Pickup-forslag til VPI Classic

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Jeg har hørt, fra en av importørene av Benz, at van den Hul sender sine PU'er til Benz for re-tipping. Kan selvsagt ikke gå god for den påstanden.............

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Valvester skrev:
After much traving rundt og kløing i hodet ser finaleheatet ut til å bestå av Benz og Lyra,
med Delos og Ebony (H/L) i tet med Glider som outsider.

Si meg - bruker Lyra og Benz noen som helst form for stylus guard?
Om ikke annet så for montasjen sin del hadde det vært en stor fordel.
Jeg er noe bortskjemt med det innebygde "kost og brett" som Shuren har.

Hva med retipping? Noen praktiske forskjeller der? Antar at det er snakk
om rabatt ved innbytte, evt. ren innsending til produsent.

Noen som kommet så langt at de er på sin 2. eller 3. "tip"?

Er det kun Oslo Hi-Fi Center som forhandler Lyra her til lands?
Lyra har stylus guard, de rettet tilogmed min skeive nålefane gratis etter at jeg klaska til den.

btolli

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2005
Antall liker
179
Torget vurderinger
2
Til Valvester og andre som vurderer Lyra: Argo selges nå til redusert pris på OHC! Etter som jeg forstår er det ikke mange eksemplarer til "god-pris"!

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei , jeg har både skala og xv1-s i stallen på min vpi.....

hatt argoi lenge , skal du ha denne , som er fremragende på vpi , må du ha en headshellweight til armen din , om du har 10 tommers arm ,pickupen er i letteste laget , med vekta går det strålende , koster vel 300 spenn for denne lille tungsten-plata.

Argo i på min lenge , det var veldig bra , og i forhiold til skala(til dobbel pris) står den seg godt- låter ikke akkurat dobbelt så bra... 8)

Men skala har mere ro , litt mere pondus og mere utstrakt i toppen , og enda bedre bass ,. men dog små parametere.

Løp å kjøp argo i......

Argo i syntes jeg er en bedre pu enn xx-2 , og nå til en del lavere pris , når man kommer til dyrere dv og Lyra er jeg fortsatt i fasen jeg prøver ut , og spiller nå på xv-1s .,så får vi se hva førstevalget blir etterhvert.

Mvh Espen

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.160
ssm skrev:
Hei , jeg har både skala og xv1-s i stallen på min vpi.....

hatt argoi lenge , skal du ha denne , som er fremragende på vpi , må du ha en headshellweight til armen din , om du har 10 tommers arm ,pickupen er i letteste laget , med vekta går det strålende , koster vel 300 spenn for denne lille tungsten-plata.

Argo i på min lenge , det var veldig bra , og i forhiold til skala(til dobbel pris) står den seg godt- låter ikke akkurat dobbelt så bra... 8)

Men skala har mere ro , litt mere pondus og mere utstrakt i toppen , og enda bedre bass ,. men dog små parametere.

Løp å kjøp argo i......

Argo i syntes jeg er en bedre pu enn xx-2 , og nå til en del lavere pris , når man kommer til dyrere dv og Lyra er jeg fortsatt i fasen jeg prøver ut , og spiller nå på xv-1s .,så får vi se hva førstevalget blir etterhvert.

Mvh Espen
Hmm. Jeg kjører og Argo I, men ingen har fortalt meg dette med litt ekstra vekt på armen. Hvor mye må legges til, og hvor?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Hei EMO , bakloddet kommer litt for nærme armbasen , derfor fant jeg ut at ved å bruke den originale vekten fra vpi ( tungsten) så kommer bakloddet mer bakpå og ikke klint oppi armbasen , jeg bruker 10,5 i armen , men mulig vekten på røret er likt på din , det kjenner jeg ikke til....Hvor mye klaring har du mellom "tønna" og kanten på loddet sånn ca ?

Når jeg nå byttet pu til to stykker som var tyngere ( skala og xv-1s) så ble det bedre-uten loddet.

Jeg syntes også pu en ( argo i) sporet noe bedre med loddet montert- her ser jeg ikke bort fra at det kan dreie seg om synsing-så jeg tar ikke på meg skylda for ev innkjøp av lodd og dertil ingen hørbar virkning , om dette skulle bli tilfelle hos andre.

;D ;D

sjekk på elusive , der finner du bilde av loddet , som er originalt til shellet. , det går sikkert an å blye ned med både bluetac og andre remedier , men det ser da ikke ut i måneskinn 8)

Vekta monteres på undersiden av headshellet mellom pu og shell....

Man bare øker vta tilsvarende som tykkelsen på vekta , denne er selvsagt ikke-magnetisk( tungsten)

Ett av metallene med høyest egenvekt , derfor egnet for mye vektpålegg i forhold til massen som bygger.

Håper svaret er oppklarende.

argo i spiller som ei kule på vpi , ferdig med det. :)

Alle som hevder noe annet har nok ikke hørt komboen , eller så er det andre feil i kjeden.

Espen

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.160
Takker, skal få målt så får vi se. Tenkte meg å kanskje kjøpe den justeringssaken elusive hadde til å smette på utsiden av bakloddet. Fikk du testet denne?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Nei , den var enda ikke for salg når jeg sjekket sist , skal nok anskaffe en utpå høsten....

Kom tilbake med mål i millimeter mellom #tønna# og loddets kant , så skal vi finne ut om det er likt på classic-armen og min....( kan være forskjellige vekt på armrørene , og dertil annerledes vekt på loddene....)

Espen

Z

Zomby_Woof

Gjest
Skjønner ikke helt. Får du loddet nærme nok til at nåletrykket blir korrekt, ssm? I så fall er det ikke noe problem. Du får til og med lavere effektiv masse på den måten, noe som kan være en fordel med disse armene og typiske PU'er.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.858
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Zomby_Woof skrev:
Skjønner ikke helt. Får du loddet nærme nok til at nåletrykket blir korrekt, ssm? I så fall er det ikke noe problem. Du får til og med lavere effektiv masse på den måten, noe som kan være en fordel med disse armene og typiske PU'er.
Av og til (men så langt ikkje på min JMW 9Sig) har eg opplevd at det vert betre lyd om ein har lang vektarm/lett kontravekt enn når ein har kort vektarm/tung kontravekt. Dette erfaringane har eg hatt med tangentialarmar der det kunne velgjast ulike kontravekter.
Eg har lurt litt på om JMW burde hatt fleire kontravektalternativ...? Har hatt litt problem med nokre pickupar.
Nokon som har fått til Denon 103 på ein eller annan måte? Forferdeleg match på min spelar. No stemmer det med teorien, men 103 funkar veldig bra med SME V, som heller ikkje har teorien med seg......?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Audiophile-Arve skrev:
Av og til (men så langt ikkje på min JMW 9Sig) har eg opplevd at det vert betre lyd om ein har lang vektarm/lett kontravekt enn når ein har kort vektarm/tung kontravekt.
Teoretisk bør du få bedre lyd med kort arm/tungt lodd fordi tregheten i systemet blir mindre. Mulig det du opplever er at noen PU'er profiterer på større treghet og opplever dette som en dempning a la annen demping som f.eks. silikonbad. Just a thought....

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
Det var det jeg ikke gjorde Zomby , loddet måtte stå klin inntil tønna , ergo ingenting å justere OPP vekten på , med tungsten-skjellet blir det mer masse foran noe som resulterer i at loddet må mere bakover for justering til rett vekt , dermed får man det man trenger fremover for å øke stift-trykket til helt passende og mulighet for å eksprementere seg fram.

Jeg liker ikke at arm og spiller skal bestemme hvordan det skal være , eiern skal bestemme det... 8)

Funka veldig fint her , selv om jeg avmonterte da jeg satte i min skala som veier 9 gram...

xv1 på 12 gram( tror jeg det er) har jeg heller ikke bruk for dette....

På en annen side , det koster såpass lite penger at å selge dette blir meningsløst...om man skulle trenge det engang , kan det jo fiskes frem igjen.

Mvh Espen

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
7.160
Bakloddet mitt står nesten halvveis utpå "pinnen" med Argo I ;)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Zomby_Woof skrev:
Av og til (men så langt ikkje på min JMW 9Sig) har eg opplevd at det vert betre lyd om ein har lang vektarm/lett kontravekt enn når ein har kort vektarm/tung kontravekt. Dette erfaringane har eg hatt med tangentialarmar der det kunne velgjast ulike kontravekter.
Eg har lurt litt på om JMW burde hatt fleire kontravektalternativ...? Har hatt litt problem med nokre pickupar.
Nokon som har fått til Denon 103 på ein eller annan måte? Forferdeleg match på min spelar. No stemmer det med teorien, men 103 funkar veldig bra med SME V, som heller ikkje har teorien med seg......?
Det begynner å bli en stund siden. Men jeg mener å huske at en med peil her inne kom fram til at man fikk lavere effektiv masse på armen med tyngre lodd.

Resonnementet gikk på at statisk balanse var gitt av 'avstand til senter*masse*tyngdeakselerasjonen', mens effektiv masse var gitt av 'masse* avstand til senter*avstand til senter' (fordi vi her forholder oss til akselerasjon). Å flytte vekta mot eller fra senter påvirker med andre ord den statiske balansen som en førstegradsfunksjon, men den effektive massen som en annengrads.

Med forbehold om at jeg forsto og husker, naturligvis. Kontraintuitivt, men tyngre motvektslodd gir altså lavere effektiv masse. Samme effekten får man naturligvis ved å legge vekter på headshell.

Det kan altså finnes en teknisk velfundert forklaring på din observasjon. Endring i effektiv masse gir endring i resonansfrekvens.

Z

Zomby_Woof

Gjest
ssm skrev:
Zomby_Woof skrev:
Det var det jeg ikke gjorde Zomby
OK. Selvfølgelig skal du ha riktig nåletrykk, ikke noe å diskutere. Men det var pussig. Trodde ikke Lyraene var lette.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Zomby_Woof skrev:
Det begynner å bli en stund siden. Men jeg mener å huske at en med peil her inne kom fram til at man fikk lavere effektiv masse på armen med tyngre lodd.

Resonnementet gikk på at statisk balanse var gitt av 'avstand til senter*masse*tyngdeakselerasjonen', mens effektiv masse var gitt av 'masse* avstand til senter*avstand til senter' (fordi vi her forholder oss til akselerasjon). Å flytte vekta mot eller fra senter påvirker med andre ord den statiske balansen som en førstegradsfunksjon, men den effektive massen som en annengrads.

Med forbehold om at jeg forsto og husker, naturligvis. Kontraintuitivt, men tyngre motvektslodd gir altså lavere effektiv masse. Samme effekten får man naturligvis ved å legge vekter på headshell.

Det kan altså finnes en teknisk velfundert forklaring på din observasjon. Endring i effektiv masse gir endring i resonansfrekvens.
Grunnen til at det er en fordel at armen er kort og loddet er tungt er at treghetsmomentet da blir mindre.
Formelen for treghetsmomentet er I=mr2
I en platespiller-arm blir da m lik massen av motvektsloddet og r lik avstanden fra tyngdepunkt motvektslodd til senter pivot (omdreiningspunktet for armen)

Jo lavere treghetsmoment jo mindre rotasjonstreghet i systemet.

Forklaring her: http://no.wikipedia.org/wiki/Treghetsmoment

L

Lars.N

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Altså får dette som konsekvens noko som kan samanliknast med effekten av ymse former for demping?
Hvis man tenker på Dompla som ungene bruker så blir det litt letter å forstå hvorfor lager for bedre betingelser med vekt lengst inn mot senter.

;D Ikke fult så morro lenger når den tyngste av de 2 på dompla sitter nesten mitt på med full kontroll over minstemann.

Kan vel ikke huske jeg har fått noen pick-up til å spille bra med bak lodd med langt overheng.

Mvh

Laban

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
laban skrev:
;D Ikke fult så morro lenger når den tyngste av de 2 på dompla sitter nesten mitt på med full kontroll over minstemann.
Det er fordi den tyngste normalt også har lengst bein og styrer dumpa som han vil ;)
Dessuten kan han/hun enklere justere tyngdepunktet sitt fordi kroppen er lengre.....

L

Lars.N

Gjest
FZ skrev:
laban skrev:
Det er fordi den tyngste normalt også har lengst bein og styrer dumpa som han vil ;)
Dessuten kan han/hun enklere justere tyngdepunktet sitt fordi kroppen er lengre.....
;D

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Audiophile-Arve skrev:
Altså får dette som konsekvens noko som kan samanliknast med effekten av ymse former for demping?
Ja, på en måte får du det, men det blir jo et paradoks å lage en arm med så lav friksjon som mulig for deretter å tilføre treghet i systemet ved å øke treghetsmomentet.... evt. tilføre demping i form av silikonbad og padleåre. Har aldri vært noen fan av slik demping, men det er på det teoretiske planet. Mulig det gir bedre resultat i noen kombinasjoner, men synes i utgangspunktet det høres ut som en dårlig ide.
Noen som har en god forklaring på fordelen med å innføre demping? (Eller er det for mye OT for trådstarter?)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.858
Sted
Torget vurderinger
0
FZ skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Ja, på en måte får du det, men det blir jo et paradoks å lage en arm med så lav friksjon som mulig for deretter å tilføre treghet i systemet ved å øke treghetsmomentet.... evt. tilføre demping i form av silikonbad og padleåre. Har aldri vært noen fan av slik demping, men det er på det teoretiske planet. Mulig det gir bedre resultat i noen kombinasjoner, men synes i utgangspunktet det høres ut som en dårlig ide.
Noen som har en god forklaring på fordelen med å innføre demping? (Eller er det for mye OT for trådstarter?)
Eg har latt meg irritere over det same - fyrst har du ein superarm, og så reduserer ein kapasiteten til armen. Ikkje desto mindre har det mykje føre seg lydmessig.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.547
Torget vurderinger
1
FZ skrev:
... treghetsmomentet .... evt. tilføre demping ...
«Treghetsmomentet» (Masse) er vel evkvivalent med induksjon? Det samme gjelder vel for tradisjonelle dempetrau med veske? Mens friksjon er ekvivalent med resistans/motstand. Det kan med andre ord synes som det er en viss fornuft i galskapen - dvs minimere friksjon mens man har en kritisk tilpassing av treghetsmoment og demping.

mvh
KJ

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
ssm skrev:
Zomby_Woof skrev:
OK. Selvfølgelig skal du ha riktig nåletrykk, ikke noe å diskutere. Men det var pussig. Trodde ikke Lyraene var lette.
7 gram poå argo i mot 9 gram på skala , dv xv1-s igjen veier 12gr tror jeg , husker ikke i farta....

Samma det , den spiller veldig flott... ;D ;D

Z

Zomby_Woof

Gjest
FZ skrev:
I en platespiller-arm blir da m lik massen av motvektsloddet og r lik avstanden fra tyngdepunkt motvektslodd til senter pivot (omdreiningspunktet for armen).
Er ikke denne 'tregheten' akkurat det samme som 'effektiv masse'? Altså en forutsetning for at pickup/arm-kombinasjonen skal virke?

Hele platespillergreia forutsetter jo at armen følger pickupen under, og holder den i ro over resonansfrekvensen. Hvor denne havner bestemmes av effektiv masse og pickupens compliance.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
FZ skrev:
I en platespiller-arm blir da m lik massen av motvektsloddet og r lik avstanden fra tyngdepunkt motvektslodd til senter pivot (omdreiningspunktet for armen).
Er ikke denne 'tregheten' akkurat det samme som 'effektiv masse'? Altså en forutsetning for at pickup/arm-kombinasjonen skal virke?

Hele platespillergreia forutsetter jo at armen følger pickupen under resonansen, og holder den i ro over resonansfrekvensen. Hvor denne havner bestemmes av effektiv masse og pickupens compliance.
Treghetsmoment er ikke det samme som effektiv masse. Masse har SI-enheten kg mens treghetsmomentet har enheten kgm2
Treghetsmomentet innvirker ikke på resonansfrekvensen, men på evnen til rask oppstart og stans.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Please elaborate.

Kan du gi meg en forklaring på forskjellen i legmannstermer?

Er ikke effektiv masse et uttrykk for en ekvivalent til masse i cantileverens omdreiningspunkt? Altså ikke armens reelle masse?

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
ssm skrev:
Zomby_Woof skrev:
ssm skrev:
Zomby_Woof skrev:
7 gram poå argo i mot 9 gram på skala , dv xv1-s igjen veier 12gr tror jeg , husker ikke i farta....

Samma det , den spiller veldig flott... ;D ;D
Skalaen sitter som en kule i arma iallefall :D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.858
Sted
Torget vurderinger
0
Kanskje vi kan snakke om optimalisering ved å velje rett pickup til ein arm? Eg har i grunnen vore oppteken av det motsette - å finne ein arm som "beste pickup" passar i, og dessutan finne rett riaa-pickupkombinasjon.
Men her vert det litt annleis.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
467
Torget vurderinger
4
Zomby_Woof skrev:
Please elaborate.

Kan du gi meg en forklaring på forskjellen i legmannstermer?

Er ikke effektiv masse et uttrykk for en ekvivalent til masse i cantileverens omdreiningspunkt? Altså ikke armens reelle masse?
Jeg har aldri sett noen definisjon på effektiv masse, men vil vel kanskje heller tro at den er definert i nålespissen som har en definert avstand til pivot når PU er montert iht. fabrikantens overheng.
Cantilevers omdreinigspunkt er ikke kjent av armfabrikant da cantilever har forskjellige lengder. Men du har rett i at det ikke er armens reelle masse, den er mange ganger høyere.

Topp Bunn