Ønsker anbefaling Peil på PA?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.009
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Kanskje litt på sida av hobbyen vår, men no treng eg gode, ikkje for dyre, råd om lyd.
Eg er innkalla til 17.maikomiteen, og har fått ansvar for å skaffe eit godt lydanlegg. Kriteria er mange, og budsjettet stramt. Dei har 17000 som kan brukast. Og det er grunnlag for at dette kan verte utan moms (donasjon til skulen, som har fritak). Andre moment som er svært viktige:

1. Prioritet - Til tale utandørs. Må spreie lyden i stor folkemengde (7-800) 70-80 meter unna talestolen. Tremgs truleg to eller tre høgtalarar og lang kabel. Mono er ok.
2. Prioritet - Robust. Må tåle regn og etter måten røff bruk av ukunnige amatørar.
3. prioritet - Lettvint pakking og transport.
4. prioritet - greitt til andre oppgåver innandørs som skule, basarar, litt (ikkje for krevjande) musikk.

Tips mottakast med takk.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.761
Torget vurderinger
1
jbl eon.

room

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2008
Antall liker
393
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
0
Lydforum.com

lydteknikkerenes eget forum. Mye kunnskap om Public Adress!

U

Utgatt11378

Gjest
du kan jo spørre Gilmour...har sikkert noen tips... :D

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.595
Ser for meg at det kan være lettere å plassere passive høyttalere enn aktive? Færre kabler å trekke, færre kabler å koble opp, færre kabler å snuble i... Neutrik har forresten veldig mye greit innen fargekoding til XLR/Speakon, det er veldig enkelt å forholde seg til for alle som ikke er lydnerder.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.758
Torget vurderinger
2
PROTON-15

Noe sånt vil garantert fungere. Du behøver muligens stativer til satelittene i tillegg. I regnvær behøves nok litt beskyttelse, men all mulig annen juling er de gode på. Låter helt rått, moderne PA er slett ikke å kimse av.

Håkon Rognlien

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.758
Torget vurderinger
2
Problemet med denne er manglende innganger for mic etc. JBL Eon er nok et bedre valg i så henseende; de låter intet annet enn naturstridig bra til den jobben de er beregnet for.
Mitt forslag er ikke helt i samme kvalitet som de beste JBL'ene lydmessig, men heller iukke langt unna. Den praktiske løsningen der en relativt kompakt pakke der alt ligger, apåtil med hjul, er uovertruffent i den type bruk Arve beskriver. En generell utfordring med rene høyttalersystemer er mangel på mic-innganger og miksing. Ergo kan et system bestående av powermixer og passive høyttalere være et alternativ. Det har vært en revolusjon i forbindelse med klasse D-forsterkere, man kan få utrolig mye for lite penger. Sjekk for eksempel Behringer eller Samson. Mer fiklete å bruke for ukyndige, men i de fleste tilfeller behøver man tross alt en eller annen mulighet for uavhengig kontroll av mic'er og andre lydkilder.
For øvrig tror jeg at Audiocompaniet har liggende noen Klipsch PA-greier, kan lønne seg å sjekke dette også.

Mvh
Håkon Rognlien

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
+1 JBL Eon.

Til ditt bruk er det ingen over, ingen ved siden av. (For penere lyd/konserter er det mange konkurrenter).

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
9.009
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg takkar for mange gode innspel, og kjem til å sjekke ut EON så fort som råd. (Reknar med det er sett på to stk i dei oppgjevne prisane). Proton-settet er sikkert ei betre allround-løysing om eg skulle ta lyden for eit (lite) orkester (og svært snerten løysing med å kunne pakke satelitthøgtalarne inne i basskabinettet), men dette med å strekke leidningane, plugge i ein/to mikrofonar og få på straumen gjer jobben med å få talen høyrbar for folkemengda, skule vere gjennomførbart for dei aller minst lydkunnige (og vi veit ikkje korleis det vert med 17.mai-komiteen framover...). Eg ser også at EON kan supplerast med basshøgtalar om behovet skulle melde seg seinare.
Veit de om høgtalar nr 2 er aktiv eller om han får signal frå høgtalarkasse nr 1? (problemstilling: kan eg strekkje høgtalarleidning til høgtalar nr 2 ca 20 meter, eller må denne ha straum også?
Aller sist: har de tips til ein feedbackdisiplinert talemikrofon som tåler "alt av juling"?

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.595
QSC K12 skal låte svært bra, innebygget forsterker, mic inn og mixer. 14 500,- per par fra Thomann.de alt inkludert.

,

espege

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2009
Antall liker
694
Sted
BERGEN
Torget vurderinger
71
Eg takkar for mange gode innspel, og kjem til å sjekke ut EON så fort som råd. (Reknar med det er sett på to stk i dei oppgjevne prisane). Proton-settet er sikkert ei betre allround-løysing om eg skulle ta lyden for eit (lite) orkester (og svært snerten løysing med å kunne pakke satelitthøgtalarne inne i basskabinettet), men dette med å strekke leidningane, plugge i ein/to mikrofonar og få på straumen gjer jobben med å få talen høyrbar for folkemengda, skule vere gjennomførbart for dei aller minst lydkunnige (og vi veit ikkje korleis det vert med 17.mai-komiteen framover...). Eg ser også at EON kan supplerast med basshøgtalar om behovet skulle melde seg seinare.
Veit de om høgtalar nr 2 er aktiv eller om han får signal frå høgtalarkasse nr 1? (problemstilling: kan eg strekkje høgtalarleidning til høgtalar nr 2 ca 20 meter, eller må denne ha straum også?
Aller sist: har de tips til ein feedbackdisiplinert talemikrofon som tåler "alt av juling"?
Rent lydmessig er jeg ingen umiddelbar tilhenger av aktive plastkasser, men de har jo sine åpenbare praktiske fordeler… Ville uansett satset på noe med 15" i bunn (selv om det evt. skal suppleres med sub)… angitte 70-80 meter til publikum vil nok ellers være en utfordring. Og: sjekk Finn.no – ligger bla. et sett EON der.

Om begge høyttalere er aktive (og ofte er de vel helst det?), er det vanlig å sende både signal og strøm – paralelt – via samme kabel… såvidt jeg vet. JBLs "spec. sheet" sier iallefall dette om nevnte EON(515):

Bothcomponents are driven by the discrete channelsof a 450 watt Crown® Class-D integrated poweramplifier. The input section contains all cross-over functions, protection, and mixerfunctionality.

Det er ellers ikke tilfeldig at Shure sm58 er veletablert bransjestandard både som studio- og konsertmikrofon… Sound1.com - We Make People Play! og evenstadmusikk.no, Musikkutstyr på nett! pleier å ha gode tilbud på det meste.

mvh e

Rocke-Rolf

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2011
Antall liker
36
Torget vurderinger
19
Det ble nevnt passivt tidligere i tråden,
de aller eldste Eon-kassene var vel passive? (I alle fall har jeg jobbet med noen hønngamle passive). Om det finnes på brukten i ny og ne vet jeg ikke, for de må begynne å bli gamle nå.

trex

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
29
D

Desillusjonert

Gjest
+1 for QSC, men jeg tipper K12 blir stor og ganske dyr. K10 og ikke minst K8 låter helt fantastisk. Har sjelden hørt så god stemmegjengivelse fra en aktiv høyttaler som med K8. Og den er liten, lett og lett å koble.

Sjekk også Yamaha sin nye serie.

Topp Bunn