pick up til Systemdek IIX.

cerwin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2009
Innlegg
215
Antall liker
29
Sted
TELEMARK
Hei.

Har en Goldring Eroica nå,men lurer på hvordan en Denon 103 vil matche denne spilleren,armen er en Helius.

På forhånd takk for svar.

Mvh Gøran.
 

LPA

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
269
Antall liker
4
Hei.

Har en Goldring Eroica nå,men lurer på hvordan en Denon 103 vil matche denne spilleren,armen er en Helius.

På forhånd takk for svar.

Mvh Gøran.
Eroica er vel en vellykket kombinasjon med Helius. Denon 103 er tung og stiv, og trenger kanskje en tyngre arm.
Prøv!

LPA
 

cerwin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2009
Innlegg
215
Antall liker
29
Sted
TELEMARK
Hei,

Takk for svar,hvis detta ikke går,kommer jeg opp og åpner kjellervinduet ditt igjen,,hehehe..

Mvh Gøran.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.703
Sted
Kongsberg
Hei.

Systemdek IIX er en utmerket platespiller som jeg har solgt en drøss av dengang jeg jobbet i butikk.

Den ble som regel solgt med en av de tidligere versjonene av Helius Scorpio (- regner med at det er en
slik du har) som i konstruksjon var en like utmerket tonearm, men som desverre i praksis var svært
varierende i kvalitet. Dette skyldes varierende kvalitet på lagrene. En Scorpioarm med gode lagre er en
svært god arm, mens en Scorpioarm med dårlige lagre er tilsvarende en relativt dårlig arm (dette gjelder
selvfølgelig alle armer uavhengig av produsent).

Gode lagre har minimal friksjon, så den vil "svinge" mange ganger om satt i balanse som du ser i denne
videoen: VPI Traveler Arm - YouTube
Samtidig bør lagrene være "tighte" så du har minimalt av horisontal "slærk" i vertikallageret og tilsvarende
minimal "slærk" i det horisontale kulelageret. Dette kan man i en viss grad kjenne med litt "fingerspitzgefuel".

Det er uansett ikke lett å kjenne forskjell på lagrene som lekmann og dette bør man ta hensyn til ved valg
av pickup. Gå ut fra "worst case scenario" og regn med at lagrene i din arm er under pari. Derfor bør du velge
en relativt myk pickup som fungerer sammen med slike lagre. For all del ikke Denon DL-103!!!
Samtidig må det sies at kombinasjonen Systemdek og Scorpio gir en varm lyd som som oftest fungerer best
sammen med en MC-pickup som din Goldring Eroica for ikke å snakke om forgjengeren Goldring Electro II
(strippet med aluminium cantilever og low output). En moderne MC-pickup som bør fungere utmerket her er
Ortofon Cadenza Black, men den blir vel alt for dyr med sin pris på Kr. 18.000,-

Fornuftige "real world" MC-pickuper du bør se på er Dynavector 10X5 (HighOutput) og Denon DL-304 (LowOutput)
og til nød Denon DL-110 (High Output) som alle er tilgivende ovenfor "slærkete" armlagre.
Moderne MM-pickuper som Ortofon 2M Bronce og Ortofon 2M Black bør også fungere godt i denne kombinasjonen.
Eller hva med en Sound Smith moving iron pickup. Se her: http://www.hifisentralen.no/forumet...u-til-gyro-dec-og-rega-rb-250-soundsmith.html

Lykke til med valget.

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 

cerwin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2009
Innlegg
215
Antall liker
29
Sted
TELEMARK
Hei igjen.
Takk for svar,denne denonen jeg har annskaffet har blitt retippet med en van den hul nål,men det er fortsatt ubrukelig i armen min den da.jaja,da får den testes på en Marantz 6100 eller en Pioneer pl-10 da kanskje,høres det bedre ut synes du Gunnar,eller er jeg helt på vidda igjen,,hehehe.
Mvh Gøran.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.642
Antall liker
15.507
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hei Cerwin, som et alternativ til ovenstående:

Goldring Legacy er nå tilgjengelig her i landet. Det er en kjapp og dynamisk MC-pick-up med magnesiumhus som vil henge godt med i "rillesvingene".
wkladka-gramofonowa-goldring-legacy-typu-mc-zaufany-salon-a-v-bialystok-polska-gw-info-801-003-1.jpg

Alternativene er selvsagt noen av de som er nevnt ovenfor, eller modellen mellom den du har i dag og "Legacy"; nemlig "Elite". Toppmodellen til Goldring koster faktiske under 6k her hjemme.

PS! Goldring passer de som ser etter pick-upalternativer i den hyggelige delen av prisskalaen med god dynamikk og som gjenskaper innspillingen uten å tilføre "unaturlig" varme og tilsløring av topp/bunn. (Det er en kortbeskrivelse basert på egne lytteerfaringer).

Utover det har jeg en forkjærlighet low-output pick-up'er. Gjerne med lydsignaturen som leveres fra ZYX, Dynavector og Bluelectric. Det viktigste er selvsagt vinylgleden uavhengig av merkevare, sålenge pu'en passer arm/spiller. Det er vel en viss skepsis til at Denon med VDH-tippinga vil passe noen av spillerne dine i særlig grad, aller minst PL-10. Det er grunn til å tro at VDH-tippingen stiller et visst krav til armen også.

Mvh
Jan P.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Retippingen har ingenting med Denon 103s oppheng å gjøre, og det er dette som gjør den ubrukelig i en arm med slarkete lagre. Du kan prøve den i Marantz-spilleren din (som egentlig er en Micro Seiki, forresten) men jeg tviler meget sterkt på om du får ut det som ligger i det elementet i den armen heller. Desverre.
 

cerwin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2009
Innlegg
215
Antall liker
29
Sted
TELEMARK
Hei.
Jeg har vurdert og la alt være som det er på spilleren,blir ikke noe bytte av pick,up,funker som bare den som det er,var bare lysten på og teste denon siden jeg fikk den i hus i går,men ser jeg har meget og lære,siden jeg trodde dette gikk som smurt,,hehe.
Tusen takk for innspill alle sammen.
Når jeg tenker meg om,så står det en denon dp-57 her og,som jeg har byttet bort,kan vel kanskje tilby han den 103 pu oxo.

Mvh Gøran.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.642
Antall liker
15.507
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Retippingen har ingenting med Denon 103s oppheng å gjøre, og det er dette som gjør den ubrukelig i en arm med slarkete lagre. Du kan prøve den i Marantz-spilleren din (som egentlig er en Micro Seiki, forresten) men jeg tviler meget sterkt på om du får ut det som ligger i det elementet i den armen heller. Desverre.
Du har helt rett impulse, med mindre "retipp-servicen" hos VDH inkluderte nålefane og oppheng. Slike VdH'd 103 har det vært omsatt noen av, til tross for at man kan spørre seg om lønnsomheten i slikt. Men, det vet vi jo ikke med sikkerhet i cerwins tilfelle. Jeg burde ikke utelatt å fullføre teorien min i innlegg #6 som forutsatte en full VdH'd 103 :D.

Forøvrig synes det å være en omforent oppfatning at få av oss har den store troen på at løsningen blir et orgasmisk vennskap mellom cerwins Denon og platespiller(e) - med eller uten slark i venstrearmen.
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.149
Antall liker
2.703
Sted
Kongsberg
Hei.

Har du en Denon DL-103, så er det klart du skal prøve den på Systemdeken!

Jeg svarte ut fra ideen at du vurderte å kjøpe en slik pickup til platespilleren
og da står jeg med mine originale anbefalinger. Har du en slik pickup må du
selvfølgelig prøve den i armen. Det kan jo tenkes at du sitter med en arm med
gode lagere, et "best case scenario" og da kan pickupen fungere godt i armen.

Sammen med Scorpioarmen ville jeg brukt så mye vekt som mulig (blylodd mellom
det faste shellet og pickup - eventuelt loddetinn surret (og tapet) rundt armrøret
- mot shellet) hvor du fortsatt kan oppnå 2,3-2,7 grams stifttrykk, dvs. at motvekts-
loddet skal være montert lengst mulig ut mot enden av bakstubben. Dette øker
effektiv masse på armen og bør bringe deg nærmere en ideell resonansfrekvens.

Samtidig er det på plass å påpeke at du må være supernøyaktig ved monteringen/
justering av en Denon DL-103 med van den Hul sliping. En slik stilett av en nål med
såpass stivt oppheng og høyt nåletrykk er absolutt ikke til å spøke med. Justert riktig
bør den kunne gi utmerkede resultater.
Er det en Scorpio I eller II arm du har (med "liggende U-form" på hovedlageret),
er det "faste" skruehull for montering av pickup. Dette innebærer at armlengden
justeres ved; å løsne to settskruer, bevege armrøret for å oppnå riktig armlengde/
overheng for så å skru til settskruene igjen.
Er det Scorpio III armen du har (med "hel O form" på hovedlageret), er denne utstyrt
med avlange spalter for pickupskruene for enklere justering av armlengde/overheng.

Din Systemdek med Scorpioarm vil - uansett valg av pickup - være en langt bedre
platespiller en de andre du nevner. Dog bør Denon DL-103 også fungere godt på
en Denon DP-57 (med det S-formede armrøret).

mvh
Gunnar Brekke
Fidelity
 
Topp Bunn