permorten bygger nye høyttalere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Bare deler noen tanker jeg , vi vil jo gjerne ta neste - riktige - skritt !
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.539
    Antall liker
    102.895
    Torget vurderinger
    23
    OK - alt under seksveis er feigt! min. en oktav under/over for hvert horn driver kontra designfrekvens, alt løpetidskorrigert, minst mulig cc - bunn/topp, samtlige drivere/horn på vertikal linje. Noenlunde lik spredningskarakteristikk. Verre er det ikke!
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Ja - enig , fra èn synsvinkel - kanskje min !

    Men , samtidig gir kortere horn /cd horn færre filtre/ forenkling, mindre forvrengning noen steder og mer homogenitet - med det som utgangspunkt, dukker altså 2490 opp - med 3" anslutning , en utskjelt driver som har langt mindre kompresjon, gir et langt kortere horn og lavere grensefrekvens - noe å vurdere ?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.539
    Antall liker
    102.895
    Torget vurderinger
    23
    Kjenner ikke den delen av JBL range så godt, jeg forsket litt på den driveren for fem-seks år siden da den kunne deles ned mot 300 Hz mener jeg å huske, samt at den hadde 3" outlet. Men i følge folk på DIY Audio og Lansing forum etc. så låt den ikke spesielt bra, var beregnet på høy SPL tale. Var på nippet til å kjøpe et NOS par for noen hundre $ men kom aldri så langt. Kunne vært gøy å prøve dog.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.539
    Antall liker
    102.895
    Torget vurderinger
    23
    Husker ikke lenger kommentarene om denne driveren - men dersom den ble brukt utenfor fornuftig frekvensområde så kan det ha vært årsaken til laber tilbakemelding. Godt mulig at den låter bra fra f.eks. 400 - 2k som er ca. de to oktavene jeg mener er optimalt mtp å holde seg unna ytterpunkter med god margin (ca. en oktav begge veier). Gitt egnet horn da selvsagt.

    Ser at de oppgir 205 - 4k som område og med 18 dB steilhet - da benyttet somPA i vesentlig grad.

    Egentlig ingen grunn til at de IKKE skulle gjøre en god jobb innenfor 400-2k, - 1,5 Tesla, titanmembran, voldsom følsomhet og høy BL faktor tyder på en velkonstruert driver. En skikkelig sugg.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Dette er interressant :)

    Har lite erfaring og burde kanskje holdt kjeft...men noen må da skrive på dette forumet! :)

    Den 2490 driveren ser ut som ha høy følsomhet, ut i fra spec og kurver gjerne en driver fra 400-2k rundtom.
    Men...ut i fra egen studie og det lille har erfart med det jeg har balt med så ramler desverre 2490 litt gjennom som kompresjonsdriver til hifi.
    Sammenheng mellom å få en kompresjonsdriver til å gå greit nedover i frekvens sammen med å låte bra har jeg funnet være lav membranvekt og høy fluxtetthet.
    Det vises igjen på PWT impedansekurvene. Samtidig så må en glemme litt membranstørrelse og ikke se for mye på det.
    Et eksempel er GPA 288, den har mindre membran enn JBL storformatene, dermed lavere membranvekt.
    Mindre diameter på spolegapet (2,8" membran) tyder til å gi høyere fluxtetthet på 2,05T. JBL 2446 som eksempel har 1,9T.
    288 har finere PWT impedans enn 2446 fra 1k og nedover.

    Et annet eksempel er vel ALE, er det 7550 den heter som er sammenlignbar med generelle storformat?
    Denne har membran på 3" eller rundtom der? Sluk må korrigere :)
    Driveren har da membranstørrelse lignende 288 og vekta er dermed lav. Flux er skyhøy, man må vel dra til en annen planet om en skal finne materialer for å komme høyere. Driveren er slik jeg forstår benyttet under 300hz?

    2490 blir da litt "bastard" imo.
    Høy membranvekt pga stort titan membran og noe lav flux.
    En ser også på PWT måling at impedansen øker allerede den passerer 1k på vei nedover.

    Svartens ikke meningen å ødelegge lørdagen permorten!!! :D
    Det er selvsagt diskutabelt det jeg skriver!! Bare litt egne tanker dette! :)
    Motbevis meg gjerne!


    Kan jeg få komme med et innspill til 6-veis med litt frie tanker?

    Subber, det som måtte passe en opp til 80hz.
    Kardiode eller midbasshorn 80-400hz.
    JMLC 200 med kanskje GPA 288 400-1k. Er kanskje JBL CMCD et alternativ eller den B&C driveren som Hornlyd balte med?
    JMLC 400 1k-3k med standard storformat JBL, enten 2" eller 1,5".
    JMLC 1000 3k-9k med småformat 1" driver.
    Supertweeter 9k ->

    Oppi alt dette kommer vel egne preferanser og lyster, og ingenting er med fasit :) Bortsett fra gjerne laaang lytteavstand til noe slikt :D

    Mvh
    oks
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ordlegger meg ikke alltid helt korrekt, ser ut som jeg har testet 2490...det har jeg ikke :)
    Godt mulig den låter rett så bra brukt riktig.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.868
    Antall liker
    10.702
    Torget vurderinger
    10

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    ja er imponert over hvor bra DCM50 takler 400hz, og synes den låter bedre der nede enn AE TD12M - er selvfølgelig åpen for besøk om noen vil komme å høre på.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.615
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    ja er imponert over hvor bra DCM50 takler 400hz, og synes den låter bedre der nede enn AE TD12M - er selvfølgelig åpen for besøk om noen vil komme å høre på.
    Brukte du den AE TD12M i lukket eller OB. Bruker selv AE TD15M opptil 500 hz og lurer på om det kanskje er lurere å dele litt lavere. Deler jo mot noe annet en horn, altså moreller. De har meget godt nivå ned til under 300 hz. Faktisk et par db mer følsomme der en ved 5-600 hz.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    lukket - med AL går det jo så kjapt å teste lavere deling, så du har ingen grunn til å la være ;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.615
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    lukket - med AL går det jo så kjapt å teste lavere deling, så du har ingen grunn til å la være ;)
    Å forandre delefrekvenser og steilhet på flanker uten å ha en ny måling funker jo ikke. Å måle synes jeg ikke er så raskt som du sier fordi jeg pakker alt som er innenfor en viss avstand til mic. med isolasjon så det ikke forekommer uheldige artefakter på målingene. Min greie er å måle så mye direktelyd som mulig, iberegnet baffeldiffraksjoner.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    så lenge du har målt med god margin på flankene til de aktuelle driverene, så går det fint å bytte delefrekvens uten å måle på nytt.
    du kan jo sjekke hvor dypt du har målt morellene, og om du har nok å gå på til å flytte XO med hundre hz eller mer.

    vil det ikke bli ørite feil korreksjon om du pakker ting inn i isolasjon når du måler for deretter å fjerne det?
    for den ultimate korrigeringen så vil du vel ha så likt rom som vanlig, inkludert skavanker som bord, stoler osv på sine vanlige plasser?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.615
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    så lenge du har målt med god margin på flankene til de aktuelle driverene, så går det fint å bytte delefrekvens uten å måle på nytt.
    du kan jo sjekke hvor dypt du har målt morellene, og om du har nok å gå på til å flytte XO med hundre hz eller mer.

    vil det ikke bli ørite feil korreksjon om du pakker ting inn i isolasjon når du måler for deretter å fjerne det?
    for den ultimate korrigeringen så vil du vel ha så likt rom som vanlig, inkludert skavanker som bord, stoler osv på sine vanlige plasser?

    Fortrinnsvis stolen som jeg sitter i som får behandling. 90 kg kjøttdig(spøk) og dekt med isolasjon, så påvirkningen stemmer sånn noen lunde i midbassen og oppover. Refleksjoner fra mellomtonen og oppover kan bli direkte feil med mic rett foran/over en stolrygg uten behandlig.

    Når anlegget er på stell låter det best med en del tykke klær på. Om sommeren i bare shorts er det tydelig mer rotet lydbilde. Kanskje det neste blir å pakke seg inn i glava;)
    Er det rart en blir sett på som gal:)
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    ja, vanskelig å forklare for politiet hvorfor man har en separat fryser fylt til randen med mistenkelig kjøttdeig for hifibruk.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.615
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    så lenge du har målt med god margin på flankene til de aktuelle driverene, så går det fint å bytte delefrekvens uten å måle på nytt.
    du kan jo sjekke hvor dypt du har målt morellene, og om du har nok å gå på til å flytte XO med hundre hz eller mer.

    vil det ikke bli ørite feil korreksjon om du pakker ting inn i isolasjon når du måler for deretter å fjerne det?
    for den ultimate korrigeringen så vil du vel ha så likt rom som vanlig, inkludert skavanker som bord, stoler osv på sine vanlige plasser?
    Audiolense måler en oktav over/under tenkt delefrekvens og bass og midbass er satt til å måle til 1k i default innstilling. Dette kan vel utvides mer manuelt?

    Emokid har hatt litt trøbbel rundt dette. Tror han mente at når delefrekvenser og flankesteilhet er satt og målingen tatt er den kun egnet for den settingen

    Unnskyld Morten, for mye vissvass i tråden din
     
    Sist redigert:

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    ja, det kan hende det - jeg pleier å stille inn litt custom range per driver slik at jeg har mer på de som potensielt kan tåle det, men det kan hende det blir litt snau range med standardverdier.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har hørt at 2490 absolutt skal være kapabel og bra men det er nok begrenset med praktisk erfaring i DIY miljøet da det er en relativt sjelden sak da de vell først og fremst ble brukt i de store kinohorna. Har du org horna også?
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Beklager min fraværenhet i egen tråd, ble brått bestemt en harrytur ++..


    Ja , jeg har også tro på at 2490 kan være gunstig - til sitt bruk. Jeg har ikke de originale horna, er redd de blir for voldsomme for meg.
    Har Tractrix 200 som det sitter 2447 i nå - arbeidsområde har vært 550 -1300 og synes vel dette har vært en ok løsning, selv om jeg kunne ønsket å eksperimentere med lavere deling - drivern har vært begrensende - med øvre deling på kun 1300 ser jeg ingen risk - kun fordeler med 2490H.

    Leser hva du skriver Oks, jeg har også registrert at både Altec , Bms og ikke minst ( Hornlyd ) B&c dcm50 er mer egnet enn standard 2446/47 under 600 -800 , mht til 2490 er vel saken litt mer usikker , dette er jo en driver spesielt designet for dette bruket - antar få/ ingen har sikker kunnskap her.
    Jbl selv forkastet jo 2490 til fordel for 2169 ( 8" driver med tilhørende faseplugg) - med langt mer membran og kapasitet, spørsmålet for meg er om en 4" titan membran er mer definert .

    At 2490 har 3" exit gir jo et betydelig kortere horn , ikke veldig viktig i en digital verden , men allikevel.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Ikke noe problem Shy - feel free !

    Trenges litt aktivitet her :)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Takker for det Bjarnetv - jeg har fått flere invitasjoner, men har nærmest fått "brakkesjuka" i vinter og med en amp på rep siden jul blir det laber aktivitet.

    Må ta meg sammen og få nye impulser - høre litt !
     
    Sist redigert:

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Dette er interressant :)

    Har lite erfaring og burde kanskje holdt kjeft...men noen må da skrive på dette forumet! :)

    Den 2490 driveren ser ut som ha høy følsomhet, ut i fra spec og kurver gjerne en driver fra 400-2k rundtom.
    Men...ut i fra egen studie og det lille har erfart med det jeg har balt med så ramler desverre 2490 litt gjennom som kompresjonsdriver til hifi.
    Sammenheng mellom å få en kompresjonsdriver til å gå greit nedover i frekvens sammen med å låte bra har jeg funnet være lav membranvekt og høy fluxtetthet.
    Det vises igjen på PWT impedansekurvene. Samtidig så må en glemme litt membranstørrelse og ikke se for mye på det.
    Et eksempel er GPA 288, den har mindre membran enn JBL storformatene, dermed lavere membranvekt.
    Mindre diameter på spolegapet (2,8" membran) tyder til å gi høyere fluxtetthet på 2,05T. JBL 2446 som eksempel har 1,9T.
    288 har finere PWT impedans enn 2446 fra 1k og nedover.

    Et annet eksempel er vel ALE, er det 7550 den heter som er sammenlignbar med generelle storformat?
    Denne har membran på 3" eller rundtom der? Sluk må korrigere :)
    Driveren har da membranstørrelse lignende 288 og vekta er dermed lav. Flux er skyhøy, man må vel dra til en annen planet om en skal finne materialer for å komme høyere. Driveren er slik jeg forstår benyttet under 300hz?

    2490 blir da litt "bastard" imo.
    Høy membranvekt pga stort titan membran og noe lav flux.
    En ser også på PWT måling at impedansen øker allerede den passerer 1k på vei nedover.

    Svartens ikke meningen å ødelegge lørdagen permorten!!! :D
    Det er selvsagt diskutabelt det jeg skriver!! Bare litt egne tanker dette! :)
    Motbevis meg gjerne!


    Kan jeg få komme med et innspill til 6-veis med litt frie tanker?

    Subber, det som måtte passe en opp til 80hz.
    Kardiode eller midbasshorn 80-400hz.
    JMLC 200 med kanskje GPA 288 400-1k. Er kanskje JBL CMCD et alternativ eller den B&C driveren som Hornlyd balte med?
    JMLC 400 1k-3k med standard storformat JBL, enten 2" eller 1,5".
    JMLC 1000 3k-9k med småformat 1" driver.
    Supertweeter 9k ->

    Oppi alt dette kommer vel egne preferanser og lyster, og ingenting er med fasit :) Bortsett fra gjerne laaang lytteavstand til noe slikt :D

    Mvh
    oks
    Interessant hva du er inne på her Oks , som du sikkert vet bruker jeg nå T110/T200/Jmlc 600/tweeter med deling 550/1300/9000 . Saken er jo at i i et oppsett med T200 og Jmlc 600 , burde 2490 passe veldig fint ( sikkert også alle alternativer B&C osv.) spesielt i mitt tilfelle som har vært et stort sett JBL system.

    De to horna dekker da greit 400 - 9000 , jeg synes 2451Be i Jmlc600 gjør en grei jobb opptil 9000 og det er uproblematisk å dele til en dedikert tweeter. Med 400 som nedre deling blir en også mer fristilt mht valg nedover.


    Morsomt at du er inne på Jmlc 400 , jeg har jo tenkt at neste oppsett skulle bli akkurat rundt dette med ; T110/Jmlc400/Jmlc1400/tweeter. Siden T110 blir utstyrt med 8" fulltone enten Fostex eller Lowter , ligger 800 hz deling opptil Jmlc 400 klar. Deretter deling i 3-4 k og tilslutt rundt 9-10 k - faktisk litt i tråd med hva Sluket tenker.
     

    baldrick

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2006
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    747
    Torget vurderinger
    3
    Jbl selv forkastet jo 2490 til fordel for 2169 ( 8" driver med tilhørende faseplugg) - med langt mer membran og kapasitet, spørsmålet for meg er om en 4" titan membran er mer definert .
    For JBL tipper jeg kostnad også spiller rolle, 2169 koster vell ca 1/5 av hva 2490 gjorde :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det blir jo for min del basert mye på teorier permorten :)

    Har lyttet og målt JMLC 350 med 288, og sett en god del målinger av JMLC 400 med 288 da jeg har lekt god samaritan i et forsøk på å hjelpe haavard.

    Med hvordan 2446 er oppbygd og hvordan jeg kjenner den har jeg tenkt at JBL sine 2"storformatdrivere burde passe JMLC 400 bra.
    Nedre grense 800-1khz eller noe slikt. Så er det å finne fornuftig deling oppover en eller annen plass.

    Å benytte 2451 i JMLC600 er sikkert ikke dårlig, gjerne en storformat passer bra siden du deler 1300.
    Gjerne øke til 2k om du skal benytte småformat?

    Tenekr du sette 2490 på Tractrix 200? Er det gjerne ikke toskete i det hele tatt med tanke på frekvensområdet.
    Gøy å prøve noe nytt! Men vil du da kjøre adapter med innsnevring? Hvordan blir det?

    Mvh
    oks

    Shy:
    Dem AE15 som du har er nok temmelig gode drivere og burde dra 600hz uten problemer imo.
    En ting er kanskje at C/C avstand blir litt stor mellom driverne ved 600hz uten at jeg veit helt...?
    Kanskje Morellene vil levere litt bedre med tanke på det?
    Burde gå fint å senke deling litt og lytte :)

    Mvh
    oks
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.309
    Antall liker
    2.512
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Dette er veldig interessant, her leses hvert innlegg.
    Jeg har nok desverre ikke så mye å bidra med, har altfor liten kompetanse og erfaring til det.
    Men jeg har muligens noen av de samme utfordringene.
    Har i dag "ventebass" til 90 Hz (dette blir et prosjekt for neste år...), så GPA 515 i FLH 90-350 Hz, Lowther PM 6 8" i JMLC 200 350-10 000 Hz og Fostex T90A 10KHz og opp.
    Når Lowtherene beveger seg oppover i frekvens, så spiller de forsåvidt ok, men sweetsport er ikke akkurat stort.
    Så jeg har fundert på hva som kunne gjøres i la oss si 2500-3000 og til 10 000.
    Så her følger jeg med på hva som diskuteres.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Det blir jo for min del basert mye på teorier permorten :)

    Har lyttet og målt JMLC 350 med 288, og sett en god del målinger av JMLC 400 med 288 da jeg har lekt god samaritan i et forsøk på å hjelpe haavard.

    Med hvordan 2446 er oppbygd og hvordan jeg kjenner den har jeg tenkt at JBL sine 2"storformatdrivere burde passe JMLC 400 bra.
    Nedre grense 800-1khz eller noe slikt. Så er det å finne fornuftig deling oppover en eller annen plass.

    Å benytte 2451 i JMLC600 er sikkert ikke dårlig, gjerne en storformat passer bra siden du deler 1300.
    Gjerne øke til 2k om du skal benytte småformat?

    Tenekr du sette 2490 på Tractrix 200? Er det gjerne ikke toskete i det hele tatt med tanke på frekvensområdet.
    Gøy å prøve noe nytt! Men vil du da kjøre adapter med innsnevring? Hvordan blir det?

    Mvh
    oks

    Shy:
    Dem AE15 som du har er nok temmelig gode drivere og burde dra 600hz uten problemer imo.
    En ting er kanskje at C/C avstand blir litt stor mellom driverne ved 600hz uten at jeg veit helt...?
    Kanskje Morellene vil levere litt bedre med tanke på det?
    Burde gå fint å senke deling litt og lytte :)

    Mvh


    Enig i det med at høyere deling enn 1300 fører oss inn i 1" driver -land, men føler ikke det mangler noe med storformat og beryllium ! Tenker nok fortsatt samme type driver i Jmlc 400 , men der vil jo selvsagt hornet har større begrensinger oppover ift 600 horn

    2490 sammen med 2482/85 er Jbl driverne som har mest å gjøre i nedre området, 3" exit gir jo et kortere horn og en opplagt hifi mod vil jo være større bakkammer !
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Dette er veldig interessant, her leses hvert innlegg.
    Jeg har nok desverre ikke så mye å bidra med, har altfor liten kompetanse og erfaring til det.
    Men jeg har muligens noen av de samme utfordringene.
    Har i dag "ventebass" til 90 Hz (dette blir et prosjekt for neste år...), så GPA 515 i FLH 90-350 Hz, Lowther PM 6 8" i JMLC 200 350-10 000 Hz og Fostex T90A 10KHz og opp.
    Når Lowtherene beveger seg oppover i frekvens, så spiller de forsåvidt ok, men sweetsport er ikke akkurat stort.
    Så jeg har fundert på hva som kunne gjøres i la oss si 2500-3000 og til 10 000.
    Så her følger jeg med på hva som diskuteres.
    En god 1" driver i jmlc 1000 burde fungere der , tad 2001 eller 2002 hvis jeg skulle bli spesifikk !


    Ellers tror jeg dine Jmlc 200 er glimrende - way to go !
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.615
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    Shy:
    Dem AE15 som du har er nok temmelig gode drivere og burde dra 600hz uten problemer imo.
    En ting er kanskje at C/C avstand blir litt stor mellom driverne ved 600hz uten at jeg veit helt...?
    Kanskje Morellene vil levere litt bedre med tanke på det?
    Burde gå fint å senke deling litt og lytte :)

    Mvh
    Kommer til å prøve litt forskjellig. Senteravstand på de to ytterste morellene er helt lik senteravstand på de to ytterste AE TD15m
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    PM:
    Jeg har litt trua på å tolke impedanskurvene til driver for å finne dens beste område.
    En bør dele noe over Fs om en er på jakt etter minst mulig vreng/ringing.
    Er en på jakt etter growl og farging så klatrer en oppover Fs med å dele lavere.

    Impedansekurven til Altec 288 er ikke lett å slå.... :)

    Ja, hornet har innvirkning på impedans.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Som sagt tidligere, det er nok ikke BARE Altec eller B&C eller 2490, men innenfor mine rammer dvs. sammen med en annen jbl storformat oppover - ser jeg på JBL først, litt morsomt med et gjennomgående brand !

    Dessuten morsomt med 2490, utskjelt og nedvurdert - skikkelig underdog ! - i utgangspunktet en forsterket titanmembran med lenger slaglengde.. , mistenker bakkammeret å være laget for lite av belastningshensyn, et opplagt objekt for forsiktige modifiseringer til hifi formål og uansett en spennende driver.

    I de videre forsøkene ( jmlc 400/jmlc 1400/ tweeter) håper jeg å få til samme gjennomgående greie , da kun TAD !
     
    Sist redigert:

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Dette er veldig interessant, her leses hvert innlegg.
    Jeg har nok desverre ikke så mye å bidra med, har altfor liten kompetanse og erfaring til det.
    Men jeg har muligens noen av de samme utfordringene.
    Har i dag "ventebass" til 90 Hz (dette blir et prosjekt for neste år...), så GPA 515 i FLH 90-350 Hz, Lowther PM 6 8" i JMLC 200 350-10 000 Hz og Fostex T90A 10KHz og opp.
    Når Lowtherene beveger seg oppover i frekvens, så spiller de forsåvidt ok, men sweetsport er ikke akkurat stort.
    Så jeg har fundert på hva som kunne gjøres i la oss si 2500-3000 og til 10 000.
    Så her følger jeg med på hva som diskuteres.
    En god 1" driver i jmlc 1000 burde fungere der , tad 2001 eller 2002 hvis jeg skulle bli spesifikk !


    Ellers tror jeg dine Jmlc 200 er glimrende - way to go !
    Ser jo at det ligger Radian 1" med be på brukten, burde være et bra alternativ.
    Dessuten tror jeg Beyma amt 150 med waveguide har optimalt område akkurat der du trenger det

    mvh
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Shy:
    Dem AE15 som du har er nok temmelig gode drivere og burde dra 600hz uten problemer imo.
    En ting er kanskje at C/C avstand blir litt stor mellom driverne ved 600hz uten at jeg veit helt...?
    Kanskje Morellene vil levere litt bedre med tanke på det?
    Burde gå fint å senke deling litt og lytte :)

    Mvh
    Kommer til å prøve litt forskjellig. Senteravstand på de to ytterste morellene er helt lik senteravstand på de to ytterste AE TD15m
    Virker på papiret som begge kan jobbe i nevnte område, Morel har kapasitet i massevis - holder en liten knapp på lavere deling, men følte ikke det ble feil da jeg var hos deg. Det var lavere deling mellom Morel og Amt jeg ville ha - men det maset begynner du vel å bli lei !
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Som sagt tidligere, det er nok ikke BARE Altec eller B&C eller 2490, men innenfor mine rammer dvs. sammen med en annen jbl storformat oppover - ser jeg på JBL først, litt morsomt med et gjennomgående brand !

    Dessuten morsomt med 2490, utskjelt og nedvurdert - skikkelig underdog ! - i utgangspunktet en forsterket titanmembran med lenger slaglengde.. , mistenker bakkammeret å være laget for lite av belastningshensyn, et opplagt objekt for forsiktige modifiseringer til hifi formål og uansett en spennende driver.

    I de videre forsøkene ( jmlc 400/jmlc 1400/ tweeter) håper jeg å få til samme gjennomgående greie , da kun TAD !
    Du har lyst til å prøve 2490, du skal gjøre det du har lyst til!
    Kjekt å finne ut av ting!
    Det er lite dokumentert test av driveren. Det kan selvsagt bli bra! :)
    goforit!!

    Har blåst TAD fondet rett i kebabtralla.... :(
    Sitter fast i JBHell en stund...
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Jo, men det er ekstra tilfredsstillende å få god lyd utav det som ikke er absolutt verst på pris, dette handler vel like mye om å bruke hue ! og det gjør tydeligvis du !
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Og du har helt rett - hatt lyst på 2490 - lenge ! det er en litt beefy driver som er kul ! og det er uansett hvor mye fancy TAD ting som finnes !
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Fikk en del 3D printede horn av junior tidlig i sommer, dvs jeg designet på hornresp og han tegnet de opp / printet de ut. Sprøytet de med sparkel og lakkerte i hvit.

    Litt spennende fordi jeg fikk lavet JMLC 1100-1200 i både 1 og 1,5 exit, da blir det mulig å sammenligne Tad 2002 og Aquaplased 2435 i området 3000-10000 hz. For moro, fordi 2435 trolig har sin sterkeste side i akkurat dette området.

    Det er også et Spherical horn i 1", men husker ikke størrelsen ( 1400 ? )- så lenge siden jeg sendte dette fra meg , samt et JMLC 2000 til 1,5"

    De ble ganske fine !

    VX8S9420.jpg

    VX8S9421.jpg

    VX8S9422.jpg

    VX8S9423.jpg
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Pokker å. Nå fikk jeg lyst på svær 3d printer ;) ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn