Høyttalere Perfekt integrering av sub

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det som er farlig med dette er att mann blir hektet på god bass.
    Må flire en del da folk spør meg om subbene mine.
    Svaret er enkelt, jeg har ikke subber, men et 3veis system.
    Subber er noe som skal hjelpe hoved ht. Noe som ikke er lett å få til.
    Deling mellom hvert type element er det beste.
    Har prøvd, det er det letteste å få til.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ikke om du har et bra stereoanlegg du vil benytte deg av...
    Noen vil ha det enkelt. Har du en grei platespiller, cd-spiller og en god integrert forsterker så er det alle som er så interresert i å koble alt gjennom en adc-pc-dac løsning bare for å få litt mer i bunnen. Med litt sunn fornuft så kan man få det til på enklere vis.

    Mitt største tips: Putt en stor ullsokk i porten og kjøp en Rel sub :cool:
    Det er denne retningen jeg vil. Om jeg må til med all verdens bokser og prosessorer etc så er ikke sub aktuelt. Hvis siste setningen din er en løsning som jeg kan få til å integrere perfekt så snakker vi business. Må nevne at når jeg skriver perfekt, så sikter jeg til integrasjonen av subben. Jeg mener ikke perfekt bass, for det gir neppe en løsning til 15k uansett, men jeg orker ikke å ha en sub som sladrer om at den er der på noe negativ måte.
    Det bør absolutt gå an. Gjør det samme selv med en JBL sub til ca 10K. Stikkordene tror jeg personlig er rommet ditt, plassering på fronter og sub, lav nok deling, riktig volum og at subens avrulling matcher rommets gain noenlunde. Samt at suben holder kjeft over lowpassfilteret.
     

    petter__t

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    95
    Antall liker
    20
    Det som er farlig med dette er att mann blir hektet på god bass.
    Må flire en del da folk spør meg om subbene mine.
    Svaret er enkelt, jeg har ikke subber, men et 3veis system.
    Subber er noe som skal hjelpe hoved ht. Noe som ikke er lett å få til.
    Deling mellom hvert type element er det beste.
    Har prøvd, det er det letteste å få til.
    absolutt den beste løsningen uten og bli skallet over få dager. slippe all måling og akustikk problemer.
    få riktig overlapp og du er i boks ferdig arbeid.

    selv billige subwoofere kan da tas i bruk uten og svi av hele lønna.
     

    Cadillacman

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.10.2007
    Innlegg
    717
    Antall liker
    117
    Mine beste høyttalere er uten tvil Apogee Duetta. Mine er de nye tyskproduserte, har hatt flere på besøk som har fått hakeslepp, den bassen disse greier å få frem er bare helt utrolig, og ellers hele det øvrige toneområdet er like flott å oppleve.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Vil jeg, med f.eks en REL S3/5 e.lign kunne oppnå en perfekt integrering med små gulvstående som mine rega rs5?

    Bilde av rommet og anlegget:

    Vis vedlegget 471741
    Plassering av systemet og lytteposisjon ift rommet er ca max ugunstig for lydopplevelsen og viktige detaljer som påvirker negativt er....allerede nevnt i tråden.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    På hvilken måte er systemet maks ugunstig plassert? Lytteposisjon er ugunstig inntil vegg, det vet jeg, men kan ikke gjøre så mye med det.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ô
    Det som er farlig med dette er att mann blir hektet på god bass.
    Må flire en del da folk spør meg om subbene mine.
    Svaret er enkelt, jeg har ikke subber, men et 3veis system.
    Subber er noe som skal hjelpe hoved ht. Noe som ikke er lett å få til.
    Deling mellom hvert type element er det beste.
    Har prøvd, det er det letteste å få til.
    absolutt den beste løsningen uten og bli skallet over få dager. slippe all måling og akustikk problemer.
    få riktig overlapp og du er i boks ferdig arbeid.

    selv billige subwoofere kan da tas i bruk uten og svi av hele lønna.
    Man bør helst bruke egene amper og en god dsp.
    Jeg bruker Jriver og en Lynx Aurora 16.
    Mulighetene blir helt enorme.
    Akustiske problemer er der hvis de ikke blir gjort noe med, men mindre jo flere elementer du har.
    Jeg ble mildt sagt overasket fra to 10" og to 8" til å få 8 stk 15".
    all deling hos meg er stupbratt, minst mulig overlapp.
     

    petter__t

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    95
    Antall liker
    20
    På hvilken måte er systemet maks ugunstig plassert? Lytteposisjon er ugunstig inntil vegg, det vet jeg, men kan ikke gjøre så mye med det.
    du har plasser oppsettet på langs i rommet. det skulle i vert plasser på tvers i rommet for og få best mulig resultat/akustikk

    med subb i nåværende plassering vil du få god(god/ujevn) dra hjelp fra høyre hjørne(sett fra lytteposisjon). med subb plassert ved venstre høyttaler vil mest sannsynlig få en kjempe dipp i et vis området(enda mer ujevn respons)

    det beste en kan gjør sånn det er plasser på bilde. er en subb ved høyre høyttaler der den spiller med riktig overlapp der høyttalerene slutter og gi god output i hz.(min mening. litt dårlig forklart)
     
    Sist redigert:

    petter__t

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    95
    Antall liker
    20
    Ô
    Det som er farlig med dette er att mann blir hektet på god bass.
    Må flire en del da folk spør meg om subbene mine.
    Svaret er enkelt, jeg har ikke subber, men et 3veis system.
    Subber er noe som skal hjelpe hoved ht. Noe som ikke er lett å få til.
    Deling mellom hvert type element er det beste.
    Har prøvd, det er det letteste å få til.
    absolutt den beste løsningen uten og bli skallet over få dager. slippe all måling og akustikk problemer.
    få riktig overlapp og du er i boks ferdig arbeid.

    selv billige subwoofere kan da tas i bruk uten og svi av hele lønna.
    Man bør helst bruke egene amper og en god dsp.
    Jeg bruker Jriver og en Lynx Aurora 16.
    Mulighetene blir helt enorme.
    Akustiske problemer er der hvis de ikke blir gjort noe med, men mindre jo flere elementer du har.
    Jeg ble mildt sagt overasket fra to 10" og to 8" til å få 8 stk 15".
    all deling hos meg er stupbratt, minst mulig overlapp.

    jeg ser at jeg nok har misforstått noe av det du mente i første post. ser nå hva du mener.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Bare tull. Hadde anlegget på langs første tiden, og det var umulig å få til. Nå låter det svært bra i mine og de som har vært innom sine ører.
     

    petter__t

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    95
    Antall liker
    20
    det skulle i vert plasser på tvers i rommet for og få best mulig resultat/akustikk
    Jaha? Er det en universell sannhet? ;)

    snakker fra egne erfaringer. trenger ikke og komme med noe arrogant svar av den grunn.
    jeg ser ikke hele rommet ut ifra det bilde som er vist. snakke ut ifra det jeg ser på bilde. og for meg så virker det som om det hadde blitt best vist oppsettet var plassert på tvers. men nå fikk en jo svar på det så problem ut av verden.
     

    petter__t

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    95
    Antall liker
    20
    Bare tull. Hadde anlegget på langs første tiden, og det var umulig å få til. Nå låter det svært bra i mine og de som har vært innom sine ører.

    at du syns det er tull for være opp til deg. prøver egentlig bare og hjelpe ut ifra egne erfaringer med plassering av høyttalere. jeg ser ikke hele rommet ut ifra bilde ditt. lykke til med prosjektet.
     

    JBN

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.08.2014
    Innlegg
    81
    Antall liker
    52
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde som deg et anlegg som jeg var fornøyd med, men var nysgjerrig på å teste sub da mine høyttalere med semiåpen baffel
    Ruller av rundt 50hz. Jeg hadde null erfaring med SUB og integrering av denne og det var også uaktuelt å tilføre noe i signakjeden.
    Jeg valgte å gå for to subber av type 2070 fra Elac. Disse har egen DSP og romkoreksjon samt at de tillater å koble til med høyttalerkabler. Må si at disse har fungert smertefritt hos meg og tilføyer enormt mye i lydbildet. Bassen er krisp,kontrollert og nyansert. Det beste tipset fikk jeg av jonas her på sentralen og det var at jeg burde kunne fjernstyre instillingene på sub fra sitteposisjon. Jeg ville ikke vært foruten dette(2070 har en app hvor du styrer alt). Lykke til
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Sub med app/fjernkontroll (med alle subbens funksjoner) er helt konge :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: JBN

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Meget interessant tråd for meg da jeg akkurat har tilført mitt 2 kanals anlegg en 12"sub.har null peiling på målinger og den slags så mine innstillinger er kun gjort på volum/gain og sub arbeidsområde i hz, disse stilles fra 50-150 hz, min står på ca 55-60. Mine cm9 skal visstnok gå ned til 56 hz. Jeg har også en innstilling for fase som går fra 0-180. Vet ikke hva denne egentlig gjør så den står litt over null.
    Håper jeg ikke kupper tråd, men har dere noen tanker om oppsettet i forhold til rom osv. Legger ved 3bilder av stua, den er som dere ser L formet. Siste bilde er bakvegg bak sweetspot.

    IMG_20171217_121931.jpg
    IMG_20171217_122049.jpg
    IMG_20171217_122204.jpg
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, interessant!

    det med at det er en vanlig feil å dele subben for lavt og så kompensere med høyere volum/gain på subben.

    Hvor er det mest vanlig å stille hz delingen?

    mvh
    Vidar
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.920
    Antall liker
    8.207
    Torget vurderinger
    1
    Løsninga er kanskje: Lyngdorf TDAI 2170..!

    lyngtdai2170h4ubk_1.jpg
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    895
    Antall liker
    579
    Hmm, interessant!

    det med at det er en vanlig feil å dele subben for lavt og så kompensere med høyere volum/gain på subben.

    Hvor er det mest vanlig å stille hz delingen?

    mvh
    Vidar
    Fra 80 hz og ned ift. dine højttalere
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Da er vi liksom tilbake til det å koble inn ekstra bokser. Min tanke bak tråden var helst å høre om det var noen som hadde erfaringer som tilsier at å koble til en kjøpesub er mulig å få til, eller om det bare er å glemme. Men mye tyder jo nå på at dette skal, eller ihvertfall kan gå, men helt enkelt er det ikke.
    Skriver en REL på ønskelisten, så får vi se om nissen er snill eller ...........
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Da er vi liksom tilbake til det å koble inn ekstra bokser. Min tanke bak tråden var helst å høre om det var noen som hadde erfaringer som tilsier at å koble til en kjøpesub er mulig å få til, eller om det bare er å glemme. Men mye tyder jo nå på at dette skal, eller ihvertfall kan gå, men helt enkelt er det ikke.
    Skriver en REL på ønskelisten, så får vi se om nissen er snill eller ...........
    Det er vel REL eller andre DSP løse subber som er løsningen i 2 kanal, ekstra boks eller suround forforsterker vil nok gå litt ut over oppløsning vil jeg tro.
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Meget interessant tråd for meg da jeg akkurat har tilført mitt 2 kanals anlegg en 12"sub.har null peiling på målinger og den slags så mine innstillinger er kun gjort på volum/gain og sub arbeidsområde i hz, disse stilles fra 50-150 hz, min står på ca 55-60. Mine cm9 skal visstnok gå ned til 56 hz. Jeg har også en innstilling for fase som går fra 0-180. Vet ikke hva denne egentlig gjør så den står litt over null.
    Håper jeg ikke kupper tråd, men har dere noen tanker om oppsettet i forhold til rom osv. Legger ved 3bilder av stua, den er som dere ser L formet. Siste bilde er bakvegg bak sweetspot.

    Vis vedlegget 472158 Vis vedlegget 472159 Vis vedlegget 472160
    Har subben din DSP så vil du ikke komme helt i mål, da må du inn med en boks for og utligne forsinkelsen i subben.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Dette var uventet og interessant alfalfa. Jeg trodde DSP i utgangspunktet kunne gjøre bidra til enklere integrering (Men joda, litt skeptisk i magefølelsen likevel). Du har erfart at rema-subber (enkle er ofte det beste) er å foretrekke hvis jeg forstår deg rett? Til enkle to-kanals musikkanlegg vel og merke.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.211
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Sikkert mange som er flinkere enn meg på dette, men skal prøve å komme med et beskjendt bidrag.
    Jeg har forsøkt å integrere 2 stk subs (se signatur) over mange mnd. Bruker kun ørene siden jeg ikke har tilgang til annet måleutstyr. Mine subs står rett bak hver sine ht, og i hver sin hjørne.
    Etter mye prøving og feiling, lander jeg på følgende tilnærming:

    - setter gain ca midt på, altså 0db for mine subs.
    - justerer fasen så jeg få minst mulig bass. Justerer meg så rolig med fasen til jeg får akkurat nok mengde - stramhet er et must for meg, nivå mindre viktig på dette tidspunktet.
    - justerer så på gain til jeg får det nivået jeg ønsker meg.
    - resten består av finjustering - en balansegang mellom gain og fase.
    - mine ht ruller av ved ca 40hz på papiret. Roomgain spiller seff inn. Subene deles ved 40hz siden de ruller ikke så brått av oppover (12db). Har prøvd flere mulige delefrekvens, men foretrekker 40hz. Hva du ender opp med, er seff opp til hva du har av rom og øvrig utstyr. Og ikke minst preferanser. :)
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Dette var uventet og interessant alfalfa. Jeg trodde DSP i utgangspunktet kunne gjøre bidra til enklere integrering (Men joda, litt skeptisk i magefølelsen likevel). Du har erfart at rema-subber (enkle er ofte det beste) er å foretrekke hvis jeg forstår deg rett? Til enkle to-kanals musikkanlegg vel og merke.
    DSP i subben vil alltid bety att den forsinker signalet litt, forskjellig fra sub til sub, men alltid forsinkelse.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    895
    Antall liker
    579
    Når fasen er korrekt vil det give mest niveau
     

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Meget interessant tråd for meg da jeg akkurat har tilført mitt 2 kanals anlegg en 12"sub.har null peiling på målinger og den slags så mine innstillinger er kun gjort på volum/gain og sub arbeidsområde i hz, disse stilles fra 50-150 hz, min står på ca 55-60. Mine cm9 skal visstnok gå ned til 56 hz. Jeg har også en innstilling for fase som går fra 0-180. Vet ikke hva denne egentlig gjør så den står litt over null.
    Håper jeg ikke kupper tråd, men har dere noen tanker om oppsettet i forhold til rom osv. Legger ved 3bilder av stua, den er som dere ser L formet. Siste bilde er bakvegg bak sweetspot.

    Vis vedlegget 472158
    Til det du spør om, så er min første tanke når jeg ser det rommet at du nok kan ha litt å gå på med symmetri mellom refleksjonene fra de to høyttalerne. Den venstre høyttaleren står i et hjørne og nært en sidevegg, mens den høyre høyttalere står åpent. Det vil si at du vil få litt ulikt signal fra de to høyttalerne, fordi refleksjonene blir veldig ulike. Det ideelle ville være å dra sofaen og venstre høyttaler en meter lenger inn i rommet, tror jeg. Men det er kanskje ikke ideelt interiørmessig. Evt. tenke på helt andre plasseringer, som gjør at høyttalerne blir plassert symmetrisk i forhold til omkringliggende flater.

    Det nest-beste tror jeg er å bruke et program for romkorreksjon, som kan rette litt opp i det ulike signalet du får. Minidsp og dirac live har jeg nevnt tidligere i tråden, jeg synes det funker som en kule.

    Jeg tror du har mer å gå på ved å tenke på høyttalerplassering (og evt. romkorreksjon), enn ved å optimalisere subwooferen ytterligere (selv om det sikkert kan være ting å gå på der også).
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Meget interessant tråd for meg da jeg akkurat har tilført mitt 2 kanals anlegg en 12"sub.har null peiling på målinger og den slags så mine innstillinger er kun gjort på volum/gain og sub arbeidsområde i hz, disse stilles fra 50-150 hz, min står på ca 55-60. Mine cm9 skal visstnok gå ned til 56 hz. Jeg har også en innstilling for fase som går fra 0-180. Vet ikke hva denne egentlig gjør så den står litt over null.
    Håper jeg ikke kupper tråd, men har dere noen tanker om oppsettet i forhold til rom osv. Legger ved 3bilder av stua, den er som dere ser L formet. Siste bilde er bakvegg bak sweetspot.

    Vis vedlegget 472158
    Til det du spør om, så er min første tanke når jeg ser det rommet at du nok kan ha litt å gå på med symmetri mellom refleksjonene fra de to høyttalerne. Den venstre høyttaleren står i et hjørne og nært en sidevegg, mens den høyre høyttalere står åpent. Det vil si at du vil få litt ulikt signal fra de to høyttalerne, fordi refleksjonene blir veldig ulike. Det ideelle ville være å dra sofaen og venstre høyttaler en meter lenger inn i rommet, tror jeg. Men det er kanskje ikke ideelt interiørmessig. Evt. tenke på helt andre plasseringer, som gjør at høyttalerne blir plassert symmetrisk i forhold til omkringliggende flater.

    Det nest-beste tror jeg er å bruke et program for romkorreksjon, som kan rette litt opp i det ulike signalet du får. Minidsp og dirac live har jeg nevnt tidligere i tråden, jeg synes det funker som en kule.

    Jeg tror du har mer å gå på ved å tenke på høyttalerplassering (og evt. romkorreksjon), enn ved å optimalisere subwooferen ytterligere (selv om det sikkert kan være ting å gå på der også).
    Takk for svar!

    er nok ikke plass til å dra sofaen så langt frem, skal prøve litt når jeg kommer hjem i kveld.
    Kanskje dra venstre høyttaler litt frem og høyre litt bakover (?)
    Du tenker venstre sett forfra selvsagt?

    mvh
    Vidar

    edit: høyre høyttaler står fritt ja, da er det selvsagt sett forfra! :)
     
    Sist redigert:

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Mener jeg leste om en som satt subwoofer i lytterposisjon for så måle db rundt i rommet , der han fikk størst utslag satte han subwoofer problem løst med beste plassering .

    Mvh

    Ikke testet
     

    alfalfa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.09.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    8
    Mener jeg leste om en som satt subwoofer i lytterposisjon for så måle db rundt i rommet , der han fikk størst utslag satte han subwoofer problem løst med beste plassering .

    Mvh

    Ikke testet
    Problemet er ofte att den plassen er opptatt eller på en ugunstig plass.
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.211
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jepp, det er også en gangbar tilnærming. Mitt problem er vel at jeg i praksis har kun en eneste plass å plassere subene på, så jeg må forholde meg til den realiteten. Derimot er jeg ikke ute etter å oppnå "størst utslag"/"niveau". Jeg bruker subene i et forsøk på å kontrollere (bass)nodene i rommet. Hoved-ht gir egentlig nok bass i seg selv, det gjelder å kontrollere de slik at bassen faller i min smak - jeg bruker anlegget kun til musikk. For meg er det bedre å ha litt for lite bass enn litt for mye. Som nevnt, så er tramhet og hurtighet alltid prioritert. Og seff, når bassen sitter, så får man gevinst også i mellomregisteret og i toppen, noe som er en viktig grunn til å bruke subs for min del.

    PS! det er ikke noe i veien med å ha forskjellige innstillinger for hver av subene, hvis de har ulike arbeidsbetingelser. Egentlig helt logisk.
     
    Sist redigert:

    Olav2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.04.2014
    Innlegg
    3.342
    Antall liker
    2.665
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar!

    er nok ikke plass til å dra sofaen så langt frem, skal prøve litt når jeg kommer hjem i kveld.
    Kanskje dra venstre høyttaler litt frem og høyre litt bakover (?)
    Du tenker venstre sett forfra selvsagt?

    mvh
    Vidar

    edit: høyre høyttaler står fritt ja, da er det selvsagt sett forfra! :)
    Kan fort bli litt misforståelse ang. retninger her :) Med "innover i rommet" mente jeg ikke i retning lytteposisjonen, men lenger ut fra veggen - altså mot høyre, sett fra lytteposisjonen. Dvs. at hele suilamitten med sofagruppe og lytteposisjon og høyttalere flyttes mot høyre (altså det jeg mente med "innover i rommet").

    Det her er jo ikke noen fasit, da. Viktigste er at det høres bra ut for deg. Men ofte er det viktig å ha noenlunde symmetri i refleksjoner for å få til et klart stereobilde, der ting kan plasseres tydelig fra høyre til venstre på en scene mellom høyttalerne. Det er vanskelig å si når man verken har hørt det eller sett målinger, men jeg vil anta at stereobildet hos deg blir noe mindre klart fordi den ene høyttaleren står klint inn til en sidevegg mens den andre ikke gjør det.

    Dersom plasseringen er låst, ville jeg ha prøvd med romkorreksjon på en eller annen måte. Det forutsetter i så fall at du kjøper målemikrofon og en dings du kan sette inn i kjeden for å korrigere signalet, fra minidsp eller andre. Men som sagt, hovedpoenget er å ha noe man liker å spille musikk på!
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Mener jeg leste om en som satt subwoofer i lytterposisjon for så måle db rundt i rommet , der han fikk størst utslag satte han subwoofer problem løst med beste plassering .

    Mvh

    Ikke testet
    Mange som tar den testen feil. Skal plasseres der du syns den spiller BEST bass, ikke mest ;).
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    8.417
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    En enkel og brutal løsning er å fjerne delefilter i ht.
    Sett inn 1 amper per element og kjør alt igjennom Jriver.
    Da beveger vi oss i et område som er mye lettere å tilpasse til rommet.
    Kjør direkte igjennom subbene så ikke noe blir brukt i subbampen utenom ampen.
    Delefilter er et ledd som ikke er ønsket.
    Sikkert brutale påstander vil noen si, men det funker som ei kule:)
    Jeg har jo fjernet alt av det vi kaller analoge ledd.
    Hadde før en Cary SLP 05 som pre og MF750 Supercharger, savner det ikke et sekund.
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    8.752
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Takk for svar!

    er nok ikke plass til å dra sofaen så langt frem, skal prøve litt når jeg kommer hjem i kveld.
    Kanskje dra venstre høyttaler litt frem og høyre litt bakover (?)
    Du tenker venstre sett forfra selvsagt?

    mvh
    Vidar

    edit: høyre høyttaler står fritt ja, da er det selvsagt sett forfra! :)
    Kan fort bli litt misforståelse ang. retninger her :) Med "innover i rommet" mente jeg ikke i retning lytteposisjonen, men lenger ut fra veggen - altså mot høyre, sett fra lytteposisjonen. Dvs. at hele suilamitten med sofagruppe og lytteposisjon og høyttalere flyttes mot høyre (altså det jeg mente med "innover i rommet").

    Det her er jo ikke noen fasit, da. Viktigste er at det høres bra ut for deg. Men ofte er det viktig å ha noenlunde symmetri i refleksjoner for å få til et klart stereobilde, der ting kan plasseres tydelig fra høyre til venstre på en scene mellom høyttalerne. Det er vanskelig å si når man verken har hørt det eller sett målinger, men jeg vil anta at stereobildet hos deg blir noe mindre klart fordi den ene høyttaleren står klint inn til en sidevegg mens den andre ikke gjør det.

    Dersom plasseringen er låst, ville jeg ha prøvd med romkorreksjon på en eller annen måte. Det forutsetter i så fall at du kjøper målemikrofon og en dings du kan sette inn i kjeden for å korrigere signalet, fra minidsp eller andre. Men som sagt, hovedpoenget er å ha noe man liker å spille musikk på!
    Takk for tips, Jeg har ikke mulighet til å flytte høyttalere en meter til siden, men jeg hadde mulighet til å flytte 25-30 cm og kjørte også litt mer to in. Hjalp. Såpass at jeg ikke klarer særlig annet enn å sitte å nyte musikk. Bikja til Roger høres ut som om den driver med ugagn i bakgården. Stereo perspektivet er bra synes jeg. Tror jeg har fått subben til å blende inn bra også. Litt opp på hz delingen (75) . Bittelitt ned på gain og det funker kule. En link her tidligere til testtoner forvirrer meg på et punkt: man skal stille fase der hvor signalet er høyest. Det blir høyere og høyere helt til jeg når 180 gr, men har stilt det nesten på min som er 0. Noen tips om fase innstillinger?
     

    HiFi-Mathias

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    205
    Antall liker
    74
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Jo høyere subben spiller med frontene, jo mer er den i fase. Så dersom 180 grader er høyest, setter du den på det. Så justerer du ned volum deretter.

    Vil anbefale deg å spille av 120-20Hz Sweep - Faster Harder Louder av Bass Mekanik.
    Samt 200-100Hz Sweep fra samme album. Finnes på Spotify. Dette er "sanger" som har et bassveip i relativt rolig tempo, som kan finne ut av om du har noen utfasinger, peaker, dipper osv. da disse låtene skal låte helt lineære. Her hører man fort om det er noen frekvensområder som stikker seg ut.

    Sett volumet litt lavere enn lyttevolum, så slipper du å blåse noen elementer, men det må være høyt nok til å kunne høre de dypere frekvensene.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Siden du lar høyttaleren spille med subben nedover i frekvensen, så kan du banne på at det bøller til på andre frekvenser nedover.

    180 grader er ikke umulig på noen frekvenser. Men når du ikke har noe "cutoff" på høyttalerene ... så er jeg redd for at det det du måler ikke blir helt sannheten nedover i frekvensen :(. Det er min erfaring da...

    Jeg fikk "blenda" inn mine SVS'er best med å høre på bassrik musikk, og fant den "fasen" jeg og måleren min syntes spilte best. Hos meg står subbene så si like langt unna lytteposisjon, men siden takhøyden er litt lavere på ene siden (skråtak), så ender jeg faktisk med fase 65grader på venstre og 90grader på høyre... Da syns jeg det spiller rimelig detaljert i bassen.. og den er i "center" når den skal være det.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    det skulle i vert plasser på tvers i rommet for og få best mulig resultat/akustikk
    Jaha? Er det en universell sannhet? ;)

    snakker fra egne erfaringer. trenger ikke og komme med noe arrogant svar av den grunn.
    jeg ser ikke hele rommet ut ifra det bilde som er vist. snakke ut ifra det jeg ser på bilde. og for meg så virker det som om det hadde blitt best vist oppsettet var plassert på tvers. men nå fikk en jo svar på det så problem ut av verden.
    Var ikke meningen å være arrogant.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn