Høyttalere Perfekt integrering av sub

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Retter et spørsmål til de av dere som har mye erfaringer og høy kunnskap om å integrere sub i et vanlig 2 kanals oppsett.
    Jeg er litt svanger med en ide om å oppgradere litt i anlegget, men er egentlig så fornøyd med alt slik som det er at jeg ønsker ikke å bytte ut noe. Men bass er gøy. Og da mener jeg ikke MYE bass, men GOD bass, med god oppløsning og tonalitet.
    Er dette mulig å få til med en enkelt sub?
    Jeg følte jeg var nærme med en MJ acoustic pro 200 (tror jeg den het) for et par år siden, men da stod anlegget i stua og fruen var ikke begeistret for den ekstra kassa, så den ble solgt før jeg rakk å gjøre meg ferdig.
    Så spørsmålet er egentlig som over. Vil jeg, med f.eks en REL S3/5 e.lign kunne oppnå en perfekt integrering med små gulvstående som mine rega rs5?
    Eller vil man alltid med en enkelt "kjøpesub" høre at det henger en sub på slep?

    Bilde av rommet og anlegget:

    DSC_0035.jpg


    DSC_0036.jpg
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.664
    Torget vurderinger
    1
    Eneste måten jeg har klart å få til perfekt integrering mellom subwoofer og høyttalere er ved å ha delefilter og romkorrigering gjennom DSP, for min del gjennom en liten boks fra minidsp og bruk av programmet dirac live. Romkorrigering i bassen er uansett å anbefale IMO, og hvis det bare dreier seg om en enkelt subwoofer gjør dirac en strålende jobb med å få ting til å bli koherent. Nesten plug n play.

    Ang. det at suben er "på slep" tror jeg ofte dreier seg om at den dypere bassen genererer resonanser og stående bølger i rommet, som gjør at hele lydbildet kan oppleves mindre klart. Romkorreksjon kan slett ikke fikse alle bassproblemer, men en god del i hvert fall.

    Man kan helt sikkert få det til å bli koherent og bra via andre måter også, men jeg synes det har vært vanskelig å få det til.
     

    petter__t

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    95
    Antall liker
    20
    hei.
    jeg har hatt noen subwoofere opp gjennom. og min erfaring er at rommet er ofte det som avgjør, om du får det til og spille sømløst med resten av anlegget eller ikke.
    jeg hadde lenge et oppsett sånn som du har i dag 2.0 og var fornøyd med det. helt til jeg leser hva andre sier ang subwoofer i et 2.0 oppsett de fleste sier det er en kjempe oppgradering med subwoofer. min erfaring er at det ikke alltid blir det.

    grunnen til at det ikke alltid blir som en tenker. er på grunn av dipper og peaker i rommet som gjør integreringen vanskelig. med en prosessor vil dette problemet ikke bli så forsterket.
    jeg måtte til med akustikkplater for og få litt orden på mitt 2.1 oppsett når jeg hadde det. altså mye arbeid. det var rommet som gjorde at det ble et problem med subwoofer. og når alt var på plass syns jeg fortsatt ikke det var verdt alle timene og pengene. endte med jeg gikk tilbake til 2.0 oppsett og beholdt akustikk tiltakene i rommet

    selv dyre subwoofere er ikke alltid svare på bra resultat var det jeg fant ut den gang.

    så mitt råd er at du prøver subwoofer i rommet og se hva du finner utav. forså og legge ut problemet her i tråden etter på.

    her er 2 skikkelige gode subwoofere til musikk. det er vertfall min erfaring.
    Arendal sound sub1.
    jl audio: e12.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Et delefilter som gjør at man kan kutte frontene hvor subben overtar er nødvendig for god integrering. Det hjelper også mye med måleutstyr.
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har, den siste tiden, hatt svært gode erfaringer med en REL-subwoofer (S2) med LS50 Wireless, med DSP-styrt sub utgang.

    Jeg er utrolig imponert over de musikalske egenskapene til denne subwooferen. Det jeg har hørt av subwoofere frem til dette, har stort sett vært egnet til å lage kule buldrelyder når man ser film. Her er den en helt annen fingerspizgefühl, raskhet, og oppløsning. Du merker ikke at suben er der, før den kobles bort.

    Lydbildet blir vesentlig større, og særlig mellomtonen får mere overskudd og energi også.

    Sjekk ut REL.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Har prøvd minidsp i signalveien på høyttalerne mine, men det ble en altfor stor flaskehals min del. Min erfaring med sub i et hifi oppsett er at du må bruke den naturlige avrullingen på høyttalerne og la suben gjøre det samme. Dette for å få en god fasekontroll.
    I prinsippet er det ikke forskjell i teorien på integrering av sub mot basshøyttaler kontra diskant mot mellomtone.

    Mitt tips: Hvis høyttalerne dine er bassrefleks så prøv å måle hvor de faller av i frekvens, i de aller fleste tilfeller faller de bratt når de først faller. Det kan være problematisk å få til om høyttalerne dine går dypt og finne en sub som har lavpassfilter som går langt nok ned i frekvens. Suben bør da også ha et relativt bratt filter, helst 4. ordens.
    Om høyttalerne dine er trykkammer eller om du tetter porten så vil de antakeligvis begynne å rulle av en god del høyere i frekvens, og ha en slakere avrulling. Du kan da også ha en en slakere avrulling på subben din i dette området. Da bør suben ha et 2. ordens lavpassfilter. Det er ikke så mange av de vanlige "hjemmekinosubene" som har dette. Men slik som REL som er hifi-suber har naturligvis dette.

    Ved fasefeil ender man ofte opp med å aldri bli fornøyd, og man går og skrur suben opp og ned i volum. Noen sanger låter fett, mens andre blir feil med for lite eller mye bass.

    Det er litt knot og prøving og feiling. Og ihvertfall jeg har en lei tendens til å skru volumet på suben for høyt. Høres imponerende ut med en gang, men man mister dynamikk og definisjon i bøtter og lass. Been there, done that :)

    Men lykke til med prosjektet, det er artig når en får det til å stemme!
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Har prøvd minidsp i signalveien på høyttalerne mine, men det ble en altfor stor flaskehals min del. Min erfaring med sub i et hifi oppsett er at du må bruke den naturlige avrullingen på høyttalerne og la suben gjøre det samme. Dette for å få en god fasekontroll.
    I prinsippet er det ikke forskjell i teorien på integrering av sub mot basshøyttaler kontra diskant mot mellomtone.

    Mitt tips: Hvis høyttalerne dine er bassrefleks så prøv å måle hvor de faller av i frekvens, i de aller fleste tilfeller faller de bratt når de først faller. Det kan være problematisk å få til om høyttalerne dine går dypt og finne en sub som har lavpassfilter som går langt nok ned i frekvens. Suben bør da også ha et relativt bratt filter, helst 4. ordens.
    Om høyttalerne dine er trykkammer eller om du tetter porten så vil de antakeligvis begynne å rulle av en god del høyere i frekvens, og ha en slakere avrulling. Du kan da også ha en en slakere avrulling på subben din i dette området. Da bør suben ha et 2. ordens lavpassfilter. Det er ikke så mange av de vanlige "hjemmekinosubene" som har dette. Men slik som REL som er hifi-suber har naturligvis dette.

    Ved fasefeil ender man ofte opp med å aldri bli fornøyd, og man går og skrur suben opp og ned i volum. Noen sanger låter fett, mens andre blir feil med for lite eller mye bass.

    Det er litt knot og prøving og feiling. Og ihvertfall jeg har en lei tendens til å skru volumet på suben for høyt. Høres imponerende ut med en gang, men man mister dynamikk og definisjon i bøtter og lass. Been there, done that :)

    Men lykke til med prosjektet, det er artig når en får det til å stemme!


    Usedvanlig godt beskrevet!
     

    Audirvana

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2012
    Innlegg
    1.478
    Antall liker
    881
    Torget vurderinger
    5
    Bifalles. Kjente meg skummelt godt igjen her... :D
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Meget interessante tilbakemeldinger, og faktisk helt i samsvar med mine minimale erfaring. Har tilgode å høre anlegg, både hjemme og hos andre, som har klart seg tilfredstillende med sub. Mulig jeg skal gå med på et unntak, og det var et krix oppsett jeg fikk høre hos pmaudio for noen år siden. Der var det ikke mulig å høre at det var en sub koblet til i det hele tatt, men ble litt for ukjent musikk for meg husker jeg.
    Men som jeg får inntrykk av her og ellers på nett, så er det rel som gjelder hvis man skal ha noe sjans.
    Hvis jeg velger å gå videre med dette, så får jeg starte med en måle-dings og poste litt resultater her først. Graver meg ned i tenkeboksen. Men har med meg plenty med whiskey, så ingen fare :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Har ikke lest alt her, men mitt tips for perfekt integrering av bass er Audiolense:).
    Enig.
    Audiolense brukes i både mange veis DIY oppsett, og i ferdige oppsett hvor det naturligvis brukes ifm. sub integrering.
    AL er suveren på sømløs integrering.
    Jeg har brukt det i både ferdige oppsett og DIY rigger.

    Her er det lett å høre at suben bare blir en forlengelse av hovedhøyttalerne nedover i frekvens.
    100% perfekt integrering.

    En god og kalibrert målemic er nødvendig.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Det er sikkert sant at det ofte ikke blir perfekt uten høypassfilter på hovedhøyttalerne, og enda jevnere respons får man selvsagt med DSP, men det går an å få det brukbart til med høyttalerplassering og delefrekvens, nivå og fase på subben, selv uten høypassfilter på høyttalerne.

    Her ble det sånn på den måten:

    450118d1500841310-dazeds-mid-fi-rew-170723-06.jpg


    Ingen snorrett imponatorkurve, men jeg er ganske tilfreds mtp. at dette er helt uten DSP, EQ og akustikktiltak, men låter bra likevel. Kurven ser ikke perfekt ut, men det legger man mest/bare merke til på bilder. ;)

    Apropos snorrette imponatorkurver fra 10 til 20000 Hz. Vår gamle venn ANM har fått det bra til uten deling på hovedkanalene, kun analogt, uten EQ med nøyaktig plassering av høyttalere, subber og lytteposisjon. Riktignok har han rommet fullt av bassfeller og diffusorer. Det ser likevel pent ut. Noe som er en liten bragd. ;) Han poster dessverre ikke her lenger, men den nysgjerrige klarer sikkert å finne anleggsbloggen hans.

    FC837696-50E0-46D2-BE22-A361A8413392.jpg
     
    Sist redigert:
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    I mitt to kanals anlegg måtte jeg plassere mine REL S5 sub’er så å si i flukt med fronten på hoved høyttalerne før jeg ble skikkelig fornøyd, tror det er viktig om man ikke benytter noen form for DSP.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg tror det er fornuftig å se litt på de ulike innfallsvinklene folk har med seg inn i debatten. Folk snakker om Audiolense mens andre snakker om å holde ting mest mulig analogt bortsett fra DACen da. Det var en som syntes miniDSP ikke var transparent nok. Nei, det blir kanskje litt meget å forvente at en kombinert DSP,DAC & preamp til 5-6000,- glatt skal erstatte en ren to-kanal kombo til 2-3-4-5 ganger prisen.

    Selv om det allerede er skissert opp ulike løsninger, så er de forferdelig grove og "nesten" uten matnytte for trådstarter. Jeg har selv f.eks. en Lynx Aurora 8 som sammen med SPL Volume 8 (analog 8-kanals aktiv volumkontroll) ville utgjort et naturlig D/A-grensesnitt mot amps/høyttalere-suber med f.eks Audiolense eller miniDSP som jeg selv har (digital inn/ut). For meg er det nyttig å vite hvor bra dette grensesnittet er f.eks. mot min 2-kanals DAC fra Lavry med rele-basert analog volumkontroll.

    Til syvende og sist ønsker jeg bare å trykke play, spille musikk og lytte/nyte. Innimellom disse ytterpunkt finnes det skrekkelig mye å pønske ut og å erfare... ;D
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Siden det er jul, så tilbyr jeg et enkelt og velkjent gratis tips mot ullen og slapp bass. Start med det aller enkleste - etterstram skruene på elementene. Kan godt være at noen får seg en hyggelig overraskelse. :)
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Å koke bort i kålen

    Det er ikke ofte jeg googler meg frem til språkrådets sider mens jeg pimper øl, spiller rockemusikk og tafser med tastaturet i helgefylla. Men, men...

    Det første jeg vil frem til; er harakiri - eller audiofilt harakiri. Trådstarter begikk brøleren allerede i åpningstittelen. Perfekt. Wow, hold on dudes. Rykk tilbake til start.
    kål.png
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Steg 1: Analysere utgangspunktet.

    -Integrert Rega forsterker som driver et par Rega-høyttalere. 3-veis. Sidefyrt basselement med refleksåpning i front.

    Hva er den mest innlysende problemstillingen? Det sidefyrende elementet i BR sin kapasitet? Forsterkernes kapasitet til å håndtere fasevinkler som følger med bassrefleks?

    Det blir liksom for dumt å forslå å flytte anlegget til et større rom for at bassen skal få utfolde seg skikkelig. Det blit litt som å ønske seg at lytterommet befant seg på Riviereaen, og hele bakveggen bestod av French-doors.

    Umiddelbart ser løsningen ut til å ønske seg to par 12db/okt HP-filtre av mor til jul. Et til å dytte i bassrefleksåpningen og et til holde beina varme.
    434178-7-1361533861771.jpg
     

    Lydnisse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2010
    Innlegg
    158
    Antall liker
    71
    Torget vurderinger
    2
    Interessant tråd.
    Jeg har et anlegg; se signatur, og prøver å integrere en Dali SUB E-12F. Mine høyttalere går på papiret ned til 34 htz og jeg deler subben på det lavest mulige dvs 40 htz. Når jeg så vidt justerer opp volumet fra minimum får jeg en ganske fin tyngde i bunn. Subben går ned til 28 htz på papiret. Hvis jeg nærmer meg en fjerdedel på volumhjulet synes jeg bassen i musikken får alt for mye energi og ødelegger den fine balansen i høyttalerene. På film og spill går det fint å ha volumet halveis til max.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.983
    Antall liker
    20.114
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Meget interessante tilbakemeldinger, og faktisk helt i samsvar med mine minimale erfaring. Har tilgode å høre anlegg, både hjemme og hos andre, som har klart seg tilfredstillende med sub. Mulig jeg skal gå med på et unntak, og det var et krix oppsett jeg fikk høre hos pmaudio for noen år siden. Der var det ikke mulig å høre at det var en sub koblet til i det hele tatt, men ble litt for ukjent musikk for meg husker jeg.
    Men som jeg får inntrykk av her og ellers på nett, så er det rel som gjelder hvis man skal ha noe sjans.
    Hvis jeg velger å gå videre med dette, så får jeg starte med en måle-dings og poste litt resultater her først. Graver meg ned i tenkeboksen. Men har med meg plenty med whiskey, så ingen fare :)
    Ta turen hit. Kjører både med flere Dsp-er og gjør det meste feil. Spiller med subbene opp i 150hz. Likevel så låter det greit.. Det ER flere måter å gjøre dette på
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Finnes sikkert lots of feinsmeckere med betydelig mer pågangsmot og interresse for nerding enn men som syns det høres aldeles for ille ut her, men jeg syns noe så enkelt som en Antimode fikset "subproblemene" enkelt og greit. Frontene spiller fullrange og deling på subbene har jeg gjort med ørene som verktøy.
    Ville sikkert ikke fått en demofil å legge ut på nett etter måling, men jeg syns det spiller strålende og det er jo det som betyr noe.
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    282
    Sted
    Fredrikstad
    Interessant tråd.
    Jeg har et anlegg; se signatur, og prøver å integrere en Dali SUB E-12F. Mine høyttalere går på papiret ned til 34 htz og jeg deler subben på det lavest mulige dvs 40 htz. Når jeg så vidt justerer opp volumet fra minimum får jeg en ganske fin tyngde i bunn. Subben går ned til 28 htz på papiret. Hvis jeg nærmer meg en fjerdedel på volumhjulet synes jeg bassen i musikken får alt for mye energi og ødelegger den fine balansen i høyttalerene. På film og spill går det fint å ha volumet halveis til max.
    Dette er faktisk noe Audyssey EQ løser fint ved å booste lave frekvenser mer på lave volumer og deretter trinnvis minske boost inntil man når referansevolum.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Retter et spørsmål til de av dere som har mye erfaringer og høy kunnskap om å integrere sub i et vanlig 2 kanals oppsett.
    Jeg er litt svanger med en ide om å oppgradere litt i anlegget, men er egentlig så fornøyd med alt slik som det er at jeg ønsker ikke å bytte ut noe. Men bass er gøy. Og da mener jeg ikke MYE bass, men GOD bass, med god oppløsning og tonalitet.
    Er dette mulig å få til med en enkelt sub?

    Jeg følte jeg var nærme med en MJ acoustic pro 200 (tror jeg den het) for et par år siden, men da stod anlegget i stua og fruen var ikke begeistret for den ekstra kassa, så den ble solgt før jeg rakk å gjøre meg ferdig.
    Så spørsmålet er egentlig som over. Vil jeg, med f.eks en REL S3/5 e.lign kunne oppnå en perfekt integrering med små gulvstående som mine rega rs5?
    Eller vil man alltid med en enkelt "kjøpesub" høre at det henger en sub på slep?
    Mener det absolutt bør være mulig å få til god subbass med en kjøpsub uten hørbart etterslep, men hvis ikke høyttalerene spiller god bass fra før kan det bli vanskelig å rette det opp med en sub.
     

    Lydnisse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2010
    Innlegg
    158
    Antall liker
    71
    Torget vurderinger
    2
    Interessant tråd.
    Jeg har et anlegg; se signatur, og prøver å integrere en Dali SUB E-12F. Mine høyttalere går på papiret ned til 34 htz og jeg deler subben på det lavest mulige dvs 40 htz. Når jeg så vidt justerer opp volumet fra minimum får jeg en ganske fin tyngde i bunn. Subben går ned til 28 htz på papiret. Hvis jeg nærmer meg en fjerdedel på volumhjulet synes jeg bassen i musikken får alt for mye energi og ødelegger den fine balansen i høyttalerene. På film og spill går det fint å ha volumet halveis til max.
    Dette er faktisk noe Audyssey EQ løser fint ved å booste lave frekvenser mer på lave volumer og deretter trinnvis minske boost inntil man når referansevolum.
    Jeg ser jeg var litt uklar mtp hvilket volum jeg justerer. Jeg mener volumet på subben. Hvis volumet på subben er justert lavt kan jeg dra på som bare F, og musikken låter bra. På alle nivåer også.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Interessant tråd.
    Jeg har et anlegg; se signatur, og prøver å integrere en Dali SUB E-12F. Mine høyttalere går på papiret ned til 34 htz og jeg deler subben på det lavest mulige dvs 40 htz. Når jeg så vidt justerer opp volumet fra minimum får jeg en ganske fin tyngde i bunn. Subben går ned til 28 htz på papiret. Hvis jeg nærmer meg en fjerdedel på volumhjulet synes jeg bassen i musikken får alt for mye energi og ødelegger den fine balansen i høyttalerene. På film og spill går det fint å ha volumet halveis til max.
    E12F har en heftig "festkul". En god musikksub fra samme kjede og samme prisleie er B&W ASW610
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Interessant tråd.
    Jeg har et anlegg; se signatur, og prøver å integrere en Dali SUB E-12F. Mine høyttalere går på papiret ned til 34 htz og jeg deler subben på det lavest mulige dvs 40 htz. Når jeg så vidt justerer opp volumet fra minimum får jeg en ganske fin tyngde i bunn. Subben går ned til 28 htz på papiret. Hvis jeg nærmer meg en fjerdedel på volumhjulet synes jeg bassen i musikken får alt for mye energi og ødelegger den fine balansen i høyttalerene. På film og spill går det fint å ha volumet halveis til max.
    Dette er faktisk noe Audyssey EQ løser fint ved å booste lave frekvenser mer på lave volumer og deretter trinnvis minske boost inntil man når referansevolum.
    Jeg ser jeg var litt uklar mtp hvilket volum jeg justerer. Jeg mener volumet på subben. Hvis volumet på subben er justert lavt kan jeg dra på som bare F, og musikken låter bra. På alle nivåer også.
    Litt usikker på overføringsverdien her. Hvis det låter (som lukter) Bellman, så blir jo overføringsverdien at jo nærmere null suben er instillt på, jo greiere låter det. Bingo.:D
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er av en oppfatning av at mange subber har mye egenlyd og mye partykuler til det ene og det andre. Som tidligere nevnt er REL gode musikksubber så langt jeg har hørt, B&W har jeg fått godt til de gangene jeg har prøvd.

    Nå spiller jeg på store tre-veis som egentlig ikke trenger sub men bruker den for det. 7. ordens (tror jeg det heter) kasse med to rom, et på 60 og et på 70 liter med hver sin tuning. 2x10" i deleveggen mellom kammerne og 800w amp. "Lydløs" sub som er enkel å integrere. Output ned mot 15hz. Ulemper: Spiller ikke ekstremt høyt og er nokså stor og tung!

    IMG_0815.jpg
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    282
    Sted
    Fredrikstad
    Interessant tråd.
    Jeg har et anlegg; se signatur, og prøver å integrere en Dali SUB E-12F. Mine høyttalere går på papiret ned til 34 htz og jeg deler subben på det lavest mulige dvs 40 htz. Når jeg så vidt justerer opp volumet fra minimum får jeg en ganske fin tyngde i bunn. Subben går ned til 28 htz på papiret. Hvis jeg nærmer meg en fjerdedel på volumhjulet synes jeg bassen i musikken får alt for mye energi og ødelegger den fine balansen i høyttalerene. På film og spill går det fint å ha volumet halveis til max.
    Dette er faktisk noe Audyssey EQ løser fint ved å booste lave frekvenser mer på lave volumer og deretter trinnvis minske boost inntil man når referansevolum.
    Jeg ser jeg var litt uklar mtp hvilket volum jeg justerer. Jeg mener volumet på subben. Hvis volumet på subben er justert lavt kan jeg dra på som bare F, og musikken låter bra. På alle nivåer også.
    Det er egentlig ikke volum på suben, det er gain i forhold til inngangssignal. Trikset, på tradisjonelle 2-kanals oppsett uten videre mulighet for separat sub-styring, er å finne den gyldne middelvei. Noen suber kan lagre innstillinger og bytte mellom disse, men som regel er man nok nødt til å justere mer opp på film enn for musikk. Da holder jeg fransk kunstfilm-entusiaster utenfor :)

    En receiver verdt sitt salt fikser jo bytter av modus uten problemer, men vi dogmatikere med to kanaler er prisgitt subens muligheter.
     

    Lydnisse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2010
    Innlegg
    158
    Antall liker
    71
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er mest forbløffet over hvor lett en helt grei subwoofer klarer å fucke opp balansen og det gode lydbildet til høyttalere i, mine ører, verdensklasse.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.422
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hmmm... Jeg har ikke mye mer å bidra med, men finner språkrådets forum interessant. Kanskje vi møtes der? God Jul til alle!:)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    En enkel løsning er å kjøpe en surround prosessor eller bedre surround receiver som har innebygget delefilter og løpetidskorrigering. Å hekte på en subwoofer kun der hvor høyttalerne ruller av går selvsagt ann, men da får ikke utnyttet potensialet. Noen av fordelen med en subwoofer er ikke bare at det skal gi mer dypbass, men også jevne ut frekvensresponsen og avlaste frontene.
     

    Lydnisse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2010
    Innlegg
    158
    Antall liker
    71
    Torget vurderinger
    2
    Hmmm... Jeg har ikke mye mer å bidra med, men finner språkrådets forum interessant. Kanskje vi møtes der? God Jul til alle!:)
    Det var deg han siktet til Brummund...
     

    Brummund

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.11.2007
    Innlegg
    450
    Antall liker
    282
    Sted
    Fredrikstad
    Jeg har heldigvis ikke så lite selvironi at jeg ikke unner andre å glede seg på min bekostning. :)
     

    HiFi-Mathias

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    205
    Antall liker
    74
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    En enkel løsning er å kjøpe en surround prosessor eller bedre surround receiver som har innebygget delefilter og løpetidskorrigering. Å hekte på en subwoofer kun der hvor høyttalerne ruller av går selvsagt ann, men da får ikke utnyttet potensialet. Noen av fordelen med en subwoofer er ikke bare at det skal gi mer dypbass, men også jevne ut frekvensresponsen og avlaste frontene.
    Her er du inne på noe meget vesentlig!
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Ikke om du har et bra stereoanlegg du vil benytte deg av...
    Noen vil ha det enkelt. Har du en grei platespiller, cd-spiller og en god integrert forsterker så er det alle som er så interresert i å koble alt gjennom en adc-pc-dac løsning bare for å få litt mer i bunnen. Med litt sunn fornuft så kan man få det til på enklere vis.

    Mitt største tips: Putt en stor ullsokk i porten og kjøp en Rel sub :cool:
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Ett alternativ kan jo være Arcam sin 2- kanals receiver med Dirac, men det blir dyrt...
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Ikke om du har et bra stereoanlegg du vil benytte deg av...
    Noen vil ha det enkelt. Har du en grei platespiller, cd-spiller og en god integrert forsterker så er det alle som er så interresert i å koble alt gjennom en adc-pc-dac løsning bare for å få litt mer i bunnen. Med litt sunn fornuft så kan man få det til på enklere vis.

    Mitt største tips: Putt en stor ullsokk i porten og kjøp en Rel sub :cool:
    Det er denne retningen jeg vil. Om jeg må til med all verdens bokser og prosessorer etc så er ikke sub aktuelt. Hvis siste setningen din er en løsning som jeg kan få til å integrere perfekt så snakker vi business. Må nevne at når jeg skriver perfekt, så sikter jeg til integrasjonen av subben. Jeg mener ikke perfekt bass, for det gir neppe en løsning til 15k uansett, men jeg orker ikke å ha en sub som sladrer om at den er der på noe negativ måte.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn