Hz. En nedre grense omkring 8 Hz er først og fremst myntet på platespillere med flytende oppheng som gjerne har en resonansfrekvens på det flytende opphenget omkring 3-6 Hz.

...
gut_man skrev:
At ingen av Lyra PU'ene skulle passe i VPI armen fremstår som bortimot utrolig.

...
Ja - jeg følte det var noe som ikke stemte der jeg svettet over regnearket. Det var nok "Byingeniør Bjarne Hansen" som stakk seg frem. Det virker både rimelig at dette er mer et være-eller-ikke-være for flytende oppheng, samt at Lyra pickuper umulig kan låte dass på VPI.

Finalistene mine begynner å avtegne seg - Benz, Dynavector, Lyra.

Jeg er pretty intrigued av komboen Benz Ebony TR + Xindak trafoer (30 dB). Kan dette gi en lydkarakter i retning av det som får voksne menn med langt sjegg og Islandsgenser til å gråte? Det eneste minuset med trafobruken er at jeg ikke får brukt balansert kabling.

Ebony H / Ebony L: Vanskelig å velge - det mest praktiske fra mitt Hi-Fi nevrotiske ståsted (Byingeniøren stikker seg fram igjen) er H-utgaven med sine 2,5 mV, som muliggjør laveste gain på DP-RIAAen. Det er nok flest detaljer med L-utgaven.

Jeg spørger atter: Kan det virkelig stemme at Ebony H/L/TR kan fås for 15000,- som det stod i Fidelity-artikkelen? (Jeg tar ikke kontakt med Tor & Co før jeg har fintenkt noen dager til.)

Ang. loading - DP-RIAAen har jo muligheter for 110, 370, 1 K og 47K Ohm.
Benz Ebony H er jo angitt med ">1000" - vil man da kunne ende opp med enten for mørk eller for lys klang, siden det er ingenting å velge i mellom 1K og 47K?

Lyra - Etter det folket har skrivi, går jeg vel for enten Argo (i) eller Helikon. Det aner meg dog at jeg kaaaanskje vil foretrekke "huslyden" til Benz. Har hørt Benz Glider på en VPI Scout og det låt helt nydelig. Ditto for Dynavector D17 (eldste utgave?) på Scout. Snadder på boks - men jeg får fnatt av nålefaner som er så korte at pickuphuset så VIDT ikke subber nedi selv på HELT slette plater...

Dynavector - her blir det vel XX-2 MkII eller ingenting. Får som sagt fnatt av Nålefanus Minisculos - selv om det nok er en lur greie lydmessig.

Benz Micro Glider - blir vel "billigalternativet" om jeg ikke koster på meg noen av de andre alternativene - som alle ser ut til å ligge på 12-15K.

Foreløpig ligger vel Benz littebittegrann foran i feltet mitt, med Lyra og Dynavector like bak.
Så fremt ingen av deltakerne får krampe kommer det muligens til å bli fotofinish.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.766
Antall liker
5.573
Torget vurderinger
1
Valvester skrev:
Beslutningsvegringens fornøyelser ? 8)

«
Ebony H / Ebony L: Vanskelig å velge - det mest praktiske fra mitt Hi-Fi nevrotiske ståsted (Byingeniøren stikker seg fram igjen) er H-utgaven med sine 2,5 mV, som muliggjør laveste gain på DP-RIAAen. Det er nok flest detaljer med L-utgaven.
»

Kan du utdype vurderingen litt? Jeg «tipper» DP-RIAAen ikke trives noe dårligere med L-utgaven. Dersom vurderingen din er mht støy, så bør du være oppmerksom på at PUens egenstøy øker med spoleresistansen (f.eks. en «std» lavimpedant Ortofon PU med 6 ohm spoleresitans og 500 µV ut har et «teoretisk» SN rett i overkant av 80 dB). Du skal uansett ha ganske blankpolerte plater for å kunne dra nytte av SN som er særlig bedre enn ca 70 dB.

«
Benz Ebony H er jo angitt med ">1000" - vil man da kunne ende opp med enten for mørk eller for lys klang, siden det er ingenting å velge i mellom 1K og 47K?
»

Jeg legger to spesidaler på at Benz H er designet med hensyn til 47K. Noen av oss kan muligens hevde at Benz uansett er for mørk.

mvh
KJ
 

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Innlegg
166
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
Valvester skrev:
Beslutningsvegringens fornøyelser ? 8)

«
Ebony H / Ebony L: Vanskelig å velge - det mest praktiske fra mitt Hi-Fi nevrotiske ståsted (Byingeniøren stikker seg fram igjen) er H-utgaven med sine 2,5 mV, som muliggjør laveste gain på DP-RIAAen. Det er nok flest detaljer med L-utgaven.
»

Kan du utdype vurderingen litt? Jeg «tipper» DP-RIAAen ikke trives noe dårligere med L-utgaven. Dersom vurderingen din er mht støy, så bør du være oppmerksom på at PUens egenstøy øker med spoleresistansen (f.eks. en «std» lavimpedant Ortofon PU med 6 ohm spoleresitans og 500 µV ut har et «teoretisk» SN rett i overkant av 80 dB). Du skal uansett ha ganske blankpolerte plater for å kunne dra nytte av SN som er særlig bedre enn ca 70 dB.

«
Benz Ebony H er jo angitt med ">1000" - vil man da kunne ende opp med enten for mørk eller for lys klang, siden det er ingenting å velge i mellom 1K og 47K?
»

Jeg legger to spesidaler på at Benz H er designet med hensyn til 47K. Noen av oss kan muligens hevde at Benz uansett er for mørk.

mvh
KJ
Når jeg tenker meg ENDA mer om har du nok helt rett. Selv det "skrekkelig høye" støygulvet på -85 dB er jo en DEL under "peiskosen" på selve platene, og man vil nok først synes det er plagsomt oppe på -70-tallet.

Om man ikke legger merke til dagens støygulv, betyr jo ikke det at man hører det med en gang det begynner
å flytte seg oppover...


Kjører jeg en Benz Ebony L med 73 dB forsterkning får jeg like over 1 V ut, som er okidoki - mindre enn 2 dB høyere enn det jeg er vant til nå (der var nevrotikeren igjen - DEKK SIER JEG!)

Satt nettopp og siklet meg gjennom http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,31598.0.html

Søren - nå fikk jeg skikkelig lyst på en AT33EV, ass. Needledoctor og LP Gear selger disse for knappe $500.

Beslutningsprosessen blir som å referere Clubber Lang: "Pain!".
 

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Innlegg
166
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
F.E. skrev:
Har blitt AT33EV-fan æ og,et meget godt kjøp :) Ligger på de fleste nettbutikker til ca 500dollar(veil 899) Kjøpte min hos Needledoctor,veldig grei å handle hos. Her en test http://www.soundstage.com/equipment/audiotechnica_at33ev.htm Testen sammenligner den i forhold til Lyra Argo i til 1500dollar. Og gjør sæ iikkje bort da heller ;) Men: ser dem kjøre AT på kun 100 ohm :eek: Og da har dem ikkje hørt livet denne kan varte opp med,denne MÅ lastes lettere.Bruke selv 405 ohm "sett" via stepup,da blei det fart på sakene.Har valgene 83,170,278,405,650 og 1300ohm via trafo.Kan iallefall si at de 2 tyngste får den til å høres treg ut :p Og e enig med VidarP her,denne vil funke i de fleste armer,ihverfall denne du har.Bruker min AT i RB600,funker som bare det :D Tvile sterkt på at AT33EV blir noen skuffelse for å si det pent ;D

mvh Filip
Maktet faktisk å overse innlegget ditt - hyggelig å sjå at det ikke bare er forbigående prissetting på $500 hos noen få.
 

ou812rh

HiFi, humle, malt & sykkel
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
6.523
Antall liker
24.498
Sted
Bydelen for okser i Oslo
Torget vurderinger
10
Tviler ikke på at du kan få Ebony ned mot 15k. Listepris er vel ca 20k. så her er det bare å starte forhandlinger :)

OU812
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.870
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Valvester skrev:
Ang. loading - DP-RIAAen har jo muligheter for 110, 370, 1 K og 47K Ohm.
Benz Ebony H er jo angitt med ">1000" - vil man da kunne ende opp med enten for mørk eller for lys klang, siden det er ingenting å velge i mellom 1K og 47K?
Har aldri prøvd Ebony H, men min LP spiller utmerket med 47K.
 

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Innlegg
166
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Er forresten juryen samstemt i at Delos er mørkere enn Argo (i), eller snakkar me ymse loading her?
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Zomby_Woof skrev:
En liten ting: Hvis jeg ikke husker feil har hele Kadenza-serien compliance på 16. Det samme har min Jubilee, som i alle fall funker nydelig på 9 Signature.

En til: Ortofon av i dag er nok andre dyr enn MC 20/30 (super/supreme). Jeg hadde MC 20 supreme for sikkert 20 år siden. Hele anlegget har vært byttet (flere ganger) siden den gang, så jeg skal ikke komme med noe detaljerte påstander. Det har jeg ikke belegg for.
Det skal være sikkert :) Moderne Ortofon er bare helt suverent.
Den dagen jeg sliter ut Jubilee er jeg ikke i tvil på at det blir en ny Ortofon.
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
5.483
Antall liker
3.611
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Hei Valvester har en Vpi Aries 3 med 9 signature arm og superplatter. Den er jo i slekt med din. Spiller i dag på en Benz Ace H en rimelig pu. Den spiller nydelig. Spiller gamle slitte plater uten og fremheve støy , egenskap jeg verdsetter. Har hatt mange Benz modeller og denne er den beste jeg har hatt i forhold til pris. Vil bare si at min neste pu blir Benz Ebony h har klokketro på denne. Ps laster Acen på 3k syntes det låt bedre enn 47k. Mvh Geir.
 

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Innlegg
166
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
After much traving rundt og kløing i hodet ser finaleheatet ut til å bestå av Benz og Lyra,
med Delos og Ebony (H/L) i tet med Glider som outsider.

Si meg - bruker Lyra og Benz noen som helst form for stylus guard?
Om ikke annet så for montasjen sin del hadde det vært en stor fordel.
Jeg er noe bortskjemt med det innebygde "kost og brett" som Shuren har.

Hva med retipping? Noen praktiske forskjeller der? Antar at det er snakk
om rabatt ved innbytte, evt. ren innsending til produsent.

Noen som kommet så langt at de er på sin 2. eller 3. "tip"?

Er det kun Oslo Hi-Fi Center som forhandler Lyra her til lands?
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.870
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Benz har ingen "stylus-guard" på sine PU'er. Så vær forsiktig under montasje. Har bare hatt Benz'er med trehus og de er såpass store at du får et godt tak på dem når de skal skrues fast på armen.
Benz har et særdeles rimelig re-tipping opplegg. Har aldri prøvd det selv, men sist jeg spurte var prisen 1500,- for retipping av Ruby2.
Det som ikke var så bra var at det typisk ville ta mange måneder og i noen tilfeller opp til ett år......
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.636
Antall liker
10.644
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
FZ skrev:
Benz har ingen "stylus-guard" på sine PU'er. Så vær forsiktig under montasje. Har bare hatt Benz'er med trehus og de er såpass store at du får et godt tak på dem når de skal skrues fast på armen.
Benz har et særdeles rimelig re-tipping opplegg. Har aldri prøvd det selv, men sist jeg spurte var prisen 1500,- for retipping av Ruby2.
Det som ikke var så bra var at det typisk ville ta mange måneder og i noen tilfeller opp til ett år......
Min tok over 3 mnd, og kom på 3 500,- Og da skulle det være minimalt å gjøre på den... Så tviler på at du får det til 1 500,- Dette var for et drøyt år siden.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.870
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Hvor leverte du PU'en?
Var du fornøyd med jobben?
 

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Innlegg
5.449
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Jeg er enig i de siste inlegg som går på rebuild/retipping muligheter for en grei penge. Hvis du beveger deg opp mot maks av ditt budsjett, er det greit å vite at den investeringen gir muligheter for å forlenge livet på pu når diamanten begynner å bli slitt. Dette var avgjørende for min egen del da jeg skulle ha meg pu nr. to. Jeg havnet på Van den Hul etter å ha hørt the Frog i FallenAs anlegg ved flere anledninger, og etter å ha fått låne Ricos Frog i eget anlegg en stund. VdH rebuilder og retipper (gjør det som trengs med pu) for 3-4k prisen varierer visst litt i forhold til hvor mye han gjør med pu. Det er ikke så mange her inne som kjenner VdH, så jeg tenkte det var verdt å nevne, for disse pu er imo undervurderte. Så jeg føler litt for å reklamere litt: Det som kjennetegner lyden fra VdH, er oppløsning, dynamikk og en utrolig lettflytende lyd. En veldig fin allround pu. Jeg er så fornøyd med min VdH, at jeg kommer til å sende min Dynavector til VdH for retipping når den tid kommer. Dynavector skal ha langt over 10k for samme jobben, noe jeg finner aldeles uhørt. Forhåpentligvis blir resultatet en pu med Dynavectors ekstreme dynamiske egenskaper (den er utrolig bra på rock'n roll) med VdHs oppløsning, detaljering og flyt.. Time will show.
 
Topp Bunn