pick-up trykkmåler / vekt igjen.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ^ Det spiller ingen rolle om vekten er magnetisk, eller ikke. Det er kun, som du nevner, når nålen nærmer seg at magnetene i PU "drar" vekten mot seg. Når nålen hviler på vekten vil magnetdraget og tyngdekraften utliknes - og riktig nåltrykk vises:).
    Ja, det er slik det har blitt forklart.
    Det bør kunne sjekkes ved 0 stifttrykk, som kan innstilles uten vekt.
    En magnetisk vekt vil da altså vise null selv om det vil være et stifttrykk på vekta som tilsvarer magnetkrafta?
    Da blir det litt "fun fact" at vekta viser riktig stifttrykk uten vekt, men ikke reelt stifttrykk på vekta.
    Artig.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    En magnet i pickupen vil vel eventuelt trekke veiecellen -oppover- og gi negativ verdi?
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.092
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    En magnet i pickupen vil vel eventuelt trekke veiecellen -oppover- og gi negativ verdi?
    Det stemmer vanligvis. To magneter kan også frastøte hverandre, avhengig av hvilken vei de snus, men det ville vært mindre praktisk i dette tilfellet.
    Magneten trekker vektplata oppover og skaper høyere stifttrykk enn det vekta viser.
    Men vekta viser altså stifttrykk pluss (negativ) magnetkraft, som da blir lik stifttrykk uten vekt.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.138
    Antall liker
    9.457
    For at magneten i pickupen skal ha innvirkning på vekten forutsettes det at det er magnetisk stål i veiemekanismen. Kanskje ikke så mye av det, bare litt rustfritt og det er ikke veldig magnetisk.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.435
    Antall liker
    17.154
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Sammenhengen er at det er krefter som virker begge retninger. Hadde du som Dr Dong veid 0,00 så ville du svevet du også.

    Bildet her viser en magnet holdt max et par millimeter over trykkpunktet på en stiftvekt m/magnetisk materiale uten at det er noen motvekt - dvs nål som trykker i mot.
    DSC02823.jpg


    Avhengig av hvor kraftig magnetspolen i en PU er vil man kunne få et lite avvik. Dette er det egentlig "enkelt" å ta forbehold om da man kan lese av -verdien akkurat i det nålen treffer trykkpunktet, og legge det til.
     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.512
    Antall liker
    8.054
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Min måler i alle fall korrekt med en 10-øre med referansevekt på 1.5g. Likevel ble jeg litt nysgjerrig, så nå plukket jeg opp et sett russiske referansevekter fra Sovjettiden på 10-500mg for en femtilapp.
    Så er referansevektene mottatt og vekten behørig testet. Den måler 100% korrekt ved 0.5g, 0.2g, 0.1g og 0.05g. 0.02g og 0.01g er det hit & miss om den i det hele tatt registrerer, avhengig av plassering. Når de registeres måler den igjen 100% korrekt.

    Noe dyrere i dag enn når jeg kjøpte min, men $8.62 er jo fremdeles relativt overkommelig....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn