Nå har jeg hatt QNKTC dacen en stund og takket være syke barn og ødelagt fot har jeg fått flere timer med den enn jeg hadde beregnet.
Dette er den første hifikomponenten jeg har fått som jeg ikke har måttet hente på posten, den lille lettvekteren av en dac gikk rett i postkassa uten problem. Den veier så lite at jeg en liten stund mistenkte at dette var bare chassi uten innmat. I utgangspunktet var den tiltenkt oppsett nr 2 for å kunne kvitte meg med en squeezebox, men etter ett par minutters spilling ble kjapt den gamle stuedacen flyttet opp til det andre oppsettet..
Den er såpass velkjent her på berget at jeg hopper over de tekniske attributtene og går rett på lytteinntrykkene.
I mine ører merkes det kjapt at dette er en betraktelig mer mektig dac enn hva fks Abrahamsen v6.0 og Matrix mini-i er, den minner meg på mange måter om en stor dieselmotor med massivt dreimoment. Du merker allerede helt i starten at den har mye å gi selv på lavt nivå. Denne opplevelsen kan antageligvis ha noe med det lave støygulvet å gjøre og at den er asynkron for det jeg vet. Noe som igjen fører til at den oppleves luftig og uanstrengt samtidig som den har et kraftig bass fundamenet. 2 uker før elektrostatene forsvinner ut av huset begynner de plutselig å diske opp med bass selv på lave volum.
Den klarer å engasjere meg på selv de mest sorgfulle låtene som strømmer via touchen, kort oppsummert så vil jeg tro denne lille fjærvekteren av en dac går som hånd i hanske med rf-63 når de engang kommer inn døra ila denne eller neste uke.
Jeg har ingen betenkeligheter med å koste på denne en liten slump penger på psu og større kondensatorbank. Endatil er jeg så fornøyd at jeg som er selverklært kabelskeptiker har bestilt en Cardas usb kabel for å en gang for alle få avklart om jeg hører forskjell på disse kablene. Tidligere erfaring har vist at jeg nok kommer til å gjøre det.
Per Anders