permorten bygger nye høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Ja - dette var lettvint, for meg da ( når han ordna printingen - ca 24 timer pr horn). Kvaliteten - tyngden er et stykke fra Autotech, de er ganske lette. Men man kan jo se på det som et eksperiment.

    Apropos Autotech og kvalitet , jeg har jo de store 110 horna og har foretatt kapping av de, med faststøping av flenser. Du verden for en kvalitet ! Etter å ha slipt ned en 6-10 mm tykt belegg på yttersiden, for å komme inntil glassfibern ( mht påstøp) -var ikke selve polyester/glassfibern mindre 12-13 mm tykk ! betydelig mer enn du finner i relativt voksne båter ! - utrolig kvalitet - 1-0 til Autotech !!

    Nå blir det mulig å prøve 104 - 200 - 315 -og 450 cm2 starareal ! - bilder kommer !
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    VX8S9431.jpg
    VX8S9430.jpg
    VX8S9434.jpg
    VX8S9433.jpg
    VX8S9432.jpg

    Først festet jeg flenser i riktig posisjon, skrudd sammen med en snau mm skive. Deretter ble det lagt på rikelig med glassfiber/polyester. Da var jo flensene faststøpt i riktig pos og når jeg fjernet skivene, ble det akkurat plass til et sagblad imellom. Alle hulrom fylt med polyester, og tilslutt litt finsparkling på anleggsflaten til drivern.

    Flensene er ikke pene utenpå ( grovskjært), men ved å gjøre prosessen i riktig rekkefølge er det nærmest perfekt fit, med unntak av at det mangler ca en mm horn ved hver flens. Uansett vil jeg vel pakke inn dette når riktig driver er funnet.

    Ser på bildet av fremre horndel av jeg ikke har slipt av maling lakklag på anleggsflaten enda..

    Ser virkelig frem til en morsom, og forhåpentligvis lærerik periode med drivertesting !
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    Spennende prosjekt!

    Frode
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Ja, jeg er også spent på hvordan det her utvikler seg Frode !
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    Har du sett deg ut noen spesielle drivere som skal testes?

    Frode
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Ja - har en hel del elementer - til å begynne med !

    Focal Audiom 7nv2, Fostex fe206 modifiserte, Lowther pm2a, Fane studio 10, Beyma nd102, Jbl 2251, Jbl e110, Jbl e120 mod, Ae td12m apollo ...

    ellers så står b&c 8pe21 og supravox 285-2000 øverst på ønskelista
     
    Sist redigert:

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Takk for det Hornlyd !, tror muligens det der var anbefalt til slikt bruk en gang i tiden ja.

    Jeg tar kontakt hvis/når jeg kommer til det punktet , flott med slike tilbakemeldinger !

    mvh
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Da var Alfy innom og lånte Altec 515GHP og JBL 2220A for sammenligning og mot td12m Apollo - alle i lik ob baffle 150 -800 hz, kan jo bli interessant å høre !
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan gikk den sammenligningen?
    Tipper rimelig dødt løp jeg da :) Kanskje noen små forskjeller?

    Jeg tok et par målinger av JBL 2220 da jeg putta dem tilbake i fjølene.
    Ikke så veldig vitenskapelig 100%korrekte målinger men.
    Her 20cm fra dustcap, helt uten filter.

    Skjermbilde JBL 2220.jpg


    Skulle gjort samme med 2227 men kom jo ikke på det i farten før dem ble tatt ned...

    Snickeren har vel en teori og en kan se en liten sammenheng om der en har en resonanspeak, så har en gjerne en dip 1 oktav under peaken.
    Dette kan en finne litt igjen på en del datablad.
    På 2220 så finner egentlig ikke noen voldsom peak. Men en har en dip ved 550. En oktav over så ser en liten peak i 3.harmonisk.
    Tolker det til at det er noe i teorien, men at 2220 sin membranutforming gir nevnte resultat.
    Forøvrig vil jeg påstå 2220 har ganske fin frekvensrespons for nedre mellomtone/midbass bruk. :)


    Angående 4350 prosjektet så er det vel ikke leit om du kan gå for en 12" i midbass og 2451Be. Kompdriveren er jo god den o der fins jo en del 12" å plukke av.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Da var Alfy innom og lånte Altec 515GHP og JBL 2220A for sammenligning og mot td12m Apollo - alle i lik ob baffle 150 -800 hz, kan jo bli interessant å høre !
    Hadde vært ennå mer interessant om det ble sammenlignet med TD15M Apollo
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Egentlig ikke.

    For gutta som leser litt specs og interesserer seg for driveres egenskaper, noe som vistnok er helt idiotisk... så ser en forskjellene ganske tydelig.
    Da tenker jeg på sammenligningen 515GHP, JBL 2220 og AE TD15M og utelater TD12.

    515 GHP og 2220 er utelukkende drivere som er bygget med ekstremt kort slaglengde og veldig stram motor egentlig designet for horndrift.
    AE TD15M har svakere motor og lengre slaglengde som gjør den til en driver mer beregnet til andre områder.
    Altså vil 515GHP og 2220 ha sine beste egenskaper høyere i frekvens enn hva AE TD15M har.
    Så da snakker vi egentlig om drivere som har forskjellige formål.

    Dermed er det egentlig ikke helt sammenlignbart.
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Egentlig ikke.

    For gutta som leser litt specs og interesserer seg for driveres egenskaper, noe som vistnok er helt idiotisk... så ser en forskjellene ganske tydelig.
    Da tenker jeg på sammenligningen 515GHP, JBL 2220 og AE TD15M og utelater TD12.

    515 GHP og 2220 er utelukkende drivere som er bygget med ekstremt kort slaglengde og veldig stram motor egentlig designet for horndrift.
    AE TD15M har svakere motor og lengre slaglengde som gjør den til en driver mer beregnet til andre områder.
    Altså vil 515GHP og 2220 ha sine beste egenskaper høyere i frekvens enn hva AE TD15M har.
    Så da snakker vi egentlig om drivere som har forskjellige formål.

    Dermed er det egentlig ikke helt sammenlignbart.
    Nå synes jeg du bestemmer litt hva jeg synes er interessant. Hvorfor svare du på måten du gjør?. Hvem er det som sier at interesse for driveres egenskaper er idiotisk.
    Har målt mye på TD15M, og det måler her hjemme meget bra opp til over 2kHz.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Men da kjører du den sammenligningen hjemme hos deg da shy.. så deler du i tråden din...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Men da kjører du den sammenligningen hjemme hos deg da shy.. så deler du i tråden din...
    Hvorfor det? når Alfy har muligheter for det. Han har jo TD 15 m hjemme.
    Skjønner ikke denne reaksjonen deres.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har fått de tilbake, tror nok noe av motivasjonen hans var å få en driver med høyere følsomhet. Nå er jo 515 ghp noe av det følsomme som finnes, men hans td12m Apollo var 4 ohm og de matchet følsomheten , dessuten var de nok litt renere oppover - tross alt en meeeget god 12" !

    Jeg fikk høre litt på de og det var absolutt ikke svart hvitt, de var begge kuttet i bunn , mener rundt 150 og brukt opptil 6-800 .

    Han har dobbel td15m i midbass ( OB ) de gjør en veldig bra jobb , hvorfor han ikke velger å bruke DE opptil 600 antar jeg har en grunn - husker ikke.

    Klart 515 ghp/2220a har begrenset x-max , de har ingenting i sub området å gjøre, men den høye egendempingen /lave massen gir en tight - kjapp respons i midbass -opp. I praksis beveger de seg ikke så mye når sub er kuttet !
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Tor:
    Nei det er ikke idiotisk å bry seg om drivere.
    Ellers noe av det permorten nevner i forrige innlegg som var litt mitt poeng, i tillegg får vi litt ekstra info.
    Bra! :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Tor:
    Nei det er ikke idiotisk å bry seg om drivere.
    Ellers noe av det permorten nevner i forrige innlegg som var litt mitt poeng, i tillegg får vi litt ekstra info.
    Bra! :)
    Nei det er det ikke og jeg har fulgt med såpass på folk som bruker mye tid på å sette seg inn i nettopp det. Det er vel derfor jeg sitter med veldig ok drivere.
    Denne hobbyen blir jo ekstremt tidkrevende hvis en skal ned på microdetalje-plan på alle sider som fører til godlyd. Litt forskjellig fokus her er vel bare sundt, og en kan hente litt fra hverandre
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Diskusjonen hvordan td15m er i forhold til Altec har vi hatt lokalt her også, men noen direkte sammenligning har ikke funnet sted. Hvilken Altec/GPA som ville være en passende modell har jeg ikke sett på, 416 B ,515-8 LF de har egentlig ganske forskjellig spec - både innbyrdes og ifht, td15m. Ser en bort fra spec og tenker ren kvalitet er jo sammenligning relevant , da kommer jo 515c også med .
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Diskusjonen hvordan td15m er i forhold til Altec har vi hatt lokalt her også, men noen direkte sammenligning har ikke funnet sted. Hvilken Altec/GPA som ville være en passende modell har jeg ikke sett på, 416 B ,515-8 LF de har egentlig ganske forskjellig spec - både innbyrdes og ifht, td15m. Ser en bort fra spec og tenker ren kvalitet er jo sammenligning relevant , da kommer jo 515c også med .
    Det var vel GPA 515c jeg hørte hos emokid og forelsket meg i. TD15M er jo ikke helt ulik på parameter, og synes det jeg har hjemme ligner det jeg husker derfra.
    Direkte sammenligning hadde nok avslørt forskjeller. Nye GPA515c med AlNiCo har vel hoppet et hakk opp i pris etter nye eiere
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Selvsagt enig i at vi må dele på info og erfaringer! :)

    Om en setter topic til å være OB som midbass, om en ser objektivt på det, så misstenker jeg det er subtile saker som vil skille 515C og TD15M.
    Som 515GHP og 2220 så er nok dem ganske like, men i OB bør en nok holde seg litt høyere i frekvens enn dem to forrige.
    Men gjerne dertil litt "sprekere" i mellomtonen.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Jeg må vel legge til du trolig mener at "sprekere" er mer stigende oppover !

    Har jo hørt på dette , men vanskelig å mene noe bastant - veldig mange variabler.

    Syntes kanskje 515c var veldig bra oppover ( best ? ) , "stille - hifi", men usikker på Qts - virker litt "slappere" nedover enn andre 515 med keramisk magnet ? Passer perfekt i OB ? Om det skyldes alnico eller andre ting er jeg usikker på.
    Nesten umulig å mene noe uten at noen har opplevd motsatt !
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Hvis en skal vurdere td15m opp mot Altec alnico, kan en muligens se på målinger gjort av Altec 414 vs td12m - selvsagt ingen fasit, men allikevel må en vel tro at mye av den samme teknologien er brukt i respektive 15 ?

    https://sites.google.com/site/drivervault/driver-measurements/tang-band-75-1558se
    Mye forskjellig testing rund om og ikke alt en kan stole på. Synes audioXpress har ganske ok testprosedyrer på elementer. Det at de også alltid tester to eksemplarer er også bra.

    Har jo hørt ganske ville antydninger når det kommer til avvik på enkelte merker. F.eks oppgitt fs på 28, og da er målte variasjoner fra 27 til 42 på er knippe elementer, tankevekkende.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg må vel legge til du trolig mener at "sprekere" er mer stigende oppover !

    Har jo hørt på dette , men vanskelig å mene noe bastant - veldig mange variabler.

    Syntes kanskje 515c var veldig bra oppover ( best ? ) , "stille - hifi", men usikker på Qts - virker litt "slappere" nedover enn andre 515 med keramisk magnet ? Passer perfekt i OB ? Om det skyldes alnico eller andre ting er jeg usikker på.
    Nesten umulig å mene noe uten at noen har opplevd motsatt !
    Jeg tenkte ikke på stigende respons i seg selv, det korrigerer en for om nødvendig.
    Men en drar gjerne litt mer følsomhet og dertil kapasitet i det en passerer 2-300 hz.

    Det en lærer er vel at når en trur ting er enkelt, så er det gjerne ikke det alikavel.. :) ja det er mange variabler.
    Så til syvende og sist å lytte og gjøre litt egne meninger tenker jeg kan være fornuftig vei?
    Ja jeg mener også 515c er en god driver.
    Ellers er det for få andre jeg har hørt bortsett fra mine egne.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Prøver å forstå intensjonen med driveren :)
    Høy BL i seg selv er nok ikke vanskelig å få til slik jeg har tolket det.

    Litt manglende info fra Radian, men finner at den har rundt 163 gram mms i Vituix.
    Sammen med lav Vas, 127 liter ser ut til å være det riktige, så er den ikke noe førstevalg til oppgaver over 100hz.
    Intensjonen må være som subwoofer med veldig lav deling, der en benytter den kun rundt tuning til BR vil jeg tro.
    Xmax på 21mm, spørs om ikke det er fra helt inne til helt ute..
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Har ikke hengt helt med her - beklager !

    Jeg er også litt i tvil på intensjonen med denne drivern, uvanlig motorsterk . Hadde vas ( opphenget vært mykere) vært høyere - ville Qts vært enda lavere. Nesten vanskelig å se for seg denne i annet enn aktive eller flh oppsett ?

    Ser ikke oppgitt Le da.

    Litt rart, men kanskje et eksempel til etterfølgelse det med vas ; 4,6 - 6,5 ! oppheng er jo under forandring etter bruk.


    Jeg sliter litt med å se at de ikke skulle være egnet over 100 hz !
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Basshorn til 25 hz er jo prestasjon i seg selv
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Er helt rævva på hornresp, men prøvde kjapt sammenligne den med JBL 2220 i noe jeg trur ligner på et konisk horn.... :)
    JBLen ser ut til ha høyere output oppover i frekvens enn Radian.
    Radian faller liksom litt mellom to stoler, høy mms og lav vas er vel ikke helt ønskelig. Den er speccet med arbeidsområde 90-900.
    Ser dog fin ut til basshorn på papiret.
    Er vel et lite hull i dette med tilgang til nye 15" til FLH midbass, går en over til 12" så virker det enklere å plukke drivere.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    - høy mms og lav vas er vel ikke helt ønskelig.
    Heelt enig der Oks !

    Er av den oppfatning at det er en pa bass med oversize motor, og for noen er det viktigst, kvaliteten utover det tør jeg ikke si noe om !

    Jeg la den ut som en kuriositet, en ren bilstereo sub av værste sort blir litt grovstrikk ( selvom de har har ekstrem kapasitet) og blir 50 hz og ned :)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Var hos Kevlar tidlig i uka og handlet disse, de hadde ligget lenge ute - kostet nesten ingenting og har faktisk nesten unike data ! Sjekk ut BL. /MMS !! Opplagt horndriver og den simulerer helt supert i T110 , har samme membrandia som standard t110 fra autotech .! Ja det er en kina driver, men virker jo som det er brukt gode materialer og en fin neodym magnet.
    Virker som det kan bli veldig mye moro for den skremmende sum av 600,- paret !

    wn-520n.jpg


    Noen som har brukt en slik ?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Interressant! :)
    Har du prøvd simulere i hornresp?

    Er 300-1000hz realistisk?
     
    Sist redigert:

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Ja - det ser overraskende bra ut. Må være den voldsomme motoren , eneste minus er selvsagt litt stivt oppheng . Kan noe som er såå billig virkelig være bra ? Kevlar mente at denne faktisk hadde vært en overraskelse - spennende !
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg ser t110 har 115mm åpning.
    Er jo enkelt å lage til da, lage et passende bakkammer og prøve :)
    At noe er rimelig, er det noen som sutrer over det??
    Vi er da ute etter teknikken og lyd! :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn