RB300/-1 skjemmer seg ikke bort med tildels dyre PUer, f.eks. opp til 5K-10K kr. Generelt sett er det tildels store forskjeller på PUer, som tildels også følger prisleiet (ofte i stor grad når vi betrakter ulike PUer fra samme produsent). Men hva som egentlig bare er forskjeller og hva som «egentlig» er bedre/dårliger er som kjent ikke alltid like tydelig eller åpenbart, og oppfatningen av dette er ofte sterkt subjektiv. Men uansett pris så skal herligheten spille sammen, og det er en avgjørende del av utfordringen. Har du en kurant inngang for MC-PU?
En «default» anbefaling av PU til REGA armer er kanskje Audio-Technica AT-OC9/MLII, f.eks. fra LPGear til USD 340 +++ (porto, mva mm)
http://www.lpgear.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=CTGY&Store_Code=LG&Category_Code=A3 De billigere variantene fra Audio-Technica F7 og F3 ser også ut til å få gode omtaler. Den nye utgaven av AT-OC9/III er USD 200 dyrere på LPGEAR, jeg har ikke sett noen konkret sammenlikning om hvor mye bedre den er ift den gamle.
Jeg har selv en Orotfon HMC30 (omtrent i samme «klasse» som Rondo Bronze som koster 6K kr) i en RB250 arm som står på en Thorens TD166 og forer en Cambridge 640P.
Kombinasjonen spiller finfint, dvs i mine ører. Oppgraderingen fra min gamle og sliter MC25FL var egentlig ganske marginal, men likvel vesentlig; men hvor mye skyldes ny vs gammel PU og hvor mye skyldes «bedre» PU? Direkte sammenlikning er dog litt slitsom og gjenstand for en del tilfeldig «støy» (med mindre man har to identiske platsepillere side ved side), så det har jeg ikke gjort.
Et annet aspekt er at PUer er forbruksvare - de har sin tilmålte tid - hvor mange kr er hver plateside «verdt»?
Jeg har lite erfaring med de dyrere armene til REGA, så det skal jeg ikke mene for mye om. Noen gniere hevder dog at RB250 er den «beste»
mvh
KJ