Høyttalere Phase justering av subber

BigOne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Antall liker
16
Sted
Øyværing
Hei. tenkte å få fin innstilt subwooferne mine Phase osv.

hva trenger jeg?

kan du eventuelt legge ved link til der jeg kan kjøpe utstyre.

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
1.986
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har bare gjort dette på subbene jeg har nå som er REL og de har bare to valg: 0grader og 180 grader.
Selv dette er et tema som er omdiskutert så her dukker det nok opp flere anbefalinger.

REL gjør det slik: Phase
"move the phase switch from 0 to 180 positions and listen for whichever position is loudest or fullest. That is, when the position is working in harmony with your main speakers, reinforcing bass not cancelling it"

Jeg synes en SPL er fin å ha
Tipper noe slikt funker fint:
SPL meter

BigOne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Antall liker
16
Sted
Øyværing
Har 2stk Ken Kreisel DXD12 som står i stereo, har mulighet til å stille phase 0-180, volum økning, og low pass filter av og på også delinga på hz.
tok å bestilte et sånn SPL Meter, så di bare hadde 1 igjen på lager å var ute av produksjon, men om noen har noen kommer med noen bedre forslag så avbestiller jeg den iløpet av dagen.

Sist redigert:

BigOne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Antall liker
16
Sted
Øyværing
leste at noen snakket om en radio shack men, finner bare på ebay. å sjer rimelig jalla ut.

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Antall liker
8.673
Sted
Kongsberg
Målemikrofon er mye bedre enn en SPL måler. Med den kan du ikke bare måle SPL men også et hav av andre ting med gratisprogrammet REW.

DMagnus

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.07.2021
Antall liker
39
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
0
Prøv først 0 og hør på noe musikk du kjenner. Gjør det samme på 180 og du vil høre hvor du liker lyden best av de to valgene, så kan du finjustere ut fra det. Hos meg er det meget enkelt å velge mellom 0 og 180 siden lyden blir så mye bedre med den ene fasen. Har B&W asw 855 selv så jeg kan kun velge 0 eller 180. Hos meg er det veldig stor forskjell.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.604
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Hvis du har antimode dualcore, så vil vel fasen settes riktig automatisk når du begynner kalibrering med antimoden.
Etter endt kalibrering må du ikke skru på faseknotten bak på suben.
Du bør også sette low pass på suben på max, da delefrekvens settes i antimoden.

Jeg har ikke selv testet antimode dualcore, men dette som jeg nevner ovenfor er ganske standard prosedyre for de fleste DSP løsninger.
På miniDSP må man selv sette inn verdier for innbyrdes avstand mellom sub og høyttaler, og da bør vel fase knotten på suben stå i posisjon 0.

BigOne

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.04.2014
Antall liker
16
Sted
Øyværing
shønner. jeg har mulighet til å velge fra 0-10-20-30-40-50-hele veien til 180 så har gode justerings muligheter. men tror jeg bare går for den spln også prøve meg frem med plassering å volum økning osv grov arbeide. å når jeg er fornøyd så kjører jeg en siste finish med DSPeakern

kjører subbene i full stereo etter som jeg ikke har egen woofer kanal på forforsterkern, så når det bare er bass på høyre side så spiller bare høyre subb.

ill keep you posted hvordan det går.

setter pris på tips videre også :)

SigbergAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
03.08.2005
Antall liker
9.318
Sted
Østlandet
Torget vurderinger
1
@BigOne Du behøver ikke bekymre deg for å sette crossover og fase på subbene hvis du bruker DualCore. Sett crossover på maks og la fase stå på null, så ordner Antimode resten.

I

innspilt edderkopp

Gjest
google søk for "tone generator" , bruk den.
sett frekvensen til overgangen mellom sub og høyttalere, ved lytteposisjon juster phase og delay(hvis du kan) til frekvensen summeres og høres høyest ut.
blir vanskelig hvis du ikke kan gjøre det fra lytteposisjon i sanntid.

Topp Bunn