Patos`s venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Da står det mk II hvis det er mk 2
    Dette er 1 versjon.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.122
    Antall liker
    10.576
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Usikker på det gitt.
    Går gjennom noen gamle annonser her.
    mk2
    mk2.jpeg

    mk3
    mk3.jpeg



    Ser man utelukkende på plassering av skilt ift. terminaler og serienummer så kan det se ut som om du har mk3.

    Til TS: Det finnes en egen patos vennetråd. Der er det nok mer ekspertise enn hos meg ihvertfall ;)
    Jeg kan flytte denne tråden inn dit?
     

    DennisNyg

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.01.2021
    Innlegg
    52
    Antall liker
    38
    Sted
    Porsgrunn
    Usikker på det gitt.
    Går gjennom noen gamle annonser her.
    mk2
    Vis vedlegget 835594
    mk3
    Vis vedlegget 835593


    Ser man utelukkende på plassering av skilt ift. terminaler og serienummer så kan det se ut som om du har mk3.

    Til TS: Det finnes en egen patos vennetråd. Der er det nok mer ekspertise enn hos meg ihvertfall ;)
    Jeg kan flytte denne tråden inn dit?
    gjerne det 😊
     

    Kallebass

    Fersking
    Ble medlem
    06.09.2022
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Sted
    Maura
    Hei!
    Jeg har i 25 år kost med med mine Patos Lyric 301. I går kveld skurret det, bokstavelig talt. Feilen ble funnet - "konen"/"tuppen" i mellom/bass elementet er løs! Ergo siger det nedover og berører membranen som beveger seg og det skurrer. Har noen opplevd det samme? Og vet noen her om det kan la seg løse med litt skruing, lim og nennsom hånd? Eller må jeg på element-jakt? Håper at jeg kan holde liv i de gamle røverne - det er dette med den første kjærligheten....
     

    dogg-e

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.09.2003
    Innlegg
    50
    Antall liker
    18
    Sted
    Askim
    Hei!
    Jeg har i 25 år kost med med mine Patos Lyric 301. I går kveld skurret det, bokstavelig talt. Feilen ble funnet - "konen"/"tuppen" i mellom/bass elementet er løs! Ergo siger det nedover og berører membranen som beveger seg og det skurrer. Har noen opplevd det samme? Og vet noen her om det kan la seg løse med litt skruing, lim og nennsom hånd? Eller må jeg på element-jakt? Håper at jeg kan holde liv i de gamle røverne - det er dette med den første kjærligheten....
    Holder med å bare skru ut elementet, og vri det "180" grader? og Skru det til igjen?
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel faseplugg som har løsnet i senter på elementet .? Vet ikke hvordan dem er festet på Prestige elementene, men på Excel elementene så er den skrudd fast fra baksiden av magneten.
     

    Geir H

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2002
    Innlegg
    63
    Antall liker
    36
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    5
    Sitter å koser meg glugg ihjel med patos Basic 310 som jeg plukket opp for nesten ingen penger. Latterlig god lyd i forhold til mye nytt fancy smancy.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.197
    Antall liker
    2.442
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Litt Patos tweaking. Jantzen Litzwire spoler, Jantzen Alumen Z på diskant, Jantzen Superior Z på bass, Kiwame karbonfilm motstander, Duelund internkabling, WBT terminaler.
     

    Vedlegg

    Geir H

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    18.04.2002
    Innlegg
    63
    Antall liker
    36
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    5
    Nå koser jeg meg veldig med Patos Basic 410. Veldig god lyd for lite penger. Har hatt flere dyre høyttalere i mitt eie, men kan fint leve med disse. Lite som skiller mtp lydkvalitet i forhold til mye dyrere greier synes jeg.
     

    Hedon

    Jazzist
    Ble medlem
    20.11.2006
    Innlegg
    360
    Antall liker
    1.815
    Sted
    Bunkeren
    Etter mange års forvisning til et mørkt og trist sted hentet jeg forleden fram mine gamle Patos Lyric 301 Mk2.
    Hallelujah!
    Verden kom i rett gjenge igjen! Gammel kjærlighet var ikke rusten!

    Nå vet jeg hvorfor jeg aldri kvittet meg med disse uanselige ridderne av den usle rustning. De er jo bare så utrolig deilige!

    Roar - kom tilbake og la ditt lys skinne over oss igjen!
    Amen!
     

    frankso

    Medlem
    Ble medlem
    16.12.2009
    Innlegg
    6
    Antall liker
    4
    Sted
    Stavanger
    Jeg ønsker også å si noen god-ord om Roar Moen sine enestående Lyric 502 MK-IV.

    Har ikke rørt de, så såvidt jeg vet er de helt 100% orginale.

    Jeg har vært så heldig å fått tak i en Sony TA-1120 fra 1965, på 50W og det må være en match made in heaven. Jeg hører 90% av musikken min på Patos, 10% på klipsh cornwall'ene og det sier vel sitt :)

    De har alt! Trøkk så det holder, driv i massevis, finesse, feeling og ikke minst spiller de med et digert lydbilde! Og jeg blir aldri sliten av å lytte på de. Siste helgene har de stått på konstant, så lenge jeg har vært våken. Jeg er ikke flink med å beskrive lyd, men de har definitivt noe jeg ikke har hørt ved andre høytalere. Jeg tror rett og slett det er sabla godt og grundig håndverk av Moen, som fremstår nesten som magi idag!

    Lyset til Roar vil så absolutt skinne i stua mi så lenge jeg lever
     

    s911dg

    Medlem
    Ble medlem
    11.11.2009
    Innlegg
    37
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    1
    Hei, er det noen som har specs på Lyric 501 evnt 501 mkII ?
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Har ikke sett den tidligere, men morsomt å se gamle og gode omtaler.
    Patos var engasjerende høyttalere.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Hallo.... Dette er kanskje tråden for å søke kunnskap om Patos... :)

    Noen som kanskje raskt ser hvilken modell dette er, evt utgave.. Jeg tror det Symophonic IV, non-AMT utgave.
    Har prøvd å google, men alle nettsider jeg fant var tatt ned, inkl en kopi av en test i et magasin.

    IMG_6776.JPG


    mvh Kai
     

    ERIKD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    572
    Antall liker
    480
    Sted
    Longnose
    Hallo.... Dette er kanskje tråden for å søke kunnskap om Patos... :)

    Noen som kanskje raskt ser hvilken modell dette er, evt utgave.. Jeg tror det Symophonic IV, non-AMT utgave.
    Har prøvd å google, men alle nettsider jeg fant var tatt ned, inkl en kopi av en test i et magasin.

    Vis vedlegget 904631

    mvh Kai
    Riktig det, SYMFONIC IV uten Amt. Har de samme selv som er bygget on til Amt + ;Mundorf kondensatorer. De er ikke til salgs :)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Riktig det, SYMFONIC IV uten Amt. Har de samme selv som er bygget on til Amt + ;Mundorf kondensatorer. De er ikke til salgs :)
    THX...
    Du får som takk for svaret, noen bonus spm :)

    Ombygging til AMT.. er det mulig nå som Patos er borte?
    Kan det isåfall gjøres selv.. kostnad?
    Verdt d?
    Hvordan likte du de non-AMT.. hvis du husker det...
    Når våkner disse ift effekt/forsterkerkraft?.. Vil du (evt andre) tippe...

    mvh Kai
     

    ERIKD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    572
    Antall liker
    480
    Sted
    Longnose
    THX...
    Du får som takk for svaret, noen bonus spm :)

    Ombygging til AMT.. er det mulig nå som Patos er borte?
    Kan det isåfall gjøres selv.. kostnad?
    Verdt d?
    Hvordan likte du de non-AMT.. hvis du husker det...
    Når våkner disse ift effekt/forsterkerkraft?.. Vil du (evt andre) tippe...

    mvh Kai
    Hehe takk for spørsmål😄 Kjøpte de ferdig ombygget av Roar Moen så ikke hørt uten, han modifiserte de veldig også med flere magneter osv. pluss måtte frese og bygge om kassen. Så vet ikke hvordan og hva koster. Men i ettertid skiftet jeg kondisene til Mundorf gull i olje tror jeg og det var stort løft. Mere oppløst og mere holografi. Har ikke inntrykk at de trenger veldig mye strøm men har en kraftig sak her nå så de er livlige nå de.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    @ERIKD hei igjen... more questions :)

    Har du mulighet til å måle lengden på portene..?
    Jeg har idag fått hjem de jeg kjøpte usett. Ser ut som eier har modda de... på en måte..
    Portene er borte, og han har satt inn litt hermetikk med racing tape og skinn. ... nåvel....

    :/


    1682257560641.jpeg


    1682257568080.jpeg


    1682257573514.jpeg
     

    ERIKD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    572
    Antall liker
    480
    Sted
    Longnose
    @ERIKD hei igjen... more questions :)

    Har du mulighet til å måle lengden på portene..?
    Jeg har idag fått hjem de jeg kjøpte usett. Ser ut som eier har modda de... på en måte..
    Portene er borte, og han har satt inn litt hermetikk med racing tape og skinn. ... nåvel....

    :/


    Vis vedlegget 914421

    Vis vedlegget 914422

    Vis vedlegget 914423
    Selvsagt vil jeg sende deg mål av porten, finner ikke tommestokken men skal handle en i morgen) Må jo ha tommestokk i hus)
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Selvsagt vil jeg sende deg mål av porten, finner ikke tommestokken men skal handle en i morgen) Må jo ha tommestokk i hus)
    Prima vera @ERIKD :)

    Redd det blir en lang dialig dette... etterhvert som jeg finner unormalheter....

    To ting til idag...

    Først... MrX (dvs forrige eier) har tydeligvis hatt ute terminalene, fordi nå er de skrudd med treskrurer.. skakt og jævli. (ja, eg fikk lampeledningene med på kjøpet...)

    Det andre er, at jeg stakk handa inn i kabinettene igjennom porthullene.. Kabinettene er totalt tom for dempestoff.. sjekka det når jeg hørt det "joma" sånn i bassen... kassen sang med..

    BTW, hvis det er ting jeg må finne ut av som kanskje ikke noen i tråden vet, er det noen fra Patos & Co som fortsatt tar imot spm... ?

    IMG_7349 – stort.jpeg
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Den lille diskanten er vel ikke orginal,denne modellen huske æ som 3 veis. Her e det gjort litt av hvert virke det som. Her skulle du fått tak i sjefen sjøl. Lykke til videre 🙂👍
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Den lille diskanten er vel ikke orginal,denne modellen huske æ som 3 veis. Her e det gjort litt av hvert virke det som. Her skulle du fått tak i sjefen sjøl. Lykke til videre 🙂👍
    Du har nok rett.. Bet meg ikke merke i det. pga av avstanden mellom elementene så naturlig ut..

    Kikka inn porthullene nå med lommelykt...den store diskanten er tydlige i et originalt hull.. den lille sitt hull ser hjemmesnekra ut ja... :/

    Og, ser sport av dempeulla på sideveggene.. sitter litt igjen i limflekkene..

    Dvs MrX har vært langt mer kreativ enn hva jeg hadde trodd.
     

    Norlenning

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Innlegg
    2.449
    Antall liker
    457
    Torget vurderinger
    2
    Du har nok rett.. Bet meg ikke merke i det. pga av avstanden mellom elementene så naturlig ut..

    Kikka inn porthullene nå med lommelykt...den store diskanten er tydlige i et originalt hull.. den lille sitt hull ser hjemmesnekra ut ja... :/

    Og, ser sport av dempeulla på sideveggene.. sitter litt igjen i limflekkene..

    Dvs MrX har vært langt mer kreativ enn hva jeg hadde trodd.
    Har du sjekket hvilke elementer som står? Og om delefilter er tuklet med.
    Kan jo hende at de små diskantene bare e koblet utenom resten med en liten kondensator på ledningen.
    Som supertweeter altså. Hadde jo vært fint om resten av elementene og filter var orginalt.
    Er det mulig å få mr x i tale og få et ærlig svar? Spiller de ok?
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Har du sjekket hvilke elementer som står? Og om delefilter er tuklet med.
    Kan jo hende at de små diskantene bare e koblet utenom resten med en liten kondensator på ledningen.
    Som supertweeter altså. Hadde jo vært fint om resten av elementene og filter var orginalt.
    Er det mulig å få mr x i tale og få et ærlig svar? Spiller de ok?
    Ser deler av delefilteret ovenfra gjennom det øvre porthullet... ser originalt ut.. Må nok ut med noen elementer for å få bedre tilgang.

    Kjøpt usett via facebook, og henta av en kompis da de var i en annen by. Fikk med en latterlig liten yamaha amp som jeg idag bare har sjekka om funka. Den var svak for å si det mildt.

    De virker ja, men modifikasjonene har gjort noe rart med de... Som nevnt over.. er alt av intern demping fjernet.. så det er en rart resonans-lyd i bassen.

    Kommer til å 3D printe nye porter.

    Ironisk nok, har jeg liggende 2 bånd diskanter liggende... vært intr å prøvd...

    mvh Kai
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Nå er lista så lang med "issiues"... ikke bare fronttrekket som antatt... Så jeg tenker jeg bør kanskje lage egen tråd for "restaurering av Patos Symphonic IV".. og samle galskapen der.. Jeg er amatør på Patos, så bistand slik jeg har fått så langt i vennetråden settes stor pris på :) :) :)

    mvh Kai
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Da har jeg opprettet en Tråd for å dekke informasjonene jeg har samlet så lagt på de overnevnte Patosene.. (som egentlig ikke kan regnes som Patos... egentlig, men litt)... Fyr gjerne løs med det dere måtte ha av spm og input der.. :)
     

    Yyz

    Medlem
    Ble medlem
    12.02.2023
    Innlegg
    25
    Antall liker
    5
    Sted
    Fana
    Får melde meg inn i Patos venner jeg også .Da har 501 mk2 våknet etter jeg fikk tak i ett sett Conrad Johnson , i sonographe serien , sc 25 pre(med riaa) og en sa 400 power amp, veldig fornøyd med de !
    Litt uvant med så mye kraft , men det går seg vel til ?
     

    Yyz

    Medlem
    Ble medlem
    12.02.2023
    Innlegg
    25
    Antall liker
    5
    Sted
    Fana
    Er vel litt Patos-venn jeg også, selv om 402 bare var et par dager i hus og attpåtil forårsaket time hos kiropraktor etter bæringen frem og tilbake. ;D (Tuller ikke!).

    Hva med å komme med litt erfaringer om hvilket utstyr (forsterkeri/signalkilde) som man har erfart fungerer bra sammen med Patos? En slags kunnskaps/ressurstråd for nåværende og fremtidige Patos-eiere. Forslagene vil selvsagt bære preg av personlig smak og preferanse, men vil kunne gi en viss ide om hva som kan vurderes.

    Har jo selv Triangle høyttalere nå (som spiller englesang sammen med Conrad Johnson), men tror ikke Doxa 140 Signaturen vil passe særlig godt sammen med disse. Patos derimot...(?)

    Mvh. Johan
    Jepp , låter fantastisk med Conrad Johnson og Lyric 501 mk2
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn