Pianospilling på meget høyt nivå

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Siden youtube er i vinden her på forumet ...

Den uforlignelige Arturo Bendetti Michelangeli, her i Scarlatti. Ikke like rask som Yngvie, men penere i tøyet. Og han spilte ALDRI feil:

http://www.youtube.com/watch?v=WWzggDUePPY&mode=related&search=

Og vi kommer vel ikke utenom Argerich. De som har sett filmen Shine vet kanskje ikke at Helfgott ikke er god nok til å spille Rachmaninov. Slik skal det spilles:

http://www.youtube.com/watch?v=z9Y_1LfaPjc&mode=related&search=

Kadensen starter på 3:40. Partiet som starter på ca 4:50 gir meg alltid assosiasjoner til en pose med klinkekuler som faller utover gulvet. :)
 
K

kbwh

Gjest
Favorittscenen min fra den filmen som jeg mener het 32 kortfilmer om Glenn Gould. Det er allegro molto fra Beet 27/1. Tar en stund før musikken kommer, men, vel, du har allerede vært innpå det: Gal mann.
http://www.youtube.com/watch?v=jpDLUxCSiJM

Nå kan også jeg Youtube!
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Da anbefaler jeg å sjekke ut hva Marc-André Hamelin gjør med Chopin-Godowsky og Alkan. En virtuos med smak.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Ok, dette er en Beethoven-kveld:

En aldrende Wilhelm Kempff: Jeg liker virkelig måten han spiller denne satsen på. Mange pianister er litt voldsomme her, enten det gjelder ustikkende basslinje eller karakterforandringer underveis. Men er alt nydelig integrert i en helhet, ingenting som stikker seg forstyrrende ut. Litt fjern i blikket er han...
http://www.youtube.com/watch?v=oqSulR9Fymg

Bernstein og Zimerman i den 3. pianokonserten er det også lite å utsette på:
http://www.youtube.com/watch?v=SfstcHZINYE

Eller Murray Perahia:
http://www.youtube.com/watch?v=XgURuzc3GmQ

Riktignok ikke pianomusikk, men når Carlos Kleiber dirigerer er det uansett en begivenhet. Grasiøse bevegelser forresten...
http://www.youtube.com/watch?v=87XqelLShhU
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Vet ikke om det er den samme men man har denne: http://www.mdt.co.uk/MDTSite/product//C100841B.htm

Kleiber hadde vel et så lite repertoar at han kunne ha alt i hodet. Han dirigerte jo også så sjelden at det var god tid til å lære seg alt utenat.

Kunne bannet på at det var et historisk opptak fra krigens dager, om jeg ikke hadde sett at fingrene til Andsnes var synkrone med lyden.
 
A

Antonx

Gjest
Richter regnes av mange som den største pianisten.

Denne plata er suveren.

 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Jeg sitter akkurat og hører Angela Hewitt spille Bach....Nærmere bestemt Brandenburg nr.5 fra "The Keyboard Concertos - 1 " på Chandos. Himmel! Hvilken teknikk, hvilken følelse! Og som om ikke det var nok er lyden virkelig utsøkt den også.... Anbefales på det aller varmeste!
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Chandos? Trodde det var Hyperion. Men uansett er Hewitt en pianist å holde øye med. Hun har jo også nettopp gitt ut sin første plate med Beethovensonater, på et Fazioli-flygel later det til, med klar og lys klang. Sistesatsen fra Appasionata er tilgjengelig som prøvelytt på selskapets webside.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Selvfølgelig er det Hyperion, Bach_Man...beklager! Iver kan ofte medføre en glipp eller to, og her var nok formidlingstrangen sterkere enn korttidshukommelsen... :)
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Best å fortsette slik! Entusiasme er jo viktigere enn flisespikkeri.
 
K

kbwh

Gjest
I morgen skal jeg innom Aktiv Klassisk og plukke opp Brendel i Beethovens Op. 109-111, en plate som etter sigende skal innholde pianospilling på høyt nivå. Den er på Philips, jeg har dobbeltsjekket!
Da mangler jeg bare Op. 2/1 i  sonatesamlingen! Hurra!

Brendel spiller Schubert: http://www.youtube.com/watch?v=GkX4MyDeIqI
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Jeg ser forøvrig at mdt nå selger Kempff sin komplette mono-syklus til ca £20. For de tidlige sonatene kan jeg forøvrig anbefale Ronald Brautigam sin fortepianoinnspilling på Bis. Her har fortepianoet en relativt rund og fyldig klang som kler musikken godt.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Utrolig hyggelig å se at du er på et "Brendel-rush" om dagen, Valentino! ;-)
Er du med på å drive litt lobbyvirksomhet for å få mannen til Oslo Kammermusikk Festival ? ;-)
Ellers er det jo befriende å oppleve at entusiasme verdsettes til fordel for flisespikkeri, Bach_Man... :)
Det er en holdning jeg skulle ønske var noe mer utbredt her inne.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg har Brendel bl.a. i Mozarts konsert KV595 på en 10" fra '65 omtrent. Riktig fin den også.
Disse platekjøpene går delvis etter innfallsmetoden. Vurderte å kjøpe Originalsplaten til Pollini, men jeg har op. 101 og 106 med ham allerede, så Brendel er nok et smartere valg rent platebiblioteksmessig. Forøvrig har jeg de sonatene Gilels rakk å spille inn, ble anbefalt meg her på forumet den boksen også. Emil kunne sakene sine han og.

Jeg kjenner jo ikke folkene på Oslo kammermusikkfestival, men jo, en solokonsert i Logen slipper jeg bleiene til guttungen rett ned og kjører til byen for. Og med det utgangspunktet er det kanskje mulig å få Herr Tellefsen i tale?

Ellers er Wolfgang Plagges Julevariasjoner på vei som en SPAMunnskyldning fra 2L.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Joda, Emil kunne virkelig sakene sine. Ingen bombe at vi er enige der også. :)
Jeg kjenner noen av Kammermusikkfolket etter to fantastiske sesonger som frivillig, og jeg maste litt i sommer...og lover å fortsette i vinter! :) Så får vi se om ditt løfte om å la bleier være bleier er nok til å få Hr. Tellefsen til å bestemme seg.. :)
Ellers håper jeg å se Vadim Repin her snart også, men ettersom han er fiolinist, hører akkurat det hjemme i en amnnen tråd, strengt tatt.
Har forresten akkurat hentet en pakke fra 2L selv...Marianne Thorsens Mozartkonserter. Da gjør det ingenting at det regner ute. :)
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Wolfgang Plagge går vel inn i 'hvor-ble-de-av'-kategorien. Han var jo støtt i rampelyset da han var ung, og nå lager han julemusikk for et obskurt plateselskap.

Men over til noe annet:

Plukket frem en gammel favoritt fra hyllen i dag, en plate jeg blir glad bare av å tenke på. Pianokonserter nr. 2 og 3 av Nikolai Medtner, spilt med betydelig tyngde og autoritet av Nikolai Demidenko (han var vel i Oslo?) og utgitt i Romantic Piano Concertos-serien til Hyperion. Grovt regnet er dette i samme sjanger som Rachmaninov, som forøvrig var en god venn av Medtner, men jeg synes Medtner er mer tiltalende. Det blir på et vis mindre svulstig, kanskje fordi melodiene hans ikke er av det mest umiddelbare slaget, men likevel henger ved deg på underlig vis. Den tredje konserten synes jeg er spesielt interessant, nesten som en lang pianoimprovisasjon...
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Jepp, men Plagge var liksom på vei mot noe større.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Vakkert! Og Philips gir jo stadig ut nyinnspillinger med mannen.... ;-) De gamle er så definitivt eldst !
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Dere får melde dere på www.good-music-guide.com/forum/.

Brendel kan sårt trenge endel støtte der, sammen med blant andre Perahia og Argerich. I det hele tatt støter man gjerne på et helt meninger som er utbredte i forumet men totalt forskjellig fra de pressen står for - forøvrig ikke ulikt utstyrsforumet her.

Nå hører jeg forresten på Michelangeli sin innspilling av Griegs konsert for piano og orkester (BBC), som sikkert er velkjent her inne. Hvis ikke, så er den en klar anbefaling for de som liker Ravel/Rach-platen.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.693
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hørte Brendel i Olavshallen i Trondheim i august, har alltid tenkt på ham som en litt tørr interpret og trodde kanskje at han også var litt over toppen, men nei. Fabelaktig konsert med vidd og humør og glimt i øyet, Schubert og Mozart men ikke minst hele to fabelaktige og vittige Haydnsonater. Elsker Haydn, kom nettopp hjem med de komplette trioene på Philips/Beaux Arts og ser frem til nye truvelig lytting denne uken. Eneste unnskyldning for ikke å ha kjøpt settet før er at jeg har trioene komplett på LP i noen eldre franske innspillinger med fortepiano og greier.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.693
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Dere får melde dere på www.good-music-guide.com/forum/.

Nå hører jeg forresten på Michelangeli sin innspilling av Griegs konsert for piano og orkester (BBC), som sikkert er velkjent her inne. Hvis ikke, så er den en klar anbefaling for de som liker Ravel/Rach-platen.
der er jeg , under samme nick!

og Ravel/Rachplaten har jeg hatt i 30 år på LP. Grieg derimot er jeg grundig lei, bor i Bergen men om Grieg ikke hadde skrevet noe annet enn romanser samt Per Gynt.musikken hadde det holdt for meg.....
 
K

kbwh

Gjest
Vi snakkes på GMG, samme nick som her inne (sist gang jeg ble oppfordret forsvant det i den store wwwtåken).
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
der er jeg , under samme nick!

og Ravel/Rachplaten har jeg hatt i 30 år på LP. Grieg derimot er jeg grundig lei, bor i Bergen men om Grieg ikke hadde skrevet noe annet enn romanser samt Per Gynt.musikken hadde det holdt for meg.....
Har sett nicket, og tenkte at det var deg ja... Selv poster jeg ikke der (ennå).

Jeg kan nok skjønne at noen og enhver blir lei av Grieg i Bergen, spesielt når a-mollskonserten årlig fremføres som på festspillenen avslutningskonsert til glede for det penere borgerskapet.

Selv har jeg kommet tilbake til Grieg etter langt fravær. Naturligvis var han en av de første komponistene jeg lyttet til, men lenge orket jeg ikke å høre på ham, med nasjonalromantikken og søtladenheten. Så jeg så utover mot Europa og ble etterhvert i egne øyne en musikalsk kosmopolitt.

Men så føltes det plutselig riktig å vende hjem igjen. Kanskje fordi jeg liker musikk skrevet i nasjonalt idiom, det være seg russikheten til Rachmaninov eller franskheten til Ravel. Og med mer erfaring kunne jeg høre Grieg med nye ører, mannen som var inspirert av Schumann, venn av Liszt, forsynte Rachmaninov med ideer, ble kritisert av Debussy, som han likevel må ha influert. For etter å ha blit kjent med Debussy sine pianostykker synes jeg at jeg at Grieg har litt av den samme tilnærmingen til å formidle en eller to stemninger et kort pianostykke.

Pianokonserten holder jeg for å være en av de mer særpregede av alle konserter, med sin lyriske tilnærming, bølger, folkedanser og den mektige kadensen som nesten virker som en improvisasjon. Overeksponert i Bergen selvsagt, og ikke noe jeg kan lytte til hver dag. Michelangeli gir blaffen i den friske norskheten og kaster seg ut i en ukorrekt "barnstorming". Artig å høre på det også.
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.718
Antall liker
3.863
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sv: Pianospilling på meget høyt nivå

Hvem er det som står på podiet? Det ligner på Giulini?
EDIT: Jo,det er det. Det er altså enten prøvene eller opptaket til


Bernt K
 
K

kbwh

Gjest
Sv: Pianospilling på meget høyt nivå

Skarpt observert, Bernt! Har du platen, og vil du si noe om spillet?
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.718
Antall liker
3.863
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Sv: Pianospilling på meget høyt nivå

Nei, men den er herved skrevet på lista. Horowitz har hittil ikke vært et "satningsområde", men det skal han pinedød bli.

Bernt K
 
Topp Bunn