Pickup-dilemma. Hjelp ønskes.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg spiller på en entry level Pro-Ject Debut III, lett oppjustert med Speed Box og akryltallerken, samt en OM20 stift på den originale OM-5e pickupen. Dette spiller gjennom en Audion Premier rør-riaa, Abrahamsen forsterkeri og Klipsch RF-63.

Platespilleren i seg selv skal ikke byttes. Den var julepresangen fra kona i år, og står dermed fast på toppen av racket og er unntatt fra byttebasillen i overskuelig fremtid. ;) Kommentarer om at det er idioti å kaste penger på denne billigspilleren er derfor unødvendige.

...Så nå lurer jeg på å køpe en ny pickup til den.

Jeg ønsker ikke å kjøpe noen step-up, og må derfor holde meg til MM, eller evt. high output MC.

Ser de fleste HO-MC ligger på ca 2,5mV utgangssignal, og at OM-5e/OM-20 ligger på 5mV. Vil lydstyrken bli veldig mye svakere med en slik HO/MC-pickup?

Den billige Pro-Ject 8.6D-armen på debut-en har ikke justerbar VTA, og det ser for meg ut som armen heller ørlittegrann over mot negativ VTA allerede. Betyr det at jeg bør ligge unna pickuper som bygger høyere enn den jeg har nå? (Dynavector 10x5 som jeg har sett på, er 1mm høyere.)

Hvis jeg skal holde meg til MM, ser Ortofon 2M Bronze fint ut, men det finnes sikkert mye annet.

Tips i omtrent samme prisklasse mottas med takk. Burde jeg se nærmere på Shure, Sumiko, Goldring eller andre?

Jeg spiller hovedsaklig gitarbasert rock, metal og blues, men sporer av til andre sjangre titt og ofte.

Alle tanker og tips mottas som sagt med takk.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk for det. Som sagt tror jeg det greieste da, er å bare teste hele spilleren med 10x5 på, da, for å drive og skru pickuper av og på og justere dem for hver gang høres ut som for mye styr.

Ellers er kanskje du rette mann til å si noe om hvordan Sumiko MM-ene presterer til "vår" type musikk. (?)

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Dazed skrev:
Takk for det. Som sagt tror jeg det greieste da, er å bare teste hele spilleren med 10x5 på, da, for å drive og skru pickuper av og på og justere dem for hver gang høres ut som for mye styr.
Helt klart det enkleste, hive Luxman under armen en dag jeg vettu :)

Dazed skrev:
Ellers er kanskje du rette mann til å si noe om hvordan Sumiko MM-ene presterer til "vår" type musikk. (?)
Der tror jeg nok Lagga og rolfozzy kan svare deg. Og sikkert andre.

Det som er sikkert er at 10x5 passer "oss" meget godt ;)

/jan

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.443
Torget vurderinger
2
JanR skrev:
Dazed skrev:

Dazed skrev:

/jan
Jeg kan ikke si noe om Sumiko MM. Jeg har aldri eid en, eller hørt en. Sumiko Blue Point no.2 derimot har jeg hatt. Men det er en MC high. Veldig bra pu. Og billig var den også. Jeg har også hatt DV 10x4, ikke så verst den heller.

Men vanskelig og sammenligne da jeg hadde de på forskjellige platespillere med forskjellige armer.

Men sånn løselig i ettertid ville jeg kanskje foretrekke Sumiko. Låter mer analog enn DV. Syns jeg.

Men har det noe for seg og dra med Luxman til Dazed for og høre på DV10x5? Den vil kanskje/antagelig låte annerledes på Project enn Luxman. Er ikke bare pu som er ansvarlig for lyden i en platespiller.

Min yngste sønn bruker en DV10x5 på sin Project og er veldig fornyd med den. Hadde tidligere en Ortofon 2M Blue og mener det ble mye bedre med DV. Tror det er samme Project som Dazed har. Med oppgraderinger.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
JanR skrev:
Vi kommer tilbake til det når Abrahamsen-tvillingene kommer tilbake fra kuroppholdet i Lillestrøm og ny RIAA er på plass, da. :)

JanR skrev:

Flott. Haster ikke dette, så jeg har god tid til å samle input. :)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
rolfozzy skrev:
JanR skrev:
Jeg kan ikke si noe om Sumiko MM. Jeg har aldri eid en, eller hørt en. Sumiko Blue Point no.2 derimot har jeg hatt. Men det er en MC high. Veldig bra pu. Og billig var den også. Jeg har også hatt DV 10x4, ikke så verst den heller.
Flott. Den koster jo ikke allverden heller. Tror du jeg kan spille med en slik på en RIAA for MM uten å måtte skru volumet helt rundt hver gang? :)

Men vanskelig og sammenligne da jeg hadde de på forskjellige platespillere med forskjellige armer.

Men sånn løselig i ettertid ville jeg kanskje foretrekke Sumiko. Låter mer analog enn DV. Syns jeg.
Notért. :)

Men har det noe for seg og dra med Luxman til Dazed for og høre på DV10x5? Den vil kanskje/antagelig låte annerledes på Project enn Luxman. Er ikke bare pu som er ansvarlig for lyden i en platespiller.
Nee, ikke bare, men mye, kanskje? Det er kanskje både ganske tung plinth og tallerken, samt ikke flytende oppheng på disse Luxman-ene, så den er jo litt "motsatt" av pro-ject'en, men en pekepinn får man kanskje likevel?

Kanskje jeg bare skal kjøpe etter andres erfaringer og papirspecs igjen? Det gikk jo bra forrige gang. *krysse fingrene*. Det blir liksom for mye knot å låne/prøve en pickup på egen spiller.

Min yngste sønn bruker en DV10x5 på sin Project og er veldig fornyd med den. Hadde tidligere en Ortofon 2M Blue og mener det ble mye bedre med DV. Tror det er samme Project som Dazed har. Med oppgraderinger.
Ja, husker du nevnte det. Har han akryltallerken på den? Hører han på musikk i min gate? Det jeg som sagt var litt skeptisk til var at med akryltallerken, uten matte, tenderer den ikke-justerbare armen allerede til å helle litt mot negativ VTA (Armen er høyere ved pickupen enn ved opphenget), og jeg var redd for at med den littegrann høyere DV-en ville dette bli litt verre, og påvirke, lyden negativt. Funker det hos han på en identisk spiller, er jeg fristet til å bare ta sjansen.

Mener å ha hørt at negativ vta fjernet litt i toppen, og siden anlegget mitt snart BARE har varmtklingende komponenter, tenkte jeg at det kanskje var litt skummelt å dra lyden enda mer den veien.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.443
Torget vurderinger
2
Han har en Debut III med akryltallerken. Snakka akkurat med han og han mente det ikke var noe negativ VTA hos han. Sånn omtrent i vater etter hva jeg forsto. Men han måtte ha et tyngre baklodd på spillern, da den medfølgende pu er mye lettere enn 2M Blue og 10x5.

Han spiller nok ikke den fæle metallproggen som du omgir deg med. ;D Men vi har felles smak når det gjelder Motorpsycho og Jimi Hendrix.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
rolfozzy skrev:
Han har en Debut III med akryltallerken. Snakka akkurat med han og han mente det ikke var noe negativ VTA hos han. Sånn omtrent i vater etter hva jeg forsto. Men han måtte ha et tyngre baklodd på spillern, da den medfølgende pu er mye lettere enn 2M Blue og 10x5.
Ja, "sånn omtrent" er det her også. Skal være bra petimeter for å legge merke til det. Var bare redd for at det skulle bli verre med DV, som er 1mm høyere enn OM/2M. Da høres det i alle fall ut som det burde gå bra. Klar over det med motvekten, men godt at du passer på. Det er viktig å huske, så man ikke står der med ny pickup man ikke kan bruke fordi man mangler en del. ;) Takk for hjelpen!

Han spiller nok ikke den fæle metallproggen som du omgir deg med. ;D Men vi har felles smak når det gjelder Motorpsycho og Jimi Hendrix.
Nært nok! ;D

Takk igjen.

Topp Bunn