Perfekt strøm

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.328
Torget vurderinger
1
^ Dersom det skal vurderes en UPS som strømfilter og regenerator til husalteret bør det være en online modell med «true sine output». Sitatet tar tydeligvis utgangspunkt i enklere modeller - off-line og «firkantsinus».

Utover at den skal tåle strømtrekket (RMS) fra husalteret bør den også såle vesnetlig høyere kortvarige (impuls) strømtrekk og betydelige fasevinkler mellom strøm og spenning (avvik effektfaktor betydelig under 1) Alt sammen uten å mukke (uten vesentlig økt forvrenging/støy og betydelig spenningsfall). Spec og ytelse for forvrenging og støy på utgangen bør selvfølgelig undersøkes nærermere.

mvh
KJ
 

Geiren

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.03.2005
Innlegg
1.304
Antall liker
1.436
Sted
Foten av Jotunheimen
Torget vurderinger
1
Geiren",hvilken generator er det du har kjøpt,og hva med THD og spenning stabilitet under belastning?
Den er vel ikke unndratt en generators egen/naturlige produksjon av harmoniske,
som vil bli forsterket av belastingsbildet.

Dette er en
WERNER 5KW CT series pure sine wave inverter alternator for users with high demand of power quality.
Alternator integrate PMA with intelligent electronic.
Oppgitt
Total Harmonic Distortion på [FONT=宋体]≤[/FONT]1.5%
Vi har også fått oppgitt at den skal være dønn stabil på spenning under belastning,
Det er riktigt det du skriver. Den er vel ikke unndratt en generators egen/naturlige produksjon av harmoniske, men det er adskillig mindre enn det som ligger på netter her
3, 7, 23, harmoniske.
Når jeg måler nettet her ser sinuskurven ut som fjelltoppene i Jotunheimen ;)

Bilde vedlagt er sinuskurve fra generatoren
Gen sinus wave.jpg
 

Nocturnal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
113
Antall liker
72
Sted
Sørnorge
Imponerende å se noe slikt til hifi, hadde ikke forventet å se det i lille norge. Husker, når jeg bodde ved Brattlikollen i Oslo, at lyden ofte ble markant bedre sent på kvelden i mine yngre hifi år. Skjønte etterhvert at når fabrikkene stenger ned, tog og T-bane trafikk minker, blir lyden selvsagt bedre, for da er ikke nettet maksimalt forurenset mer. Man skal f.eks passe seg for dagens T-bane, som bruker omformere som fy. Strømmen blir hakket opp, går via en likestrøm mellomkrets, og blir så vekselrettet, i hver eneste vogn. Som noen påpeker har teknikken blitt bedre med årene og støyen mindre, men det er hva som blir sagt, og jeg stoler kun på hva jeg ser på et skop eller en spektrumanalysator. Anyway - da jeg la merke til lyden ble langt bedre på kvelden, tok jeg til vett og bygde meg noen feite nettfiltre. Det gjorde lyden bedre på dagtid. En a-ha opplevelse var direkte komisk: Min onkel som jeg bodde hos en periode, klaget på han ikke lenger kunne se teksten på TV'en. Så jeg tok et av mine nettfiltre og koblet inn, og både bilde og tekst ble krystallklar (var en glasstube TV dette). Etter det, har jeg også alltid filtrert både PC og TV utstyr. Bor på et lite sted nå, men i nærheten av en sinna gulvbeleggfabrikk, så det er ikke bare i storbyer filtrering er på sin plass. Mht den fabrikken bør jeg og innføre tiltak mot lokale jordskjelv, kanskje sette huset på sorbothanføtter? :p
 
Topp Bunn