Penger for å overleve..

AlexanderK

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.10.2004
Antall liker
1
Sted
Nøtterøy
Torget vurderinger
1
Penger for å overleve..

Siv Jensen mener at det nesten ikke er mulig å leve for 113.000 kr i året.. (Minstepensjonister) Er det noen som er enige i det?

Som student (nei, jeg klager ikke), så har jeg 80.000 kr utbetalt i året (der minst 50.000 av det er lån) + litt jobbing. Så jeg ender sikkert opp med det samme når jeg trekker fra utgifter relatert til skolen, utgifter som minstepensjonistene ikke har.

Hvorfor er det så mye vanskeligere å leve som pensjonist i forhold til som student? Etter hva jeg har hørt i media, så er det sånn.

Jeg, som er student, er ute hver eneste helg, sløser med penger på byen og tar meg gjerne en ferietur eller to i året, som selvsagt koster en del kroner. Og jammen har jeg ikke "sløst" bort en liten haug med penger på datautstyr, musikkanlegg og alt sånt også..

Hva bruker egentlig minstepensjonistene pengene sine på? Er sursild så dyrt? Møllkuler? Nei, dette forstår jeg ikke. ;)

Er det noen minstepensjonister her som kan forklare meg hvordan dette fungerer? ;D

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
Penger for å overleve..

Som pensjonist har man nok ervervet seg en noe høyere standard enn en student har. Man sitter med egen bolig som skal vedlikeholdes, forsikres, opprettholde innredning osv.
Større behov for medisiner, transport osv.

En pensjonist opplever kanskje ikke grandis og sveisefylla som noen særlig livskvalitet. Rart med det.

Synes det er greit at man som gammel har litt mer enn 113.000 kr å leve for.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.381
Torget vurderinger
2
Penger for å overleve..

Hvis du kan leve for en netto på 80000 i året er det veldig godt gjort. Særlig når du kan ut på byen hver helg og sløse med pengene, et par ferieturer i året. Dessuten ha råd til data og musikkutstyr i tillegg. Dette høres utrolig ut. Bor og spiser du gratis ?
Du jobber jo litt da. Sikkert godt betalt jobb.

3

322_911

Gjest
Penger for å overleve..

Kommer ann på så mangt. Møtte en hjemløs 20 år gammel gutt i Oslo, han klarte ikke å finne en billig nok hybel til at sosialkontoret sa seg villige til å finansiere den, hospits er uaktuellt om en er rusfri.

Selv har jeg under 100K i året og klarer meg greit, hadde jeg ikke eid min egen leilighet hadde tilværelsen sett betraktelig mørkere ut.

Det pengeforbruket og inntekten du skisserer kan ikke stemme. Du må nok ha snille foreldre/onkler eller noe slikt du glemte i ligningen :eek:.

Mvh

3

322_911

Gjest
Penger for å overleve..

Audiophile-Arve skrev:
Skulle fint greidd å leve på 80 000, dersom eg ikkje hadde utgifter.....
Om det er saken faller jo hele påstanden på sin egen stupiditet.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
796
Torget vurderinger
5
Penger for å overleve..

Kanskje det er ikke bare er et mål å overleve, men ha et verdig liv også.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Penger for å overleve..

rolfozzy skrev:
Hvis du kan leve for en netto på 80000 i året er det veldig godt gjort. Særlig når du kan ut på byen hver helg og sløse med pengene, et par ferieturer i året. Dessuten ha råd til data og musikkutstyr i tillegg. Dette høres utrolig ut. Bor og spiser du gratis ?
Du jobber jo litt da. Sikkert godt betalt jobb.
det er vel dette de fleste som studerer lever for. synes du dette er lite så skulle du vist hva de som ikke kan bo hjemme under videregående får til å "leve" på.

G

Gjestemedlem

Gjest
Penger for å overleve..

AlexanderK skrev:
Siv Jensen mener at det nesten ikke er mulig å leve for 113.000 kr i året.. (Minstepensjonister) Er det noen som er enige i det?

Som student (nei, jeg klager ikke), så har jeg 80.000 kr utbetalt i året (der minst 50.000 av det er lån) + litt jobbing. Så jeg ender sikkert opp med det samme når jeg trekker fra utgifter relatert til skolen, utgifter som minstepensjonistene ikke har.

Hvorfor er det så mye vanskeligere å leve som pensjonist i forhold til som student? Etter hva jeg har hørt i media, så er det sånn.

Jeg, som er student, er ute hver eneste helg, sløser med penger på byen og tar meg gjerne en ferietur eller to i året, som selvsagt koster en del kroner. Og jammen har jeg ikke "sløst" bort en liten haug med penger på datautstyr, musikkanlegg og alt sånt også..

Hva bruker egentlig minstepensjonistene pengene sine på? Er sursild så dyrt? Møllkuler? Nei, dette forstår jeg ikke. ;)

Er det noen minstepensjonister her som kan forklare meg hvordan dette fungerer? ;D
Først må man jo betale skatt for de 113.000 kronene.

Dessuten har foreldrene sikkert lagt på røret slik at de ikke legner kan bo på gutterommet eller i kjelleren hos mor. Ikke er en 15km2 studenthybel noen egnet bopel heller. En typisk 3 roms i byene koster vel 8-10.000 i måneden å leie uansett? Mye for enslige iallefall.

Med verdens dyreste matvarer, dyr strøm og andre utgifter er det nok ikke mye igjen.

Man kan leve godt på 113.000kr, men det forutsetter at man flytter til et lavkostland... En mulighet altfor få benytter seg av.

M

Mulelid

Gjest
Penger for å overleve..

Har litt over 11.000 netto i uføretrygd, men lever bare sånn ca ok. I fjor klarte jeg å tjene omtrent det som er lovlig som tillegg og endte opp med 215.000 i års"lønn", noe som egentlig burde ha vært trygd. Selv mener jeg at jeg ikke burde ha trygd i det hele tatt, men når NAV suger, suger de maks. Null og lite hjelp å få ang. jobb, så da ender det jo opp med kun ekstrahjelp og svarte penger fra salg på QXL o.l.. :mad:

O

OivindJ

Gjest
Penger for å overleve..

Om du ikke har noe mer når du blir pensjonist, hvem sin skyld er det da?

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Penger for å overleve..

OivindJ skrev:
Veldig ofte staten.

Havner du i en sykdoms situasjon før du har fått alle poengene du kunne oppnå i en jobb så havner du på trynet.

Dersom du er hjemme med unger å gir dem en trygg oppvekst så trynes du av staten. For det er jo ikke bra å skape trygge barn. Antagelig bedre med kriminelle nøkkelbarn som husker at de hadde foreldre pga bildene på veggen.

Skulle du få unger med sykdom eller for den saks skyld syke foreldre som gjør at du ikke kan jobbe full tid så blir du pinadø straffet da også.

Andre der imot snyter unna skatt på sine ekstra jobber eller jobber som selvstendig næringsdrivende og oppgir alt for lite på skatten (de har jeg ingen sympati med)

Så alt i alt er der flere grunner og definitivt flere enn jeg har nevnt her.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Penger for å overleve..

Synes studenter har det alt for godt. Ingen eller lite krav stilles fra lånekassen og mange studier er så enkle at det knapt kan kalles fulltidsstudium.

For en driftig student er regnestykket følgende:
Lån og stipend 80 000
+ Arbeid 108 000
- Skatt på arbeid 20 000
= Disponibel inntekt 168 000

Hvor mye må en vanlig lønnstaker tjene for å matche dette? 250 000?

Ut ifra min omgangskrets, vil jeg si det er en myte at studenter har dårlig råd.

O

OivindJ

Gjest
Penger for å overleve..

Raven8 skrev:
OivindJ skrev:
Veldig ofte staten.

Havner du i en sykdoms situasjon før du har fått alle poengene du kunne oppnå i en jobb så havner du på trynet.

Dersom du er hjemme med unger å gir dem en trygg oppvekst så trynes du av staten. For det er jo ikke bra å skape trygge barn. Antagelig bedre med kriminelle nøkkelbarn som husker at de hadde foreldre pga bildene på veggen.

Skulle du få unger med sykdom eller for den saks skyld syke foreldre som gjør at du ikke kan jobbe full tid så blir du pinadø straffet da også.

Andre der imot snyter unna skatt på sine ekstra jobber eller jobber som selvstendig næringsdrivende og oppgir alt for lite på skatten (de har jeg ingen sympati med)

Akkurat ja, så det er de som jobber og ikke er syke sin skyld alt sammen.

Dessværre er det sikkert mange flere som er enige i det du sier.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Penger for å overleve..

Greven skrev:
Synes studenter har det alt for godt. Ingen eller lite krav stilles fra lånekassen og mange studier er så enkle at det knapt kan kalles fulltidsstudium.

For en driftig student er regnestykket følgende:
Lån og stipend 80 000
+ Arbeid 108 000
- Skatt på arbeid 20 000
= Disponibel inntekt 168 000

Hvor mye må en vanlig lønnstaker tjene for å matche dette? 250 000?

Ut ifra min omgangskrets, vil jeg si det er en myte at studenter har dårlig råd.

En student velger jo selvsagt på øverste hylle av fett betalte deltidsjobber. En typisk "godt" overbetalt servicejobb ligger vel på voldsomme 120-130.- kroner i timen. Med ditt regnestykke, 108000.- i brutto årsinntekt og 130.- kr timen, gir det en arbeidsinnsats på ca. 800 timer i året. Tilsvarende ca 45% av normert fulltidsjobb.

Selvsagt kan en stille spørsmål ved arbeidsmengden og vanskelighetsgraden i et studium. For min del stiller jeg spørsmål ved at så mange tar et høyere studie, men uansett så skal nå pengene fra Lånekassen betales tilbake engang. En låneballast på 250-300000.-, er alltids morsomt å dra med seg senere i livet.

Det jeg reagerer på, er at du syns de har det alt for godt utifra ditt regnestykke. For min egen del mener jeg at det er vel fortjent, så lenge det er lagt ned såpass mye egeninnsats i form av lønnet arbeid.
Diskuteres kan vel også om 168000.- er så vanvittig mye å leve for, for en i startfasen i f.eks Oslo.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Penger for å overleve..

OivindJ skrev:
Raven8 skrev:
OivindJ skrev:
Veldig ofte staten.

Utifra nicket ditt, så er du blant de ca 50% av oss som ble født med "humørpinne" mellom beina. Hva med en god del av de resterende 50%, som blir utsatt for denne "humørpinnen", og den's ettervirkninger. Hvem sitter med avkortet pensjon fordi de ikke kan fulltidsjobbe, og sanket de nødvendige pensjonspoeng.

Enten må du ha noen sinnsykt svære skylapper, ekstremt kort livserfaring eller totalt ignoranse for at andre kan havne i en annen livssituasjon enn deg.
Konklusjonen blir at mennesker med sykdom har seg selv og skylde, og er en byrde for samfunnet. Gravide kjærringer burde holdt beina samla, og de som av en eller annen idiotisk grunn viser omsorg og kaster bort av sin dyrebare og ikke minst skattbare arbeidstid på syke/pleietrengende slektninger burde holdt seg langt unna.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Penger for å overleve..

ErosLoveking skrev:
En student velger jo selvsagt på øverste hylle av fett betalte deltidsjobber. En typisk "godt" overbetalt servicejobb ligger vel på voldsomme 120-130.- kroner i timen. Med ditt regnestykke, 108000.- i brutto årsinntekt og 130.- kr timen, gir det en arbeidsinnsats på ca. 800 timer i året. Tilsvarende ca 45% av normert fulltidsjobb.
Mitt eksempel med 108 000 er utifra lånekassens definisjon av hva du kan tjene uten å miste stipend. Ved nærmere undersøkelse er denne grensen satt til 113 027 for 2006 og sikkert ennda høyere for 2007. Å jobbe ca 45% når man bare studerer ca 8 mnd i året bør ikke være noe problem om man har behov for ekstra penger.

Selvsagt kan en stille spørsmål ved arbeidsmengden og vanskelighetsgraden i et studium. For min del stiller jeg spørsmål ved at så mange tar et høyere studie, men uansett så skal nå pengene fra Lånekassen betales tilbake engang. En låneballast på 250-300000.-, er alltids morsomt å dra med seg senere i livet.
Selvfølgelig er deler av støtten fra lånekassen, nettopp lån som skal tilbakebetales. Det synes jeg ikke er så relevant i diskusjonen om en students likviditet.

Er forøvrig enig i at det går inflasjon i høyere utdanning. Raskere utdanningsforløp må være nøkkelen til bedre produktivitet i samfunnet. Om alle hadde hatt like harde studier, tror jeg vi ville sett at siv ing, juss, lege, ol stort sett ville vært normert til like lange studier som i dag, mens lærere, lavere helsepersonell og humaniora generelt, ville vært normert til et semester eller to. Ser at dette kan provosere, så jeg slenger på en slik : ;) :)

Hva skjedde da NTH ble NTNU og skulle ha 10 vekttall i semesteret? Jo fagene ble da selvfølgelig normert til 2,5 vekttall slik at summen skulle bli 100%, slik som den er på alle andre skoler.

Det jeg reagerer på, er at du syns de har det alt for godt utifra ditt regnestykke. For min egen del mener jeg at det er vel fortjent, så lenge det er lagt ned såpass mye egeninnsats i form av lønnet arbeid.
Diskuteres kan vel også om 168000.- er så vanvittig mye å leve for, for en i startfasen i f.eks Oslo.
Det er ikke vanvittig mye nei, men når ble det naturlig at studenter skulle ha råd til kjøpe fet leilighet, caffe latte til 60 kr 4 dager i uka, vesker til mange tusen, kort sagt en jetsett livsstil?

I Norge er vi vandt til at alle skal ha like mye og dette er en tankegang jeg ikke forstår.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
391
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Penger for å overleve..

OivindJ skrev:
Raven8 skrev:
OivindJ skrev:
Veldig ofte staten.

Hei!
Raven startet vel sitt svarinnlegg med at det veldig ofte var staten, men det fikk du kanskje ikke med deg ;)

Utover at det kan være mange forskjellige grunner til at noen, selv om de (sikkert) egentlig ønsker, ikke helt får et levegrunnlag de gjerne skulle ønsket som pensjonist, så er jeg forsåvidt enig i at også mange også har seg selv å takke for akkurat det.
Jeg er stygt redd for akkurat det i ganske nær familie, fortsatt for ung til å tenke i de (riktige) baner, likevel faktisk ingen ungdom lenger.

Noen (også ungdommer i etableringsfasen) har mer enn nok med å betale boutgifter (i pressområder) og jo lengre en venter med slikt (egeneid) jo dårligere "startgrunnlag" får man (imo), akkurat der er det ofte ikke gunstig med lang utdanningstid (eventuelt hybeltilværelse).

Det er også (ofte) stor forskjell på hva en gjennomsnittlig pensjonist (tenker her på de over 75-80) har av behov for forbruk (ofte ut i fra vaner fra eget tidligere liv, selv om det nå sikkert er i ferd med å snu, for nå er det jo like før sekstiåtterne blir det ::) ), sammenliknet med dagens ungdom/studenter.Dette må leses på veldig generelt grunnlag, folk er jo forskjellig ;)

Dersom en vil og ønsker, så kan en etter min mening leve svært billig (og ikke minst sundt), dersom en ser bort i fra boutgifter (i pressområdene), uten at det egentlig trenger å gå utover livskvalitet (hva nå hver enkelt mener det måtte være).

Noen som husker lærern som i sin tid ble mangemillonær på aksjespekulasjon inntil det etterhvert gikk dårligere med nettopp det, deretter fikk han det for seg at han skulle prøve å bruke (leve for) minst mulig penger og klarte seg vel godt med 10 (?) kroner dagen (til mat) tror det var i 70 kanskje begynnelsen av 80.

Den minst usunne maten (dermed ofte ganske sunn) er ofte hjemmehørende i lavprisgruppen, drikkevannet er gratis og godt nok for de fleste.

Mitt tips til alle (de yngre, enslige eller par) er, kjøp egen bolig på populært "urbant" sted ;) , så dyr du greier (å takle) og kos deg i den eventuelle flotte boligen (bostandard er imo. livskvalitet, fornuftig sådan), da har du kommet deg inn på "markedet"
Noe som er viktig i alle senere livssituasjoner.
Egen bolig er imo noe av den viktigste egenkapital en kan ha, og den dag du blir gammel noe du kan tære på ved behov, ved eventuelt å kunne selge seg ned alternativt belåne, fordi en (ofte) av naturlige årsaker vil få andre og enklere behov (til plass bl.a.)
BO (godt) er noe av den beste investeringen en kan gjøre, men husk at beliggenhet ikke er uten betydning i så måte.

Vi mennesker er forskjellige, men det er fullt mulig å leve svært billig i dagens Norge, dersom en bruker fantasien,inteligensen og mulighetene, dette sett bort fra kanskje boligutgiftene og muligens bilutgifter/transport (dersom det er nødvendig) og Highend utgiftene da selvfølgelig ;D

Mvh.KW

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Penger for å overleve..

Greven skrev:
Det er ikke vanvittig mye nei, men når ble det naturlig at studenter skulle ha råd til kjøpe fet leilighet, caffe latte til 60 kr 4 dager i uka, vesker til mange tusen, kort sagt en jetsett livsstil?

I Norge er vi vandt til at alle skal ha like mye og dette er en tankegang jeg ikke forstår.
Får å sitere meg selv: " For min egen del mener jeg at det er vel fortjent, så lenge det er lagt ned såpass mye egeninnsats i form av lønnet arbeid."

I det legger jeg at jeg mener at det er helt greit at folk sitter med ulik inntekt og materielle verdier. Så lenge alle er sikret et visst minimum. Dette minimumet skal vi alle som har mulighet for det, være med på å betale. Dessverre er det mange av ren egoisme, som ikke vil være med på det. Sosialist har jeg ofte blitt kalt her på forumet, tydeligvis som et skjelsord og negativ benevnelse. Er det bare fordi at jeg mener at det er helt greit at endel av mine skattepenger kommer andre tilgode? For å gjenta meg selv: helt greit med ulik inntekt og verdier, så lenge alle er sikret et visst minimum.

168000 ingen stor kjøpekraft i dagens boligmarked. Og de jetset-studentene med fete boliger og vesker til titusener, de har nok ikke mye studielån, heller en mor og far med postadresse visse steder i Oslo.

Og skulle en eller annen vanlig stakkar vært smart og dyktig nok til å komme seg inn på markedet i form av massiv arbeidsinnsats og inntekt, noe som automatisk fører til null lån og stipendier, fortjener så ikke vedkommende det? Høres nesten ut som den type misunnelse, enkelte her på forumet ville tillegge fæle sosialister.

Det vi heller kan diskutere, er om minstepensjonen tilstrekkelig. Kan ikke forlange av en gammel krok, at nei du nå må du tenke smart, og flytte langt gokk der det koster nesten ingenting å bo.

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Penger for å overleve..

Våknet med feil fot i feil tidssone idag eller erosloveking? Hvis du tar deg tid til å lese hva jeg faktisk skriver og ikke tillegger meg meninger jeg ikke uttaler. Falig å lese mellom linjene det kan komme ett tog.

Jeg begynte faktisk å svare innlegget med at det var veldig ofte statens skyld.

Så argumenterte jeg hvorfor jeg gidder ikke gjenta dem her.

Din insinuasjon om at jeg har store skylapper og seriøs ung alder ga meg en god latter.

Mine foreldre mistet pensjons poeng for De var nødt til å være hjemme og ta seg av sin handicappede sønn når jeg var yngre. Jeg er dessuten uføretrygdet selv så dette vet jeg mer om enn du trur skal jeg si deg min gode mann. Så tune opp humør pinnen din selv du.

For det andre var det en som fikk det til at jeg mente det var de som arbeidt sin skyld. Hvordan i huleste fikk du til den konklusjonen? Dersom du jobber og ikke forteller hvor mye du tjener så du kan skatte og få pensjons poengene du kunne fått så hvem sin skyld er det??

Det er statens skyld at systemet er slik men jeg vet ikke hvordan de ellers skulle fikset systemet så det ble rettferdig. Kanskje la det å ta vare på syke barn/foreldre eller være hjemmeværende med små barn telle med i pensjons poeng summen på antall år i jobb. Jeg vet ikke, bare en tanke som slår meg som kanskje glup. Men så er jeg visst veldig ung med skylapper da ;D ;D ;D ;D

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.866
Penger for å overleve..

Eeehhhh...Raven, det var ikke deg Eros svarte, det var Oyvind. ;)

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Penger for å overleve..

Pink_Panther skrev:
Første innlegg på denne side ser du er tatt sitat fra meg. derfor svarte jeg ham.

Men nå har jeg kranglet nok for en god stund fremover. Så nå begynner jeg på noe mer fasinerende skru gamle datamaskiner og prøver å lære noe istedet. ;D

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.866
Penger for å overleve..

Raven8 skrev:
Kanskje la det å ta vare på syke barn/foreldre eller være hjemmeværende med små barn telle med i pensjons poeng summen på antall år i jobb. Jeg vet ikke, bare en tanke som slår meg som kanskje glup. Men så er jeg visst veldig ung med skylapper da ;D ;D ;D ;D
Faktisk så opparbeider pårørende pensjonspoeng for å pleie funksjonshemmede barn nå. De får også betalt for det. (Omsorgslønn)

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Penger for å overleve..

Wow det er jo virkelig bra. Dette visste jeg ikke.

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
11.866
Penger for å overleve..

Man har mange rettigheter som funksjonshemmet og også som foreldre til funksjonshemmede barn. Det gjelder bare å finne ut av det. Da er en sosionom god å ha.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Penger for å overleve..

Raven8 skrev:
Pink_Panther skrev:
Første innlegg på denne side ser du er tatt sitat fra meg. derfor svarte jeg ham.

Men nå har jeg kranglet nok for en god stund fremover. Så nå begynner jeg på noe mer fasinerende skru gamle datamaskiner og prøver å lære noe istedet. ;D
Beklager at du finner det feil at innlegget ditt er lagt inn i sitatrekken. Fant det riktig, siden mitt innlegg var myntet på oyvindj's tilsvar på ditt innlegg (og som står øverst i sitatrekken. Så vidt jeg kan se så tar jeg deg og dine meninger i forsvar, eller??

Peace mann!!

mvh
Eros

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Penger for å overleve..

okay er det det som skjedde ;D Nå skjønte jeg logikken mye mer her. Da takker jeg for forsvaret.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.157
Torget vurderinger
1
Penger for å overleve..

Og vi trenger et Forsvar. Der kan man verve seg, og da er det penger å tjene der, på å jobbe som militær.

M

Mulelid

Gjest
Penger for å overleve..

Skal vi se.. HVA har man EGENTLIG behov for? Hus/bolig? Ja! Mobiltlf., PC med kobling mot nett, bil og andre luksusgreier har man egentlig ikke bruk for. Man kan ringe fra en tlf-automat, låne nett på biblioteket og ta bussen att og fram? Tenk dere at vi er i 1985, sånn cirkus, men med dagens inntekter og konsumprisindeks og alt annet på samme nivå som 2007. Da ville vi ha levd brukbart bra, siden PC med Internett samt mobiltlf. og annet ikke var der. Jeg klarer meg faktisk med 3 liter melk og 2 brød pr uke, en saftflaske hver annen uke og dasspapir sånn ca 8 ruller pr mnd. Bla bla og litt mere bla osv. 30 kr i snitt pr dag holder egentlig lenge om man ikke MÅ ha, MÅ kjøre bil, må ditt og datt? :)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.177
Penger for å overleve..

Så på Dagsrevyen i dag et innslag som omhandlet minstelønn. Der var det en mann som uttalte at det ikke gikk an å leve på ei timeslønn på 95 kr. i Norge i dag.
Når man kommer med en slik uttalelse kan det være greit å ha i bakhue at 3,6 milliarder mennesker på denne planet lever på mindre enn 3 dollar dagen.

T

tjn

Gjest
Penger for å overleve..

Espen R skrev:
.......når man kommer med en slik uttalelse kan det være greit å ha i bakhue at 3,6 milliarder mennesker på denne planet lever på mindre enn 3 dollar dagen.
Ja men ingen av dem bor i Norge...

G

Gjestemedlem

Gjest
Penger for å overleve..

Espen R skrev:
Så på Dagsrevyen i dag et innslag som omhandlet minstelønn. Der var det en mann som uttalte at det ikke gikk an å leve på ei timeslønn på 95 kr. i Norge i dag.
Når man kommer med en slik uttalelse kan det være greit å ha i bakhue at 3,6 milliarder mennesker på denne planet lever på mindre enn 3 dollar dagen.
Det fleste av disse får mer enn 1/2 kilo tomater eller en liten ispinne for sine $3 der de bor også.

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Penger for å overleve..

Raven8 skrev:
okay er det det som skjedde ;D Nå skjønte jeg logikken mye mer her. Da takker jeg for forsvaret.
lett å missforstå, synes quotingen er litt rotete i dette 'nye' forumet.

Jori

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.05.2006
Antall liker
3
Penger for å overleve..

Selv tjener jeg ikke mer en 110kr,- timen på videosjappa jeg jobber! :'( og ikke har jeg fullstilling heller, så det blir ikke rare årsinntekten, jeg leier leilighet, men ikke råd til å ha bil og jeg må nedbetale studielån.. Men jeg klarer meg greit jeg.. bruker ikke så mye penger på tull ( selv om mange mener å bruke penger på hifi er tull ;D )

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.802
Torget vurderinger
0
Penger for å overleve..

For å være litt "forslitt filosofisk" vil jeg si at man til en viss grad ( bare til en viss grad ) er akkurat så rik eller fattig som man synes selv.

En gang for lenge siden da jeg var "elev" sukket jeg og sa at det skulle bli så fint når jeg var ferdig som elev og fikk "ordentlig" lønn. Da svarte en eldre kollega at på det punktet kunne jeg ta det helt med ro, utgiftene ville øke med en faktor på ca 1,2 etter som inntekten gikk opp så jeg ville aldri bli "rikere" enn i dag! Om ikke utgiftene økte med 1,2 så har livet likevel vist at det var mye visdom i det han sa. Selv om inntektene øker føles det ofte som om man bare er "fattig på et høyere nivå". Og det skyldes vel i stor grad at man har en (usunn) tendens til å ville hige etter mer og mer. Jo mer man har, jo mer vil man ønske seg. Og det er forferdelig dumt. Spesielt etter som det uomtvistelig er slik at det er mye i livet som er så uendelig meget mer verd enn penger. De mennesker jeg virkelig misunner er de som klarer å være fornøyd med det de har, uavhengig av hvor mye det er. De menneskene har virkelig forstått noe vesentlig.

Men for å kunne si at lykke er mer verd enn penger må du vel kanskje ha så mye penger at du faktisk ser at det er noe i det. Og for å komme så langt er det kanskje nødvendig å ha mistet noe slik at man lærer det, "the hard way" ! ???

Objektivt sett har nok alle som bor i Norge vunnet jackpot i den globale Lottotrekningen!

Topp Bunn