Per Danielsen om Carl I. Hagen:)

K

knutinh

Gjest
FRPs populæritet skyldes nok ikke at folk virkelig tror at en FRP regjering vil gi de bensin til en femmer, halv skatt eller like billig bacon som på danskeferja. FRPs massive oppsluttning tolker jeg som et tegn på at "vanlige" folk er lei av at vi pøser ut milliarder på uhjelp, bruker vanvittige summer på å megle i konflikter vi ikke har noe med (israel/palestina, darfur, sri-lanka osv.) vanlige folk ser at integreringspolitikken vår har feilet og at ingen gjør noe med det, vanlige folk får ikke hjelp av politi, sosialomsorg når de trenger det, men ser at den nyinnflyttede somaliske familien med 11 barn nettopp har kjøpt seg parabol og 42" tommer plasma skjerm - for å se aljazeera...
Vanlige folk er lei av å få femtusen i bot for å kjøre litt for for fort eller få usakelig høye bøter/fengselsstraff for små forseelser når forferdelige ting som voldtekt gir et knappt år i fengsel...
Det er slike ting som gjør at vanlige folk ikke lenger tror på feite Erna, sleipe jens eller holier than thou bondevik.
FRP kommer til å fortsette å vokse så lenge disse tingene ikke blir gjort noe med.
Jeg oppfatter vel ikke akkurat innlegget ditt som nøytralt, men det er tydelig at de holdningene du har gir gjenklang i folkerota.

Det er spesielt at mange oppfatter "alle politikere som like", mens FrP oppfattes som et klart alternativ. Det kan være negativt for demokratiet, og jeg tror det kommer av det beinharde mediakjøret som gjør at alle politikere har pr-rådgivere og mediavitere som hvisker dem i øret mens de smiler selvsikkert. Et slikt system ber jo formelig om urokråker på samme måte som musikkbransjen var overmoden for vømmøl en gang på 70-tallet.

Jeg er personlig lite opptatt av hva jeg får i bot for å kjøre for fort eller billig bacon. Å straffe kriminelle hardest mulig har heller aldri vært noe stort mål for meg. Det er mye viktigere å straffe alle kriminelle, enn at de man får tak i blir straffet så hardt som mulig for å si det sånn.

Om staten bruker noen milliarder på u-hjelp så kommer det sikkert noen skjebner til gode. Å prøve å megle i midt-østen ser jeg på som god sikkerhetspolitikk, noe som de langt ut på høyresida bruker å være veldig opptatt av.

Hvor mange barn, hva folk bruker pengene sine på, og hvilken kanal de foretrekker tenker jeg vi overlater til de enkelte, i god liberal ånd, enten de er fra Somalia eller Grorud.

mvh
Knut

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Jeg er ingen FRP mann, men kan utmerket godt se hvorfor de andre partiene sliter og FRP fosser frem.
Jeg brukte selvfølgelig litt store ord for å gjøre et poeng. populisme eller ikke. FRP når frem til folket på en bedre måte enn mange av de glatte babykysserene, kanskje det nettop er pr. rådgiverene og medieviterene de forskjellige partiene omgir seg med som er problemet? Enkeltmennesket blir kanskje ikke viktig lenger, alt blir store linjer.
Det er jo et faktum at vi er blandt verdens rikeste folkeslag, men vi kommer dårlig ut på slike "livskvalitet" undersøkelser dvs. hvor fornøyd er vi med hverdagen, Italia, Frankrike og Danmark kommer derimot veldig høyt på slike målinger. Selv om vi ikke skatter noe særlig mer enn våre naboland så føler vi åpenbart at det er for mye, det er der milliarder i uhjelp og lignende plutselig fortoner seg som et hav av penger for Ola og Kari.
Det er latterlig at vi f.eks kan ta oss råd til å bygge en opera til ti mrd. som et fåtall vil bruke, mens de hundrevis av skaterene her i oslo ikke engang kan få en skarve skatepark til 20 mill. det er slike hverdagslige ting folk tenner på, ikke hvem Erik Solheim prater med i Sri-lanka.
Sorry, men slik er det bare.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.808
Sted
Østfold
Jeg kjenner totalt 3 stk som er medlemmer i Mensa. Han ene skryter av det forresten. Alle tre har hatt en økning i IQ på kontrollerte tester i løpet av 5-10 år, altså opptreningsøkning. De fremstår imidlertid absolutt ikke som smartere og evnen til logiske samfunnsnyttige slutninger er definitivt ikke tilstede og har heller ikke blitt bedret i løpet av disse årene.

En annen ting som slår meg er at de har over hodet ingen anelse om hvorfor de stemmer på partiet de stemmer på. Det er valgt ut fra en sak alene, og to av dem bommet på hvilket standpunkt partiet hadde i saken.

Nå skal det også nevnes at de menneskene jeg kjenner som imponerer meg med sin viten eller forståelse i hovedsak scorer svært godt på slike "useriøse" tester.

Når man utarbeider statistikker som forteller noe om de sosiale forholdene slår det meg at man også må ta hensyn til et par faktorer jeg er redd man glemmer:

For det første har det ikke så rent lite å si hvem som svarer. Mange er aktivt opptatt av å mene noe. Dette er noe jeg forbinder med en del grupper som for eksempel offentlig ansatte (overtidsprosenten i offentlig sektor er lav om man ser bort fra en del grupper som helsevesen, politi osv) Jeg selv har mye å gjøre og vil derfor helst slappe av og nyte en times fritid snarere enn å skravle i telefonen med noen som utarbeider statistikk.

For det andre er det mange ting testen ikke sier noe om.
-Det vel åpenbart at denne IQ-testen ikke er seriøs. Hvor mange av de som svarte hadde anledning til å konsentrere seg om testen? Hvor mange brukte tiden ut? Hvor mange løy om alderen? Var det folk som tok testen flere ganger?
-Hvor mange ble testet av de som stemmer hvert enkelt parti?
-Hvor ble testen publisert og hva er den politiske fordelingen av publikummet i den målgruppen som denne plassen treffer?

En annen ting som er spesiellt interessant er at dersom man legger stemmeantallet til grunn så er gjennomsnittet i denne testen en god del under 100. Man har enten en svært skjev fordeling i forhold til hvilke partier det stemmes på (altså må man ha valgt å avslutte testen på et tidspunkt der fordelingen var som ønsket) eller (som er mye mer sannsynlig) man har en målgruppe som i snitt ligger ganske langt under 100 i IQ. Dermed er målgruppen svært lite representativ for de som velger.

Utdanningsstatistikkene er også interessante. Årsaken til dette er at om man katigoriserer yrkesgrupper så kan man jo legge merke til at mange av de aller dyktigste ingeniørene, markedsførerne, lederne og ikke minst gründerne i samfunnet er også de mest orienterte om samfunnsnyttige temaer. En svært stor gruppe av disse er faktisk uten høyere utdannelse. Mange av dem har jobbet siden ungdomsskolen.

Mens i barnehage, for å bli avdelingsleder, eller for å bli lærer på lave klassetrinn, eller for å bli sykepleier, eller en hel masse relativt sett enkle administrative oppgaver i kommunenes og fylkeskommunenes administrasjon så kreved det faktisk fra 3 års høyere utdannelse og oppover.

Jeg må si at jeg klarer ikke å rettferdiggjøre et bilde der alle uten høyere utdannelse har en lavere forståelse av samfunnet enn de med høyere utdannelse. Dette er nok et eksempel på at statistikk brukes for å "bevise" feilaktige fakta.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.345
Torget vurderinger
1
FRP kommer til å fortsette å vokse så lenge disse tingene ikke blir gjort noe med.
For å ende dette innlegget med et filmsitat:
                We do your laundry, cook your food
                and serve you dinner.  We guard you
                while you sleep.  We drive your
                ambulances.  Do not fuck with us.
Nå ble jeg virkelig bekymret... ::)

O

om.s

Gjest
Minst 28 av dine 50 siste innlegg er fornærmende i karakter, bare noen få av dem imot meg. Det virker som det er din hobby og slenge dritt.

Jeg syns det er beklagelig, at du holder deg til en tone, som ikke hadde egnet seg i en face to face diskusjon overhodet.
Vel man bør som sagt regne med at noen ikke er så fintfølende som du tydeligvis er, hobby? nei det er musikk og HiFi det, og face to face, vel våger man å ytre seg seg her så våger man det vel face to face, det er nå min lille teori.
Men dra nå ikke dette forlangt inn på det personlige, det var din mening el ytring jeg først kommenterte med en liten oppfordring bak, kanskeje ikke mest akademisk riktig utttalt, men som nevnt intet personlig bak, jeg kjenner deg jo ikke......

mvh

Topp Bunn