Perverst dataspill sjokkerer!!

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
"Vold" er da mere høyverdig underholdning og adspredelse enn å sysle med og plassere penger i aksjer.

Som man sår så høster man. ER det ikke deilig å ha noen og hate? ;D

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Mener dere helt seriøst folkens at det er helt ufarlig moro at barn sitter og vrir på joystickene og slår og skyter så blodet spruter og legemsdeler og innmat blir slengt rundt?
Jeg håper sannelig ikke verden får 20-30 år til for jeg kan love at massakrene på amerikanske skoler blir som barnemat sammenlignet hva vi da får se !
Den avsky,vemmelse,sjokk og sorg et menneske skal føle når en ser vold er noe som er lagt naturlig ned i oss.Utsetter man seg selv ofte nok ganger for den følelsen så oppstår etterhvert apati og likegyldighet.

Kult med blod å gørr for kidsa,men Jesus bør de helst ikke få høre om ? :'(
Det koker innvendig!!!!!!!!!

A

Atle Kristiansen

Gjest
Rune S skrev:
Mener dere helt seriøst folkens at det er helt ufarlig moro at barn sitter og vrir på joystickene og slår og skyter så blodet spruter og legemsdeler og innmat blir slengt rundt?
Jeg håper sannelig ikke verden får 20-30 år til for jeg kan love at massakrene på amerikanske skoler blir som barnemat sammenlignet hva vi da får se !
Den avsky,vemmelse,sjokk og sorg et menneske skal føle når en ser vold er noe som er lagt naturlig ned i oss.Utsetter man seg selv ofte nok ganger for den følelsen så oppstår etterhvert apati og likegyldighet.

Kristendommen har da flere liv på sin samvittighet enn dataspill? Jeg ser problemene med den slags menneskelig oppfostring dette markedsorienterte samfunnet bedriver, likevel føler jeg tiltakene bør rettes annensteds hen enn mot sensur av produktet. Eller?

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Rune S skrev:
mener du med dette at massakrene på skolene i usa er et resultat at tv-spill?
voldelige tvspill er en ypperlig ting å skylde på når man selv utfører vold. Joda visst kan man bli påvirket av slikt, men de fleste som ender opp som som drapsmasjiner er ikke helt god i utgagnspunktet. og det fantes da ett lass av galninger som drepte folk før dataspillene kom også.

S

Slubbert

Gjest
Rune S skrev:
Ja.

Jeg håper sannelig ikke verden får 20-30 år til for jeg kan love at massakrene på amerikanske skoler blir som barnemat sammenlignet hva vi da får se!
Nå er det snart 15 år siden Doom, men apokalypsen lar vente på seg. Folk som "klikker" og skyter i filler en skole har store mentale defekter. Det har lite med dataspill å gjøre og selv om dataspill skulle vise seg å være den utløsende faktor, blir det som om du tenner på en kasse dynamitt og sier at det var fyrstikken som kvestet deg.

Jesus var et historisk menneske på linje med Sokrates, Cæsar, Newton og Einstein, som hadde stor innflytelse på kulturutviklingen. Å lære om ham er en naturlig del av kunnskapsdannelsen.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Barn kan jo se nyhetene på Nrk1 rett etter Barne-TV også.
Der er det attpåtil virkeligheten som råder.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Mener å huske at forskning viser at barn er veldig flinke til å skille mellom hva som er fiksjon(spill) og virkelighet. At KRF ikke klarer å skille mellom samme er jo ingen stor overaskelse.

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5
Rune S skrev:
Den avsky,vemmelse,sjokk og sorg et menneske skal føle når en ser vold er noe som er lagt naturlig ned i oss.
Mener du det? Er ikke dette veldig kulturbetinget da? Vi er jo i bunn og grunn dyr med en ferniss av kultur. Dette er det jo forøvrig forsket mye på så du trenger ikke ta mine ord for god fisk.

(IGJEN finner jeg meg selv på "off topic"- Herre!... )

A

Atle Kristiansen

Gjest
toriamos skrev:
Rune S skrev:
Den avsky,vemmelse,sjokk og sorg et menneske skal føle når en ser vold er noe som er lagt naturlig ned i oss.
Mener du det? Er ikke dette veldig kulturbetinget da? Vi er jo i bunn og grunn dyr med en ferniss av kultur. Dette er det jo forøvrig forsket mye på så du trenger ikke ta mine ord for god fisk.

(IGJEN finner jeg meg selv på "off topic"- Herre!... )
Som om det ikke finnes divergerende meninger i forskningsmiljøet på dette emnet (selv blant biologer). F.eks ekstase og kreativitet umuliggjør vår væren redusert til biologiske maskiner, og er to av mange endogene ingredienser som skiller oss fra det øvrige dyreriket. For ikke å nevne det mer omstridte begrpet sjel, eller underbevissthet.

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Tror nok jeg står Rune S nærmere i dette spørsmålet, om enn med et annet utgangspunkt.
Et kjapt søk førte meg til American psychological associaton (APA) (http://www.apa.org/science/psa/sb-anderson.html) hvor det bl.a. står:

"Myth 1. Violent video game research has yielded very mixed results.
Facts: Some studies have yielded nonsignificant video game effects, just as some smoking studies failed to find a significant link to lung cancer. But when one combines all relevant empirical studies using meta-analytic techniques, five separate effects emerge with considerable consistency. Violent video games are significantly associated with: increased aggressive behavior, thoughts, and affect; increased physiological arousal; and decreased prosocial (helping) behavior. Average effect sizes for experimental studies (which help establish causality) and correlational studies (which allow examination of serious violent behavior) appear comparable (Anderson & Bushman, 2001)."

Avsky mot vold er nok kulturelt betinget, men de fleste av oss anser de som mangler denne reaksjonen som avstumpede, forstyrrede, eller med mangelfullt utviklede sjelsevner.

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Husk at det ikke bare er spill som er med i denne debatten. Etter Columbine skytingen fikk Marilyn Manson en del av skylden siden begge de ansvarlige lyttet til Marilyn Mansons musikk. Hvor mange ganger har ikke Ozzy blitt saksøkt etter selvmord osv.
I tilfellet Manhunt 2 så forstår jeg egentlig ikke poenget med spillet, i en skrekkfilm o.l. handler det om å overleve, sympatien ligger hos den som skal overleve (f.eks. Saw serien). Men i Manhunt 2 spiller man drapsmannen, noe jeg synes blir å trekke sjangeren for langt.

G

Gjestemedlem

Gjest
Rune S skrev:

Hvis man ser litt tilbake i historien kan jeg sikkert finne flere eksempler på at mennesker ikke har oppført seg eksemplarisk. Det er liten plass for mennesker i dag å få utløp for aggresjon og destruskjon. Dataspill er en sunn og harmløs måte å avreagere på.

Jeg er mye mer bekymret for uliberale krefter som vil innskrenke våre kulturelle friheter. Og når det gjelder religionen så er vel bibelens Jehova den største drittsekken og det mest infame blodtørstige monster i litteraturhistorien. Ikke noe for småbarn dette nei.

Topp Bunn