Pick up og step up til Denon DP59L

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Trenger noen gode forslag til pu og step up.
Her er jeg åpen for det meste. Siden dette er platespiller nr 2 i anlegget så jeg ønsker at budsjettet skal ligge under 10k til sammen, men er på ingen måte låst til dette.
Har en EAR 324 riaa fra før og må ha en step up til den ene mm-inngangen. Har tenkt litt på Muffsy sin headamp. Hvis denne er så god som noen hevder så øker budsjettet til en pu, da denne Muffsy'en koster nesten ingenting.
Kan såklart klare meg uten step up også hvis jeg velger en high output mc pu.
Pickup har jeg så smått tenkt en Denon 103R, men er ikke låst til noe.

Musikken som skal spilles på denne er i all hovedsak rock, så det er viktig at komponenter som velges er gode på dynamikk og smekk.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.816
Antall liker
38.471
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
103r høres veldig riktig ut :) men krever en del av riaa pga low output
God helg

mvh
 
  • Liker
Reaksjoner: POB

Seskage

Baron af Skage ;)
Ble medlem
15.12.2014
Innlegg
1.953
Antall liker
5.530
Sted
Bergen
Torget vurderinger
7
Kan ikke si noe om Muffsy head-amp, men har bygget en Muffsy riaa og venter på en til i posten. Den gruset Schiit Mani hos meg.
Riaatrinnet til Muffsy er meget bra, er vel bare Roksan Caspian av dem jeg har hatt i hus som er bedre.
Så er head-ampen like god så tror jeg du vil bli overrasket.

Vurderer å kjøpe en selv for å ha mer fleksibilitet i kjøkkenanlegget 😊
 
  • Liker
Reaksjoner: POB

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.501
Antall liker
7.493
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Alle sier det..... altså at en DL103 (C) er det riktige på en DP59........ jeg har aldri fått det til og virke optimalt fordi en vanlig 103 er vell stiv for armen....... jeg ville nå i det minste gått for en R utgave eller S utgave som er mindre stiv enn den originale......... men seff, siden "ALLE" synes dette er en så god combo, så er det kanskje meg det er noe gæ-ærnt med som ikke er som alle andre......... men jeg har nå i allfall prøvd det hele selv ved flere anledninger ;) .
 
  • Liker
Reaksjoner: POB

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Enig i det.
Det var R utgaven jeg opprinnelig tenkte på, men jeg kjenner lite til Denon sin huslyd i pu'er.
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Jeg har hatt DP59L og 103 virker som en pickup med litt for lav compliance for den relativt lette armen.
Denon DL 103 fungerer på grunn av sitt stive oppheng, normalt best i tyngre og medium masse armer. Det vil fungere, spørsmålet er bare hvor optimalt.
Pickup som jeg brukte var Denon DL 304, men den er vel kun å oppdrive som brukt. Denne komboen fungerte greit.

Soundsmith har mange fine pickuper. Etter min mening bør du se fra modellen Boheme og til Aida. De koster mere enn en 103, men du trenger ikke step up.
 
  • Liker
Reaksjoner: POB

presten

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.12.2009
Innlegg
75
Antall liker
113
Sted
Stryken
Torget vurderinger
14
Jeg har også veldig god og lang erfaring med DL-304 på DP59L.
Ligger faktisk en "nesten ny" DL-304 på Finn nå, selger har tilfeldigvis en Ortofon step up til salgs også.
 

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Innlegg
1.136
Antall liker
738
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Et tips til evt. nye eiere av DL 304. Sjekk nålefanen nøye ved kjøp, den er meget sart og blir lett skjev, om man har vært litt uvøren med den.
 

E. Largo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2007
Innlegg
8.827
Antall liker
16.007
Sted
Disco Volante
Torget vurderinger
2
Hvis du har S armen til din spiller så burde det gå greit med 103R. Har du den rette armen så tror jeg du kan finne bedre alternativer.
 
  • Liker
Reaksjoner: POB

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Takker for tips, det blir en del å tenke på her.
Det er rett arm på min dp 59L.
Har sett den 304 og step up på Finn. Ortofon T-20 vet jeg ikke om kan levere bra nok lyd, den er i utgangspunktet i den rimelige enden til Ortofon.
Brukt 304 til 6k ? Er ikke det litt heftig pris da?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.501
Antall liker
7.493
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Takker for tips, det blir en del å tenke på her.
Det er rett arm på min dp 59L.
Har sett den 304 og step up på Finn. Ortofon T-20 vet jeg ikke om kan levere bra nok lyd, den er i utgangspunktet i den rimelige enden til Ortofon.
Brukt 304 til 6k ? Er ikke det litt heftig pris da?

Det er dobbelt av hva den kostet ny, så JA..... det er en heftig pris........... skal tro om noen er villig til og gi meg 122,000 for Koetsu'en min ??...... ha ha.... jeg mener siden man skal dobble prisen på pickuper..... og Ortofon T20 var jo ikke kjent for og ha spesielt god lyd for 30++ år siden........ men den har kanskje "modnet" med årene ?........ nei gitt, det er litt opp i skyene de prisene.

Men, jeg kan jo fortelle at jeg fikk veldig hyggelige resultater med DP59 og Goldring Elite......... de to likte hverandre godt.
 
Sist redigert:
  • Liker
Reaksjoner: POB

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.635
Antall liker
3.245
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Hmmm, kan det tenkes at jeg betalte i nærheten av 4000,- for dl-304 som ny?
 
  • Liker
Reaksjoner: POB

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.623
Antall liker
1.487
Sted
Sunndalsøra
Jeg har både en ortofon MCA-76 og en T-20 trafo liggende som jeg brukte på MC-20(den blå). T-20 var kanskje litt bedre.
Forhandleren sa at jeg kunne kjøpe en brukt ''Boble'' for det jeg ga for MCA-76/MC20 comboen:) på den tiden....
Ser også at en EC MCA-1 headamp ønskes kjøpt på Finn. Det har jeg også liggende. Den blir rimeligere enn denne T-20 :unsure:
 
Sist redigert:

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.501
Antall liker
7.493
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Jeg har både en ortofon MCA-76 og en T-20 trafo liggende som jeg brukte på MC-20(den blå). T-20 var kanskje litt bedre.
Forhandleren sa at jeg kunne kjøpe en brukt ''Boble'' for det jeg ga for MCA-76/MC20 comboen:) på den tiden....
Ser også at en EC MCA-1 headamp ønskes kjøpt på Finn. Det har jeg også liggende. Den blir rimeligere enn denne T-20 :unsure:


Stemmer vel bra det...... husker jeg kjøpte en 66 Boble i rundt 1984 og betalte 2500.- for den :ROFLMAO:
 

Steinar.Sv

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2019
Innlegg
1.977
Antall liker
4.691
Torget vurderinger
1
Blir kanskje en EAR 834P til salgs her, men ikke før utpå nyåret....
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
En liten oppdatering her, hvis noen har interesse.
Muffsy MC Headamp ble innkjøpt og bygget.
Selve byggingen var svært enkel og kostet noen kveldstimer. Mine kunnskaper om lodding har inntil nå kun vært på kabelnivå, og allikevel gikk dette overraskende bra.
Muffsy Headampen er koblet opp mot EAR 324 sin mm inngang, og dette låter faktisk bra.
Det frister å bygge en Muffsy Phono Preamp PP-4 også for å høre hvordan at komplett sett står seg mot min trofaste EAR.
Har ikke landet på pu ennå, og det spilles på en Colibri inntil videre.

Foreløpig shortlist:
Denon 103R
Goldring Elite
Clearaudio Consept MC
Hana SL/ML

Har aldri hørt noen av de på lista, så jeg er på rimelig dypt vann her.
I utgangspunktet ønsker jeg 90% av Colibri lyden til en brøkdel av prisen, så tips i den retningen tas imot med takk.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.974
Antall liker
11.819
Sted
Hus
Har ikke DL304 lett for å knekke bare det står gjennomtrekk i huset :unsure:
 

Kingsington

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2020
Innlegg
1.253
Antall liker
1.482
Sted
Mo i Rana
Pickuper er etter min erfaring følsomme pr. definisjon. Hvorfor utsette seg for ekstra bekymmer mht. stabilitet.
Armen på platespilleren har noe å si.
Hadde en bulkete plate som fungerte utmerket på min spiller, med både nagaoka mp 500 og ortofon cadenza black, ikke på mad denon 103 R, og tung arm.
Har en lett arm på 1200 g.
Matching.
 

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Innlegg
2.986
Antall liker
2.910
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
31
Sprengte budsjettet med en EAT Jo No.5.
Etter et par timer låter det veldig lovende og helt i tråd med hva jeg kikket etter.
Foreløpig litt mer basstung enn hva jeg er vant til, men er svært responsiv på dynamikk og låter ganske så fett på en del rock.
Får gi den noen timer til før dommen kommer, men det frydes i heimen her akkurat nå 🤘🤘
 
Topp Bunn