Pers lille anlegg med den store lyden....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Fornøyelig tråd dette er blitt gitt. Et sammensurium av eksotiske øl'er, god mat og lyd + diverse..herlig :) Hva blir det med RF-7 da? En diametralt anderledes Ht det enn panelene...
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Fornøyelig tråd dette er blitt gitt. Et sammensurium av eksotiske øl'er, god mat og lyd + diverse..herlig :) Hva blir det med RF-7 da? En diametralt anderledes Ht det enn panelene...
    Der satte du i grunn ord på hvem jeg er SannaX, et sammensurium av ulike faktorer som er min hverdag med det til felles at de regnes som deler av god livskvalitet hos meg :) Gjerne kombinert sammen!

    RF-7 er fortsatt ett stykke frem i tid, om det blir de er fortsatt usikkert, jeg har en tendens til å finne ett produkt jeg skal ha og så kjøpe ett helt annet ;) Det jeg har lyst til er å prøve rør og horn i egen stue, hvilket horn er i grunn ett åpent alternativ, både ferdig produserte alternativ, men og lowther/fostex horn.
    Er på ingen måte misfornøyd med elektrostatene, de har aldri spilt bedre enn nå etter de fikk ny effekt og ht/power ledningene ble byttet og oppgradert, men lysten til å prøve noe nytt lurer bestandig i bakhodet ;)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    herlig vovve da
    Ja Lotte er 4 versjonen av Mops vi har i hus og alle har det til felles at de er sjarmerende små skapninger uten for mye hjerne, men med desto større hjerte og omsorg for de rundt seg.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Skulle egentlig flytta serveren for en stund siden, men enda er det fortsatt så my nerd i meg at jeg hater å avslutte en kurrant oppetid på serveren..... ;) Fatter endaikke hvorfor jeg brukte så lang tid på å gå fra windows server til linux, dette er jo 99% vedlikeholdsfritt, eneste utfordring er at den støyer bitte litt...

    Ta inn hele skjermen 09.10.2012 112304.jpg
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Det å flytte og pusse opp er litt som når kvinnene føder, etter en liten stund så glemmer du alt som ikke er bra med det å gyver løs på neste prosjekt! Hadde Katrine hørt dette hadde jeg antageligvis sovet på sofaen resten av uken ;)

    Anyways, helgene er i huset er forbeholdt to ting, familietrivsel og oppussing, og man er vel ikke feigere enn at man inviterer hele svigerslekta på besøk i helgen, skal gjøre ferdig det helvetes, feire svigermors 29+22årsdag å sist, men ikke minst på jobb hele helgen...

    Første prioritet var å få ferdig ramma fra helvete. Hvis du kombinerer disse tre komponentene ser det ut til å være maks 3-4timers jobb.
    IMG_0225.JPG
    IMG_0227.JPG
    IMG_0233.JPG




    Vel det tok jo meg og min salige far intet mindre enn 11 timer, har jeg nevnt at i 1950 når huset ble bygd ble praktiske løsninger for fremtiden nedprioritert?

    Så var det dette besøket som kom, man er jo selvfølgelig en god vert og serverer noe godt i glasset ved slike besøk. Som seg bør måtte jo verten smake på munngodtet for å sjekke kvaliteten, dette medførte ett noe smalere gangsyn til vanlig, og disse nymotense lesebrettene fikk jo enda mindre skrift enn de allerede har.
    IMG_0245.JPG


    Bedre ble det ikke av at klokken 12 påfølgende dag lokket jobben igjen.
    7 timer med taktfast skallebank senere kommer jeg hjem til dekket bord og kjøkkenet proppet med mat og kasseroller.
    IMG_0252.JPG
    IMG_0253.JPG
    IMG_0266.JPG



    Jeg hadde jo selvfølgelig glemt den bursdagsferiringa som skulle være på lørdag, og ikke fredag som jeg trodde. Så mye for for en kveld med fokus på helbred og hvile.

    Så med 3 i promille krabbet jeg ut av senga i håp om litt hvile før jobb, men neida. For i alt stresset hadde jeg glemt at på hengeren utenfor lå det jo en ny lyttesofa som skulle inn, det medførte igjen at jeg måtte demontere sofaen i 2etg og flytte den til hybelboeren som forøvrig hadde hatt en nattgjest som lå der i all sin prakt og hoverte i det jeg bar den helvetes sofaen ned, vel ferdig med den måtte jo den nåværende lyttesofaen opp i 2 etg. Da jeg endelig fikk montert meg i den nye lyttesofaen så får jeg høre at bak min rygg er det planlagt kaffebesøk hos min mor så det blir jaggu ikke hvile da eller.

    Er det rart jobben er å foretrekke noen ganger???

    Her er forøvrig den nye lyttesofaen, med noen år på baken, men til denne bruken helt ypperlig!
    IMG_0316.JPG
     
    Sist redigert:

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Tror jeg må slutte å beskrive meg som kabelskeptiker siden dette er 3 og 4 kabelbyttingen på 3uker, og enda venter jeg på flere.
    Det skyldes antageligvis at BJC er noe så vanvittig solid bygget ift til pris. Her er det ikke mye slark og slurv. Bytter ut coaxialkablen fra SB til dac, og slipper bnc mellomleddet som antageligvis ikke gjør annet enn galt. Signalkablen er forbeholdt Boxee boxen.

    IMG_0331.JPG
    IMG_0333.JPG
    IMG_0334.JPG
    IMG_0335.JPG
    IMG_0337.JPG
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Ingenting er bedre enn å bruke den siste ferieuken på oppussing(?) Jeg forbanner fortsatt den dagen jeg bestemte meg for å pusse trappen, det kunne vel umulig være så mye arbeid...

    Vel, snakker om å drite på leggen, 4dager av ferieuken gikk med på 13 trinn, for ikke snakke om pussepapir for 2k, 4esker snus, 2 støvmasker og 5par øreplugger.

    IMG_0384.JPG
    IMG_0389.JPG
    IMG_0393.JPG
    IMG_0419.JPG


    Vel, nå er det "bare" lakk, maling og pussing som gjenstår før gang og oppgang er ferdig.

    Meen grunnen til alt dette stresset var for å få hjem ett sett med ører jeg har benyttet meg av siden jeg startet med denne hobbien.
    Bjørnar er ikke så interessert i merker og teknikker, men er svært god på å sette ord på hva han hører, og det tok ikke lange tiden før han bekreftet mine mistanker om at mye av mellombassen var borte, eller retter sagt bassen var alle andre plasser enn i sweetspot. Så vi startet en møysommelig prosess for å finne en bedre plassering, etterhvert kom elektrostatene frem 15cm og lengre ut på sidene før vi endelig sa oss fornøyd med lyden fra midbass og nedover, det er fortsatt bass alle andre steder, men også mye bedre i sweetspot.

    Da vi sa oss ferdig våknet tronarvingen, og måtte sjekke om rørene var blitt varme nok.. Rakk ikke engang å ta av seg spisefrakken før hun spratt oppå benken for å sjekke.
    IMG_0497.JPG


    En annen nyvinning her i huset er at den lille Apple Tv3 endelig kom til bruk selv om de ikke har klart og jailbreake den enda, takket være netflix har jeg tilgang på store mengder underholdning på soverommet(Underholdning fra skjerm selvfølgelig grisegutter...)

    Liten enkel og genial, omtrent alt jeg ikke er
    IMG_0429.JPG
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Godt å se at du står på! Bra jobba med trappa. Hadde du brukt varmluftpistol for så å pusse lett over etterpå hadde du iallefall halvert både tid og støv...bare for å strø litt salt i såret :)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Tok første trinn uten varmepistol, brukte den etterpå, men med 50år gammelt vinylbelegg med tilhørende lim og lakk tok det sin tid okke som. Hadde jeg derimot kjøpt meg en exentrisliper isteden for en plansliper hadde jeg nok spart meg mye tid, det innså jeg først når jeg var ferdig :p Man lærer stadig noe nytt i denne oppussingen.
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    28.473
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hællemåne så mye arbe'!!!!

    - men fint, det blir det!
    ShineySmileysBlink.jpg


    / Morten
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Det ble litt mer jobbing enn beregnet, men med litt lakk og maling skal det nok bli bra ;)
    Jobber litt ekstra for å få det modernisert, men samtidig bevare litt av stemningen som er i huset fra før av.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hmm?? Av og til dukker store overaskelser plutselig opp
    IMG_0639.JPG
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Her gikk jeg og forventet en helt vanlig arbeidshelg, så kom en kollega å spurte om jeg ikke hadde vinylspiller? Nja sier jeg, har spilleren, men mangler RIAA. Jo det var slik at han skulle kaste alle platene og lurte på om jeg var interessert i noe av det. Rakk akkurat ikke å svare ja før jeg fikk det fårete gliset jeg som regel får når slike ting skjer. Det ble da noen spennende plater, ikke minst minner.

    IMG_0640.JPG
    IMG_0641.JPG
    IMG_0642.JPG
    IMG_0643.JPG
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Totalt ble det en fin liten stabel, og enda har jeg 2kvm med plater fra pappa som skal gåes igjennom, det aner meg at jeg finner litt tyngre musikk der. Kan ikke bli bedre, så nå gjenstår det vel bare å få skaffet seg en slik MF riaa som får så mye ros ift pris!

    IMG_0677.JPG
     

    lassemann

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.05.2007
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    4.620
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Se der ja, der har du jammen vært heldig :) Flere godbiter har du fått tak der - gratulerer! Og få deg et riaa-trinn så kjapt som mulig å begynne og spille plater...

    mvh
    lassemann
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Artig med sånne kompiser :)

    Var jo endel skiver au ?

    /jan
    Ja dette var virkelig morro, og satte virkelig fart på riaa letingen ;) Tror vi snakker om en 40+ skiver hvis jeg ikke tar helt feil. Veldig greit å ha softwaren før jeg kobler opp ;)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Se der ja, der har du jammen vært heldig :) Flere godbiter har du fått tak der - gratulerer! Og få deg et riaa-trinn så kjapt som mulig å begynne og spille plater...

    mvh
    lassemann
    Sitter og elle-meller mellom MF sin riaa og cambridge as we speak, tror faktisk jeg velger å stole på rudi som etter hva jeg forstår har endel erfaringer med slikt og bestiller en MF riaa. Det klør i fingrene etter å få dette oppkoblet og prøvespilt på så fort som overhodet mulig!
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Se der ja, der har du jammen vært heldig :) Flere godbiter har du fått tak der - gratulerer! Og få deg et riaa-trinn så kjapt som mulig å begynne og spille plater...

    mvh
    lassemann
    Sitter og elle-meller mellom MF sin riaa og cambridge as we speak, tror faktisk jeg velger å stole på rudi som etter hva jeg forstår har endel erfaringer med slikt og bestiller en MF riaa. Det klør i fingrene etter å få dette oppkoblet og prøvespilt på så fort som overhodet mulig!
    Tror ikke du trår feil med MF sin.
    Rudi var skikkelig begeistret for den og den mannen har prøvd endel igjennom tidene :)

    /jan
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Etter hva jeg har lest så er jo mannen selve guruen hva vinyl utprøvning angår så da velger jeg å ha tilit til det :) Slår det feil er det jo ikke lange veien til bruktbørsen uansett.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Nå har jeg funnet Thorensen utav mørket, og en liten stund så alt meget lyst ut!
    IMG_0697.JPG
    IMG_0701.JPG
    IMG_0703.JPG



    Fant til og med hvilken pickup som står på den.
    IMG_0706.JPG

    Om den duger eller ei har jeg overhodet ingen komeptanse til å svare på.

    Men så dukket skyggene foran solen opp, det var ikke strømkabelen jeg hadde kuttet for 16 år siden, det var den fastmonterte phono kabelen(Det aner meg at det kommer jeg til å angre bittert på)
    IMG_0699.JPG
    IMG_0710.JPG
    IMG_0711.JPG


    Sist, men ikke minst så måtte jeg finne ut hvorfor plata ikke snurret, det viste seg å være reima som hadde falt av, vet ikke hvor den skal stå, men den snurrer da når jeg satte den slik.
    IMG_0707.JPG


    Så nå er jeg litt ambivalent om jeg skal være veldig lykkelig eller veldig skuffet over 13år gamle Per som kuttet phonokabelen til pappan sin....
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    28.473
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det kommer kanskje litt an på hva som var motivet til 13 år gamle Per den gang da... :confused:

    Men absolutt synd at den er kappet, det åpner dessverre for mange fordyrende muligheter.

    Hvis vi hopper over alternativet med å skjøte på en stump via sukkerbiter, som er absolutt billigst,
    tror jeg for min del jeg hadde kjøpt to phonokontakter, borret hull i plintet, og fått ledningen inn i chassis.
    En eller annen hvilken-som-helst phonokabel har du sikkert liggende. Problem løst.

    Hadde nok kostet på å vaske platematte og reima også, sammen med litt generell rengjøring,
    så er det bare å spille og kose seg pahf!

    Rudi er ikke en kar som farer med tomme ord (elegant kobling av to ordtak der...), når han anbefaler MF'n
    i så klare ordelag, er det mer en god nok grunn til å se nærmere på den, jeg kan ikke tenke meg du blir skuffet.

    / Morten
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Motivet var vel nysjerrighet vil jeg tro, demonterte alt jeg kom over på den tiden, synd jeg ikke lærte mer ;)

    Idag har jeg vært og fått tak i nødvendig utstyr for å reparere den, av flere årsaker kommer jeg til å lodde på delen er som brutt i første omgang. Den ene er å bli kjent med loddebolten før jeg eventuelt roter rundt i ett printkort, den andre er at jeg foråpentligvis vil få en liten smak av vinyllyden for å se om dette er noe jeg vil putte mer penger i og bestiller neoprene kabler og wbt plugger (jfr audiomix). (Antageligvis vil jeg putte masse penger i det etterhvert ;)

    IMG_0724.JPG


    For ikke å glemme at jeg kunne tenkt meg en litt bedre beskrivelse av å demontere hele spilleren med arm og det hele så jeg er sikker på at jeg får den sammen igjen :) Har svært liten lyst til å gi opp dette prosjektet av både nostalgiske grunner, men også for å rette opp det jeg gjorde for 16 år siden ;)

    Hva riaa angår er jeg i dialog med stereofil, og kommer nok til å bestille en slik mf riaa, i mine øyne er det en adekvat sum og legge ut for en førstegangs seiler innenfor vinylens verden.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    OBS STERKE BILDER!!

    Vel.... Da har unge pahf svettet, skjelvet og hatt nerver utenpå panna, meen.

    Jeg satt opp loddestasjonen og prøvde for engangs skyld og gjøre ting litt lettere fra starten av. Etter 3 minutter spratt jeg og henta meg en newcastle brown ale for å roe skjelvingene. Det virket vel ...ikke.
    IMG_0726.JPG

    IMG_0729.JPG

    Fikk endelig kjøpt meg ny avisoleringstang, det var ca 10år på overtid, men men.. Ting ble ikke verre med å ha den lett tilgjengelig, så var det å klipse fast første kabel.
    IMG_0727.JPG


    tusen tommeltotter tvinner gjerne lengre enn andre, men fikk separert jording og resten, samlet resten, litt spesiel vinkel ble det, men på den måten fikk jeg ihvertfall separert de
    IMG_0731.JPG
    IMG_0732.JPG


    Samtidig hadde jeg opphavet på tråden og han mente det var mulig å koble den opp uten riaa bare for å høre at det ble lyd, så sagt så gjort. I ren ninjastil ålet jeg meg inn på jentungens rom, stille som en skygge veltet jeg en lampe og prinsessens symfoni i 4 hylekor var ett faktum. Nuvel, fikk roet hylekoret og røsket med meg første og beste plate som til alt overmål var en gammel Tina Turner.
    Plugget Thorensen i MI preen, og tror dere faen steike meg ikke det kom lyd i begge kanaler, det var selvfølgelig så lavt volum at jeg ikke kunne avdekke eventuelle lydfeil, men likevel sitter jeg her med et glis som går fra øre til øre! Nå skal det bestilles riaa så kjapt som mulig!!
    IMG_0735.JPG


     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    9.002
    Antall liker
    28.473
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Se der ja, grei øvelse i problemløsing, og lyd ble det, bra jobba pahf!

    Bare å glede seg RIAA'n gjør sitt inntog nå. :)

    / Morten
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.906
    Antall liker
    2.099
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Å svinge loddebolten er ikke min greie, så jeg må bare uttrykke stor beundring for utvist pågangsmot i nødens stund. Med RIAA på plass blir det helt sikkert veldig bra.

    Er du forresten i markedet for å skifte drivrem - din så litt slapp ut - har jeg god erfaring med Stiftservice: Stiftservice. Der fikk jeg hjelp da min søsters gamle Philips platespiller trengte en ny.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Se der ja, grei øvelse i problemløsing, og lyd ble det, bra jobba pahf!

    Bare å glede seg RIAA'n gjør sitt inntog nå. :)

    / Morten
    Problemer er til for å løses, selv om jeg nok er sikker på at dette er en midlertidig løsning :) Men det fungerer inntil videre, så i år er det nok vinyl som står på ønskelisten til jul!

    Du som er rørmann, har du opplevd at det plutselig kommer "strømlyd" under avspilling av musikk, ikke knitring, men en annen skarp lyd?
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Å svinge loddebolten er ikke min greie, så jeg må bare uttrykke stor beundring for utvist pågangsmot i nødens stund. Med RIAA på plass blir det helt sikkert veldig bra.

    Er du forresten i markedet for å skifte drivrem - din så litt slapp ut - har jeg god erfaring med Stiftservice: Stiftservice. Der fikk jeg hjelp da min søsters gamle Philips platespiller trengte en ny.
    Jeg kan overhodet ikke å lodde, men det er en ferdighet jeg gjerne kunne tenkt meg å mestret så da får en bare øve ;) Supert tips, skal se om jeg ikke tar kontakt med de jeg, for den trenger det sikkert.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Da er forhåpentligvis en MF V-LPS MKII på vei til trøndelag om ikke alt for lenge, ventetiden har gått med til å gi den gamle traveren en etterlengtet vask. Har vel stått nedpakket i ca 17-18år vil jeg tro.
    IMG_0737.JPG
    IMG_0738.JPG
    IMG_0746.JPG
    IMG_0748.JPG
    IMG_0749.JPG
    IMG_0750.JPG
    IMG_0753.JPG
    IMG_0757.JPG
    IMG_0762.JPG
     

    Milenko

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2003
    Innlegg
    5.836
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Steinkjer
    Du er ikke alene når det gjelder ønske om å mestre loddingens edle kunst :)
    Fin spiller da, har en eldre Thorens selv som får gjøre nytta frem til økonomien tilsier at jeg kan bruke mangfoldige tusenlapper på slikt. Merkelig nok rynker ikke kona på nesa når jeg viser bilder og prislapp på en del ønskede alternativer og sikleobjekter på ønskelista :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn