Pedalkraft

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    JENO skrev:
    Den første er Black Sabbath: Paranoid

    Bildet er fra innercoveret! :)
    Nesten, men ikke helt riktig...
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest
    #2
    Ser ut som Solar Fire spør du meg.

    M. Mann. E.B.


    øhhhh. er ikke det bildet oppned ?


    #1
    og det første albumet til Black Sabbath het Black Sabbath.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Tor Nado skrev:
    #2
    Ser ut som Solar Fire spør du meg. M. Mann. E.B.
    Øøhhhh. er ikke det bildet oppned ?
    Det er helt korrekt. (I verdensrommet finnes det ikke noe opp ned).

    .#1
    og det første albumet til Black Sabbath het Black Sabbath.
    Det er også riktig. Black Sabbath var trolig det første bandet som introduserte kirkeklokkene i rocken. Spor 1 på debutalbumet.
     

    Vedlegg

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    SKAPELSEN

    Etter en reise i universet med 33 1/3 ganger lysets hastighet, blant en uendelighet av stjerner og planeter, går jeg inn for landing så det gnistrer i meiene på tidssleden. Alvorlig fasefeil i systemet har brakt meg ut av kurs. Hvor har jeg havnet nå? :eek: :eek: :eek:




    1877! Og der er sannelig Thomas Alva Edison med verdens første Phonograph -Alle platespilleres Mor og for mange entusiaster den ultimative lydreproduksjon. Riller, mekanikk og horn. Ingen oversampling og ingen transistorer. Ja, alt var bedre før dere. Og så vet vi jo at tilskuerne til dette lydorakel utbrøt de berømte ordene: Å lytte til phonographen er som å høre Herr Edisons stemme i virkeligheten... (Hvis noen skulle mene at Hi-Fi pressen roper ulv i utide, så følger vi altså bare en 130 år gammel tradisjon herom).

    Skjønt jeg har mer sans for Stevie Ray Vaughan sin versjon av Mary Had A Little Lamb. Nei la oss komme oss videre. Forhåpentligvis får jeg denne kjerra til å kjøre dit jeg hadde tenkt:



    NESTE: FIRST RAYS OF THE NEW RISING SUN
     

    Vedlegg

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    pedal skrev:
    Tor Nado skrev:
    Ser ut som Solar Fire spør du meg. M. Mann. E.B.
    Øøhhhh. er ikke det bildet oppned ?
    Det er helt korrekt. (I verdensrommet finnes det ikke noe opp ned).

    .#1
    og det første albumet til Black Sabbath het Black Sabbath.
    Det er også riktig. Black Sabbath var trolig det første bandet som introduserte kirkeklokkene i rocken. Spor 1 på debutalbumet.
    Hmm... Jeg har samme label/innercover på min Paranoid-utgivelse på Vertigo records.
    Kanskje jeg skal legge ut et bilde når jeg kommer hjem fra jobb. ;D
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    JENO: Vortex logoen var med på alle de 4 første Sabbath platene. Så der hadde du rett. Men så var det disse kirkeklokkene da. De finner du bare som 1. låt på debuten.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    pedal skrev:
    JENO: Vortex logoen var med på alle de 4 første Sabbath platene. Så der hadde du rett. Men så var det disse kirkeklokkene da. De finner du bare som 1. låt på debuten.
    Tok ikke den med kirkeklokkene... ::)

    Morsom tråd! Her får man stereo tatt ut til det ytterste, pc-audio og nå rock-Quiz! Gleder meg til fortsettelsen. :)
     

    Sniff

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.09.2005
    Innlegg
    2.024
    Antall liker
    94
    pedal:hvordan spiller du lp?

    mvh
    sniff
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ha ha den satt
    han har ikke tatt i en lp på årevis!
    derfor får han en aha opplevelse hver gang han kommer til meg!
    he-he -he
    mvh
    leif
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    MITT ANLEGG

    Endelig. Jeg merker at kursen er riktig og tar peiling på en kjent planet. Snart er jordforbindelsen gjenopprettet.


    Rock-quiz: Hvilket album er dette fra?

    Drøye 68 grader Nord. Ingen perle, men absolutt en trygg og god by å vokse opp i.

    Geografi-quiz: Hvilken by er dette?


    Sånn. Da er vi tilbake til trådens egentlige tema: Mitt anlegg. Mitt første anlegg.
    Hi-Fi karrieren startet påsken 1973. Da var jeg 9 år og fikk en Mascot kassettspiller med opptaksmulighet og innebygd mikrofon. Samt en kassett med Eivind Løberg – Ratiti her kommer vi. Det var kjærlighet ved første lytt. Mascot’en fulgte meg gjennom hele dagen og fikk ligge på hodeputen min når jeg la meg. Min teddybjørn. Det var smått med musikk i starten, men da jeg fikk velge selv så kjøpte jeg faktisk Deep Purple Made In Japan. Hadde vel litt nybegynnerflaks der. Ellers brukte jeg Mascot’en til å lage radioteater (simulerte Slurp & Klokk-Klokk med et sugerør i et vannglass, etc).



    Mascot var et Japansk OEM produkt som ble distribuert av Østfold Radiofabrikk. Har ikke klart å oppdrive noe fotos så langt, så denne look-alike varianten her får gjøre nytten. Men Mascoten hadde mye finere finish og byggekvalitet. Selv om Japan den gang var et lavkostland, så var den mekaniske oppbygningen god, også på billige produkter. Jeg husker enda den relativt faste fjærmotstanden i ”pianoknappene” i fronten, den lille batteri-/nivåindikatoren, den fine sorte vinylvesken med performerte hull over høyttaleren. Jeg oppdaget at det låt bedre uten vesken på. Mitt første tweak.


    NESTE: STEREO
     

    Vedlegg

    LydMekk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    2
    Thank God, he's going back on track... ;D
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Jeg ser at tråden tar ulike retninger, og at også andre enn trådeier sliper unna med slikt. Jeg tillater meg derfor å hoppe frem til det noe mer moderne pedalkraftanlegget: Jeg har forstått det slik at den eneste korrigeringen som gjøres i PCen er romkorrigering, mens dypbas-EQ er lagt i det analoge elektroniske DP-filteret. Kan man alternativt kjøre dypbass-EQ i digitaldomenet (Audiolense), og har du i tilfelle prøvd dette, og med hvilket resultat? Det kunne være gøy å gå for full digital deling etterhvert, men som et steg på veien etter overgang til PC-lyd kan man kanskje begynne med digital EQ og ha vanlig passiv drift, eller blir dette bare tull? Som du antydet i et tidligere svar så er det en lykkelig match mellom MC275 og WB-arc, så jeg ser etter en måte å ta noen steg videre etterhvert uten å måtte hive alt.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Nailhead skrev:
    Byen er Harstad!
    Riktig!

    Merkelig at ingen kjenner igjen coveret. Det er jo (lettere manipulert, riktignok) en rock klassiker.

    65finger skrev:
    festlig og lærerik tråd :)
    Så lærerik har den vel ikke vært i det siste, men litt moro må man jo ha. Blir mer relevant etter hvert som vi nærmer oss nåtid…  :)

    totte skrev:
    Jeg ser at tråden tar ulike retninger, og at også andre enn trådeier sliper unna med slikt. Jeg tillater meg derfor å hoppe frem til det noe mer moderne pedalkraftanlegget: Jeg har forstått det slik at den eneste korrigeringen som gjøres i PCen er romkorrigering, mens dypbas-EQ er lagt i det analoge elektroniske DP-filteret. Kan man alternativt kjøre dypbass-EQ i digitaldomenet (Audiolense), og har du i tilfelle prøvd dette, og med hvilket resultat? Det kunne være gøy å gå for full digital deling etterhvert, men som et steg på veien etter overgang til PC-lyd kan man kanskje begynne med digital EQ og ha vanlig passiv drift, eller blir dette bare tull? Som du antydet i et tidligere svar så er det en lykkelig match mellom MC275 og WB-arc, så jeg ser etter en måte å ta noen steg videre etterhvert uten å måtte hive alt.
    Totte, nå har jeg hatt såpass mange anlegg og hi-fi opplevelser at vi nok ikke er framme ved nåtid før om en god stund. Men som en trofast poster her i tråden, så kan jeg si deg at jeg gjør akkurat slik som du vurderer. Audiolense korrigerer ”alt”. Både rom og høyttalere. Du kan EQ så mye du vil med ”optimalt” resultat. (Selvsagt begrenset av dine HT/forsterkeres begrensninger. Men dette justerer du selv/prøver deg fram på). Det er bare å kjøpe lisens og sette i gang. Det gjorde jeg. Fordelene med aktiv (digital) deling blir en bonus når du eventuelt er klar for det.

    TOTTE: Ellers er det bare å sende en PM, så svarer jeg etter beste evne.
     

    Veggen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.04.2006
    Innlegg
    1.224
    Antall liker
    6
    pedal skrev:
    Rock-quiz: Hvilket album er dette fra?
    Får litt Mike Oldfield følelse av dette.
    Hergest ridge er det ikke?

    Artig tråd dette.
    Og forresten, velkommen som entusiastisk Audiolense bruker.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Veggen skrev:
    pedal skrev:
    Rock-quiz: Hvilket album er dette fra?
    Får litt Mike Oldfield følelse av dette.
    Hergest ridge er det ikke?

    Artig tråd dette.
    Og forresten, velkommen som entusiastisk Audiolense bruker.
    Det var Hergest Ridge, ja.

    Jeg har lest alle dine lærerike Audiolense innlegg siste året. Du har tydeligvis mye kompetanse på datateknikken. Selv er jeg en novise mht PC/data. Hadde ikke fått til en så fin lyd-pc uten A Little Help From My Friends her på forumet. Og så lillebror Kristoffer, da.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Ludo skrev:
    Spennende tråd dette Pedal! Jeg jobber også for å få maks ut av PC-lyden, så langt kjører jeg en Vistabasert PC med nok krefter via USB til DAC. Likevel synes jeg lyden er en god del bedre når jeg kjører rett fra CD -> DAC, årsaken til dette ligger nok i at AN bruker en Hagtech USB-SPDIF converter i sine DAC'er samt at ASIO4ALL varianten ikke er den aller beste av disse. Jeg skal teste XX HighEnd i løpet av helgen, har du isåfall noen tips til hva man bør huske på for å få best mulig lyd ut av denne? Og hvilken måte foretrekker du selv å overføre signalene mellom PC og DAC?
    LUDO: Du har PM
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    LIVET TAR EN NY RETNING

    Høsten 1975 ble livet mitt forandret for alltid. 11-åringen fikk sitt første STEREOanlegg.

    Anleggets hjerte var denne komponenten her. En integrert forsterker av annerkjent fabrikat, men akk så lenge siden:

    (Den som identifiserer denne får min dypeste respekt).
     

    Vedlegg

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    pedal skrev:
    EiK skrev:
    Vel, da bekrefter du at det er variasjon også innen forskjellige PC-løsninger. Har hørt PC-basert løsninger uten at det var noen grunn til å juble for god lyd.

    Den konkrete sammenligningen det referes til er foretatt hos vårt OAS-medlem achri-d. Jeg kjenner for lite til detaljene i hans PC-løsning til redergjøre for dette. Men kan bare bekrefte at han er rimelig oppegående på dette området (han jobber med software/it i det daglige). Det var også denne seansen som gjorde at jeg kjøpte meg et konvensjonelt CD-drivverk. Hadde nok satset på PC hvis dette hadde vært vesentlig bedre. Jeg synes mao at dette ikke er svart/hvit, men er avhengig av hvilke løsninger man velger.
    Selvsagt er det store forskjeller på lyd-PC løsninger. Jeg tror heller ikke at en "hvilket som helst" PC-løsning spiller bedre enn gode drivverk.

    Jeg *tror* imidlertid at et optimalt bygget PC-drivverk overgår selv det dyreste laserdrivverk. (*Må jo bruke ordet "tror" da jeg selvsagt ikke har hørt all verdens superdrivverk).

    Et annet poeng er at forskjellen mellom en dårlig og god lyd-PC, primært er et spørsmål om kunnskap og ikke penger. Samt aksept for litt klønete brukergrensesnitt. For (la oss si) 20,000.- så har man "det beste" PC-drivverk. Dette i motsetning til regulære CD-drivverk i toppklasse som fort koster det mangedobbelte.

    Men pakk inn drivverket ditt, sett deg bak rattet på Alfa'n og kom over! Så finner vi jo fort ut av dette... ;)
    Hei,
    ser din tråd utvikler seg videre med stor pedalkraft. Burde kunne tilføre trøkk der jeg som gammel sykkelrytter...

    Har vært på reise i det høga nord noen dager, så jeg har ikke fått fulgt tråden før nå.

    Tar gjerne en tur ned Kirkeveien med Alfaen !

    Synes forøvrig det var på litt tynt grunnlag min omtale av den sammenligning HD PC og drivverk hos achri-d ble forkastet på; pga.middelmådig PC-løsning. Ergo så hadde den ikke noe relevans. Jeg vil bemerke at achri-d's kompetanse innen digitalteknikk og software er langt over det de fleste her på sentralen besitter, og således kunne det vært et ønske at han tatt seg mer tid til å skrive mer om dette på sentralen. Han har forøvrig også svært høy oppløsning i sitt anlegg, og mange har bemerket at det er beste de har hørt fra mellomtone og oppover (bl.a.Stig Erik Tangen). Dette indikere ingen dårlig PC-løsning. Mao er han ikke kun teoretiker. Han har forøvrig en dedikert musikklytter, og stor tilhenger av Mahler ;D

    Når det gjelder konvensjonelle drivverk så har problemet vært at disse leser CDen direkte under avspilling. Dette medfører mye feilavlesninger og feilkorrigering.

    Men mange CD-drivverk har i dag buffere. Disse avleser CDen før den spilles, og lagrer dataene i RAM-brikker.
    F.eks. har mitt eget eget dCS drivverk et avlesningshastighet på 4x normal hastighet før den lagres i RAM-brikker og sendes videre.
    I praksis gir dette samme fordelen som oppnås ved harddisk-avspilling fra PC, men ulempen ved PC er lengre signalvei og dårlige klokkeløsninger som gir høyere verdier med jitter.
    Hvis dCSen oppdager en feil ved avlesningen av platen, så har drivverket tid til og gå tilbake for å lese helt til den får med seg alt. dCS hevder at de har målinger som viser at denne løsningen i praksis gir 100% perfekt avlesning og null feil, så sant ikke platen har kraftige riper, men da vil heller ikke ripping til PC få med seg signalet.

    Jeg synes ovennevnte kan underbygge litt av det jeg hørt i den direkt sammenlingen, som også var med en dCS Paganini DAC.

    Jeg ser også at du referer til TAS og Robert Harley. Jonathan Valin i samme magasin, skriver at dCS Scarlatti/Puccini er den beste digitale løsning han har hørt, og den eneste som er oppunder hva de beste vinylriggene kan prestere mht. "real music".

    Hadde ikke et ønske å ødelegge tråden din.......

    Nå venter jeg med spenthet på neste komponent i din hifi-historie. :)
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    EiK skrev:
    Hadde ikke et ønske å ødelegge tråden din.......
    Tvert i mot. Det er innlegg som ditt som gjør tråden.

    -Nå vet vi at det gamle lyd-PC opplegget til achri-d ikke er noen målestokk for hvordan det låter hjemme hos han idag, og at dCS drivverket ditt har noen egenskaper kvaliteter som mange kanskje ikke var klar over. Samt at du er gammel konkurransesyklist og at archri-d digger Mahler.

    Så tilbake til forsterker-quizen:

    Ringer det en bjelle hos noen, nå da?
     

    Vedlegg

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Godt forsøk! B&O har faktisk noen fellesnevnere med vedkommende produsent. Jeg må dessuten si at omgjeldene design står seg bra i forhold til hva som kom senere på 70-tallet fra samme.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Tampen brenner...
     

    Boffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Innlegg
    5.984
    Antall liker
    326
    Sted
    Oslo Vest
    B&O hadde vel skyvepotmetere på alt de lagde på den tiden.

    Dette er en integrert amp og ikke en receiver pedal ?
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Ta-da!

    Intet mindre enn en Philips 22RH580.
    Trolig ikke annet enn en ordinær og veik klasse AB transistorforsterker full av crossoverforvrening og det som verre er. Men svært nok for enhver 11-åring i 1975.
     

    Vedlegg

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    Signalkilden var fra velrenomerte Gerrard i England.

    Budsjettmodellen "25" var imidlertid ikke annet enn, ja, en budsjettkonstruksjon. Den hadde det klassiske vinkel-skyve betjeningspanelet til høyre. Det gikk igjen på mange av Gerrard modellene. Samt på mange OEM platespillere som ble bygget inn i disse komplette alt-i-et stueanleggene til bl.a. Radionette. (Var det ikke et eget navn på disse, da? Var det "musikkmaskin" mon tro?)

    Støvdekselet var udempet. Det SMALT ned hvis man ikke var forsiktig. Tonearmsliften var udempet. Den smalt også ned på plata hvis man ikke var forsiktig. På toppen av alt, så var den utstyrt med en keramisk (krystall) pick-up. Noen som er gammel nok til å huske de?

    Jeg arvet dette anlegget av min storebror, sammen med min første LP. Et velbrukt eksemplar av:

    Uriah Heep, The Magician's Birthday. Ikke deres beste album har jeg skjønt i ettertid, men mer enn nok å bite i for lille meg. Storebror var Heep-fan. Han hadde sett de på konsert i Oslo og hadde alle platene. Så jeg er oppflasket på Heep og stolt av det.

    NESTE: EN LEGENDARISK NORDMANN
     

    Vedlegg

    LydGeir

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    835
    Antall liker
    25
    Sted
    Tromsø
    pedal skrev:
    Drøye 68 grader Nord. Ingen perle, men absolutt en trygg og god by å vokse opp i.

    Geografi-quiz: Hvilken by er dette?
    Her var svaret Harstad. Jeg mener å ha hørt byen omtalt som Vågsfjordens perle. Men det er kanskje bare i lokalavisa? "Trygg og god by å vokse opp i" har jeg også hørt. Dvs. jeg har snakket med folk som bor/har bodd der, og det skjer veldig lite. Eller sa de ingenting?

    Er du derfra?


    PS. Jeg glemte jo det viktigste: fin tråd.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.760
    Antall liker
    21.638
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    keramisk (krystall) pick-up. Noen som er gammel nok til å huske de?
    Ja. Den første grammofonen jeg husker fra heimen hadde en slik. Min far forklarte at den nye Philips 308 som etterhvert kom til hadde et mye bedre element. Den står på loftet i Egersund fremdeles, sammen med en Tandberg TCD440 i smådeler bl.a...
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    pedal skrev:
    Ludo skrev:
    Spennende tråd dette Pedal! Jeg jobber også for å få maks ut av PC-lyden, så langt kjører jeg en Vistabasert PC med nok krefter via USB til DAC. Likevel synes jeg lyden er en god del bedre når jeg kjører rett fra CD -> DAC, årsaken til dette ligger nok i at AN bruker en Hagtech USB-SPDIF converter i sine DAC'er samt at ASIO4ALL varianten ikke er den aller beste av disse. Jeg skal teste XX HighEnd i løpet av helgen, har du isåfall noen tips til hva man bør huske på for å få best mulig lyd ut av denne? Og hvilken måte foretrekker du selv å overføre signalene mellom PC og DAC?
    LUDO: Du har PM
    Foobar2000 fungerer bra under Vista, men jeg er usikker på om XXHighEnd er satt riktig opp hos meg. Kunne du vennligst publisere den konfigurasjonen som etter din mening fungerer best? Som tidligere nevnt har jeg mulighet til USB2.0 ut fra PC (dvs ikke 1394 per i dag). Mvh.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    achri-d skrev:
    Foobar2000 fungerer bra under Vista, men jeg er usikker på om XXHighEnd er satt riktig opp hos meg. Kunne du vennligst publisere den konfigurasjonen som etter din mening fungerer best? Som tidligere nevnt har jeg mulighet til USB2.0 ut fra PC (dvs ikke 1394 per i dag). Mvh.
    USB ut er helt OK. Som en start i hvert fall.
    Last ned XX og instaler iht bruksanvisningen. Som demo-versjon kan du spille på Engine 1 og 2. Når alt funker tilfredsstillende, så løser du lisens og går over på Engine3. Det er den nyeste og bestlydende "lydmotoren".
    Q1 står i +14 som standard. Jeg foretrekker +4. (Her er det fritt frem å justere i realtime). Begynn uten processor Core Apointment. Hvis du får klikkelyder (beroende på hvor mange andre programmer som kjører, så kan du prøve forskjellige kjernevalg.

    That's it!  Få høre hvordan det gikk!
     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg kjører
    player prio low
    thread prio realtime
    forstod at det skulle være optimalt
    mvh
    leif
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    -Dette anlegget var opprinnelig min brors, men han skulle få nytt til konfirmasjon og da dryppet det på klokkeren i kjent stil. Ventetiden gikk med til å ominnrede guttrommet og finne fram til beste plassering. Et par måneder i forkant laget jeg replikanthøyttalere i papp med hyssing fram til der forsterkeren skulle stå. Så jeg visste om jeg hadde lang nok ledning. Anlegget spilte helt ok. Med høyttalerne plassert opp mot en bakvegg på et lite rom, så ble det både bass og lydtrykk nok. Jeg kan ikke huske at jeg tenkte ”denne plata vil låte mye bedre på et annet anlegg”. Jeg hadde selvsagt ingen annen referanse. (Lykkelig er den uvitende).


    Høyttalerne var modell "Hi-Fi 10" fra Tandberg. En liten 4ohms trykkammer i nydelig Teak. Også grillen var i Teak. Terminalene var bare 2 skruer. Enkelt og greit. Det er den lille tassen under tubaen.

    Legenden Vebjørn Tandberg
    Hvorfor har vi ikke noe Nokia, Volvo eller B&O? Vel, Norge hadde faktisk et slikt selskap. Et selskap med 7 fabrikkanlegg og over 3000 ansatte på det meste. Eksportandelen var over 50% og selskapet hadde salgsorganisasjoner i store deler av verden. Oppstarten og veksten er en fantastisk historie i entreprenørskap og gründerånd som ingen nordmann har klart å gjøre etter. Selskapet og grunnleggerens dramatiske endelikt ble tilsvarende brutal. Vebjørn Tandbergs skjebne er så vemodig at jeg får klump i halsen. :'(


    Etter å ha blitt erklært uønsket i hans egne lokaler av det nye styret, ønsket ikke Vebjørn Tandberg lengre å leve. Han skrev sitt testamente, tømte et glass sovemedisin, satte seg i bilen med motoren på og garasjedøren lukket. Han testamenterte sine eiendeler tilbake til bedriften.


    Ved siden av å være en usedvanlig dyktig ingeniør og forretningsmann, så var Vebjørn Tandberg en foregangsmann mht arbeidsmiljø og velferdsordninger. Ta deg tid til å lese denne kortfattede oversikten over Tandbergs historie 1933 – 1978.

    Alternativ link som klandrer Staten v/Jens Chr. Hauge & co for selvmordet.

    Folkens; moderator Kjell Kranzberg på Hifisentralens eget Vintage forum har gjort en kjempejobb med å kartlegge bl.a. Tandbergs gamle apparater og historikk. Her finner dere linker til mye Tandberg stoff. Last ned gamle produktkataloger, sett på litt årgangsrock og dyrk nostalgien!
     

    Vedlegg

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    pedal skrev:
    USB ut er helt OK. Som en start i hvert fall.
    Last ned XX og instaler iht bruksanvisningen. Som demo-versjon kan du spille på Engine 1 og 2. Når alt funker tilfredsstillende, så løser du lisens og går over på Engine3. Det er den nyeste og bestlydende "lydmotoren".
    Q1 står i +14 som standard. Jeg foretrekker +4. (Her er det fritt frem å justere i realtime). Begynn uten processor Core Apointment. Hvis du får klikkelyder (beroende på hvor mange andre programmer som kjører, så kan du prøve forskjellige kjernevalg.

    That's it! Få høre hvordan det gikk!
    Hei og takk for svar.

    Siden du skriver "USB ut er helt OK. Som en start i hvert fall." Benytter du annen overføringsprotokoll selv?

    Jeg har nå installert en demo v 0.9w-7. At den ikke startet med #3 Engine er altså relatert til demoversjonen - jeg bruker foreløpig #2 Engine. Jeg kan ikke forstå annet enn at demoversjonen min er satt riktig opp. Det er (minst) et problem - spiller jeg for eksempel 16/44.1 data så ser Scarlatti UP 24/96 som er maksimal datakvalitet over USB2.0 for denne enheten per i dag. Problemet er dermed at en konvertering gjøres før dataene når SUP - hvordan får jeg slått den av (håper ikke det er helt trivielt)? For ordens skyld - med Foobar2000 v0.9.6.1 og ASIO4ALL v2.9 ser SUP riktig datakvalitet, i.e. 16/44.1 i dette tilfellet. Jeg har prøvd flere kvaliteter med samme oppførsel.

    Et annet problem er at den er veldig ustabil - jeg kjører med en dedikert vista PC uten nettverk så det er få muligheter for interferens fra andre prosesser. F2000 er stabil i samme miljø. Mvh.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    achri-d skrev:
    Siden du skriver "USB ut er helt OK. Som en start i hvert fall." Benytter du annen overføringsprotokoll selv?
    Jeg har bygd en dedikert PC med SATA forbindelse mellom HD og hovedkort. Ut av hovedkort bruker jeg Firewire inn i min RME FF400. (Den kan vel best kalles et eksternt lydkort). Fra FF400 bruker jeg SPDIF inn i DAC.

    Jeg har nå installert en demo v 0.9w-7. At den ikke startet med #3 Engine er altså relatert til demoversjonen - jeg bruker foreløpig #2 Engine. Jeg kan ikke forstå annet enn at demoversjonen min er satt riktig opp.
    Det høres som om du har installert rett, ja.

    Det er (minst) et problem - spiller jeg for eksempel 16/44.1 data så ser Scarlatti UP 24/96 som er maksimal datakvalitet over USB2.0 for denne enheten per i dag. Problemet er dermed at en konvertering gjøres før dataene når SUP - hvordan får jeg slått den av (håper ikke det er helt trivielt)?
    Det er ingen Sample Rate Converter i XX. Så dette er "mystisk". Se foto under, av menypunktet som er merket blått. Dette valget her styrer kun (foreløpig) fargeskalaen på volumkontrollen i XX. He-he. Men nederst på dette menypunktet finner du en "DAC test". Velg denne og trykk "Play". XX sjekker da hva den "ser" i DACen din og genererer en tekstfil-rapport. kan du poste denne her? Vennligst også post den på forumet til XX med kort forklaring om din Scarlatti UP. sjefen sjøl, Peter.St tar begjærlig imot slike utfordringer.

    Et annet problem er at den er veldig ustabil - jeg kjører med en dedikert vista PC uten nettverk så det er få muligheter for interferens fra andre prosesser. F2000 er stabil i samme miljø. Mvh.
    Riktig innstilt så skal XX ikke være ustabil med normal bruk. Kanskje et lite knepp i overgangen mellom 2 låter - i uka. That's it. Dette kan du bli kvitt med å finne riktig processor Apointment (5 valg) samt sette rett Player/Thread Prio. Eventuelt slå av 1-2 prosesser i Windows Defender. LYDMEKK er datamann og proff på dette. LydMekk, hvor er du når vi trenger deg?
     

    Vedlegg

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    655
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    pedal skrev:
    Det er ingen Sample Rate Converter i XX. Så dette er "mystisk". Se foto under, av menypunktet som er merket blått. Dette valget her styrer kun (foreløpig) fargeskalaen på volumkontrollen i XX. He-he. Men nederst på dette menypunktet finner du en "DAC test". Velg denne og trykk "Play". XX sjekker da hva den "ser" i DACen din og genererer en tekstfil-rapport. kan du poste denne her? Vennligst også post den på forumet til XX med kort forklaring om din Scarlatti UP. sjefen sjøl, Peter.St tar begjærlig imot slike utfordringer.
    Takk for svar. Jeg har sett litt mer på problemene fra tidligere nå i kveld. I XXHighEnd viser info-fanen korrekt bitdybde/rate, men siden jeg under lydenheter hadde deaktivert forbedringer (kontrollpanel/lyd) trodde jeg dataene ville gå uten DSP til SUP. Det ser ikke ut til å være riktig - jeg satte derfor under avansert-fanen formatet til 24/44.1 og forsøkte med 16/44.1. Da fikk jeg inn 16/44.1 til SUP. Det innebærer at jeg må justere om jeg spiller høyere kvalitet noe som ikke er problem i en evt test-fase. Vær oppmerksom på at lydenhetene (kontrollpanel/lyd) har sine egne dialoger og det jeg refererer til er hva som finnes av dialoger/innstillinger når SUP er aktivert enhet. Jeg forsøkte DAC Test, men den virket ikke - jeg fikk altså ikke opp denne .log filen, men vet ikke hva jeg gjorde feil. Det var relativt klart beskrevet på hjemmesiden så det er mulig at dette ikke er aktivert for demoutgaven. Jeg får ikke startet med #3 Engine og antar det også er sperret i demo. #2 er sikkert bra nok. Q1 kan jeg heller ikke justere.

    Til slutt tre spørsmål:

    1) Hvordan ser/vet du hvilken datakvalitet som kommer frem til FF400? Er det for eksempel et display?

    2) Hvilken type dac har du (med/uten digitale/analoge filtre, med/uten oversampling, etc) og gjør du noen form for synkronisering av dacen til FF400? Ren slaving til FF400 sin datastrøm tenker jeg ikke på her.

    3) Går det an å konkretisere hva XXHighEnd bedrer sammenlignet med Foobar2000? Dette er et vanskelig spørsmål, men jeg er interessert i noen ledetråder? For eksempel - er det så enkelt som lavere støyterskel?

    Mvh.

    PS. Om du mener dette ikke hører hjemme i denne tråden så si i fra.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.475
    Antall liker
    3.292
    Torget vurderinger
    1
    achri-d skrev:
    Jeg får ikke startet med #3 Engine og antar det også er sperret i demo. #2 er sikkert bra nok. Q1 kan jeg heller ikke justere.
    Engine 3 låter bedre. Også endel å hente på innstilling av Q1. Utgjør vistnok justering av et parameter som påvirker jitter. Vil variere fra pc til pc, samt hva en selv foretrekker, i følge Peter.St. Du kan med andre ord ikke være 100% sikker på XX før du har løst lisens. He-he.

    1) Hvordan ser/vet du hvilken datakvalitet som kommer frem til FF400? Er det for eksempel et display?
    Full kontroll og innsyn i medfølgende programvare. Tror denne programvaren er standard for alle RME lydkort/-enheter.

    2) Hvilken type dac har du (med/uten digitale/analoge filtre, med/uten oversampling, etc) og gjør du noen form for synkronisering av dacen til FF400? Ren slaving til FF400 sin datastrøm tenker jeg ikke på her.
    Eximus CD-spiller med DAC med egen digital inngang. Se test i Fidelity i fjor eller særtrykk hos Andervik Audio. Kjører vanlig spdif (99% av musikken er rippet CD - 16/44) inn i Eximus, som upsampler til 192kHz. Altså ikke noe fancy klokkegreier. Enda. (Eximus'en gjør forøvrig en meget god jobb. De har gått seriøst til verks med sine kretsløsninger, så jeg er fornøyd enn så lenge).

    3) Går det an å konkretisere hva XXHighEnd bedrer sammenlignet med Foobar2000? Dette er et vanskelig spørsmål, men jeg er interessert i noen ledetråder? For eksempel - er det så enkelt som lavere støyterskel?
    Bernt (Bx) har nevnte noen parametre tildigere herom. Ellers må du nesten bare lese eller spørre på XX forumet. Har vært hele runden med lyd-PC siste 2 årene, med ASIO, Foobar, etc og jeg tar bare utgangspunkt i hva jeg hører, og stoler på det. Minner om at XX lisensen kun koster €72.-. I forhold til Foobar som er gratis, så blir lisensen uendelig mye høyere, men i forhold mye annet i våre anlegg så er det en bagatell... XX foreligger p.t. i "versjon 0.9." Det er altså ikke 100% ferdigutviklet. Make you pick...

    Om du mener dette ikke hører hjemme i denne tråden så si i fra.
    Post i vei! Som trådoppretter kan jeg redigere alle innlegg i ettertid. Jeg tenkte derfor å klippe ut/flytte disse XX innleggene til en ny "XX tråd" på PC-avsnittet. Det er flere her på Sentralen som er fornøyd med XX (LydMekk, LMC, etc) - de kan sikkert bidra med innspill. Jeg blir forresten borte noen dager nå, så kan se på det neste uke.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn