Pick up til Funk

The Loin King

Medlem
Ble medlem
14.08.2007
Innlegg
40
Antall liker
20
Sted
Vestland vestland
Torget vurderinger
3
Jeg har nettopp kjøpt meg Funk Little Super Deck med F5 arm. Jeg har fra før en Denon 110 High output MC-PU, men vurderer å kjøpe ny. Noen tips? Jeg bruker for tiden Project TubeBox riaa, kun MM tror jeg. Det er jo selvsagt et alternativ å skaffe ny riaa, men finnes det noen skikkelig gode MM-PU'er som kan matche Funk LSD? Eller blir det litt som Ferrari med dieselmotor...?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
DU, har funne deg ein spelar eg ikkje har fnugg av peiling på - kvar fann du han?
Armen ser mystisk ut, ,med Philipsinspirert stifttrykkjustering (sikkert grei nok om det ikkje skranglar) og litt vanskeleg å forstå-antiskating, som får skryt i pressa. Spelaren elles kan sjå litt Rega-aktig ut, men skinnet kan bedra, spelaren kan vere betre/verre enn tilsvarande regamodell.
Eg tippar (som sagt, har ikkje peil) at Denon 110 er litt underkill for riggen, og med fornuftig riaa, ville eg prøvd ut litt meir ambisiøse pickupar. Når det gjeld merke og modellar, treng eg meir info for å meine noko.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Det er vel ikke noe mer mystisk med funk-armer enn med voblete VPI-armer, spør du meg Arve!?. LSD er en glimrende spiller som både ser bra ut kvalitetsmessig og som spiller bra. Det er jo Mala Audio som selger Funk-spilere i Norge og han er vel også alene om å importere Audio Technica pickuper(hele pickup sortementet). Der har du svaret! Du skal nemlig lete svært godt om du vil finne bedre pickuper enn det AT lager til samme pris; og det både i MM og MC segmentet.

Av MM så kan jeg varmt anbefale AT-440Mlb. Avansert nålesliping omtrent på høyde med Shibata, bedre nålefane enn Ortofon 2M Black og avansert teknologi på innsiden. Lyden er meget godt oppløst med en stram og dyp bass. Uhyre flat frekvenskurve. Sjekk pris! Lille-bror AT120b har hakket varmere lyd og er ikke uten grunn en bestselger i mange land.

Ett hakk opp på MM, og da snakker vi virkelig god match til din spiller; med høykvalitets pickup hele veien: AT150Mlx. Sier ikke mer, da det står side opp og side ned om denne på nett. Jeg har hørt LSD med AT150Mlx og det låt glitrende!

På MC-siden; vel, det koster deg litt mer. Først MÅ man investere i en Riaa med god MC. Eller må og må; om du ikke går for denne da: AT-33PTG/II. For en pickup og hvilket materialvalg og kvalitet! Lyden er alt det de to MM jeg nevnte over pluss mye mer luft i stemmene og mer 3D lydbilde. Beholder du din Riaa kan du kjøpe en Rothwell MCL step up som passer glimrende til PTG/II.

Du har en glimrende spiller og behold den! Mitt store pickup-tips:
Audio Technica AT-150Mlx:)
 
Sist redigert:

The Loin King

Medlem
Ble medlem
14.08.2007
Innlegg
40
Antall liker
20
Sted
Vestland vestland
Torget vurderinger
3
DU, har funne deg ein spelar eg ikkje har fnugg av peiling på - kvar fann du han?
Armen ser mystisk ut, ,med Philipsinspirert stifttrykkjustering (sikkert grei nok om det ikkje skranglar) og litt vanskeleg å forstå-antiskating, som får skryt i pressa. Spelaren elles kan sjå litt Rega-aktig ut, men skinnet kan bedra, spelaren kan vere betre/verre enn tilsvarande regamodell.
Eg tippar (som sagt, har ikkje peil) at Denon 110 er litt underkill for riggen, og med fornuftig riaa, ville eg prøvd ut litt meir ambisiøse pickupar. Når det gjeld merke og modellar, treng eg meir info for å meine noko.
Jeg er kun 30 år og er ikke den mest bevandrede i hifi-universet, men selv jeg har hørt om Funk fra mannen bak Pink Triangle spillerne. Det jeg så ydmykt spurte om var tips til pickup på nettopp denne modellen, ikke forsøk på å så tvil om dette er katta i sekken eller ikke. Jeg VET at det er en god spiller. Nå trenger jeg tips til videre oppsett av denne.
På forhånd takk!
 

The Loin King

Medlem
Ble medlem
14.08.2007
Innlegg
40
Antall liker
20
Sted
Vestland vestland
Torget vurderinger
3
Hjertelig takk for tips! Jeg er virkelig fristet til å prøve Audio Technica, jeg har litt trua der må jeg si!
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Har forsøkt å svare på det du spurte om, jeg:)
edit: svarer oppå hverandre, ser jeg:)

Ja, Audio Technica er en av de store gamle gode produsenter som er undervurdert pga pris. De klarer å lage høy kvalitet og holde prisen nede, pga kapasitet og at de for lengst har fått avkastning på teknologien som er brukt. Ortofon og AT vil jeg si har like god kvalitet; om en litt annen filosofi lydmessig, men Ortofon produseres i Danmark. Audio Technica er Japansk, men de har satt ut produksjonen i Taiwan (mener jeg det var), men beholdt krav spec så klart. Iphone lages også i østen, men med høy krav spec som om det var prod i USA. Derfor blir og Ortofon dyrere. Så har du andre som Lyra, Benz og Soundsmith, men de lager stort sett i små opplag og i land med høye lønninger. Da blir selv deres billigere pickuper dyre. Det betyr IKKE at de er så mye bedre lyd- og kvalitetsmessig enn feks AT! Ergo ikke ekskluder AT. Sammenlign AT150Mlx med feks Ortofon 2M Black (sliping, armrør, oppbygning og materialvalg på pickup-hus). Gjør det samme med MCene AT33PTG/II og feks Ortofon Quintet Black.

Andre av MM og MC du bør vurdere, som jeg sjøl har vurdert, men ikke hørt:
Nagaoka MP-500 (MM)
Dynavector DV-20X2L (MC)
:)
 
Sist redigert:

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.811
Antall liker
26.417
Sted
Oslo/Grebbestad
Grattis med fin spiller:) En Pu fra Goldring's 2000 serie kan være ett alt for deg også.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.682
Antall liker
7.922
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Sånn er det når ein ikkje fylgjer med i timane.....dersom det er pink triangle-slekt, må det vere bra potensiale her. Gå ikkje for dei billegaste AT, dei dyrare har langt betre potensiale. 440, 150 og om du er svineheldig på bruktmarknaden, at 170 ml, er gode ting. Og om mc er eit alternativ: sjekk 33-serien (vurderer sjølv dette no).
Mala har nok erfaringar, og kan gje gode råd.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
DU, har funne deg ein spelar eg ikkje har fnugg av peiling på - kvar fann du han?
Armen ser mystisk ut, ,med Philipsinspirert stifttrykkjustering (sikkert grei nok om det ikkje skranglar) og litt vanskeleg å forstå-antiskating, som får skryt i pressa. Spelaren elles kan sjå litt Rega-aktig ut, men skinnet kan bedra, spelaren kan vere betre/verre enn tilsvarande regamodell.
Eg tippar (som sagt, har ikkje peil) at Denon 110 er litt underkill for riggen, og med fornuftig riaa, ville eg prøvd ut litt meir ambisiøse pickupar. Når det gjeld merke og modellar, treng eg meir info for å meine noko.
Det mer spennende med armdesignet er at ved å flytte motvekten inn eller ut, og dermed loddet på armrøret motsatt vei, kan du endre armens effektive masse! Noe som kan være fantastisk smart, og grusomt frustrerende. ;)

Jeg har sett, hørt og klådd på Funk Firm Little Super Deck hos Mala Audio, og må si at den fenget meg. Ga et solid inntrykk av kvalitet, er stilig og gjennomført, og velspillende. Diskret nok til å få oppholdstillatelse i stua, og stilig nok til å imponere. "Vector drive"-systemet virker også smart, med to passive remskiver i tillegg til den på motoren fordelt rundt subplatteren, så man unngår skjevbelastninger på lageret og sannsynligvis reduserer friksjon.

Da jeg først så den i sommer, ble den solgt for 13 lapper, noe jeg synes gjorde den til et åpenbart valg i prisklassen. Nå har prisen steget, men den er fremdeles konkurransedyktig.

Å kjøpe en Funk Firm Achromat i stedet for den medfølgende filtmatte er nesten obligatorisk.

For meg synes dette dessuten som en utrolig mye morsommere platespiller enn de typiske Rega, Pro-Ject og de andre "vanlige" det går 13 av på dusinet. (No offense.) Derfor er dette for tiden mitt første forslag når folk spør om platespillertips.

Denne er rett og slett en oppdatert åndelig etterfølger til Pink Triangle Little Pink Thing. :) Det hadde vært artig å se den omtalt på Audiophile.no også, Arve.
 
Sist redigert:

The Loin King

Medlem
Ble medlem
14.08.2007
Innlegg
40
Antall liker
20
Sted
Vestland vestland
Torget vurderinger
3
Takker for mange gode tips her! Jeg heller mer og mer mot AT altså, så det spørs om ikke Mala får inn en ny bestilling snart.
Utrolig moro med vinyl altså!
 
K

Kleine Freiheit

Gjest
Trodde først at F5-armen var en Micro Seiki. Det må da sies å være et bra forbilde :)
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Takker for mange gode tips her! Jeg heller mer og mer mot AT altså, så det spørs om ikke Mala får inn en ny bestilling snart.
Utrolig moro med vinyl altså!
Må bare si meg enig i at det er moro med vinyl! Jeg har hatt platespiller(e) nå i ca 6 måneder; og opplevelsen av å ha dem gir bare mer og mer glede! Jeg kjøpte min første, en Thorens TD150 for 800 kr, og 2-3 uker etter kjøpte jeg en Thorens TD160 da den første manglet noen deler. Nå har jeg etterhvert to meget velfungerende platespillere som gir masse glede! Fikk senest i dag to nye skiver i hus; Dire Straits første, og Ryan Adams siste. Lyden på DS imponerer stort, og er milevidt bedre enn CD-versjonen (selv om det sikkert er subjektivt, 'biased', innbilning og mere til, så er det likevel sant!). Jeg måtte jo ut med noen penger til nye PU-er og RIAA, og vinylen koster ganske mye penger i dag. Likevel er det dette som er lytteglede! Man blir jo ikke trøtt i ørene av å høre på vinyl -- noe de andre formatene lett kan gi etter min mening. Så, ja, hurra for vinylen! Måtte den leve lykkelig i mange, mange år til! :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Armen ser mystisk ut, ,med Philipsinspirert stifttrykkjustering (sikkert grei nok om det ikkje skranglar)
Nå sendte du meg på Google. Jeg mente jeg hadde hørt at dette ikke var en original idé, og i alle fall gjorde Mayware slik med sin Formula 4 på 80-tallet.

 
K

Kleine Freiheit

Gjest
Google "tube box s". Link til manual er 2. treffer hos meg.
 

LESSisdox@

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2006
Innlegg
706
Antall liker
242
Sted
Åkrehamn,karmøy
Torget vurderinger
1

The Loin King

Medlem
Ble medlem
14.08.2007
Innlegg
40
Antall liker
20
Sted
Vestland vestland
Torget vurderinger
3
Det var ikke verre nei! Holdt på med noe helt annet akkurat da så hadde ikke tid til å Google, men setter pris på at andre er behjelpelige!
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Gratulerer med en av de mest interessante og lydmessig oppegående spillerne jeg vet om pt! Jeg kan bekrefte at Audio Technica AT33 ptg er en utrolig god pickup på Funk, etter å ha hatt kombinasjonen i eget anlegg i noen uker, og også hørt den i Fidelitys referanseanlegg.
 
Topp Bunn