Philips & Marantz

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    Se der ja :) er det CD 303 ?

    Grundig bygger på Philips ?

    Mvh

    Only CD 202
    Det er Grundig CD7550 og Philips CD303.

    Grundig CD-spillere er ofte variasjoner av Philips maskiner.
    Jeg mener å huske at Philips kjøpte opp Grundig tidlig på 80-tallet.

    Grundig CD7550 er innvendig nesten helt lik Philips CD104 og CD304
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Skulle gjerne ha hørt igjen 104 hvis det var den jeg tenkte på med den store trykkknappen :)

    Gikk mye Imperiet / Ebba G / Cure / på den i de eldre dager .
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    Skulle gjerne ha hørt igjen 104 hvis det var den jeg tenkte på med den store trykkknappen :)

    Gikk mye Imperiet / Ebba G / Cure / på den i de eldre dager .
    cd104.jpg


    Ja CD104 er den smale med stor trykk-knapp.
    En kompakt og flott maskin, bygget som en tanks. God vintage lyd av den også :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.031
    Antall liker
    8.244
    Torget vurderinger
    1
    Ja CD104 er den smale med stor trykk-knapp.
    En kompakt og flott maskin, bygget som en tanks. God vintage lyd av den også :)
    Spillte på CD104 i ti år....
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.844
    Sted
    Hus
    Min første cd-spiller var en CD104, smal type og veide ganske så mye. Ikke plast inni den nei, og lyden var meget god synes jeg :)
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Hvis man skal ha den ultimate Vintage Phillips spiller, hva ville man valgt da? CD 880 er for dyr, så den kan nok utelukkes!
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har direkte sammenlignet CD960 med CD880, og jeg foretrakk helt klart CD960. Det er faktisk utrolig stor forskjell mellom to temmelig like spillere.
    Nå er vel ikke CD960 noe rimeligere enn CD880, og er vel derfor også uaktuell.

    CD202 synes jeg er en kjempespiller. Den er ser kul ut, og lyden er bra. Utenom at den er håpløst umoderne betjeningsmessig så synes jeg den er flott!
     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    jeg må rette litt på meg selv
    da jeg gjorde en kjapp shootout mellom cd 104,471,624 og 751. denne gangen kjørte jeg på en
    Philips fa 950 forsterker med cw a123 og u123 . cd104 dro av med serien på slammen og den råe bassen på høyt volum:D der var det forskjell. 624 var den kjipeste .men jeg synes 751 gjorde en ok jobb og. 471 husker jeg rett og slett ikke :)
    eneste av cd jeg hadde klart og ta med var todd terje it's album time , delorean dynamite var favoritten her.
     

    Vedlegg

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    cd 104 betalte jeg en 50 lapp for på brukten og den er eldre enn meg så den kan jeg aldri kvitte meg meg nå:D
    tok den i fra hverandre bytta reim og smurte den litt og loddet rca utganger bak på den.


    noen liker påske krim, jeg liker påske trøkk:)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Spiller på Marantz CD7. Bygget som et krigsskip og låter fremdeles bra. Ishiwatas statement og en klassiker.
     

    kjellgs

    Medlem
    Ble medlem
    18.01.2012
    Innlegg
    22
    Antall liker
    19
    Sted
    Oslo
    CD 880

    Har en CD 880 som er i daglig bruk. Den har etter hvert begynt å bruke litt tid på å les plater, men noen sekunder har en da tid å vente...
     

    Vedlegg

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.287
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Artig å se.
    Philips CD104 var min første CD-spiller. Vellyst og sanselig glede. Ingen CD-spiller har frydet meg slik 104 gjorde.
    Philips CD104, Kenwood KD700, Technics RS640, Tandberg 3012, Kef 104.2. Man glemmer ikke så lett.
    Bare vinylspilleren som har overlevd. Merk det.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.982
    Antall liker
    11.844
    Sted
    Hus
    Nå bruker jeg en Tandberg 3015A 16 bit med 1541 chiper i D/A converteren som min cd spiller. Den har CDM 2 drivverk og spiller godt :)
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Fikk tak i en strøken Philips CD620 for 200,- her om dagen. Trengte en ny cd-spiller til å spille noen plater med. Låter faktisk veldig veldig bra... Tror modellen er fra rundt 1990. Ellers er innmaten av plast.. SKulle ikke forundre meg om vekta kun er 1,5 kg..

    Tror ikke jeg kunne funnet en billigere og bedre spiller uten å bruke en del tid på letingen :)

    DSCN4559.JPG
     

    Vedlegg

    AJ84

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    285
    Antall liker
    52
    Har lyst å kaste meg på denne, hvor ligger cd104 i pris i dag kontra cd880/960? Kjøpte meg en eldre cd-spiller fra NAD men ble skuffet, dessuten var det meste av innmaten fra sony... Har søkt men cd104 virker ikke så vanlig i salg, noen tips?
     

    pekaill

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2011
    Innlegg
    1.672
    Antall liker
    1.091
    Sted
    Averøy
    Torget vurderinger
    5
    Hvis en ser på www.marktplaats.nl så finner en gjerne en TDA1540 spiller til mindre enn 1000 kr. En CD880 og CD960 ligger vel på kr 2500 og oppover.
    Prisene ser ut til å være økende.

    Jeg kjøpte en CD202 for kr 1200 på Finn. Jeg synes 202 er finest av de.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Hvis du har en gammel Philips så kan du gjøre dette:
    Still trafo til 240 volt for å unngå overspenning. Den ble laget i en tid vi hadde 220 volt, nå er det 230 volt.
    Fjerne LM 833 doble op-amper, fjerne mute transistorer.
    Kjøp Signetics 5532 op-amper og lodd inn. Signetics fordi det er merket på de som sto der fra før. Tror spilleren er tilpasset dette merket som er eid av Philips.

    Nå har du en betydelig bedre spiller, som vil leve lengre pga at den får litt underspenning.

    Har ikke prøvd det du viste. Tviler på så omfattende tweaks.

    En annen måte er å bruke enkle op-amper og bypasse analogfilteret. Da er vi omtrent på Lampizator-nivå.
     
    Sist redigert:

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    Noe som har erfaring med modding her? ser på bl.a. denne:
    High End Mod for Philips CD160 TDA1541A | eBay

    men er dette bare tull fra østblokken? eller noen som vet enklere og bedre tips?
    Virker fornuftig det -
    Har selv prøvd med filter, NOS, oppgradering av lytter og opamper.
    Alle de har en effekt på lyden -
    Begynn med enkle ting å hør om du liker effekten av det.

    Hvis du sjekker litt rundt på skjemaer av Marantz, Philips, Grundig + andre Philips TDA1541A baserte cd-spillere vil du se at svært mange har det samme "basic" skjemaet, men det som ofte skiller "budsjettmodeller" fra dyrere er drivverk, komponentverdier og opamper.

    På denne siden Ray's Audio Page under "marantz CD65mkII" finner du mange tips ang. komponentoppgradering på en TDA1541 maskin.
    Lydmessig stor gevinst for noen hundrelapper.

    Obs, vær forsiktig med maskinene når du roter rundt neddi dem, statisk elektrisitet kan ta livet av dem..... :(

    mvh
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Problemet med så omfattende tweaks er at du mister oversikt, og etterhvert tror du at forskjell i lyd er det samme som forbedring. Så kan du holde på, og ender opp med noe rart som du kanskje ikke liker engang.

    KISS - er et passende slagord her.
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Litt på kanten men den har CDM4 driv 16 bit Philips
    IMG_1185.jpg
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Tok inn liten titt på innsiden av Philips CD 202 :)
    IMG_1193.jpg
    IMG_1194.jpg
     
    Sist redigert:

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    Studer A 725 har nå fått en CDM1 donor fra en Philips CD 204 ( en stor takk til @pilsern for donor ) , nå spiller den igjen til min store glede med et lite puff i ræva .

    Nå mangler jeg kun reduksjons gir til Maxon cd skuff motor :)
    Bra det ordna seg!

    mvh
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Gravd litt i den så dette er 206b Version med bitstream den andre utgaven av 3 versjoner


    Bitstream conversion
    At the end of 1988 Philips was the first to introduce 'Bitstream conversion', a highly advanced technology that uses 256 times oversampling and avoids the digital distortion such as that arising with ladder converters. The result of this process is a 1-bit data stream, which is then converted into an analogue signal in a 1-bit D/A converter. This consists of a relatively simple network of capacitors. In practice the linearity or accuracy of a 1-bit converter is significantly higher than that of traditional (ladder) 16 bit converters
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.751
    Antall liker
    878
    Torget vurderinger
    35
    Gravd litt i den så dette er 206b Version med bitstream den andre utgaven av 3 versjoner


    Bitstream conversion
    At the end of 1988 Philips was the first to introduce 'Bitstream conversion', a highly advanced technology that uses 256 times oversampling and avoids the digital distortion such as that arising with ladder converters. The result of this process is a 1-bit data stream, which is then converted into an analogue signal in a 1-bit D/A converter. This consists of a relatively simple network of capacitors. In practice the linearity or accuracy of a 1-bit converter is significantly higher than that of traditional (ladder) 16 bit converters
    Philips TDA1547 dac i den da tror jeg.

    mvh
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Gravd litt i den så dette er 206b Version med bitstream den andre utgaven av 3 versjoner


    Bitstream conversion
    At the end of 1988 Philips was the first to introduce 'Bitstream conversion', a highly advanced technology that uses 256 times oversampling and avoids the digital distortion such as that arising with ladder converters. The result of this process is a 1-bit data stream, which is then converted into an analogue signal in a 1-bit D/A converter. This consists of a relatively simple network of capacitors. In practice the linearity or accuracy of a 1-bit converter is significantly higher than that of traditional (ladder) 16 bit converters
    Philips TDA1547 dac i den da tror jeg.

    mvh
    Philips dac7 er den basert TDA1547 chip ?

    Mvh
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Philips CDM-1 drive and first generation Philips chipset:
    SAA7010 CD-Decoder
    SAA7000 Interpolation
    SAA7020 Error correction
    SAA7030 Fourfold-Oversampling and digital filter
    TDA1540 14 + 2 bit D/A converter (one per audio channel).
    IR remote control. Fixed (transformer balanced) and variable output

    28 år gammel :cool: helt original .
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn