PC drivverk

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
128
Det er dette som er så spennede med "audio-pc".
Det er bare fantasien som setter grenser.

Kabinettet var skikkelig fancy da :)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.800
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Denne HAGusb'n er blitt nevnt tidligere... men kanskje den ikke er brukbar (?)... Husker at noen nevnte at den må bygges om til batteridrift e.l., istede for at den drar strøm fra USB'n...

129$ ferdig og 39$ som byggesett.
Denne har jeg kikket litt på. Ser for meg å kjøpe bare printet og å montere det direkte inn i den eksisterende Dacen som jeg har...
Hadde det fungert mon tro?

N

nb

Gjest
Jeg tolker deg dithen at du har lyst til å bruke Lynx L22 - lydkortet og ekstern DAC, er det riktig? I så tilfelle, hva skal du med et lydkort til over fem lapper eller hva det nå var det kostet for å få ut et digitalsignal?? Grunnen til at Lynx koster 5 lapper er jo at det har en skog av funksjonalitet som ikke er veldig relevant om målet er å spille av musikk på stereoen hjemme.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
646
Har derfor satt sammen en hypotetisk miniPC, basert på Aopen sin minipc barebone. Denne er ekstremt liten og veldig lekker av utseende. Den bruker P-M prosessor (laptop-cpu), og utvilker lite varme og yter veldig bra. Som primær harddisk har jeg tatt utgangspunkt i et CompactFlash kort og CF-IDE overgang. På denne måten unngås harddiskstøy totalt(!). Ellers har jeg valgt 1Gb med minne, og en DVDrom(brenner) beregnet for denne miniPC'n. Til styring har jeg valgt Microsoft sitt trådløse mediatastatur(innebygd mus), og til lagring en ekstern disk på 500Gb (som burde holde til det meste....og kan plassers et stykke unna). Det jeg ikke har tatt med er skjerm, men en LCD med DVI inngang finnes et vilt utvalg av, og dette ser jeg ikkje behov til å ta med i denne sammenhengen.
Jeg leste fort igjennom denne tråden igjen og lurer på om du er kommet noen vei?

Det slo meg at løsningen din koster det doble av en minimac og like mye som en imac... Så hvorfor alt det trøbbelet ???

imacen har i tillegg Toslink så du trenger neppe å kjøpe deg en ny DAC. Fjernstyring får du også med (Front Row), men Salling Clicker er fin å ha i tillegg ;)

N

nb

Gjest
Hvorfor teller Lynx, Janhella? Jeg har sett det bli nevnt opptil flere ganger av deg og andre, men jeg har enda til gode å se noe som er i nærheten av en plausibel forklaring. Det er sikkert et fjongt kort, bevares, men alt som trengs her er et ubehandlet digitalsignal til en DAC.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Hvorfor teller Lynx, Janhella? Jeg har sett det bli nevnt opptil flere ganger av deg og andre, men jeg har enda til gode å se noe som er i nærheten av en plausibel forklaring. Det er sikkert et fjongt kort, bevares, men alt som trengs her er et ubehandlet digitalsignal til en DAC.
Det ubehandlede signalet du prater om, har en firkantkurve, den blir bare så mye penere som i mer firkantet med Lynx kortet. Signalet inneholder også mindre støy, enn når det går via feks. USB porten.

N

nb

Gjest
Det ubehandlede signalet du prater om, har en firkantkurve, den blir bare så mye penere som i mer firkantet med Lynx kortet. Signalet inneholder også mindre støy, enn når det går via feks. USB porten.
Kan du vise til noe som underbygger denne påstanden?

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Kan du vise til noe som underbygger denne påstanden?
Ja, hvor var nå det igjen....legger det inn om jeg kommer over det igjen, var interessert i å finne ut mest mulig før jeg kjøpte kortet.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
646
Dette tenker jeg dreier seg utelukkende om feel good-faktor. En skikkelig Toslink-utgang som du bl.a. finner på iMac eller en like god S/PDIF-utgang som jeg vil tro finnes på en del PCer også gjør akkurat samme jobben: Måker ut firkanter med signal/støy-forhold i størrelsesorden 130 dB.
Og har en en rimelig kort Toslink eller S/PDIF-kabel er firkantene like fine i den andre enden.

Det reelle problemet med lydkort er at en ikke har helt kontroll på hva det yter siden en ikke kjenner støymiljøet inne i PCen i motsetning til på Applemaskiner der dataene er oppgitt for maskinen og ikke bare kortet.
Digital Optical Input/Output Specifications
Based on playback of a 1 kHz, -1dBFS 24-bit sine wave playback, 24-bit 44.1 kHz output sample rate (unless otherwise specified below) the digital sound input and output have the following electrical characteristics (nominal specifications):

Fsi – input sample rates: 32 kHz – 96 kHz
bits per sample: 16-bit or 24-bit
SNR: >130 dB
THD+N (external clock mode): < -130 dB (0.00003%)
Så sånn sett kan et Lynx-kort i teorien bli rimelig dårlig om det utsettes for et lite trivelig elektrisk støymiljø.

Og jeg har til gode å se dataene for dette fantastiske Lynx-kortet målt i en relevant PC  ;D

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Dette tenker jeg dreier seg utelukkende om feel good-faktor. En skikkelig Toslink-utgang som du bl.a. finner på iMac eller en like god S/PDIF-utgang som jeg vil tro finnes på en del PCer også gjør akkurat samme jobben: Måker ut firkanter med signal/støy-forhold i størrelsesorden 130 dB.
Og har en en rimelig kort Toslink eller S/PDIF-kabel er firkantene like fine i den andre enden.

Det reelle problemet med lydkort er at en ikke har helt kontroll på hva det yter siden en ikke kjenner støymiljøet inne i PCen i motsetning til på Applemaskiner der dataene er oppgitt for maskinen og ikke bare kortet.
Så sånn sett kan et Lynx-kort i teorien bli rimelig dårlig om det utsettes for et lite trivelig elektrisk støymiljø.

Og jeg har til gode å se dataene for dette fantastiske Lynx-kortet målt i en relevant PC  ;D
Målinger generellt sett, hvor ofte stemmer de, når de er oppgitt fra produsent? ;D

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
646
Målinger fra seriøse dataprodusenter som Apple og Lynx kan en naturligvis stole på :eek:

Men lynx oppgir ikke S/N på digitalutgangene...

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Målinger fra seriøse dataprodusenter som Apple og Lynx kan en naturligvis stole på  :eek:

Men lynx oppgir ikke S/N på digitalutgangene...
La oss si at SNR er supert på Imac, det sier allikevel nada om firkantene som lages er perfekte firkanter.

N

nb

Gjest
Å sjekke om Lynx er bedre enn noe annet er vel ganske enkelt, sjekk bitstrømmen ut og sammenlig den med en bitstrøm fra en annen digitalutgang som sender umanipulert signal ut. Jeg er ganske sikker på at de vil være særdeles identiske. Så lenge man befinner seg fullstendig i det digitale domene er det ganske enkelt å sjekke om ting er 100% identiske eller ikke.

<flåsemouds på>

Jeg venter i spenning på når den første lyttetesten på AMD kontra Intel kommer, eller når ulike harddisker skal lyttetestes.

</flåsemodus>

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
313
Sted
Tranby
Implementeringen av enheten og driver er det avgjørende, om den står på usb, pci eller isa skal ikke ha noe å si. All lyd blir produsert i enheten.

N

nb

Gjest
Sitat Løkken:

"I en digital overføring vil 72dB SNR bety ca 1 bitfeil pr. billion. Med overføringshastigheten til SP-DIF, omtrent én bitfeil annenhvert døgn ved kontinuerlig avspilling. Det burde være overkommelig for feilkorrigeringskretsløpet i mottageren"

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Antall liker
1
Jitter kan vel bidra til at den perfekte firkanten blir alt annet enn perfekt? Synes denne artikkelen her forklarer problematikken på en god måte:

http://www.positive-feedback.com/Issue22/nugent.htm

punkt fem under avsnittet Contributors to Jitter

5. Digital cabling and optical conversion

If the digital cable is an S/PDIF "coax" or AES/EBU cable, there are at least two contributors to jitter, including reflections due to impedance mismatches, and dispersion due to losses and changing data pattern. Reflections can occur because the cable, the output driver, or the input is not matched to the correct impedance. Losses on the cable can cause the pulses to flatten out which causes edges to move depending on the data pattern. Cable length can also cause reflections on the cable to cause jitter.

For more on this subject, see my white-paper on S/PDIF cable length in Issue 14 of Positive Feedback Online for more details, published at http://www.positive-feedback.com/Issue14/spdif.htm

Ifølge denne artikkelforfatteren er forøvrig USB som benytter i2s formatet den beste mekanisme i forhold til å minimisere jitter, slik jeg forstår han.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Jitter kan vel bidra til at den perfekte firkanten blir alt annet enn perfekt? Synes denne artikkelen her forklarer problematikken på en god måte:

http://www.positive-feedback.com/Issue22/nugent.htm

punkt fem under avsnittet Contributors to Jitter

5. Digital cabling and optical conversion

If the digital cable is an S/PDIF "coax" or AES/EBU cable, there are at least two contributors to jitter, including reflections due to impedance mismatches, and dispersion due to losses and changing data pattern. Reflections can occur because the cable, the output driver, or the input is not matched to the correct impedance. Losses on the cable can cause the pulses to flatten out which causes edges to move depending on the data pattern. Cable length can also cause reflections on the cable to cause jitter.

For more on this subject, see my white-paper on S/PDIF cable length in Issue 14 of Positive Feedback Online for more details, published at http://www.positive-feedback.com/Issue14/spdif.htm

Ifølge denne artikkelforfatteren er forøvrig USB som benytter i2s formatet den beste mekanisme i forhold til å minimisere jitter, slik jeg forstår han.
Men jitter, er ikke være ansvarlig for å lage firkanten, kun for å deformere den.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Implementeringen av enheten og driver er det avgjørende, om den står på usb, pci eller isa skal ikke ha noe å si. All lyd blir produsert i enheten.
All lyd blir produsert i enheten, da må man i så tilfelle sørge for å mate den med en firkant som er mest mulig firkant og i tillegg uten støy...

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
646
Dette er da en ganske så tåpelig og unødvendig diskusjon. Janhella er fornøyd med Lynx-kortet sitt og det er greit. Det som ikke er fullt så greit er at han fremhever dette kortet som den eneste saliggjørende løsningen og anbefaler andre å svi av 5k på et lydkort når en kan få en komplett maskin som gjør HELE jobben minst like bra for samme prisen :mad:

N

nb

Gjest
Dette er da en ganske så tåpelig og unødvendig diskusjon. Janhella er fornøyd med Lynx-kortet sitt og det er greit. Det som ikke er fullt så greit er at han fremhever dette kortet som den eneste saliggjørende løsningen og anbefaler andre å svi av 5k på et lydkort når en kan få en komplett maskin som gjør HELE jobben minst like bra for samme prisen  :mad:
My point exactly... ser INGEN grunn til at dette trenger å koste særlig med penger om man kun skal spille av musikk.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Dette er da en ganske så tåpelig og unødvendig diskusjon. Janhella er fornøyd med Lynx-kortet sitt og det er greit. Det som ikke er fullt så greit er at han fremhever dette kortet som den eneste saliggjørende løsningen og anbefaler andre å svi av 5k på et lydkort når en kan få en komplett maskin som gjør HELE jobben minst like bra for samme prisen  :mad:
Hva? når sa jeg dette, folk må da kjøpe hva dem vil....

K

knutinh

Gjest
Hva? når sa jeg dette, folk må da kjøpe hva dem vil....
innholdet under har blitt repetert i utallige variasjoner:

"Det ubehandlede signalet du prater om, har en firkantkurve, den blir bare så mye penere som i mer firkantet med Lynx kortet. Signalet inneholder også mindre støy, enn når det går via feks. USB porten."

Såvidt jeg vet er det udokumentert, jeg har selv skrevet 3-4 ggr om profft studio-utstyr som bruker USB, PCI, firewire etc. Jeg tar det som empirisk bevis på at alle standardene er "bra nok".

Det er høyst målbare forskjeller på AD/DA konvertere der ute. Sannsynligvis er det også forskjeller i spdif-kretser når det gjelder synkronisering, stabilitet og følsomhet. Å komme med udokumenterte påstander som støtter ens eget valg av hardware er det vanskelig å ta seriøst.

mvh
Knut

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
innholdet under har blitt repetert i utallige variasjoner:

"Det ubehandlede signalet du prater om, har en firkantkurve, den blir bare så mye penere som i mer firkantet med Lynx kortet. Signalet inneholder også mindre støy, enn når det går via feks. USB porten."

Såvidt jeg vet er det udokumentert, jeg har selv skrevet 3-4 ggr om profft studio-utstyr som bruker USB, PCI, firewire etc. Jeg tar det som empirisk bevis på at alle standardene er "bra nok".

Det er høyst målbare forskjeller på AD/DA konvertere der ute. Sannsynligvis er det også forskjeller i spdif-kretser når det gjelder synkronisering, stabilitet og følsomhet. Å komme med udokumenterte påstander som støtter ens eget valg av hardware er det vanskelig å ta seriøst.

mvh
Knut
Har aldri hevdet at Lynx er eneste løsning.....
At det er bedre er en annen sak.

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Her:

Pluss mer eller mindre direkte i de øvrige innleggene i denne tråden :D
"Når lyden teller, er det Lynx som gjelder"

Les igjen, ser du ikke at det rimer, humoren, hvor er den, dette ble utelukkende skrevet for å terge en uheldig Imac eier  ;D

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
646
Det skrives slik: iMac-eier.  ;D

http://folk.uio.no/tfredvik/amo/

Og forøvrig var ikke det et godt rim. Men dette er:

Når lyden teller, er det Lynx som gjeller.

Men det var vel ikke det du mente?  ;D

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
646
Nei. Bare humoristisk  ;D

Og filologisk...

Gjedda

Fersking
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
0
Er det noen som har tenkt på XBox 360 som et alternativ? Dukket opp som en ide rundt lunsjbordet i dag. Ved kjøp av en "Digital AV Cable, Component og optisk kabel", kan man koble til en DAC med TOS Link inngang.(Har ikke testet, så jeg kan ikke 100% verifiseres)
Med XBox har man også en DVD-avspiller, menystyrt bilde-og musikkarkiv.

Hvis man har en eller annen digitalkilde, er det kvaliteten på DACen som er avgjørende for god lyd?

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Er det noen som har tenkt på XBox 360 som et alternativ? Dukket opp som en ide rundt lunsjbordet i dag. Ved kjøp av en "Digital AV Cable, Component og optisk kabel", kan man koble til en DAC med TOS Link inngang.(Har ikke testet, så jeg kan ikke 100% verifiseres)
Med XBox har man også en DVD-avspiller, menystyrt bilde-og musikkarkiv.

Hvis man har en eller annen digitalkilde, er det kvaliteten på DACen som er avgjørende for god lyd?
Xbox 360 vil jeg påstå er nesten ubrukelig som drivverk.
Drevet bråker så mye at det ødelegger hele lytteoplevelsen.
Maskinen har også to vifter i bakkant som går konstant.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
646
Xbox 360 vil jeg påstå er nesten ubrukelig som drivverk.
Drevet bråker så mye at det ødelegger hele lytteoplevelsen.
Maskinen har også to vifter i bakkant som går konstant.
Og så koster den nesten det samme som en så godt som lydløs miniMac...

Topp Bunn