Pers lille anlegg med den store lyden....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    To sorte skoesker ihvertfall ;) Hadde i utgangspunktet tenkt å selge de ja, men nå er jeg lei av å kaste bort tid på useriøse selgere på Finn, så det er stor mulighet for at jeg trekker annonsen tilbake og heller supplerer med 2xSB-1000 til. Det fungerer veldig godt her allerede, men mer headroom skader ikke.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Da er 4 uker ferie straks ferdig, har rukket både giftemål, ferietur, maling av hus og en gjestevisitt som "kokk" på matmessa i Trondheim i uka som gikk, Med andre ord en ferie helt etter min smak med fokus på god mat, god drikke og gode venner og alt i store kvanta!

    I forhold til det viktigste som naturlig nok var brylluppet tok vi en "Lassemann" og giftet oss i Ebeltoft sitt gamle rådhus og hadde feiringen på Marie Mølle. Og her bør en stor takk skjenkes til Lasse for å være til god hjelp på telefonen når nervene for logistikken gikk litt i surr for undertegnede. Men slik blir det gjerne når man har 99% fokus på at maten og drikken skulle være av god kvalitet og i følge bruden knapt var tilstede hva selve vielsen og papirarbeidet rundt det angikk ;D

    Med andre ord er det vel ikke noen overraskelse at kjelleren ikke har vært veldig prioritert naturlig nok.
    _DSC7094-001.jpg


    IMG_1169.JPG


    IMG_1179-001.JPG



    Det betyr ikke at interessen ikke er tilstede så for å "avslutte" ferien sendte jeg inn en bestilling på 2 nye SVS SB-1000 subber nå i kveld. Ikke fordi de er verdens beste, men fordi jeg har fått til de to første svært godt i rommet mitt, og alt jeg ønsker er litt mer output og litt mer headroom så da ble det ett naturlig valg å prøve seg på mer av det som funker. Ikke minst siden to slik ikke tar knekken på lommeboka som er ganske slunken etter sommerens eskapader.

    Ønsker dere en fortsatt god sommer :)
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    4.610
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Da er 4 uker ferie straks ferdig, har rukket både giftemål, ferietur, maling av hus og en gjestevisitt som "kokk" på matmessa i Trondheim i uka som gikk, Med andre ord en ferie helt etter min smak med fokus på god mat, god drikke og gode venner og alt i store kvanta!

    I forhold til det viktigste som naturlig nok var brylluppet tok vi en "Lassemann" og giftet oss i Ebeltoft sitt gamle rådhus og hadde feiringen på Marie Mølle. Og her bør en stor takk skjenkes til Lasse for å være til god hjelp på telefonen når nervene for logistikken gikk litt i surr for undertegnede. Men slik blir det gjerne når man har 99% fokus på at maten og drikken skulle være av god kvalitet og i følge bruden knapt var tilstede hva selve vielsen og papirarbeidet rundt det angikk ;D

    Med andre ord er det vel ikke noen overraskelse at kjelleren ikke har vært veldig prioritert naturlig nok.
    Vis vedlegget 451948

    Vis vedlegget 451949

    Vis vedlegget 451950


    Det betyr ikke at interessen ikke er tilstede så for å "avslutte" ferien sendte jeg inn en bestilling på 2 nye SVS SB-1000 subber nå i kveld. Ikke fordi de er verdens beste, men fordi jeg har fått til de to første svært godt i rommet mitt, og alt jeg ønsker er litt mer output og litt mer headroom så da ble det ett naturlig valg å prøve seg på mer av det som funker. Ikke minst siden to slik ikke tar knekken på lommeboka som er ganske slunken etter sommerens eskapader.

    Ønsker dere en fortsatt god sommer :)
    Dere har gjort det eneste rette.. Gratulerer med vel gjennomført bryllup :)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Ja, det er bra sikkert at vi er veldig fornøyd med valget vi tok om å stikke til DK :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Bra valg å gå for 2 subber til. Har du mulighet til å spre de rundt om i rommet. Så har du alle forutsetninger til å få en meget god bass. Blir spennende å følge gangen i dette.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Bra valg å gå for 2 subber til. Har du mulighet til å spre de rundt om i rommet. Så har du alle forutsetninger til å få en meget god bass. Blir spennende å følge gangen i dette.
    Hei. Jeg har og, har ikke plass til å spre de så mye, men tror jeg har muligheten til å spre de såpass at mulighetene for at det skal bli bra er tilstede.

    Har etter hvert prøvd såpass med de to jeg allerede har, at jeg har en viss anelse om hvor ting kan passe, i første omgang ønsker jeg å prøve å stacke de på hver sin side der de to første står allerede nå da jeg vet det gir en relativt fin kurve. Samtidig som det hadde vært moro å prøvd to på hver side av frontene som nå, og to i hjørnene for å se om hvilket resultat det gir. Vet hvor bra det kan bli med litt ekstra jobbing så jeg gir ikke opp så lett :)

    Grafer kommer selvfølgelig!
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Stueanlegget er ikke det som blir prioritert øverst på innkjøpslisten, men har lett en stund etter en passende effektforsterker som er liten nok til at den kan skjules i ett skap samtidig som den kan ha noe å tilføre oppsettet som slett ikke spiller verst oppe i stua.

    Ett kjapt sveip på slutten av arbeidsdagen medførte at jeg skal hente meg en Rotel RB-1562 effekt i morgen. Slett ikke av de største på markedet, men har ett håp om at den kan gi det lille ekstra for Mantraene :)

    Fortsatt god helg gutter!

    rotel.jpg
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Go helg sjøl du, arti liten forsterker dette. Er de ikke veldig bra disse billige lette Rotel, er det hypex i de ?
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Jeg skal ikke si noe for sikkert, men mener de har fått endel skryt i ulike fora ja. Så mener jeg og huske at det er Hypex moduler i de. Blir morro å få prøvd klasse d engang å.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Har minstemann i den serien der, og den har i alle fall en 50W icepower modul i seg.
    Var nesten gratis og låter ikke så verst.
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Hadde en slik Rotel med 2x200, usikker på om den het eksakt det samme. Den sparket ihvertfall skikkelig liv i de høyttalerne jeg hadde på den tida. Var det Tannoy Sandringham tro... Hmmm...

    Fin sak!

    Gratulerer med bryllupet forresten! :)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Fikk testet Rotelen litt i går og den er en fiffig liten sak. Tilfører ingenting av egensignatur, men forsterker det lydbildet som preampen legger opp til.
    Hos meg ryddet den opp mye i lydbildet, naturlig nok når jeg går fra en liten reciever til mer effekt.

    Så alt i alt en av de mer merkbart positive oppgraderingene jeg har gjort
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ja hvordan går det nå med 4 subber i hus?
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Jo du det skulle jeg gjerne ha fortalt deg, men sendingsdatoen blir stadig endret. Siste beskjed fra surround.no er helt i slutten av august, men mest sannsynlig i starten av september for så å bli sendt til meg. Så enn så lenge sitter jeg fortsatt med bare 2, men det fungerer riktig så godt det også :)

    Driver stadig og tester rommet litt så jeg tror fortsatt integreringen av 4 skal gå relativt greit i forhold til hvordan jeg kjenner rommet nå.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Da er alle subbene på plass og jeg har målt og lekt meg litt.

    Syns ikke dette er så ille resultat så nå er det bare å bruke litt tid på musikk og film å se hvordan de utarter seg.

    uglattet 4xsvs.jpg
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Den kurven der ser jo fin ut den. Hvordan ser det ut oppover til feks 500hz? Hvor deler du? 80hz?
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Deler på 80 ja, har ikke sjekket lengre opp enda, men skal jobbe med det fremover. Vet ikke helt om den store forskjellen dukket opp, sånn rent utenom mere headroom og større grad av detaljering, og der har jeg blitt lurt før av at jeg tror kompresjon oppleves som mere bass.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Forte II har forlatt redet for andre gang, fantastisk morsomme høyttalere, men det er noe med toppen og mellomtonen til System Audio jeg liker svært godt så når jeg fikk tilbud om å bytte Forte II med Ranger var jeg ikke sen om å akseptere. Kun grovjustering enda, men at dette kan funke nede i kjelleren det har jeg tro på.

    IMG_1439-001.JPG
     
    Sist redigert:

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Gir opp å la anlegget spille på kortveggen nede i kjelleren, og prøver å la det spille på langveggen i stedet.
    Kun frontene oppkoblet på en rimelig yamaha reciever og holton, men det gir fot så det synger etter.

    Bare å få ned pj og lerret og justere inn subbene igjen. Prøver 2 i front og 2 bak i første omgang.

    Blir jeg ikke fornøyd i denne omgangen så tror jeg rommet blir gjort om til gjesterom..

    27018387_10159944957900475_1324434705_o.jpg
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Bassen suges ut av rommet, kurvene er fine, men gir ikke den dybden i bunn jeg vil ha.

    Oppe i stua har jeg en 10" fra Klipsch som er plassert der den vises minst, og den spiller flere hakk bedre enn 4x12 som står nede i kjelleren.


    Dipoler har jeg prøvd, og det var ikke det verste som har vært der, men heller ikke noe som utgjorde den store magien hvis du skjønner.

    Mye av det kunne jeg sikkert levd lenge med, men husker det lydbilde jeg fikk i stuen før jeg flyttet ned krystallklart og da blir alt annet litt kjedeligere.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    D va nå som svarte. Da må du prøve det du ikke har prøvd. Tenk rart å tro att det ikke funker, så prøve du læll :cool:
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Akkurat det som var planen, så da brårsnur vi på alle muligheter demonterer alt monterer på nytt igjen og gir det en sjanse til.

    Den opplevde bassen jeg hadde med frontene alene var tilsvarende det jeg hadde med 2x12" tidligere og da snakker vi 4x4" element så det kan umulig bli så mye verre. Ikke minst så får jeg plass nok til å anskaffe en større sofa så kanskje det blir mer attraktivt for resten av familien å se film her.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.209
    Antall liker
    22.930
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Hvilken størrelse har du på rommet? Jeg måtte også flytte høyttalerne fra kortveggen til langveggen for å få bedre bass. Jeg har gjort andre ting også, men det var stor forskjell når jeg "snudde" rommet.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hvilken størrelse har du på rommet? Jeg måtte også flytte høyttalerne fra kortveggen til langveggen for å få bedre bass. Jeg har gjort andre ting også, men det var stor forskjell når jeg "snudde" rommet.

    Rommet er ca 16kvm 3,5x4,5 der anlegget sto mot den korteste veggen.

    Blir litt kort lytteavstand, men det lille jeg har hørt med bare airplay uten dac og 2.0 så viser det ett langt større potensiale enn det gjorde når jeg hadde det på kortveggen. Ting tar litt tid for tiden så jeg rekker ikke flytte alt før neste helg, men tror dette kan bli veldig bra.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Kvålsvoll her på sentralen har brukt mye tid og ressurser på å finne ut av dette med bass, basskvalitet og smekk. Partikkelhastighet er en faktor han nevner som er viktig i tillegg til bare trykk.

    Ta en titt på Kvålsvolls venner for kjapp innføring i hans tanker og se om du kan få noen svar/tips der.
    Mindfuck kan være bra til tider :D
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Tar i mot alle tips med takk så skal sjekke innom Kvålsvoll sine sider.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Fram og tilbake er like langt.
    Har brukt mye tid på å fundere på hvorfor jeg aldri føler jeg blir fornøyd lengre.

    Mye har nok med den evinnelige byttekarusellen jeg har vært inn i en stund, den fører overhodet ingenting godt med seg siden jeg bytter for å bytte etter hvert.
    For det andre handler det for meg mye om trivselsfaktoren. Når jeg begynte å tenke litt tilbake så innså jeg at jeg stort sett hadde de fineste lyttestundene oppe i stua, isteden for anlegget nede i kjelleren.

    Det har resultert i at jeg snur litt opp-ned på prioriteringene fremover. Ranger er solgt sammen med 2xsvs subber. Av den grunn at jeg ikke fikk de helt til å stemme verken i stua eller i kjelleren. Usher beholder jeg, men flytter de nede i kjelleren. De er knakende gode i mine ører, men tror de fortjener mer krefter enn det Hegelen i stua klarer å gi de. Når jeg flyttet rommet fikk jeg samtidig plass til å innrede kjelleren på en slik måte at det går an å ta en pokerkveld med gutta samtidig, og det er heller ikke feil.

    Da gjenstår det å finne noe som funker i stua.

    Etter mye lesning, litt prat med andre forummedlemmer valgte jeg å bestille ett par Triangle Quartet i hvit høyglans.
    De har ett nydelig utseende som kona uten forbehold aksepterer, samtidig som tilbakemeldinger og anmeldelser kan tyde på at de kan passe mine ører.
    Det finnes selvfølgelig mange andre måter å angripe dette problemet på, men hovedfokus for min del pr nå er å finne tilbake til musikkgleden å hive utstyrsjaget på dør for en periode. Musikk er langvarig terapi, utstyrsjag er kortvarig glede. <- Den setningen skal jeg skrive på en lapp og ta frem når neste virus med utstyrsjag melder seg... ;)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Liker det jeg leser phaf.. Quartet da. Gratulerer!
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.957
    Antall liker
    28.060
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Fram og tilbake er like langt.
    Har brukt mye tid på å fundere på hvorfor jeg aldri føler jeg blir fornøyd lengre.

    Mye har nok med den evinnelige byttekarusellen jeg har vært inn i en stund, den fører overhodet ingenting godt med seg siden jeg bytter for å bytte etter hvert.
    ;)
    Kjappe bytter har sjelden noen annen effekt enn å øke forvirringen. Høres ut som om du er inne på en bedre vei nå.

    ThumbsUp.jpg
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Lenge siden sist jeg har vært innom her. Det betyr riktignok ikke at anleggene har fått stått i fred.
    Det har strømmet musikk igjennom begge to jevnt og trutt, samtidig som jeg har hatt fokus på å skape best mulig lyd uten å havne på byttekjøret igjen.

    Gutterommet begynner virkelig å dra seg til, Usher er en utrolig morsom høyttaler, selv om den er på grensa til å være litt for laidback for min del. Mulig det kan løses gjennom mer justering på plasseringen.

    Kjeller 18.jpg


    De får litt drahjelp av Klipsch subben som sto i stua, den blir delt på 60 og går stort sett på tomgang for å rydde opp i bunnen siden Usher har urovekkende mye dypbass som kveler lydbildet litt etter min mening.

    Klipsch + usher.jpg


    I stua briljerer fortsatt Triangle, har blitt utrolig glad i disse og her spilles det betraktelig flere timer enn nede i kjelleren. Det er vel også her at det er størst fare for endring siden Hegel H1 skal få bryne seg mot en klasse a sak i løpet av sommeren. Hegelen er likevel så god at den unngår å havne på finn og får status som reserve forsterker.

    Stua 18.jpg


    Alt i alt er jeg riktig så fornøyd for tiden.

    Nå er det på tide å tusle i kjøleskapet og hente en pils så jeg får justert meg inn til en kompis kommer med en Nad forsterker han lovpriser. Kan bli spennende og se om forutinntattheten min blir satt på prøve.

    Fortsatt god sommer gutter!
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Øl og Quartet er ingen dårlig ide. Tror jeg gjør det samme. Blir spennende å høre om den nye effekten..
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Samme kveld som forrige post ble lagt ut så kom det kjøper på Holton forsterkeren, vurderte lenge om jeg skulle la Hegel H1 stå for jobben nede i kjelleren, men nysgjerrigheten tok overhånd så nå er en Primare 34.2 på tur hit. Ser for meg at Primare og Triangle passer fint i lag så får Xindak forsterkeren prøve seg nede i kjelleren i første omgang.

    uten navn.png
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Trur primare vil vere en god match påfølgende Triangle ja.
     

    kgyran

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2005
    Innlegg
    264
    Antall liker
    240
    Sted
    Røra
    Torget vurderinger
    4
    Du skal få låne din gamle MI Mosfet for sammenligning hvis du vil :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn