Phantom center

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Driver og vurderer å snu rommet 180 grader etter å ha forhandlet med interiørarkitekten som mener det er til alles beste. I den forbindelse ser jeg på forskjellige løsninger for oppsett, men jeg har en tullete stue med noen utfordringer som gjør at jeg ender opp uten center om plassering av møbler skal være første pri.
Hva mener folket om en phantom center løsning? Jeg har lenge vært på leting etter en brukt 8xx d2 center da min nåværende ikke fyller kravene for godlyd.
DSP,en jeg besitter har mulighet for å mestre oppgaven med enkelhet, men jeg er usikker på om jeg klarer å leve med det estetisk:cool:
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.987
Antall liker
20.117
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Sålenge man sitter alene rett i sweetspot så låter det bedre her uten senter. Men når jeg og frøken ser film sammen. Så må vi ha den på.
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Det er akkurat det.
Hva er kompromissene med å fjerne senter? Jeg opplever også lyden som svært mye bedre på tale når jeg feks. ser tv i stereo, og den opplevde dynamikken med bilde/lyd er stor i forhold. Tror jeg rett å slett må prøve for å se, men jeg er usikker på hva jeg evt. "kan" miste ved å velge den bort. Nå er det jo sånn at det er svært sjelden det er mer enn to som fokuserer på film samtidig her i huset som er over grunnskolenivå;)
Hva opplever du Peter som pro,s & con,s i såfall?
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Når man hører f.eks. DTS HD Master med senter så skjer det noe med dynamikken med som man ikke opplever uten. Uansett hvor bra fronthøyttalere man har så synes jeg ikke det blir like bra. Jeg mener at senter er viktigere en bakhøyttalere.
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Når man hører f.eks. DTS HD Master med senter så skjer det noe med dynamikken med som man ikke opplever uten. Uansett hvor bra fronthøyttalere man har så synes jeg ikke det blir like bra. Jeg mener at senter er viktigere en bakhøyttalere.
Ok!
Hva er det da litt sånn spesifikt du opplever?
Hvilke utstyr er det du avspiller på i heimen siden du opplever de slik? Når du sier bakht. regner jeg med vi snakker om et Minimum 7.1 system.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.472
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
Senterhøyttaleren er voldsomt undervurdert. Grunnen til at mange opplever phantom center som bedre, er at det nesten ikke finnes gode senterhøyttalere + feil oppstilling. Det er ekstremt vanskelig å få en stykk høyttaler til ikke å låte som en mann inni en boks, eller en dame, for den saks skyld. Optimalt skulle det selvsagt vært 3 like høyttalere foran, med samme frekvensgang og like mye/lite påvirkning fra rommet. Stikkord for et godt kompromiss er: En senter med mellomtone og diskant vertikalt plassert, solid konstruksjon med lite farging fra kabinett, og til sist kontroll på rom/EQ/frekvensgang slik at klangen fra senter er mest mulig lik fronter. Og helt essensielt; lyden fra senter må nå ørene likt som frontene, ellers får man fasedreininger, ekkoeffekter og annen skit. Er alt dette på plass, vil en senterhøyttaler bidra til økt dynamikk og sømløshet i lyden til alle som er mer enn 10 cm fra sweetspot.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.238
Antall liker
2.373
Torget vurderinger
13
Foretrekker center da jeg syntes det blir bedre panoreringer i lyden sideveis, syntes også taletydeligheten på film blir bedre.
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Senterhøyttaleren er voldsomt undervurdert. Grunnen til at mange opplever phantom center som bedre, er at det nesten ikke finnes gode senterhøyttalere + feil oppstilling. Det er ekstremt vanskelig å få en stykk høyttaler til ikke å låte som en mann inni en boks, eller en dame, for den saks skyld. Optimalt skulle det selvsagt vært 3 like høyttalere foran, med samme frekvensgang og like mye/lite påvirkning fra rommet. Stikkord for et godt kompromiss er: En senter med mellomtone og diskant vertikalt plassert, solid konstruksjon med lite farging fra kabinett, og til sist kontroll på rom/EQ/frekvensgang slik at klangen fra senter er mest mulig lik fronter. Og helt essensielt; lyden fra senter må nå ørene likt som frontene, ellers får man fasedreininger, ekkoeffekter og annen skit. Er alt dette på plass, vil en senterhøyttaler bidra til økt dynamikk og sømløshet i lyden til alle som er mer enn 10 cm fra sweetspot.
Langt på vei enig med deg Polka!
Det er faktisk litt sånn jeg opplever senter, litt innesluttet og døll på en måte i forhold til resten av kanalene. Jeg innser at den centeren jeg har ikke oppfyller kravet for homogen og sømløs overgang, og tiltaket er det som skremmer meg litt. Det blr dyrt og svært, og vil aldri i livet forsvare prisen i forhold til bruk. Vi ser ikke såååå mye film!
Når det er sagt kan jeg informere om at Trinnoven jeg har, kvester ut det beste den klarer av center, og jeg deler på 120hz. Amplitud er nesten helt lik frontene. Ikke missforstå! Det låter ganske ok til hjemmekinobruk, men jeg står riktignok ved et veiskille og er svært usikker på hva jeg skal gjøre:)
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.472
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
Du har i hvert fall en senterhøyttaler fra en produsent som har skjønt at det er lurt med vertikal plassering av mellomtonen og diskant. Med Trinnov har du sikkert fått til en ganske god sammenheng, men en viss kvalitetsforskjell opp til dine 802 vil det vel være. Hadde jeg vært deg, hadde jeg spart opp til en en enda bedre senter. Med den avanserte romkorreksjonen du har, trenger det ikke være en B&W vel. Jeg har klart å få til en meget sammenhengende lyd og klang mellom så forskjellige høyttalere som Dynaudio, Sonus Faber og Sony. Mitt EQ utstyr er nok helt steinalder i forhold til Trinnov.
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Forskjellen er nærsagt latterlig i direkte sammenligning av lyd-reproduksjon mellom 802 og cmc2.
Men nok om det! Som jeg nevnte tidligere i tråden er kompromisset plassering av recliners og bruk kontra kvaliteten jeg vet jeg kan få ved å gå all-inn. Men så var det hu arkitekten da:rolleyes:;)
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.472
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
Hehe. Jeg er glad jeg har eget rom, og ikke minst godkjenning fra samboer. Pøs på med blomster og kryss fingrene.
 

alphamale

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.11.2007
Innlegg
5.648
Antall liker
4.066
Sted
Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
Hehe. Jeg er glad jeg har eget rom, og ikke minst godkjenning fra samboer. Pøs på med blomster og kryss fingrene.
Kattene eter blomster og spyr ut dritten i hele huset, og stua blir ikke spesielt større eller plasseringsvennlig av den grunn;D
Men jeg får legge en lur plan. Remapping funksjonen i Trinnov er svært undervurdert i forhold til andre løsninger har jeg erfart i det siste. Presentasjonen er unik annet jeg har hørt. Det er helt klin umulig å detektere lydkildene når det står på, og det svosjer og hoier langt ut på plenen til naboen til tider i det ene øyeblikket, og i taket UTEN atmos i det neste:)
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
275
Sted
Tranby
Et rent 5.1 opplegg eller mer er en fordel hvis man spiller SACD, hvis man slår av all avstands justering og romkorreksjon skal man kunne få DSD lyd helt igjennom med direct funksjon.
Selv har jeg nå 4.0 oppsett.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.472
Antall liker
3.616
Torget vurderinger
96
Et rent 5.1 opplegg eller mer er en fordel hvis man spiller SACD, hvis man slår av all avstands justering og romkorreksjon skal man kunne få DSD lyd helt igjennom med direct funksjon.
Selv har jeg nå 4.0 oppsett.
Men da må du ha lik avstand til alle høyttalere + sub ( og den må være passiv), i et 5.1 system. Det blir helt feil å droppe avstandsjustering hvis dette ikke er tilfellet. Det kan låte skikkelig ille på visse innspillinger om ikke avstand er satt korrekt, eller man er så heldig å kunne plassere alt i lik avstand til sweetspot. Når det gjelder LFE med aktive subwoofere, blir det aldri riktig uten justering, da disse har latency på alt mellom 3-15 millisekunder.
 
Sist redigert:

løvblad

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2016
Innlegg
121
Antall liker
4
Hopper inn i denne tråden med phantom planene mine.
Er det vanlig at det går an å bruke 4.0 mode på surroundreceivere. Har tenkt mest på å kjøpe Denon eller Sony receiver. At lydsignalet til senterkanalen og subwooferen går til fronthøyttalerne. Også bruke 2 bakhøyttalere. Jeg tenkte å oppgradere komponentene etterhvert, 1 subwoofer til dypbass iallefall. Har først tenkt på å kjøpe ny Sony surrondreceiver, samt å bruke HMDI gjennomgang, da det passer til Sony BDP-S6700 blu-ray spilleren jeg har.
Las i instruksen til en sony receiver som heter STR-DN1070. Var ikke helt beskrevet om det var mulig å bruke bare 2 fronthøyttalere når det kobles med HDMI gjennomgang, at det er HDMI-kabel fra blu-ray til receiveren, og videre til TVen. Da jeg synes det er nyttig å ha mulighet for å høre forskjellen på surround-lyd av og på når jeg ser film.
Noe annet jeg vurderer er å montere bakhøyttalerne i himlingen, og lurer på om kalibreringsmikrofonen takler noe slikt. Tror jeg må ta en prøvelytting i butikken. Men hvis det er en surroundmode som fungerer bra lydmessig, f.eks 5.1 som er vanlig, eller 4.0 med phantom mode. Er det da mulig å justere bass og diskant opp og ned i tillegg?
 
Topp Bunn