Lyra har stylus guard, de rettet tilogmed min skeive nålefane gratis etter at jeg klaska til den.Valvester skrev:After much traving rundt og kløing i hodet ser finaleheatet ut til å bestå av Benz og Lyra,
med Delos og Ebony (H/L) i tet med Glider som outsider.
Si meg - bruker Lyra og Benz noen som helst form for stylus guard?
Om ikke annet så for montasjen sin del hadde det vært en stor fordel.
Jeg er noe bortskjemt med det innebygde "kost og brett" som Shuren har.
Hva med retipping? Noen praktiske forskjeller der? Antar at det er snakk
om rabatt ved innbytte, evt. ren innsending til produsent.
Noen som kommet så langt at de er på sin 2. eller 3. "tip"?
Er det kun Oslo Hi-Fi Center som forhandler Lyra her til lands?
Hmm. Jeg kjører og Argo I, men ingen har fortalt meg dette med litt ekstra vekt på armen. Hvor mye må legges til, og hvor?ssm skrev:Hei , jeg har både skala og xv1-s i stallen på min vpi.....
hatt argoi lenge , skal du ha denne , som er fremragende på vpi , må du ha en headshellweight til armen din , om du har 10 tommers arm ,pickupen er i letteste laget , med vekta går det strålende , koster vel 300 spenn for denne lille tungsten-plata.
Argo i på min lenge , det var veldig bra , og i forhiold til skala(til dobbel pris) står den seg godt- låter ikke akkurat dobbelt så bra... 8)
Men skala har mere ro , litt mere pondus og mere utstrakt i toppen , og enda bedre bass ,. men dog små parametere.
Løp å kjøp argo i......
Argo i syntes jeg er en bedre pu enn xx-2 , og nå til en del lavere pris , når man kommer til dyrere dv og Lyra er jeg fortsatt i fasen jeg prøver ut , og spiller nå på xv-1s .,så får vi se hva førstevalget blir etterhvert.
Mvh Espen
Av og til (men så langt ikkje på min JMW 9Sig) har eg opplevd at det vert betre lyd om ein har lang vektarm/lett kontravekt enn når ein har kort vektarm/tung kontravekt. Dette erfaringane har eg hatt med tangentialarmar der det kunne velgjast ulike kontravekter.Zomby_Woof skrev:Skjønner ikke helt. Får du loddet nærme nok til at nåletrykket blir korrekt, ssm? I så fall er det ikke noe problem. Du får til og med lavere effektiv masse på den måten, noe som kan være en fordel med disse armene og typiske PU'er.
Teoretisk bør du få bedre lyd med kort arm/tungt lodd fordi tregheten i systemet blir mindre. Mulig det du opplever er at noen PU'er profiterer på større treghet og opplever dette som en dempning a la annen demping som f.eks. silikonbad. Just a thought....Audiophile-Arve skrev:Av og til (men så langt ikkje på min JMW 9Sig) har eg opplevd at det vert betre lyd om ein har lang vektarm/lett kontravekt enn når ein har kort vektarm/tung kontravekt.
Det var det jeg ikke gjorde Zomby , loddet måtte stå klin inntil tønna , ergo ingenting å justere OPP vekten på , med tungsten-skjellet blir det mer masse foran noe som resulterer i at loddet må mere bakover for justering til rett vekt , dermed får man det man trenger fremover for å øke stift-trykket til helt passende og mulighet for å eksprementere seg fram.Zomby_Woof skrev:Skjønner ikke helt. Får du loddet nærme nok til at nåletrykket blir korrekt, ssm? I så fall er det ikke noe problem. Du får til og med lavere effektiv masse på den måten, noe som kan være en fordel med disse armene og typiske PU'er.
Det begynner å bli en stund siden. Men jeg mener å huske at en med peil her inne kom fram til at man fikk lavere effektiv masse på armen med tyngre lodd.Audiophile-Arve skrev:Av og til (men så langt ikkje på min JMW 9Sig) har eg opplevd at det vert betre lyd om ein har lang vektarm/lett kontravekt enn når ein har kort vektarm/tung kontravekt. Dette erfaringane har eg hatt med tangentialarmar der det kunne velgjast ulike kontravekter.Zomby_Woof skrev:Skjønner ikke helt. Får du loddet nærme nok til at nåletrykket blir korrekt, ssm? I så fall er det ikke noe problem. Du får til og med lavere effektiv masse på den måten, noe som kan være en fordel med disse armene og typiske PU'er.
Eg har lurt litt på om JMW burde hatt fleire kontravektalternativ...? Har hatt litt problem med nokre pickupar.
Nokon som har fått til Denon 103 på ein eller annan måte? Forferdeleg match på min spelar. No stemmer det med teorien, men 103 funkar veldig bra med SME V, som heller ikkje har teorien med seg......?
OK. Selvfølgelig skal du ha riktig nåletrykk, ikke noe å diskutere. Men det var pussig. Trodde ikke Lyraene var så lette.ssm skrev:Det var det jeg ikke gjorde ZombyZomby_Woof skrev:Skjønner ikke helt. Får du loddet nærme nok til at nåletrykket blir korrekt, ssm? I så fall er det ikke noe problem. Du får til og med lavere effektiv masse på den måten, noe som kan være en fordel med disse armene og typiske PU'er.
Grunnen til at det er en fordel at armen er kort og loddet er tungt er at treghetsmomentet da blir mindre.Zomby_Woof skrev:Det begynner å bli en stund siden. Men jeg mener å huske at en med peil her inne kom fram til at man fikk lavere effektiv masse på armen med tyngre lodd.Audiophile-Arve skrev:Av og til (men så langt ikkje på min JMW 9Sig) har eg opplevd at det vert betre lyd om ein har lang vektarm/lett kontravekt enn når ein har kort vektarm/tung kontravekt. Dette erfaringane har eg hatt med tangentialarmar der det kunne velgjast ulike kontravekter.Zomby_Woof skrev:Skjønner ikke helt. Får du loddet nærme nok til at nåletrykket blir korrekt, ssm? I så fall er det ikke noe problem. Du får til og med lavere effektiv masse på den måten, noe som kan være en fordel med disse armene og typiske PU'er.
Eg har lurt litt på om JMW burde hatt fleire kontravektalternativ...? Har hatt litt problem med nokre pickupar.
Nokon som har fått til Denon 103 på ein eller annan måte? Forferdeleg match på min spelar. No stemmer det med teorien, men 103 funkar veldig bra med SME V, som heller ikkje har teorien med seg......?
Resonnementet gikk på at statisk balanse var gitt av 'avstand til senter*masse*tyngdeakselerasjonen', mens effektiv masse var gitt av 'masse* avstand til senter*avstand til senter' (fordi vi her forholder oss til akselerasjon). Å flytte vekta mot eller fra senter påvirker med andre ord den statiske balansen som en førstegradsfunksjon, men den effektive massen som en annengrads.
Med forbehold om at jeg forsto og husker, naturligvis. Kontraintuitivt, men tyngre motvektslodd gir altså lavere effektiv masse. Samme effekten får man naturligvis ved å legge vekter på headshell.
Det kan altså finnes en teknisk velfundert forklaring på din observasjon. Endring i effektiv masse gir endring i resonansfrekvens.
Hvis man tenker på Dompla som ungene bruker så blir det litt letter å forstå hvorfor lager for bedre betingelser med vekt lengst inn mot senter.Audiophile-Arve skrev:Altså får dette som konsekvens noko som kan samanliknast med effekten av ymse former for demping?
Det er fordi den tyngste normalt også har lengst bein og styrer dumpa som han villaban skrev:;D Ikke fult så morro lenger når den tyngste av de 2 på dompla sitter nesten mitt på med full kontroll over minstemann.
;DFZ skrev:Det er fordi den tyngste normalt også har lengst bein og styrer dumpa som han villaban skrev:;D Ikke fult så morro lenger når den tyngste av de 2 på dompla sitter nesten mitt på med full kontroll over minstemann.
Dessuten kan han/hun enklere justere tyngdepunktet sitt fordi kroppen er lengre.....
Ja, på en måte får du det, men det blir jo et paradoks å lage en arm med så lav friksjon som mulig for deretter å tilføre treghet i systemet ved å øke treghetsmomentet.... evt. tilføre demping i form av silikonbad og padleåre. Har aldri vært noen fan av slik demping, men det er på det teoretiske planet. Mulig det gir bedre resultat i noen kombinasjoner, men synes i utgangspunktet det høres ut som en dårlig ide.Audiophile-Arve skrev:Altså får dette som konsekvens noko som kan samanliknast med effekten av ymse former for demping?
http://townshendaudio.com/wp/turntables/the-rock-v/FZ skrev:Noen som har en god forklaring på fordelen med å innføre demping? (Eller er det for mye OT for trådstarter?)
Eg har latt meg irritere over det same - fyrst har du ein superarm, og så reduserer ein kapasiteten til armen. Ikkje desto mindre har det mykje føre seg lydmessig.FZ skrev:Ja, på en måte får du det, men det blir jo et paradoks å lage en arm med så lav friksjon som mulig for deretter å tilføre treghet i systemet ved å øke treghetsmomentet.... evt. tilføre demping i form av silikonbad og padleåre. Har aldri vært noen fan av slik demping, men det er på det teoretiske planet. Mulig det gir bedre resultat i noen kombinasjoner, men synes i utgangspunktet det høres ut som en dårlig ide.Audiophile-Arve skrev:Altså får dette som konsekvens noko som kan samanliknast med effekten av ymse former for demping?
Noen som har en god forklaring på fordelen med å innføre demping? (Eller er det for mye OT for trådstarter?)
«Treghetsmomentet» (Masse) er vel evkvivalent med induksjon? Det samme gjelder vel for tradisjonelle dempetrau med veske? Mens friksjon er ekvivalent med resistans/motstand. Det kan med andre ord synes som det er en viss fornuft i galskapen - dvs minimere friksjon mens man har en kritisk tilpassing av treghetsmoment og demping.FZ skrev:... treghetsmomentet .... evt. tilføre demping ...
7 gram poå argo i mot 9 gram på skala , dv xv1-s igjen veier 12gr tror jeg , husker ikke i farta....Zomby_Woof skrev:OK. Selvfølgelig skal du ha riktig nåletrykk, ikke noe å diskutere. Men det var pussig. Trodde ikke Lyraene var så lette.ssm skrev:Det var det jeg ikke gjorde ZombyZomby_Woof skrev:Skjønner ikke helt. Får du loddet nærme nok til at nåletrykket blir korrekt, ssm? I så fall er det ikke noe problem. Du får til og med lavere effektiv masse på den måten, noe som kan være en fordel med disse armene og typiske PU'er.
Er ikke denne 'tregheten' akkurat det samme som 'effektiv masse'? Altså en forutsetning for at pickup/arm-kombinasjonen skal virke?FZ skrev:Formelen for treghetsmomentet er I=mr2
I en platespiller-arm blir da m lik massen av motvektsloddet og r lik avstanden fra tyngdepunkt motvektslodd til senter pivot (omdreiningspunktet for armen).
Treghetsmoment er ikke det samme som effektiv masse. Masse har SI-enheten kg mens treghetsmomentet har enheten kgm2Zomby_Woof skrev:Er ikke denne 'tregheten' akkurat det samme som 'effektiv masse'? Altså en forutsetning for at pickup/arm-kombinasjonen skal virke?FZ skrev:Formelen for treghetsmomentet er I=mr2
I en platespiller-arm blir da m lik massen av motvektsloddet og r lik avstanden fra tyngdepunkt motvektslodd til senter pivot (omdreiningspunktet for armen).
Hele platespillergreia forutsetter jo at armen følger pickupen under resonansen, og holder den i ro over resonansfrekvensen. Hvor denne havner bestemmes av effektiv masse og pickupens compliance.
Skalaen sitter som en kule i arma iallefallssm skrev:7 gram poå argo i mot 9 gram på skala , dv xv1-s igjen veier 12gr tror jeg , husker ikke i farta....Zomby_Woof skrev:OK. Selvfølgelig skal du ha riktig nåletrykk, ikke noe å diskutere. Men det var pussig. Trodde ikke Lyraene var så lette.ssm skrev:Det var det jeg ikke gjorde ZombyZomby_Woof skrev:Skjønner ikke helt. Får du loddet nærme nok til at nåletrykket blir korrekt, ssm? I så fall er det ikke noe problem. Du får til og med lavere effektiv masse på den måten, noe som kan være en fordel med disse armene og typiske PU'er.
Samma det , den spiller veldig flott... ;D ;D
Jeg har aldri sett noen definisjon på effektiv masse, men vil vel kanskje heller tro at den er definert i nålespissen som har en definert avstand til pivot når PU er montert iht. fabrikantens overheng.Zomby_Woof skrev:Please elaborate.
Kan du gi meg en forklaring på forskjellen i legmannstermer?
Er ikke effektiv masse et uttrykk for en ekvivalent til masse i cantileverens omdreiningspunkt? Altså ikke armens reelle masse?
Neida - kjør på. Begynner vi å diskutere motorer og strømkabler er det kanskje gått for langt.Parelius skrev:http://townshendaudio.com/wp/turntables/the-rock-v/FZ skrev:Noen som har en god forklaring på fordelen med å innføre demping? (Eller er det for mye OT for trådstarter?)
[/OT]